Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Christina schreef:Ik dacht dat je als individu sowieso niet zo veel mag rommelen aan de meterkast? Ofja het een en ander mag wel, maar grote veranderingen zoals compleet nieuw aanleggen moeten toch door een expert gebeuren, danwel na aanleg worden gekeurd door een expert? Voor de verzekering? Net zoals het vegen van de schoorsteen. Dat mag je op zich zelf doen, maar bij brand moet je veegbewijzen kunnen overhandigen van een echte schoorsteenveger.
_Christina schreef:Het was ook geen aanval op jullie. Maar zo te lezen kun je het dus (als elektra niet jouw (aanverwant en aantoonbaar) beroep is) het best laten doen door een vakman, zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).
IngeK schreef:Blij dat TS er een expert bij gaat halen, want dit klinkt allemaal erg eng. Zowel het "we snappen het niet maar we proberen maar wat", de ontbrekende zekering op de foto en de aardlek waar niet alles achter lijkt te zitten...? Zo'n jaren 90-stoppenkast is op zich geen probleem mits e.e.a. fatsoenlijk en veilig aangesloten is...
Maarreh, wie dit leest, blijf voortaan alsjeblieft van de elektriciteit af als je er geen verstand van hebt... "Trial and error" werkt bij heel veel dingen, maar met de elektriciteit in je huis kan je echt levensgevaarlijke situaties creëren. En je moet er altijd vanuit gaan dat de klussers vóór jou ook van toeten noch blazen wisten en dat je er dus niet op kan vertrouwen dat het goed zat voordat je er aankomt...
_Christina schreef:zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).
IngeK schreef:Maar óók een stopcontact vervangen moet je dus niet doen als je het 'moeilijk' vindt en dus niet precies weet wat je doet!
Shadow0 schreef:_Christina schreef:zodat je de verzekering simpelweg een papiertje voor kunt houden i.p.v. jezelf te moeten verantwoorden (daar zou ik in ieder geval geen energie voor hebben als de boel zou zijn afgefikt).
Sommige dingen zal ik nooit gaan begrijpen, en 1 van die dingen is dat 'De Verzekering' om een of andere reden als een groter probleem gezien lijkt te worden dan het risico op brand (inclusief het risico op overlijden, zeker als het 's nachts gebeurt) zelf.
Menino schreef:IngeK schreef:Maar óók een stopcontact vervangen moet je dus niet doen als je het 'moeilijk' vindt en dus niet precies weet wat je doet!
Ja, als je zo gaat redeneren kan ik dalijk ook mijn ikea lamp niet meer ophangen.
Ik chargeerde. Zo moeilijk was dat stopcontact/ lictschakelaar niet, en hij heeft het halve huis probleemloos vervangen.
M'n punt was dat als dit al mis gaat, we geen meterkast gaan vervangen.
Man zegt; je moet hem vervangen. Wij laten meterkast vervangen.
mick75 schreef:Haal iig de stroom eraf als je iets gaat doen en niet 100% zeker bent van je zaak. Er kan bij het ophangen van een lamp niet heel veel fout gaan en als je toch per ongeluk de aarde aansluit gaat je aardlekschakelaar er ogenblikkelijk uit.
In principe is het gewoon kleur op kleur zetten. Blauw op blauw, groen/geel op groen/ geel en bruin of zwart op de zwarte uit het plafond.
IngeK schreef:mick75 schreef:Haal iig de stroom eraf als je iets gaat doen en niet 100% zeker bent van je zaak. Er kan bij het ophangen van een lamp niet heel veel fout gaan en als je toch per ongeluk de aarde aansluit gaat je aardlekschakelaar er ogenblikkelijk uit.
In principe is het gewoon kleur op kleur zetten. Blauw op blauw, groen/geel op groen/ geel en bruin of zwart op de zwarte uit het plafond.
Ervan uitgaande dat je aardlekschakelaar goed aangesloten is.. Ervan uitgaande dat er draden van de juiste kleur gebruikt zijn...
Wat ik begrijp van het verhaal van TS, had zij een groep die niet op de aardlek aangesloten was. Dat moet niet mogen, maar dat gebeurt dus wel, en juist omdat mensen 'maar iets proberen', dan denken, het werkt, dus het zal wel goed zijn. Maar zo creëer je onbewust dus gevaarlijke situaties in de toekomst.
Kortom, zorg dat je zeker weet dat je beveiligingsinstallatie op orde is (zekeringen, aardlekschakelaar, liefst ook hoofdschakelaar), dat je weet welke draden welke draden zijn, kortom neem verantwoordelijkheid voor je eigen binneninstallatie. Oh en hou overal een spanningszoeker tegenaan voor je ergens aankomt...
Maar nu hou ik maar op
ikke schreef:Jawel hoor, gezien de leeftijd van de installatie van TS was de aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen! Daarom ook twee kleuren knopjes op de kast!
ikke schreef:Daarnaast is het wel heel simpel om met het vingertje te wijzen maar heb jij je volledige installatie uit je huis getrokken en vervangen voordat je erin trok? Ik ben er vrij zeker van dat je dat niet gedaan hebt. Hoe zeker weet jij dan dat onderstaand niet ook in jouw installatie zit?
IngeK schreef:ikke schreef:Jawel hoor, gezien de leeftijd van de installatie van TS was de aardlekschakelaar nog niet verplicht voor alle groepen! Daarom ook twee kleuren knopjes op de kast!
Oprechte vraag: mag dat dan tegenwoordig nog gewoon zo blijven zitten? Ik weet dat een hoofdschakelaar niet verplicht is voor oudere installaties (toen dat nog niet verplicht was), die heb ik ook niet, maar een aardlekschakelaar? Dat is nieuw voor mij. Zou ik toch eng vinden als die er niet is.
IngeK schreef:ikke schreef:Daarnaast is het wel heel simpel om met het vingertje te wijzen maar heb jij je volledige installatie uit je huis getrokken en vervangen voordat je erin trok? Ik ben er vrij zeker van dat je dat niet gedaan hebt. Hoe zeker weet jij dan dat onderstaand niet ook in jouw installatie zit?
Dat heb ik niet gedaan en dat zou er dus idd best kunnen zitten. Maar (juist ook daarom) heb ik wel uitgezocht welke dozen etc. op welke zekeringen en aardlekschakelaars aangesloten zitten, zodat ik weet dát dat die er in elk geval overal achter zitten. Dat was bij ons nog best een puzzel (bijvoorbeeld zo'n dubbele schakelaar waarbij de schakelaars elk op een andere groep zaten...)
Wat niet wil zeggen dat ik toch best verrast was toen ik onder spanning staande kabel ontdekte in mijn tuin, waar alleen een (inmiddels losgelaten) kroonsteentje met een beetje tape was omwikkeld...
Dus ja, je kan altijd iets tegenkomen en ik wil heus niet belerend overkomen, maar ik krijg gewoon de kriebels als mensen zelf aanrommelen met elektriciteit zonder te weten wat ze doen. Ik ben ook geen expert maar ik weet wel tot waar mijn kennis reikt en vooral ook waar die ophoudt.