Feestjes, teamuitjes, e.d. vh werk, verschrikkelijk

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:39

Daan13 schreef:
Andere kant, het mag allemaal best ietsie positiever neergezet worden.
Het komt best wel zwaar over als ik zo je berichten lees. ;)

Fijn dat een bedrijf aan z'n personeel denkt en voor extra binding, ontspanning etc probeert te zorgen.

Genoeg bedrijven waar je een nummertje bent en waar op geen enkele manier aan het personeel gedacht wordt.

En dat typt iemand die slechts een korte tijd op een bbq oid is want na de speech blijf ik eventjes en dan bedank ik er ook voor en zeg ik dat ik de hond ga uitlaten en de andere dieren moet verzorgen.
:Y)

Ik vind zoveel feestjes organiseren niet de goede manier van aan je personeel denken :n. Zo oppervlakkig. Als je echt personeel wilt wat goed in z’n vel zit, steek dan dat geld in coaching, scholingsbudget, fitplan en 2x per jaar echt teambuilding oid en niet in tig feestjes of uitjes per jaar.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 20:41

verootjoo schreef:
Jeetje dat is vaak. Hier 1x per jaar en dat vind ik wel leuk.

Zo vaak zou ik niet meegaan. In mijn werktijd ben ik beschikbaar voor mijn werk en daarna is mijn eigen tijd en zit ik niet altijd te wachten op meer tijd met collega’s.
Mijn werk is niet mijn enige sociale contact :)

Heel logisch toch? Gewoon alleen gaan als je er zin in hebt.

Haha nee inderdaad, mijn werk is bijzaak. Maak m'n uren daar om wat extra's bij te verdienen, mijn leven (en de rest van mijn inkomen) ligt bij de paarden en honden.

Laat ze maar ipv die feestjes een beter uurloon gaan betalen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:44

Denk je dat als je wel op een feestje komt,dan hun hele manier van kijken naar jou veranderd?

Volgens mij niet hoor.

Of minder zwaar aan tillen en gewoon " nee bedankt ik kan niet" aangeven of een andere werkgever zoeken waar ze minder van de sociale samenzijn zijn.

verootjoo schreef:
Ik vind zoveel feestjes organiseren niet de goede manier van aan je personeel denken :n. Zo oppervlakkig. Als je echt personeel wilt wat goed in z’n vel zit, steek dan dat geld in coaching, scholingsbudget, fitplan en 2x per jaar echt teambuilding oid en niet in tig feestjes of uitjes per jaar.

Ze kunnen ook niks organiseren denk ik dan. :+

Hangt ook behoorlijk af wat voor bedrijf als het is.

Momenteel zit ik bij een bedrijf waar mensen werken die je blij maakt met karbonades en een biertje. Die zouden echt de baas voor gek verklaren als die met een teambuilding activiteit zou komen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:47

Bij veel activiteiten op mijn werk zit ik in de organisatie. Ik vind er helemaal niets van als iemand zegt dat ze het liever overslaan en naar huis gaan. Ik vind het juist gek en een beetje stom ook als er smoesjes worden bedacht. Zeg gewoon: ik kom niet. Dat is voor iedereen duidelijk.
Het is dus helemaal niet raar hoor! Ik werk in een bedrijf met 800 man, je wil niet weten hoe veel gewoon zeggen: geen zin. Prima!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:55

Mandy_89 schreef:
In de groepsapp van het werk komt dan weer een bericht, 12 november vanaf 16.00 in het café team feestje. Kun je niet meld je dan af voor as zaterdag.
En dan zit ik weer van kak wat moet ik nu weer verzinnen

Je hoeft niks te verzinnen. "Ik ben er niet bij, veel plezier!"
Wat ik vaak heb ervaren is dat hoe makkelijker ik er zelf over doe, hoe makkelijker het geaccepteerd wordt. Dus "eigenlijk heb ik misschien iets anders dus ik denk dat ik daarom waarschijnlijk niet kom' -> lokt makkelijk uit tot discussie of je niet gewoon af kunt zeggen of iets anders kunt doen. Maar dat is dus ook deels een reactie omdat je zelf (onbewust) uitstraalt dat er nog een mogelijkheid is om je over te halen.
Als je het simpel houdt, blijft het vaak ook simpeler. En als je mensen dan ook nog veel plezier wenst, dan is dat een positief einde aan de discussie.

En je kunt ook zelf kiezen wat je verder wilt. Je kunt bijvoorbeeld een keer zeggen: 'ik ben niet zo'n feestganger, ik laat het op tijd weten als ik een keer meega maar als je niets van me hoort sla ik over', zodat je alles daarna zonder gedoe kunt negeren. Maar dat is helemaal jouw keuze. Je kunt het ook per keer laten weten.
(En je kunt ook op ieder moment dat je wel aansluit besluiten alsnog naar huis te gaan. "Ik ga, ik moet de dieren nog doen, fijne avond, doei!")
Hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het voor jou wordt, en ook hoe meer de rest het als gegeven gaat zien.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:01

Ik had dit pas ook.
Uitje met het team. Een etentje.

Dus ik zei dat ik niet kon (was echt zo) maar eigenlijk wilde ik niet. Ze wilden naar de wok en ik lust daar echt niks. Sowieso een hekel aan uit eten gaan.

Hebben ze het speciaal voor mij verzet. Zat er echt mee in m’n maag. Dus toen maar degene aangesproken die het organiseerde dat ik niet mee wil vanwege de activiteit. En uiteindelijk bleek dat het voor meer mensen niet hoefde. Vond ik ook wel banketstaaf voor degene die wel graag willen. Er komt nu een compromis, maar ben benieuwd of het van de grond komt.

Als ik dan een teamuitje heb, wil ik op z’n minst iets leuks doen. Niet allemaal op een stoel zitten en kijken hoe de ander eet. Ik vind etentjes zo ongezellig. Maar dat is persoonlijk. De BBQ met het hele bedrijf heb ik wel geskipt, gelukkig hoefde je je daar alleen op een fysieke lijst in te schrijven dus dat was lekker laagdrempelig.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:24

Daan13 schreef:
verootjoo schreef:

Ze kunnen ook niks organiseren denk ik dan. :+

Hangt ook behoorlijk af wat voor bedrijf als het is.

Momenteel zit ik bij een bedrijf waar mensen werken die je blij maakt met karbonades en een biertje. Die zouden echt de baas voor gek verklaren als die met een teambuilding activiteit zou komen.

Wij hebben hier een fitness in het pand, een scholingsbudget en wat mijn collega's het meest gelukkig maakt een maandelijkse borrel op kosten van de zaak.

Deze maand hebben we zelfs drie borrels op kosten van de baas om één of andere vage reden. Vorige maand 2 ofzo. Ik ga gewoon altijd snacks scoren, kijken of mensen zich voor paal gaan zetten en een beetje kletsen met de mensen waar ik altijd mee klets. :')

Wel allemaal optioneel. Als je niet wil dan no hard feelings.

Exitium

Re: Feestjes, teamuitjes, e.d. vh werk, verschrikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:32

Borrels hebben ze hier ook ja, elke vrijdag en ook elke eerste (of laatste) donderdag van de maand. Daar kun je echter zo naar binnen lopen, zonder opgeven. Ik ben op donderdagen en vrijdagen zo goed als nooit op kantoor though, en als ik er wel was zou ik sowieso strak om 16:00 gaan rijden i.v.m. verkeer :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:34

Shadow0 schreef:
Je hoeft niks te verzinnen. "Ik ben er niet bij, veel plezier!"

Dit is precies de zin die ik zou gebruiken :Y) Simpel, duidelijk en je doet niets af aan hoe leuk het (voor de anderen) is dat deze uitjes georganiseerd worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:41

Wordt het echt georganiseerd vanuit de werkgever of zijn het meer de werknemers?
In een normale bedrijfssfeer zou het geen enkel probleem mogen zijn om gewoon nee te zeggen zonder dat dit gevolgen heeft. Echter klinkt het niet echt als een lekker neutrale werkvloer als je je al ongemakkelijk voelt over je woonplaats (wat bizar is).
Als het echt vanuit de werkgever komt zou ik het met de leidinggevende bespreken denk ik. Komt het vanuit de werknemers, dan gewoon bedanken voor de eer en verder niets.

Wij hebben 2-3x per jaar wel iets vanuit het bedrijf zelf maar dat is eigenlijk altijd heel leuk en gezellig waar genoeg mensen na een uurtje gewoon hun normale trein pakken en anderen nog op eigen kosten de stad in gaan bijv.
Bijna iedere week gaat er wel een groepje samen wat drinken na het werk (gewoon een drankje, niet wild zuipen) en ook dat is geheel vrijblijvend (ook niet werkgeorienteerd).

Er is in iedergeval niets geks aan als je geen behoefte hebt aan zuipen met je collega‘s. Stomdronken mensen zijn gewoon niet leuk.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 21:06

Ja het komt wel echt vanuit de werkgever zelf, het is een klein bedrijf met in totaal zo'n 30 medewerkers, waarvan de helft oproepkrachten zijn die na school een paar uurtjes komen helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:08

Ik zit net in een nieuw team en in de eerste maand werd er een vergadering, teamuitje en afscheidsfeestje gepland :oo . Ik niet niet van de groepen mensen. De vergadering ben ik wel bij geweest, maar wb de feestjes dacht ik; ik kan me in allerlei bochten winnen, maar eerlijkheid duurt het langst. Aangegeven dat ik doodongelukkig en overprikkeld van feestjes word en dat ik daar 2 dagen van bij moet komen. Ik moest doen waar ik me goed bij voelde. Werd goed opgepakt dus! Nooit meer smoesjes :D .
Je kan het!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:15

Selina schreef:
Ik had dit pas ook.
Uitje met het team. Een etentje.

Dus ik zei dat ik niet kon (was echt zo) maar eigenlijk wilde ik niet. Ze wilden naar de wok en ik lust daar echt niks. Sowieso een hekel aan uit eten gaan.

Hebben ze het speciaal voor mij verzet. Zat er echt mee in m’n maag. Dus toen maar degene aangesproken die het organiseerde dat ik niet mee wil vanwege de activiteit. En uiteindelijk bleek dat het voor meer mensen niet hoefde. Vond ik ook wel banketstaaf voor degene die wel graag willen. Er komt nu een compromis, maar ben benieuwd of het van de grond komt.

Als ik dan een teamuitje heb, wil ik op z’n minst iets leuks doen. Niet allemaal op een stoel zitten en kijken hoe de ander eet. Ik vind etentjes zo ongezellig. Maar dat is persoonlijk. De BBQ met het hele bedrijf heb ik wel geskipt, gelukkig hoefde je je daar alleen op een fysieke lijst in te schrijven dus dat was lekker laagdrempelig.

Hier zit het hoofdkantoor 40 km verderop. Ik heb geen auto meer en de feestjes zijn vaak in weet ik wat voor vage afgelegen plaatsen, zonder OV. Dus organiseren sommigen dan maar iets met de collega's in mijn woonplaats bijvoorbeeld. Alleen met de kerst is er een kerstmarkt bij het hoofdkantoor waar we ons kerstpakket bij elkaar kunnen scharrelen, en gezellig met elkaar kunnen kletsen, dat is wel met OV te bereiken, dus dat gaat nog wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 07:55

Ik heb er ook een schijthekel aan en met stipt op 1 staat de kerstviering waar iedereen staat te draaien tot één van de managers eindelijk begint uit te delen.

Nee, zelfs als leidinggevende ga ik niet meer naar bedrijfsfeestjes tenzij ik zelf wil gaan of de activiteit me leuk lijkt.

Ik verzin overigens geen smoesjes, ik zeg gewoon dat die onzin voor mij echt niet hoeft. Klaaaaaar! Het is sowieso in mijn vrije tijd en onbetaald dus verplichten kunnen ze het niet en met mijn vrije tijd mag ik zelf weten wat ik doe.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:43

En als t wel (deels)onder werktijd is? En je dekeuzekrijgt tussen of werken,of naar het bedrijs/teamuitje gaan?

Ik heb er overigens ook echteen hekel aan.zeker als er van te voren noet wordt aangegeven wat voor activiteit er verwacht kan worden. Dan ga ik dus niet, ga ik liever gewoon aan het werk.
Scheinheilige gezelligdoenerij is het meestal.
Laatst bijgewerkt door veneri op 23-10-22 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:45

Gewoon idd zeggen dat je niet komt en dat je de anderen veel plezier wenst, of die optie van nooit, tenzij je het meldt van wel. Ik begrijp niet goed waarom je smoesjes zou verzinnen: collega's hebben ook wel door dat als je elke keer afmeldt, je allicht gewoon niet wilt komen. Maar dat schaadt wel het vertrouwen. Eerlijk zijn niet. Je maakt het jezelf moeilijker dan nodig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:56

veneri schreef:
En als t wel (deels)onder werktijd is? En je dekeuzekrijgt tussen of werken,of naar het bedrijs/teamuitje gaan?

Ik heb er overigens ook echteen hekel aan.zeker als er van te voren noet wordt aangegeven wat voor activiteit er verwacht kan worden. Dan ga ik dus niet, ga ik liever gewoon aan het werk.

Dat zal bij ons nooit van toepassing zijn maar dan kies ik ervoor om onze afdeling open te houden ipv te sluiten en ga na sluitingstijd naar huis.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:01

veneri schreef:

Dat was bij ons idd de regel: ga je niet mee, dan moet je gewoon werken. Of vrij nemen.
Er waren bij ons ook een paar collega's niet nooit mee gingen, die deden dat dus ook. Of werken, of vrij nemen. Waarbij ik vermoed dat dat werken niet heel veel voorstelde (en terecht, dit soort druk op mensen zetten vind ik ergerlijk - als mensen niet mee willen moet je je misschien afvragen of de uitjes die je organiseert wel passen bij het bedrijf)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:08

Lieke schreef:
Je kan gewoon terug appen ‘ik ben er niet bij’. Waarom zou je een excuus verzinnen.

Dit, niet moeilijker maken dan het is.

Ik werk in een vrij klein team en vind uitjes altijd erg leuk, maar ik doe ook weleens wat met collega's buiten werktijd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:30

Afbeelding

Ik hou ook niet van teamuitjes en ga dus ook niet meer mee.
Vind het veel te druk , vaak geen leuke uitjes en ik hou er niet van dat ik niet weet wat we gaan doen.
Vorig jaar wilde organiserende collega niet vertellen wat we gingen doen. Prima, dan ga ik niet mee.
Mijn autistische kant kan niet tegen verrassingen.

Als er een uitnodiging komt dan zeg ik: " ik heb er niet bij, iig veel plezier".

Helaas nog steeds collega's die ondanks uitleg van mij, alsnog proberen me mee te krijgen, zeggen dat ik de sfeer zo verpest enz.
Tja, denk niet dat de sfeer er echt beter op wordt wanneer er een collega tegen haar zin zwaar overprikkeld aanwezig is :(

Dus gewoon:" ik ben er niet bij, veel plezier".
Desnoods 1x uitleggen dat je er geen behoefte aan hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:52

Het handigste is als zulke uitjes gewoon via Outlook ingeplanned worden. Dan kun je zonder verbale uitleg accepteren of afwijzen en de organisatie ziet dan gelijk hoeveel mensen komen.