Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:22

Knap dat je je er bewust van bent!

Ga inderdaad wat andere dingen uitproberen om te kijken of je dat leuk vindt. Probeer dus een gezonde vervanger (of vervangers) te vinden.

Ik zit nu bijvoorbeeld in een creatieve bui met kaartjes maken. Per kaartje ben je wel even bezig, het is leuk om weg te geven (zorgen voor iemand anders) en als je het slim doet kan het met een laag budget ;)

Of misschien vindt je lezen leuk. Heerlijk op de bank met een kop thee, plaid over je heen, kaarsjes aan, misschien een koekje (of fruit) erbij.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Ik koop teveel, hoe tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:33

Ik verplaats dit topic naar LZP daar past het beter

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:38

Ik wil je wel mijn Excel sjabloon doorsturen, dat werkt voor mij heel goed om in 1 oogopslag te zien wat ik nog aan vrije ruimte te besteden heb. Je moet dan wel elke cent bijhouden, maar ik heb sinds ik dit gebruik eigenlijk niet meer rood gestaan, het is echt een eye opener :D

Printscreen voor het idee met de privé informatie even onzichtbaar gemaakt:

Afbeelding

Het spreekt eigenlijk voor zich. Onder 'In' alle inkomsten, onder 'Uit vast' alle vaste lasten, onder 'Creditcard' alle creditcarduitgaven en onder 'Uit eenmalig' alles wat je verder uitgeeft. Je kunt hier bijvoorbeeld ook alvast dingen inbegroten zoals de kapper, cadeautjes, dat soort dingen, en dan het bedrag aanpassen als je het eenmaal hebt uitgegeven.

Met een formule krijg je dan rechtsonder te zien hoeveel je nog over hebt voor die maand (of hoever je in de min bent komen te staan natuurlijk :+ )

Bij het lijstje met inkomsten en vaste lasten maak ik het bedrag groen als het is binnengekomen/afgeschreven. Zo kun je ook vrij snel zien of wat je hebt bijgehouden klopt met wat er nog op je rekening staat: alle 'open' bedragen + het eindtotaal bij elkaar opgeteld, moet hetzelfde zijn als het bedrag op je rekening. Klopt het niet, dan ben je dus iets vergeten in te vullen :D

Dit werkt voor mij veel beter en overzichtelijker dan een app met allerlei verschillende potjes, want dan zie ik al helemaal niet meer waar het geld naartoe gaat :')

En verder, de tips om een vervangende hobby te zoeken is ook een hele goede. Ik ga vaak dingen kopen als ik me verveel, dus ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen :+
Laatst bijgewerkt door Foaly op 21-10-22 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:44

Je moet jezelf beschermen dus zo min mogelijk verleidingen krijgen. Dus geen reclameblaadjes lezen. Dan zie je ook geen leuke dingen of aanbiedingen. Verder 1 x in de week boodschappen met een lijstje en meer niet. Niet voor de leuk even naar de Kruidvat ofzo. Alleen halen wat je nodig hebt. En ga boodschappen doen met een volle buik.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:45

Ik doe dat geld pinnen zodat ik contant betaald overal. Zo wordt je je wel snel heel erg bewust Van hoe duur boodschappen aleen al zijn maar ik hanteer wel op = op. Dus wat ik heb geprint dat heb ik te besteden en. Ik maak daardoor ook bewustere keuzes :j

Als je shopt uit verveling / verslaving dan is dat iets wat je moet aanpakken. Ga lekker wandelen/fietsen/hardlopen of Netflixen dat laatste werkt ook weer verslavend dus liever iets om echt te doen. Lezen of doe het zelven in huis bijvoorbeeld zijn ook opties. Meer paardrijden ;)

Mij helpt het ook om vaker gewoon uit huis te gaan om idd te wandelen of hard te lopen ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:47

Kijk eens op de site van het Nibud en daarnaast zijn er verschillende goede budgeteringsapps

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:47

Ik heb precies dit probleem gehad en er moesten echt dingen veranderen, we kwamen iedere maand te kort en moesten dit afsnoepen van de spaarrekening.
Ik had alleen de verslaving omdat ik hele tijd heel slecht in me vel heb gezeten!

Ik heb mijn pinpas ingeleverd bij mijn man, en een nieuwe rekening geopend met daarop een wekelijks boodschappen budget. Hiervan moest ik zorgen dat we eten hadden. Wilde ik iets anders moest ik dit vragen aan manlief, zodat de drempel stomme dingen te kopen groter werd. Nu ondertussen is de rekening weer opgeheven en hebben we gewoon weer de normale rekening en gaat het weer goed. Vooral omdat ik geleerd heb ermee op te gaan door die drempel om te overleggen wat te kopen zeg maar ;) klinkt heel kinderachtig, maar was voor mij goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:53

Wat knap dat je dit zo aan durft te geven! Mijn inziens is dit een heel mooie stap 1: inzicht in waarom en hoe en wat. Echt knap.

Vele hebben al goede ideeën geopperd. 1x boodschappen doen na een goede lunch of ontbijt en daarnaast enkel een lijstje afwerken.. of even helemaal cold Turkey en 1x per week de boodschappen thuis laten bezorgen ! De winkel vermijden en stap voor stap hierin jezelf minder beperken lijkt mij effectief.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:16

Volgens mij is dit een soort oer instinct vanuit de tijd dat we bessen en andere eetbare dingen in de natuur zochten.
Een goede vangst mee naar huis nemen geeft ons een goed gevoel en vervult ook inderdaad het gevoel om te zorgen, het verminderd op die manier ook stress.
Misschien helpt het wat om er zo op een andere manier naar te kijken?

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:19

Jij bent goed bezig zeg! Ik heb een soort kasboek waarin ik mijn bankafschriften kan downloaden en aan een categorie kan toewijzen. Shocking toen ik zag wat er uitgaat. Het bijhouden is wel een dingetje bij mij, niet mijn sterkste kant. Bij mij helpt het om contant te betalen en bij impulsaankopen wacht ik 24 uur, wil ik het dan nog steeds echt heel graag hebben dan kijk ik eerst nog een keer en beslis daarna. Dat gaat in de supermarkt toch iets lastiger. Ik mijd drogisterijen en parfumerieën want daar loop ik nooit uit zonder iets gekocht te hebben. Het slaat echt nergens op maar het is echt waar. Als je iets vindt dat voor jou goed werkt deel je het dan met ons?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 16:23

SparklingApp schreef:
Volgens mij is dit een soort oer instinct vanuit de tijd dat we bessen en andere eetbare dingen in de natuur zochten.
Een goede vangst mee naar huis nemen geeft ons een goed gevoel en vervult ook inderdaad het gevoel om te zorgen, het verminderd op die manier ook stress.

Dit geeft voor mij wel veel duidelijkheid. Want ik werk niet en voel me aardig nutteloos in vlagen. Dus om dan te voorzien in levensbehoefte is wel logisch natuurlijk. :j Bij mij helpt het altijd al de helft als ik weet waar de oorsprong zit in dit soort gedrag want dan kan ik het het beste doorbreken. Dus bedankt voor het delen :)

Verder ook iedereen bedankt voor de tips en lieve woorden. Ik ben er nog steeds aardig ziek van, alsof ik er ineens van wakker wordt ofzo, maar het speelt al veel langer. Mijn man is ook niet goed in budgettering dus we helpen elkaar ook niet heel erg ofzo :') Maar ik geef echt veeeeel meer geld uit dan hij, dus ik moet zelf echt de stap maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:23

Urbanus schreef:
Ik heb voor mezelf een onzin-rekening. Daar doe ik m'n impuls aankopen mee. Is ie leeg, dan is is 'ie leeg.

Soort van dit.
Ik heb een boodschappenrekening. Iedere week een weekbudget heen en op is op.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:26

Als je podcasts leuk vind zou je Porterenee kunnen volgen, zij geven heel veel nuttige tips en hebben ook excelsheets, cursussen en dergelijke. En ja, dat kost eenmalig geld, maar zij garanderen dat je het eruit krijgt ;).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:29

Prrrr schreef:
Het zou ook helpen om te weten waar je dan je geld aan uitgeeft. Is dat extra tandpasta omdat het nu in de aanbieding is, of is dat het zoveelste vaasje dat nu in de aanbieding is?

Voor die laatste impulsaankopen kan het handig zijn om wel via internet te kopen: gooi alles in je mandje wat je wil, maar reken nog niet af. Ga een dag later terug naar dat mandje en gooi eruit waarvan je je realiseert dat het vooral een 'leuk'-aankoop is. Dan hou je de spullen die je nodig hebt over, sta je niet in de winkel bloot aan nieuwe impulsen, en als je dit eens in de week doet ben je voor een groot deel klaar.

Dat laatste doe ik ook al jaren. Alles wat ik leuk vind (vooral kleding) gaat naar het verlanglijstje. En als het uitverkocht is, heb ik pech. En inderdaad na een paar dagen nog eens kijken en meestal gooi ik er dan heel veel weer uit. De rest blijft staan. Uiteindelijk is mijn lijstje best wel ingekort. En als het lijstje er na drie maanden nog staat, haal ik alles eraf. Want dan heb ik het toch niet nodig gehad.

Maar toch, het is jezelf de discipline opleggen om niet meer te kopen dan nodig is. Even opstarten maar vooral volhouden. Uiteindelijk is het niet moeilijk meer.

Wat nu ook wel helpt, is dat alles al veel duurder is geworden. Ik koop nu minder vaak dan voorheen. Geld gaat opzij voor het geval de eindafrekening van Oxxio tegenvalt. En die gaat tegenvallen want het zijn boefjes (off topic).

Ik heb ooit van een professor uit het Erasmus MC geleerd: "Een mens gedijt het beste in schaarste." We hebben zoveel keuze dat het ook heel makkelijk is om meer te kopen dan nodig is.

En het emotionele component speelt zeker een rol. Ik koop ook wel eens iets om me een goed gevoel te geven als ik een k..dag heb. Mag, niks mis mee. Betekent niet dat je koopverslaafd bent. Als het helpt, prima.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:31

Dyme is een fijne app voor je inkomsten en uitgaven en kun je koppelen aan je bank. Dan gaat allemaal lekker makkelijk automatisch en geeft veel inzicht. Alleen af en toe een uitgave aan een andere categorie toewijzen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:43

Earth schreef:
SparklingApp schreef:

Dit geeft voor mij wel veel duidelijkheid. Want ik werk niet en voel me aardig nutteloos in vlagen. Dus om dan te voorzien in levensbehoefte is wel logisch natuurlijk. :j Bij mij helpt het altijd al de helft als ik weet waar de oorsprong zit in dit soort gedrag want dan kan ik het het beste doorbreken. Dus bedankt voor het delen :)

Verder ook iedereen bedankt voor de tips en lieve woorden. Ik ben er nog steeds aardig ziek van, alsof ik er ineens van wakker wordt ofzo, maar het speelt al veel langer. Mijn man is ook niet goed in budgettering dus we helpen elkaar ook niet heel erg ofzo :') Maar ik geef echt veeeeel meer geld uit dan hij, dus ik moet zelf echt de stap maken.

Zit m hier de kneep niet: je nutteloos voelen bij vlagen? Shop je uit verveling? Kopen kan wel degelijk verslavend zijn… even los van de budgetteer tips zou ik ook de oorzaak onderzoeken. Is het een mogelijkheid om wel wat te gaan werken? Iets te gaan doen wat je voldoening en afleiding geeft?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:45

Earth schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Het zou wel een beetje een zorgend effect kunnen hebben ja, want ik haal graag dingen voor mijn man ook, niet eens perse voor mezelf. :P
Ik maak een boodschappenlijstje, maar dat doe ik braaf elke dag :') Maar dan nog haal ik soms wel wat teveel, maar ik dwing mezelf dan wel iets te maken van wat ik dan in huis heb. Maar ik merk dat ik naast mijn lijstje wel impulsief dingen haal. Dus daar moet ik vanaf. En ik koop graag wat luxere producten maar dat is eigenlijk niet zo nodig :=
Op zich is een aparte rekening voor boodschappen juist wel goed denk ik, dan heb ik beter overzicht van wat ik nog heb uit te geven.

Wow Balko, dat is wel een verschil. Wij kunnen ook prima sparen maar nu gaat er per maand zelfs geld van de spaarrekening af. Dat is echt niet goed. Ik ga eens kijken of ik potjes kan maken op onze abn rekening.

Ten eerste niet meer elke dag boodschappen doen. Als het lukt om een weekmenu te maken, maar 1x per week boodschappen doen met boodschappenlijstje en niet met een lege maag. Klinkt raar, maar als je trek hebt koop je sneller lekkere impuls aankopen.
Verder zijn 2 betaalrekeningen handig. 1 met pinpas om aankopen te doen waar je niet rood kan staan en de andere voor je vaste lasten. Salaris op je vaste lasten rekening laten storten en bij de bank de boel zo instellen dat automatisch een bedrag voor aankopen wordt overgeboekt en een vast bedrag om te sparen.
Je kan ook je spaargeld voor een aantal jaar vast zetten. Veel banken bieden je dan een wat hogere rente, alleen kan je het dan gedurende een aantal jaar niet opnemen.

Verder wekelijks een bedrag aan contanten pinnen en je pinpas uit je portemonnee. Is het geld op, dan ben je door je budget voor die week heen. Buiten dat je je dan meer dwingt om je aan een maximum bedrag houdt zie je ook sneller hoeveel je uitgeeft. Met pinnen is dat besef er veel minder.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:46

Wat goed dat je hier mee aan de slag gaat :)

Ook ik raad Porterenee graag aan, site, podcast, Facebook en sinds kort hebben ze ook een app. Hier ga je ontzettend veel tips vinden. Let op, ook besparen kan verslavend werken als je een goed doel hebt om voor te sparen ;)

Dat is ook gelijk mijn grootste vraag en tip, heb je een spaardoel?

Bij elke aankoop ga je je dan afvragen, hoeveel langer moet ik dan sparen voor mijn doel en is het dat waard?

Daarbij komt dan de volgende tip:
Berekenen eens je (of dat van je man als je zelf niet werkt) ECHTE uurloon. Dus wat je per maand netto binnen krijgt delen door het aantal uur dat je niet thuis bent door je werk. Je telt dus ook je reistijd, lunchtijd of andere tijd dat je aan je werk denkt/mee bezig bent mee.

En als je dan weer eens met een dingetje bij de Kruidvat in je handen staat, reken het dan eens om in hoeveel uur je hiervoor moet werken.

Sowieso is je inkomsten en uitgaven eens goed uitpluizen van de afgelopen 6 maanden. Wat heb je waaraan uitgegeven? Dat is vaak een goede reality check :P

En mijn laatste tip op dit moment is, neem 2 rekeningen. Eentje voor de vaste lasten, hier heb je geen pinpas voor nodig. En eentje voor de variabele uitgaven zoals boodschappen etc. En ga met potjes werken. Op is op. Geef jezelf een bedrag per maand aan zakgeld. Dat mag op. Daarna heb je pech.

Veel succes maar ook veel plezier.

Check mijn onderschrift eens, dat is (behalve een deel hypotheek) betaald door mijn veranderde mindset over geld en besparen ;) Had ik dat niet gedaan, dan had ik dat huis nooit kunnen kopen.

En, doe het samen. Dan kom je echt veel verder en is het veel leuker!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:53

Wat bij mij goed helpt is online winkelmandjes vullen en dan niet meteen kopen. Alleen al het vullen van die mandjes vind ik heerlijk.

Ik heb ook een Excelsheet met daarop precies mijn inkomsten, vaste lasten en wat er overblijft verdeel ik over de potjes boodschappen, paard, sparen, extra.

Die potjes heb ik apart via de ING app in een spaarpotje. Ik kan dus precies zien elke dag hoeveel ik deze maand nog te besteden heb voor elk doel. Bij mij is 't echt een sport om eind van de maand over te houden in m'n potjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:43

Je kan het jezelf wel laten aanpraten, maar je moet het zelf willen ( veranderen)
Je maakt mij niet wijs dat je alle reacties al bedacht hebt..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:55

Een overzicht maken aan alles wat je afgelopen jaar hebt gekocht wat in de categorie onzin valt. Je zal je rot schrikken het bedrag.
Was voor mij een hele goede motivatie om 2 keer na te denken of ik iets koop.

Ga minder naar de winkel en ga met een lijstje.

Bedenk iets anders dan jezelf kortdurend gelukkig te kopen. Ga tekenen, wandelen, muziek luisteren etc. Zoekende beloning ergens anders.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:02

Ik sluit me bij Pallatin aan! Wat kun je doen om jezelf nuttiger te voelen? Moderator op Bokt worden wellicht?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:03

Ladyson schreef:
Ik sluit me bij Pallatin aan! Wat kun je doen om jezelf nuttiger te voelen? Moderator op Bokt worden wellicht?

!!!

Dat is de oplossing voor mijn verslaving!

Ik wil heel graag mod worden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:09

Helpt het je ook om te denken aan hoe slecht voor het milieu al je aankopen zijn, hoor erg je slaaf bent van de consumptiemaatschappij en hoe verwerpelijk die hele industrie en hoe onhoudbaar en slecht die leefwijze eigenlijk is?

Dat helpt mij altijd :=

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:33

Het helpt mij om te bedenken hoeveel uur van mijn leven het gekost heeft om dat bedrag bij elkaar te sparen. Is dat leuke frutseltje echt een halfuur van je leven waard?

Het wordt op deze manier ook heel zonde om dingen weg te gooien, want die bedorven kaas heeft wel 20 minuten van je leven gekost en dat gooi je nu zomaar in de prullenbak :=