Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mariettek schreef:Niet zomaar zelf gaan praten. Hier moet een professional bij komen.
Veel sterkte gewenst.
Ik hoop dat vriend zelf ook heel graag met een professional de onderste steen boven wil halen. Zo niet, dan zou ik daar persoonlijk weinig vertrouwen in hebben.
senna21 schreef:Hoe erg ook, ik denk niet dat je als partner een rol moet willen.
Het is aan je vriend en zijn familie om dit, voor zover mogelijk, te bespreken en op te pakken.
Als partner kun je je vriend ondersteunen in deze moeilijke tijd.
Sterkte gewenst.
Achterom schreef:Bij het lezen vond ik je erg eisend over komen, maar het is en blijft zijn familie.
Niets zo vervelend als partners die zich overal in gaan mengen, daar komt vaak gedonder van.
Mjelleke schreef:Huh? TS kon er toch niks aan doen dat ze door ziekte thuis was? Die is nergens overheen gewalst, maar had juist de intentie om zich er niet in te mengen.Achterom schreef:Bij het lezen vond ik je erg eisend over komen, maar het is en blijft zijn familie.
Niets zo vervelend als partners die zich overal in gaan mengen, daar komt vaak gedonder van.
Dit inderdaad. Dit had een één op één gesprek moeten zijn tussen je vriend en zijn moeder, zonder anderen in de buurt. Gewoon omdat dat haar uitdrukkelijke wens was, beetje lomp dan om daar overheen te walsen, van jou en van je vriend.
Ga met je vriend in gesprek hoe jullie hier nu samen mee om willen gaan. Zijn moeder en zus hebben ieder hun eigen proces, daar kun je van alles van vinden, maar het is nu niet aan jou om je daarin te gaan mengen.
Citaat:Tussen kinderen zijn seksuele spelletjes niet per se uitzonderlijk en zolang dat op een gelijkwaardige manier gaat is er ook niet zoveel aan de hand. Dat is anders wanneer er een machtsverhouding is (op welke manier dan ook). Voor een kind hoeft het niet duidelijk te zijn dat die machtsverhouding er is, terwijl het andere kind dus wel beschadigd kan raken. Niet elk slachtoffer heeft een bewuste dader. Sterker nog: heel vaak niet.
Zoiets kan heel goed op latere leeftijd omhoog komen en voor problemen zorgen, ook voor het 'slachtoffer' kan dit iets zijn waarvan pas veel later duidelijk word dat er iets gebeurt is wat voor hem of haar niet oke is. In de ideale situatie zou je daar als familie open over kunnen praten van beide kanten, maar omdat het zo'n moeilijk onderwerp is is de kans dat dat lukt klein.
Mogelijk heeft zus de spanning voor haar zo hoog op laten lopen dat dit nu voor haar de enige manier is om ermee te dealen. Niet gezegd dat dat voor altijd zo blijft. En ook niet gezegd dat jouw vriend doelbewust iets verkeerd heeft gedaan: hij was ook een kind.
Om het nog moeilijker te maken kunnen herinneringen door verschillende belevingen ook nog eens ver uit elkaar liggen.
Ik snap dat het nu heel heftig is en voelt, ook voor je vriend. Maar probeer op een open manier met hem te praten, zonder te oordelen. Want ook als er wel dingen zijn gebeurt maakt dat hem niet meteen een slecht mens.
Mirranda schreef:Citaat:Tussen kinderen zijn seksuele spelletjes niet per se uitzonderlijk en zolang dat op een gelijkwaardige manier gaat is er ook niet zoveel aan de hand. Dat is anders wanneer er een machtsverhouding is (op welke manier dan ook). Voor een kind hoeft het niet duidelijk te zijn dat die machtsverhouding er is, terwijl het andere kind dus wel beschadigd kan raken. Niet elk slachtoffer heeft een bewuste dader. Sterker nog: heel vaak niet.
Zoiets kan heel goed op latere leeftijd omhoog komen en voor problemen zorgen, ook voor het 'slachtoffer' kan dit iets zijn waarvan pas veel later duidelijk word dat er iets gebeurt is wat voor hem of haar niet oke is. In de ideale situatie zou je daar als familie open over kunnen praten van beide kanten, maar omdat het zo'n moeilijk onderwerp is is de kans dat dat lukt klein.
Mogelijk heeft zus de spanning voor haar zo hoog op laten lopen dat dit nu voor haar de enige manier is om ermee te dealen. Niet gezegd dat dat voor altijd zo blijft. En ook niet gezegd dat jouw vriend doelbewust iets verkeerd heeft gedaan: hij was ook een kind.
Om het nog moeilijker te maken kunnen herinneringen door verschillende belevingen ook nog eens ver uit elkaar liggen.
Ik snap dat het nu heel heftig is en voelt, ook voor je vriend. Maar probeer op een open manier met hem te praten, zonder te oordelen. Want ook als er wel dingen zijn gebeurt maakt dat hem niet meteen een slecht mens.
Voor mij klinkt dit als een storm in een glas water.
Cayenne schreef:Eens. Maar ik vind het ook nogal wat dat de vriend van TS, volgens lezers hier, (zeer) waarschijnlijk dader is, enorm kwalijk, zeker op basis van wat digitale zinnen.Mirranda schreef:Voor mij klinkt dit als een storm in een glas water.
Ik vind het nogal wat om dat zo te zeggen terwijl zijn zus er wel degelijk last van heeft.
Ailill schreef:Cayenne schreef:Eens. Maar ik vind het ook nogal wat dat de vriend van TS, volgens lezers hier, (zeer) waarschijnlijk dader is, enorm kwalijk, zeker op basis van wat digitale zinnen.Ik vind het nogal wat om dat zo te zeggen terwijl zijn zus er wel degelijk last van heeft.
Sterkte TS.