Coming out day 2022

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:08

Eileen_ schreef:
Ayasha schreef:

Ik ben ook ouderwets. Ik begrijp uberhaupt niet waarom hier een "dag" voor moet zijn maar dat begrijp ik van veel dagen niet dus dat heeft verder niks met de lettertjescommunity te maken. (Sorry, tis een half alfabet ipv een acronym inmiddels.)

Ik ben het ermee eens hoor, terwijl ik in principe ook onderdeel ben van de community aangezien ik een vriendin heb.
We hebben pride month, verschillende pride dagen buiten die maand en dan ook nog coming outday.. Wat een onzin :x
Ik snap opzich dat men behoefte heeft aan een dag, maar voeg dan gewoon lekker alles samen.

Eigenlijk is het natuurlijk al bizar dat er een coming out moet zijn. Waarom zou ik er last van hebben als iemand anders (hoe dichtbij of veraf die ook van mij staat) besluit op een bepaalde persoon te vallen. Ik blijf het bizar vinden dat er nog een steeds een waarde oordeel aanhangt met wie of wat je een relatie aan gaat. Zolang die relatie gelijkwaardig is zou dat wat mij betreft alleen die personen zelf aan moeten gaan.

Anyway, voor iedereen die blij word van deze dag : +:)+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:10

Lijsken schreef:
Op de vraag: waarom coming out day, er is toch ook pride? Zou ik willen antwoorden dat voor mij het verschil zit in nabijheid. In mijn woonomgeving (conservatief) merk je niets van pride. Dat is iets voor “ver weg, in de stad, voor van die woke types.”

Pride is ook heel belangrijk, maar dat mensen in je eigen dorp of wijk een regenboogvlag ophangen, dat je niet alleen “in de stad” welkom bent maar er ook hier, in je eigen plaats mag zijn, dat vind ik belangrijk om uit te dragen. Het hele jaar door, uiteraard, maar vandaag is een mooie aanleiding om er wat extra aandacht aan te besteden.

Ik ben verre van woke maar een ander mens gewoon als mens behandelen is toch basic sociaal gedrag? Vlag ophangen zou ik nooit doen want ik vind dat je mensen in hokjes zet met dat soort dagen en vlaggetjes. Daarbij zijn er dus ook mensen in de community die dit helemaal niks vinden (zoals mijn vriendin dus en ook het homo stel in onze familie). Die hebben veel liever dat men ze jaarrond als mens behandeld dan op 1 dag als speciale sneeuwvlokjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:13

Ayasha schreef:
Eleeke schreef:
Nee de rest verzin ik er niet bij.

Mijn kind werd ernstig bedreigd en dat komt door dehumaniseren /ontmenselijken van de groep. Dat is ook niet mijn verzinsel dat is een "algemeen bekend" uitgebreid onderzocht verschijnsel.

En dehumaniseren doen we met woorden.
Zoals bijvoorbeeld iemand dat blondje te noemen in plaats van Betty.

Oké prima. Dan verwijt je mij dingen die ik niet doe, voelt dat beter?
Ik dehumaniseer niemand. Ik vind er gewoon niks bijzonder aan en behandel mensen niet anders om van welk geslacht ze houden of willen zijn. Ik waardeer dat verwijt dus ook niet en zeker de insinuatie dat ik ‘moreel medeplichtig’ zou zijn aan jouw kinds ellende niet.

Dehumaniseren doet de community imo zelf met dat letter-alfabet en de zoveelste nieuwe term te introduceren die mensen meer als ‘groepen’ doen klinken dan als ‘individu’

En een dag als deze is dan bedoelt om te zorgen dat meer mensen dat zouden gaan doen, want helaas is dit nog niet de standaard voor iedereen.
Dus geen oproep aan jou om iets te veranderen, hoogstens een oproep om je houding te verspreiden onder andere mensen. Als je wil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:13

mystery1980 schreef:
laten we dit halve alfabet maar compleet maken en ook de hetero's bijvoorbeeld niet buiten sluiten. Laten we met z'n allen gewoon wat liever en toleranter naar elkaar zijn dat heeft veel meer zin dan dit groepje alleen in de spotlight te zetten.

-O- -O- -O-

Meer heb ik eigenlijk niet te zeggen op deze ongeïnformeerde reactie.

Mars schreef:
Lijsken schreef:
Op de vraag: waarom coming out day, er is toch ook pride? Zou ik willen antwoorden dat voor mij het verschil zit in nabijheid. In mijn woonomgeving (conservatief) merk je niets van pride. Dat is iets voor “ver weg, in de stad, voor van die woke types.”

Pride is ook heel belangrijk, maar dat mensen in je eigen dorp of wijk een regenboogvlag ophangen, dat je niet alleen “in de stad” welkom bent maar er ook hier, in je eigen plaats mag zijn, dat vind ik belangrijk om uit te dragen. Het hele jaar door, uiteraard, maar vandaag is een mooie aanleiding om er wat extra aandacht aan te besteden.

Ik ben verre van woke maar een ander mens gewoon als mens behandelen is toch basic sociaal gedrag? Vlag ophangen zou ik nooit doen want ik vind dat je mensen in hokjes zet met dat soort dagen en vlaggetjes. Daarbij zijn er dus ook mensen in de community die dit helemaal niks vinden (zoals mijn vriendin dus en ook het homo stel in onze familie). Die hebben veel liever dat men ze jaarrond als mens behandeld dan op 1 dag als speciale sneeuwvlokjes.
Mooi dat je je eigen straatje kunt schoonvegen (“ik ben o zo tolerant”) en dat je je token-homo’s inzet als argument, maar drie mensen zijn nou niet bepaald representatief voor de rest van de samenleving, wel? Hoeveel last heb jij ervan als er mensen zijn die hier wel baat bij hebben? Inderdaad, 0, dus ik zou zeggen: leef en laat leven, in plaats van hier te gaan drammen over hoe belachelijk het allemaal wel niet is.

Zolang LGBTI+ nog steeds lang niet overal veilig over straat kunnen (ja, ook in Nederland), het aantal zelfmoorden onder LGBTI+ jongeren nog altijd hoger is dan dat onder heterojongeren en mensen na hun coming out nog altijd door hun familie verguisd worden, is er nog een lange weg van bewustwording te gaan. Jij hebt er misschien geen probleem mee, maar je bent nou ook weer niet zo belangrijk dat je representatief bent voor hoe de rest van de samenleving zich opstelt tegenover LGBTI+.

mariettek

Re: Coming out day 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:26

Hier hangt de vlag te wapperen!

Zoals in dit topic helaas duidelijk wordt gemaakt, is een stukje meer stilstaan bij anderen juist nog nodig.
Vandaag hoef je niks, maar kun je met kinderen / anderen praten over jezelf zijn en hoe belangrijk dat is.

Ik hoop dat mijn kinderen nooit "uit de kast" hoeven komen. Maakt mij niet uit met wie ze thuis komen, als diegene maar lief voor ze is. Maar ook mijn kinderen hebben het in de huidige maatschappij nodig dat ik dit tegen ze benoem. Niet 1x, maar zo vaak dat het normaal is. Hopelijk is het straks dan normaal voor iedereen <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:31

Ga je lekker Mkango?

Token homo’s? En dat is wel tolerant gedrag? Kijk even in de spiegel zeg.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:35

Mkango schreef:
Zolang LGBTI+ nog steeds lang niet overal veilig over straat kunnen (ja, ook in Nederland), het aantal zelfmoorden onder LGBTI+ jongeren nog altijd hoger is dan dat onder heterojongeren en mensen na hun coming out nog altijd door hun familie verguisd worden, is er nog een lange weg van bewustwording te gaan

_/-\o_

Altijd en overal is er elke dag genoeg Hetero-presentatie. Tv-shows, sprookjes, advertenties.
Zolang er direct op de achterbenen word gesprongen als er eens een gay-disney character ontstaat of een advertentie van 2 homo-mannen is er helaas nog veel bewustwording nodig. De intolerantie in Nederland gaat steeds verder achteruit.
Dit 'woke' of 'lettertjescommunity' noemen vind ik echt te gek voor woorden; laat wel weer duidelijk zien dat er te weinig bewustwording is en hoe hard dit soort dagen nodig zijn (en wat moet dat heerlijk zijn, je niet hoeven inleven in mensen hun levens-problemen, jij geen last dus anderen ook niet. :D )

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 10:38

mariettek schreef:
Hier hangt de vlag te wapperen!

*\o/* *\o/* *\o/*

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:38

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend met een positieve, liefdevolle insteek - niet om een discussie te starten over het nut van speciale dagen of welke letters er wel/niet in de afkorting horen. Wil je daarover discussiëren, dan mag dat op NM. Oprechte vragen en antwoorden mogen uiteraard gewoon, maar als je deze dag onzin vindt hoef je dat niet hier te komen verkondigen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:39

Ik weet dat het vriendje van mijn zoon , heel erg zit te piekeren vandaag of hij ervoor uit gaat komen,
Ik weet dat hij dan ook thuis niet meer welkom is ( of erger )

Als iedereen nu even aan hem, en aan al die andere jongeren ( of ouderen) denkt . Die volledig in de knoop zitten omdat ze als mens zo afgewezen worden door de mensen van wie ze het meest houden.

Dat is eigenlijk soms nog erger dan het geweld en de pesterijen. Mijn zoon kan het pesten handelen ( nog steeds met veel verdriet en onzekerheid ) omdat hij thuis veilig is. Als je ook thuis niet veilig bent....

Dus prima deze dag. Als hij niet meer nodig is , mag het morgen afgeschaft worden en gaat de vlag uit ( in welke kleur je maar wil )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:46

Leef en laat leven idd. Ik heb 0 last van vlaggen en speciale dagen. Als er mensen baat bij hebben helemaal prima. Niet alles hoeft zin of betrekking op/voor jezelf natuurlijk.

Voor de bakkers die met zichzelf worstelen hoop ik dat ze de kracht vinden om zichzelf te kunnen en mogen zijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:55

Eleeke schreef:
Ik weet dat het vriendje van mijn zoon , heel erg zit te piekeren vandaag of hij ervoor uit gaat komen,
Ik weet dat hij dan ook thuis niet meer welkom is ( of erger )

Als iedereen nu even aan hem, en aan al die andere jongeren ( of ouderen) denkt . Die volledig in de knoop zitten omdat ze als mens zo afgewezen worden door de mensen van wie ze het meest houden.

Dat is eigenlijk soms nog erger dan het geweld en de pesterijen. Mijn zoon kan het pesten handelen ( nog steeds met veel verdriet en onzekerheid ) omdat hij thuis veilig is. Als je ook thuis niet veilig bent....

Dus prima deze dag. Als hij niet meer nodig is , mag het morgen afgeschaft worden en gaat de vlag uit ( in welke kleur je maar wil )

Heftig voor dat vriendje.. hopelijk word hij goed opgevangen.
Verder heel mooi verwoord.. _/-\o_

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:56

@Eleeke: Laten we dan ook de vlag laten wapperen voor alle ouders die heus wel zien dat hun kind met hun verwachtingen worstelt. Hopelijk mogen hun kinderen vandaag ook thuis komen en openlijk zichzelf zijn.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:18

Hier wappert de vlag jaar rond! Helaas wel al een nieuwe, want iemand vond het 'leuk' om mijn oude vlag, inclusief regenbooglampjes, te vernielen. In mijn tuin. Elke dag nog worden er vrienden en vriendinnen van mij uitgescholden omdat ze gay, transgender, non binary en/of lesbisch zijn. Achterna gezeten. Vervelende opmerkingen gemaakt. In elkaar geslagen. Er is veel haat tegen de lhbtiq+ community. Dagen als deze zijn zeker nodig.

Ik wens iedereen een hele fijne dag vandaag en een mooie coming out. Of niet, dat is ook helemaal prima! Als je jezelf daar niet prettig bij voelt, niks hoeft uiteraard. Liefde naar iedereen.
Laatst bijgewerkt door Amyyy op 11-10-22 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:18

mariettek schreef:
@Eleeke: Laten we dan ook de vlag laten wapperen voor alle ouders die heus wel zien dat hun kind met hun verwachtingen worstelt. Hopelijk mogen hun kinderen vandaag ook thuis komen en openlijk zichzelf zijn.

Zeker , ook dat is best een issue , en wordt gelukkig steeds meer aandacht aan besteed maar ook niet genoeg.
Niet helemaal on-topic , maar zeker een eigen topic waard.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:25

Hopelijk juist wel het goede topic. Juist vandaag moet iedereen welkom zijn om veilig "out" te komen. Juist vandaag moeten ouders hun oren en blik extra open hebben.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:40

mariettek schreef:
Hopelijk juist wel het goede topic. Juist vandaag moet iedereen welkom zijn om veilig "out" te komen. Juist vandaag moeten ouders hun oren en blik extra open hebben.

Sorry , maar dan heb ik je net niet goed begrepen omdat je mij specifiek noemde, terwijl ik de vlag uit heb voor mijn en alle kinderen die niet naar hun ouders durven te gaan om open te zijn over wie ze zijn.
Ik dacht dat je het had over de te hoge verwachtingen : opleiding, sport etc etc die ouders van hun kinderen hebben

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:41

ik snap al die dagen niet, broer en zussendag, coming out day etc. Maar van al die dagen is dit dan wel de meest zinvolste. Niet om de dag zelf, maar idd om de bewustwording te creeeren. Tegelijk maakt het me verdrietig dat het nodig is.

Ik weet nog jaaaaren geleden dat mijn neef 'uit de kast kwam" (ook zo'n rare uitdrukking eigenlijk). Althans...hij niet. Zijn moeder had mijn moeder gebeld (en de hele familie langsgebeld) om te melden dat hij gay was. Mijn moeder vertelde het mij, en ik reageerde, jong als ik was, met: euh...is dat nou echt een verrassing? (ik wist het allang ondanks dat ik ze bijna nooit zag). En ga jij ook iedereen bellen als ik met een vriendje thuiskom en hetero ben? Ik vond het raarder dat mijn tante het iedereen ging vertellen, dan dat hij gay was. Maar goed...gereformeerde familie, dus daar was het wel een issue (en vooral mijn oma heeft me zeer aangenaam verrast in hoezeer zij omging met alles waarmee zij is opgegroeid als fout...ook toen ik ongehuwd zwanger raakte...geen oordeel, maar acceptatie en zorg). Ik weet nog dat mijn neef op een feestje zei: ja, nou, het is helemaal prima natuurlijk. Maar ik wil toch liever niet naast hem zitten op een feestje...straks wil ie wat van mij. Ik zei toen: ik ben hetero. Wil je ook niet naast mij zitten nu? Enfin: onwennigheid, onbekendheid. Hun 2e zoon bleek ook gay. En inmiddels volgens mij echt wel helemaal geaccepteerd. En dan nog hebben ze in zekere zin "geluk", want in hoeveel families worden mensen die niet aan de norm die we jarenlang gehanteerd hebben voldoen volkomen uitgesloten.

Maar ik hang de vlag buiten als dergelijke dagen niet meer nodig zijn. Ik hoop dat onze kleinkinderen jaren later keihard lachen om deze dag: serieus joh? Hoezo hadden jullie zo'n dag? Waarom hebben hetero's dan niet zo'n dag, want het is toch allemaal hetzelfde? Liefde is liefde. En of je man of vrouw bent, op mannen valt of op vrouwen, of je een man bent in vrouwenlichaam of andersom, of je voelt je geen van 2. Het zou niet moeten uitmaken. Het is het karakter wat telt.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:25

mariettek schreef:
Zoals in dit topic helaas duidelijk wordt gemaakt, is een stukje meer stilstaan bij anderen juist nog nodig.

Nou inderdaad, ik verbaas me er wel over dat er zo gediscussieerd moet worden in een topic dat helemaal niet als discussie bedoeld is. :(

Op mijn vroegere opleiding, een grafische/kunstschool, zag ik het veel en daar werd het naar mijn idee vaak ook makkelijker geaccepteerd. In mijn werk kom ik het ook veel tegen en niets dan liefde voor deze mensen en meestal nog liefdevollere bruiloften. Als je maar gelukkig bent met degene waarmee je liefde deelt en samen mag leven toch?! <3 Gelukkig zijn is het allerbelangrijkste en ik snap echt niet dat mensen daar 'last' van kunnen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:26

Mkango schreef:
Mars schreef:

Mooi dat je je eigen straatje kunt schoonvegen (“ik ben o zo tolerant”) en dat je je token-homo’s inzet als argument, maar drie mensen zijn nou niet bepaald representatief voor de rest van de samenleving, wel? Hoeveel last heb jij ervan als er mensen zijn die hier wel baat bij hebben? Inderdaad, 0, dus ik zou zeggen: leef en laat leven, in plaats van hier te gaan drammen over hoe belachelijk het allemaal wel niet is.

Zolang LGBTI+ nog steeds lang niet overal veilig over straat kunnen (ja, ook in Nederland), het aantal zelfmoorden onder LGBTI+ jongeren nog altijd hoger is dan dat onder heterojongeren en mensen na hun coming out nog altijd door hun familie verguisd worden, is er nog een lange weg van bewustwording te gaan. Jij hebt er misschien geen probleem mee, maar je bent nou ook weer niet zo belangrijk dat je representatief bent voor hoe de rest van de samenleving zich opstelt tegenover LGBTI+.

Gelukkig geef jij het goede voorbeeld zo mooi met Mars onterecht op deze manier aan te gaan ! +:)+ wellicht heb je zelf ook nog werk te verzetten betreffende je tolerantie. Token-homo’s…. Nee dát is respectvol naar de mensen waar je zogenaamd voor pleit.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:36

Inmiddels 10 maanden 'out' en het is echt het beste dat ik ooit heb gedaan. Happy coming out day naar iedereen! <3

En uiteraard het vertellen wanneer jij dat wilt. Mijn moeder stond oliebollen te bakken toen ik het haar vertelde. Er is geen perfect moment/dag voor, dat bepaal je alleen zelf! :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:40

Ik word er verdrietig van dat er in zo'n positief en liefdevol topic een discussie nodig is over het feit of het wel/niet nodig is, mensen het als onzinnig benoemen en er zelf geen problemen mee ervaren. Terwijl er al genoeg verhalen bijstaan van tieners die het thuis niet veilig kunnen bespreken, geweld etc.

Mijn moeder was altijd 'blij' dat ik hetero was. Niet omdat ze de LGBTI+ community afzweerde, maar omdat ze inzag dat het voor jongeren (en volwassenen) moeilijker was. Minder acceptatie, hogere zelfmoordratio's en vaker zinloos geweld. En precies die gedachte maakt zo'n dag als vandaag noodzakelijk. Een beetje extra acceptatie voor liefde, in welke vorm dan ook.

En voor diegene die vandaag 'uit de kast' durven te komen, of dit al hebben gedaan, ik wens jullie alle acceptatie, liefde en voorspoed toe!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:41

Pfft ik lees net dat de leerlingen op de middelbare school waar mijn vriend werkt voor de pauze de lgbtq vlaggen die de school had opgehangen hebben verbrand.

Treurig :n

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 12:44

OutOfTheWood schreef:
Inmiddels 10 maanden 'out' en het is echt het beste dat ik ooit heb gedaan. Happy coming out day naar iedereen! <3

En uiteraard het vertellen wanneer jij dat wilt. Mijn moeder stond oliebollen te bakken toen ik het haar vertelde. Er is geen perfect moment/dag voor, dat bepaal je alleen zelf! :D

Wat een mooi bericht *\o/*

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:46

Ik word er verdrietig van dat als je een vraag stelt in het kader van ‘bereikt zo’n dag wel wat je wilt bereiken?’ Men zo slecht leest dat je dan blijkbaar helemaal tegen deze dag bent. (Nooit geschreven)
En als je wat ervaringen van mensen uit je omgeving verteld (als in, niet iedereen uit de gay community denkt er hetzelfde over) dat zij maar token-homo’s zijn en dus blijkbaar niet mee tellen oid. (gatekeeping)
Terwijl ik mezelf toleranter vind dan mensen die een dag per jaar met een vlag wapperen zodat vooral iedereen ziet hoe goed ze zijn. Behandel iedereen als mens en gelijke op welke dag dan ook.