Onrechtmatige huurverhoging

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 13:49

@Shadow, het antwoord van de jurist was: Nee verhuurder mocht niet verhogen, maar broer is de verhoging gaan betalen zonder aan onderzoeksplicht te voldoen, en dus is de verhoging wettelijk uitvoerbaar.

Ik vind het, zeker gevoelsmatig, erg vreemd.

BaileyMix schreef:
Huur mag toch sowieso niet in november verhoogd worden? Alleen per 1 juli normaliter?

In ieder geval, dit is niet oké. En dat rare appje over een nieuw huis zoeken: zo werkt het niet. Direct de huurcommissie inschakelen, echt!

Wat een smeerlap, huisjesmelkers zijn toch echt wel het laagste van het laagste.

Dat ben ik nog aan het uitzoeken, zo viel het wettelijk niet mogen verhogen tussen 1 juli 2021 en 1 juli 2022, maar kom ik weer andere stukken tegen die betrekking hebben op de jaarlijkse verhogingen. Ik zie inderdaad vaak 1 juli en 1 december voorbij komen. Het mag sowieso niet 2 maal binnen 12 kalendermaanden, dat is nu wel het geval.

Voor mij/ons lopen er 2 zaken apart: De verhoging van vorig jaar/mogelijk onjuist te veel betaald. Los daarvan de huidige verhoging/aankondiging daarvan.

Broer zat vorige maand al te grappen dat de huurbaas misschien de jaarlijkse verhoging wel gelijk ging trekken met de huidige inflatie. Als grap, uiteraard. Volgens verhuurder was dit echter de normaalste gang van zaken, en toen was de maat vol bij mijn broer.

ingvdh

Re: Onrechtmatige huurverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:54

Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een groot verschil.

Feit is dat je broer de verhoging vorig jaar heeft betaald en daar dus akkoord mee is gegaan
Feit is dat verhuurder de huurverhoging heeft aangepast.

Wat wil je nu nog? De relatie tussen jouw broer en de verhuurder nog verder verpesten?
Dit gevecht ga je niet winnen.

Mijn advies is stop met zeuren en neem het verlies. Je kan wel erg boos blijven maar daar schiet je niets mee op anders dat het een hoop negatieve energie kost.

Jullie weten nu hoe het zit en zullen de komende jaren daar scherper op zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:07

ingvdh schreef:

Ergens werk van maken kan wel degelijk lonen - dat is geen garantie, maar als je alles maar accepteert hoe illegaal het ook is maak je het wel heel makkelijk voor anderen om misbruik te maken van hun positie.

Citaat:
Wat wil je nu nog? De relatie tussen jouw broer en de verhuurder nog verder verpesten?

Er is helemaal geen 'relatie' tussen een huurder en een verhuurder, daar valt ook niet veel aan te verpesten. Wat wel kan is dat een verhuurder overgaat tot intimiderend pestgedrag, maar misschien moeten we het daar dan over hebben. Dat heb je als verhuurder namelijk niet te doen. Dat is niet normaal, niet aanvaardbaar, en we hoeven ook niet te doen alsof iedereen dat maar moet aanvaarden.
Als je geen zin hebt om als verhuurder te voldoen aan je verplichtingen (zoals geen illegale huurverhogingen opleggen) dan verhuur je toch niet? Ik snap echt niet hoe vaak gedaan wordt alsof dit normaal en aanvaardbaar is, dat is echt ongezond.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:24

Shadow0 schreef:
ingvdh schreef:

Ergens werk van maken kan wel degelijk lonen - dat is geen garantie, maar als je alles maar accepteert hoe illegaal het ook is maak je het wel heel makkelijk voor anderen om misbruik te maken van hun positie.

Citaat:

Er is helemaal geen 'relatie' tussen een huurder en een verhuurder, daar valt ook niet veel aan te verpesten. Wat wel kan is dat een verhuurder overgaat tot intimiderend pestgedrag, maar misschien moeten we het daar dan over hebben. Dat heb je als verhuurder namelijk niet te doen. Dat is niet normaal, niet aanvaardbaar, en we hoeven ook niet te doen alsof iedereen dat maar moet aanvaarden.
Als je geen zin hebt om als verhuurder te voldoen aan je verplichtingen (zoals geen illegale huurverhogingen opleggen) dan verhuur je toch niet? Ik snap echt niet hoe vaak gedaan wordt alsof dit normaal en aanvaardbaar is, dat is echt ongezond.

Precies. Huurder betaald verhuurder en that's it en als dat goed gaat dan heb je vrijwel geen contact tot er iets vervangen moet worden wat buiten de normale onderhoudsverplichtingen van een huurder valt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:29

Er is wel een relatie tussen verhuurder en huurder, namelijk een commerciële relatie.

Ook die wil je natuurlijk wel zo goed mogelijk houden. Dat houdt natuurlijk niet in dat je alles maar zou moeten slikken. Ik zou wel aan de slag gaan met achterstallig onderhoud in de woning en zorgen dat daar iets aan gedaan gaat worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:54

Ineke2 schreef:
Ook die wil je natuurlijk wel zo goed mogelijk houden.

Waarom? Wat gaan verhuurders doen bij een 'goeie relatie' volgens jou? Ineens wel onderhoud plegen? Begrip hebben als je wegens hoge kosten de huur niet betaalt?

Dat verhaaltje van de 'relatie goedhouden' is populair omdat het maakt dat mensen de rechten die ze wel hebben vaak toch niet op durven eisen. Daar profiteren de verhuurders van (en anderen die de macht hebben en die datzelfde verhaaltje graag aanmoedigen), maar als huurder / klant / degene die opgeeft word je daar echt niets beter van.

En als je bij het aankaarten van reele problemen ineens de relatie zoveel 'verslechtert' dat de ander het nodig vindt om te pesten of te intimideren, dan is dat niet omdat je dat als huurder fout doet, maar omdat de verhuurder of wie het ook doet het ok vindt om pesten en intimidatie in te zetten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:19

Nou vooral in de zin van huurder / verhuurder pesten of respectloos naar elkaar zijn. Ik heb het over relatie goedhouden door respectvol met elkaar omgaan van beide kanten af dan wel te verstaan. Het heeft echt geen enkele zin om op botte wijze dingen te gaan eisen ook al sta je misschien in je recht. Nog steeds vang je meer vliegen met stroop dan met azijn. In deze tijd met veel sociale media lijken echter heel veel mensen dat vergeten te zijn.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:20

Ineke2 schreef:
Nou vooral in de zin van huurder pesten. Ik heb het over relatie goedhouden door respectvol met elkaar omgaan van beide kanten af dan wel te verstaan. Het heeft echt geen enkele zin om op botte wijze dingen te gaan eisen ook al sta je misschien in je recht. Nog steeds vang je meer vliegen met stroop dan met azijn. In deze tijd met veel sociale media lijken echter heel veel mensen dat vergeten te zijn.

Jij hebt echt nog nooit met een serieuze huisjesmelker te maken gehad he?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 17:23

Jawel, alleen heb ik snel een huis gekocht.
Doet er niet zoveel toe in deze situatie, want ik begreep van ts dat huurder en verhuurder in het kader van het onderhoud allebei steken hebben laten vallen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:03

Ineke2 schreef:
Nou vooral in de zin van huurder / verhuurder pesten of respectloos naar elkaar zijn.

Je doet nu of het een gelijkwaardige relatie zou zijn, dat is natuurlijk niet waar. Het gaat niet om 'pesten naar elkaar'. Het gaat om een verhuurder die illegaal de huur verhoogt, en ook verhuurders (niet per se deze) die als ze aangesproken worden op hun verplichtingen tot het criminele af de huurders pesten en intimideren.

Citaat:
Het heeft echt geen enkele zin om op botte wijze dingen te gaan eisen ook al sta je misschien in je recht. Nog steeds vang je meer vliegen met stroop dan met azijn. In deze tijd met veel sociale media lijken echter heel veel mensen dat vergeten te zijn.

Het punt is: het is over het algemeen niet waar dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn, zeker niet als het gaat om conflicten met een huurbaas. Je vangt vliegen vooral met goede kennis van de regels en niet te snel opgeven.
En je hoeft niet onnodig grof te zijn, maar over het algemeen gaan verhuurders echt geen huur terugbetalen alleen maar omdat je het zo aardig vraagt. Zelfs als ze verplicht zijn terug te betalen, doen verscheidene verhuurders dat uitsluitend als ze de indruk hebben dat ze er niet onderuit komen. Ze hebben namelijk ook niet zomaar de keuze gemaakt om de huur ondanks de regels illegaal te verhogen. Dat is niet een vergissing ofzo, dat is over het algemeen een tamelijk bewuste keuze. Daarnaast hebben ze ervoor gekozen om niet zelf te kiezen voor het terugstorten van het teveel betaalde geld, en ook dat is een welbewuste keuze. In zo'n dynamiek helpt het meestal helemaal niets om te kiezen om op te geven 'om de relatie goed te houden' zonder dat je er wat voor terug krijgt.

In dit geval is het wel zinnig om dus eerst te weten of je recht zou hebben op het terugbetaald krijgen van de illegaal verhoogde huur.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:12

Je hebt het steeds over illegaal Shadow, maar als de wet zegt dat het legaal is mag het. Hij hoeft dus niet terug te betalen en doet dat legaal.

Die 10% mag niet, maar daar is hij op terug gekomen. Er is dus momenteel niets illegaals wat gebeurd.

De woning verbeteren betekent vaak ook huursverhoging (legaal!!) en dan is vaak 5-10 procent normaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:18

Ik bedoel daarmee dat je geen grof taalgebruik hoeft te gebruiken verbaal of schriftelijk, maar goed schijnbaar willen sommige mensen bewust woorden verdraaien of verkeerd lezen.

De verhuurder heeft de huur niet illegaal verhoogd. Ik laat het hier in elk geval bij en wens ts en voor de broer succes.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:54

ingvdh schreef:

Feit is dat je broer de verhoging vorig jaar heeft betaald en daar dus akkoord mee is gegaan
Feit is dat verhuurder de huurverhoging heeft aangepast.

Mijn advies is stop met zeuren en neem het verlies. Je kan wel erg boos blijven maar daar schiet je niets mee op anders dat het een hoop negatieve energie kost.

Jullie weten nu hoe het zit en zullen de komende jaren daar scherper op zijn.
Dat eerste hoef je mij niet te vertellen, dat weet ik (helaas) al een tijdje.

Even los van jouw feiten, want ik snap je redenatie en volg deze ook deels, imo zou er nog een feit vóór al die feiten moeten staan, namelijk dat de verhuurder primair niet eens mocht verhogen, dat is namelijk ook een feit. Als verhuurder zich aan dat feit had gehouden, hadden de daarop volgende feiten niet eens hoeven ontstaan.

Ik vind dat vreemd, en ook jammer dat verhuurder het niet terug wil geven, siert hem imo niet.

Ik ben overigens niet boos hoor, feitelijk is het niet mijn zaak/probleem/portemonnee :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 19:58

Absolem schreef:
Precies. Huurder betaald verhuurder en that's it en als dat goed gaat dan heb je vrijwel geen contact tot er iets vervangen moet worden wat buiten de normale onderhoudsverplichtingen van een huurder valt.
Mijn advies naar mijn broer was het ook zo te bekijken: Jullie hebben een zakelijke overeenkomst. Verhuurder handelt in zijn voordeel, en dat moet jij ook doen. Uiteraard binnen de wet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:31

Sunnda schreef:
Je hebt het steeds over illegaal Shadow, maar als de wet zegt dat het legaal is mag het. Hij hoeft dus niet terug te betalen en doet dat legaal.

Het berekenen van een huurverhoging voor een woning onder de sociale huurgrens op het moment dat er een verbod is op het verhogen voor woningen onder de sociale huurgrens is illegaal inderdaad. Het is geen legale verhoging.

Ineke2 schreef:
Ik bedoel daarmee dat je geen grof taalgebruik hoeft te gebruiken verbaal of schriftelijk, maar goed schijnbaar willen sommige mensen bewust woorden verdraaien of verkeerd lezen.

Maar daar ging het niet om. Mijn reactie was rechtstreeks op iemand die stelde dat je helemaal geen actie meer moest ondernemen over de teveel betaalde huur 'om de relatie goed te houden.' Dat gaat niet over grof taalgebruik.

Citaat:
De verhuurder heeft de huur niet illegaal verhoogd. Ik laat het hier in elk geval bij en wens ts en voor de broer succes.

Als hij de huur heeft verhoogd op een moment dat dat expliciet niet mocht, was het een illegale verhoging.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:44

Shadow, kom op zeg..lees eens niet alleen zoals het je uit komt. :z

Het gaat om het terugbetalen van de verhoging en dat de verhuurder dat niet wil. Dat is NIET illegaal.

En dat is precies het verschil tussen recht en gerechtigheid, je komt in je posts alsof je denkt dat de wetgeving over het laatste gaat, maar dat is lang niet altijd het geval.deze casus is er een mooi voorbeeld van.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 20:51

Ailill schreef:
Huurcommissie zou ik zeggen, want ik ben niet overtuigd. 'Onderzoeksplicht' bij
Uitzetting is hij inderdaad niet bang voor, maar verhuurder heeft weleens eerder zonder aankondiging in zijn huis gestaan, en broer is vrijwel nooit thuis. Wel een huis met veel dure spullen, daar is ie wel wat bang voor.

Heel iets anders, maar volgens mij mag je de sloten van een huurwoning vervangen. Wellicht voor je broer goed om eens uit te zoeken. Een huurbaas die zo maar je woning binnen komt, is niet prettig en ook niet oke..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:12

Sunnda schreef:

Het gaat om het terugbetalen van de verhoging en dat de verhuurder dat niet wil. Dat is NIET illegaal.

Daar zou ik nog steeds graag een bron voor zien.

Citaat:
En dat is precies het verschil tussen recht en gerechtigheid, je komt in je posts alsof je denkt dat de wetgeving over het laatste gaat, maar dat is lang niet altijd het geval.deze casus is er een mooi voorbeeld van.

Dat voorbehoud staat gewoon genoemd. Ik weet niet of de verhuurder verplicht is om terug te betalen, dat zou ik eerst beter uitzoeken. Er is een jurist buiten Bokt die zegt dat het niet hoeft, maar verder heb ik nog geen link of toelichting gezien. Er wordt gedaan alsof het heel logisch is dat een verhuurder die een illegale verhoging toepast (en die verhoging was illegaal want het was expliciet gesteld dat die verhoging niet mocht) je toch dat geld niet terugkrijgt. Ik vind dat helemaal niet logisch en het is meestal helemaal niet zoals de wet werkt in Nederland. Het zou kunnen, want dat weet ik dus niet, maar dan moet er een specifieke uitzondering voor zijn, en als die uitzondering er is, dan kan daar ook een bron voor gegeven worden. Dus ik zou dat eerst verder checken.

Maar ALS de broer van de TS recht heeft op dat geld... gewoon opeisen en niet al bij voorbaat stoppen 'om de relatie goed te houden.' Dan maak je het oplichters en kwaadwillende huisjesmelkers wel heel erg makkelijk.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:55

amber15 schreef:
Ailill schreef:
Huurcommissie zou ik zeggen, want ik ben niet overtuigd. 'Onderzoeksplicht' bij
Uitzetting is hij inderdaad niet bang voor, maar verhuurder heeft weleens eerder zonder aankondiging in zijn huis gestaan, en broer is vrijwel nooit thuis. Wel een huis met veel dure spullen, daar is ie wel wat bang voor.

Heel iets anders, maar volgens mij mag je de sloten van een huurwoning vervangen. Wellicht voor je broer goed om eens uit te zoeken. Een huurbaas die zo maar je woning binnen komt, is niet prettig en ook niet oke..

Onaangekondigd de woning ingaan is huisvredebreuk en kan je broer zelfs een aangifte voor indienen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:19

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

Daar zou ik nog steeds graag een bron voor zien.

Citaat:

Dat voorbehoud staat gewoon genoemd. Ik weet niet of de verhuurder verplicht is om terug te betalen, dat zou ik eerst beter uitzoeken. Er is een jurist buiten Bokt die zegt dat het niet hoeft, maar verder heb ik nog geen link of toelichting gezien. Er wordt gedaan alsof het heel logisch is dat een verhuurder die een illegale verhoging toepast (en die verhoging was illegaal want het was expliciet gesteld dat die verhoging niet mocht) je toch dat geld niet terugkrijgt. Ik vind dat helemaal niet logisch en het is meestal helemaal niet zoals de wet werkt in Nederland. Het zou kunnen, want dat weet ik dus niet, maar dan moet er een specifieke uitzondering voor zijn, en als die uitzondering er is, dan kan daar ook een bron voor gegeven worden. Dus ik zou dat eerst verder checken.

Maar ALS de broer van de TS recht heeft op dat geld... gewoon opeisen en niet al bij voorbaat stoppen 'om de relatie goed te houden.' Dan maak je het oplichters en kwaadwillende huisjesmelkers wel heel erg makkelijk.

Nu wordt ie helemaal mooi! }>

Ts heeft een jurist geraadpleegd en die geeft een antwoord.
Jij wilt dat om bepaalde gevoelsredenen niet geloven en dan moeten wij voor jouw 'bewijs' gaan leveren.
Als het volgens jouw niet klopt wat de jurist zegt, lijk jij mij nu net de aangewezen persoon om met feiten te komen waarom niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:16

Sunnda schreef:
Ts heeft een jurist geraadpleegd en die geeft een antwoord.

Juristen zijn ook mensen en kunnen dus wel eens een fout maken. Het kan dan nuttig zijn om het extra te checken.

Citaat:
Als het volgens jouw niet klopt wat de jurist zegt, lijk jij mij nu net de aangewezen persoon om met feiten te komen waarom niet.

Oh nee hoor, dit is geen rechtzaak en ik krijg er niet voor betaald. Het is mijn advies aan TS en aan ieder ander die ermee te maken krijgt: zoek het echt goed uit,enger niet te snel op. Als mensen dat advies niets vinden moeten ze het van harte negeren. Ik hoef niks te bewijzen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:19

Huurcommissie inschakelen!

koffiemok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:11

TS, hoe is het nu?