In Friesland wonen

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:01

Hoi TS, ik woon inmiddels al bijna tien jaar in Friesland. Ik ben er heel happy :)

Ik heb nu sinds een jaar of 3 mijn rijbewijs en een auto, maar daarvoor heb ik me prima gered met het ov of de fiets. :)

Ik zou je dan ook zeker niet laten tegenhouden daardoor, als dat een reden is om niet gelijk te vertrekken.

Ook ik raad je aan om een weekend sfeer te gaan proeven en kijken waar je je het best voelt. En niet geheel onbelangrijk; solliciteren. Als je bijvoorbeeld in Leeuwarden aangenomen wordt voor een baan dan kun je wat gerichten in de omgeving zoeken lijkt me.

Alvast veel woongenot gewenst!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:01

pillow schreef:
Ik zou me als ik TS was me eerst maar eens beter in Friesland gaan verdiepen. Want als ik jou reacties lees weet je er erg weinig van. Dokkum een dorp noemen wat dichtbij de zee ligt zegt al voldoende. Friesland bestaat uit 5 totaal verschillende delen, met geheel verschillende omgeving en mensen. De zuidoosthoek met bossen en coulissen landschap. Gaasterlân-Sleat met bos en ijselmeerkust en meren. Het waterrijke midden. De kleihoek rondom Bolsward Franeker. En het noorden met de klei en waddenkust. Ik kom zelf uit de Stellingwerven en zou bijv nooit op de klei willen wonen.

Hier sluit ik me bij aan. Ik woon zelf ook in de Stellingwerven, heb 2 jaar op de klei gewoond en met gierende banden terug. :+
Daarnaast spreken veel mensen daar ook echt Fries en gaan ze ook niet zomaar over in het Nederlands in winkels bijvoorbeeld maar ook onderling.

Qua OV zal je inderdaad wel naar wat groter plaatsen moeten kijken. In het dorp waar ik zelf woon gaat 1x per uur een bus en in de weekenden alleen een bel bus welke je dus van te voor moet reserveren. Een auto is dus, zeker in echte dorpjes, wel aan te raden.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:09

Ik vind Franeker of Harlingen best leuke plaatsen :) beiden een goede treinverbinding. En heerlijk rustig en gemoedelijk.

Harlingen zit je natuurlijk echt langs de haven/zee, maar ook het stadje vond ik erg leuk en gezellig. Franeker is volgens mij een kwartier daar vandaan en is meer een dorp. (En Franeker is ook een kwartier naar Leeuwarden met het OV.)

Heb er niet gewoond hoor maar wel meerdere keren daar geweest :)

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 17:14

Maaaarije schreef:
pillow schreef:
Ik zou me als ik TS was me eerst maar eens beter in Friesland gaan verdiepen. Want als ik jou reacties lees weet je er erg weinig van. Dokkum een dorp noemen wat dichtbij de zee ligt zegt al voldoende. Friesland bestaat uit 5 totaal verschillende delen, met geheel verschillende omgeving en mensen. De zuidoosthoek met bossen en coulissen landschap. Gaasterlân-Sleat met bos en ijselmeerkust en meren. Het waterrijke midden. De kleihoek rondom Bolsward Franeker. En het noorden met de klei en waddenkust. Ik kom zelf uit de Stellingwerven en zou bijv nooit op de klei willen wonen.

Hier sluit ik me bij aan. Ik woon zelf ook in de Stellingwerven, heb 2 jaar op de klei gewoond en met gierende banden terug. :+
Daarnaast spreken veel mensen daar ook echt Fries en gaan ze ook niet zomaar over in het Nederlands in winkels bijvoorbeeld maar ook onderling.

Qua OV zal je inderdaad wel naar wat groter plaatsen moeten kijken. In het dorp waar ik zelf woon gaat 1x per uur een bus en in de weekenden alleen een bel bus welke je dus van te voor moet reserveren. Een auto is dus, zeker in echte dorpjes, wel aan te raden.

Haha ja, het is nou eenmaal onmogelijk om alle gebieden in Nederland te kennen, vandaar ook dit topic :) Dokkum een dorp noemen was wel een beetje dom maar verder ligt het toch maar 10 km van de zee? (En ja, ik weet dat het geen strand is maar een dijk :P )

Ik ga me zeker verdiepen in de genoemde 5 gebieden.

@Fearn, ik voeg ze toe aan mijn lijstje :)

@Roosch, wat fijn dat het goed bevalt, waar kom jij oorspronkelijk vandaan?
Ja, en met een elektrische fiets kom je ook weer een stuk verder dan de normale fiets!
Laatst bijgewerkt door Biks2 op 08-10-22 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Flying_Angel

Re: In Friesland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:16

En een dorp als Grou? Ligt centraal in Friesland, precies tussen Leeuwarden en Heerenveen in. Er is een treinstation en voor Friese begrippen een groot dorp. In de zomer veel watersporttoeristen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:19

little_birdy schreef:
Nou de friese vriendelijkheid toont zich hier weer goed zeg _O-

Familie van mij woont er die zeggen dat het gezellig is . Maar dat scheelt denk ik echt wat voor soort buren je krijgt….

Over werk geen idee ze zijn beide al met pensioen

Kan ze alvast wennen :Y)

Ik werk in Friesland en woon 500 meter van de grens, maar dan in Groningen. Maar in principe zijn Friezen hartstikke vriendelijk hoor, het loont wel om de taal te kunnen verstaan. Ik spreek het niet, hooguit af en toe uit gekheid dat er een zinnetje door komt.

Verder vind ik sowieso dat je in het noorden gewoon een rijbewijs moet hebben als je zelfstandig woont en daaruit volgende een auto, als je enigszins mobiel wilt zijn. En met een baan in de civiele techniek lijkt me dat ook wel zo praktisch, aangezien ik niet verwacht dat je de hele week door achter je bureautje zit.
Onlangs kreeg ik bezoek van ons hoofdkantoor en een deel van mijn bezoek moest dus met de trein komen, zó onpraktisch! Er stopt niet bepaald een trein voor onze deur en een bus ook niet. :+

Wat is verder belangrijk... Rust en ruimte, tsjah... Niet gaan lopen zeiken als er allemaal trekkers en andere landbouwvoertuigen bij je langs komen en ook niet dat het lawaai van de feesttenten te veel is.
Ik woon in een dorp, maar wel aan de rand en achter mij zit wat landbouwgrond, ik heb met regelmaat meegemaakt dat er 's nachts om 2 uur nog geperst wordt omdat het weer dreigt om te slaan.
Persoonlijk vind ik dat heerlijk!

In de omgeving zitten meer dan voldoende infra bedrijven, en heb je gehoord van het project Ringweg Zuid in Groningen? Daar zal ook nog voldoende werkgelegenheid uit voort komen de komende jaren gezien de vertraging die daar in zit. Ook wordt hier in de buurt gekeken naar het vervangen van een grote hefbrug op de vaarweg Lemmer-Delfzijl, neem aan dat daar ook een aanbesteding op zal komen. Over het werk zal ik dus niet in zitten, vergeet daarbij niet dat er veel te weinig woningen zijn in Nederland en dat die vast niet alleen in de randstad gebouwd zullen worden ;)

En niet heel onbelangrijk, niet heel Friesland is klei, en niet heel Friesland is bebost... Kijk even goed naar welke omgeving jij zoekt. Ik vind Dokkum persoonlijk als stadje prachtig, maar ik vind het daarbuiten niet bepaald bijzonder. Ik zou liever richting de walden gaan.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:20

Ik kom van oorsprong uit de andere punt van Nederland: Zuid-Limburg. :))

Ik zou zelf nog wel graag naar een dorp willen wonen. Burgum lijkt me erg leuk bijvoorbeeld, of Gytsjerk of Tytsjerk.

Uit interesse; heb je al een plan? Ga je op zoek naar een baan vanuit een werkende positie? Al wat rondgekeken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 17:24

Biks2 schreef:
Sorry dat wist ik niet.
Is het leuk daar? Ben je er bekend?

... heb je wel eens gehoord van de elf Friese steden?
Dokkum is er één van.

(En noem Hindeloopen ook maar geen dorp...)

Als import Drent doe ik het prima zonder auto.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:27

Ik woon inmiddels alweer 3,5 jaar in Friesland.
Ik woon met mijn gezin in Balk. Een dorp waar je eigenlijk alles wel hebt. En in het mooie gaasterland. <3
Dus veel bossen hier. :D
Ook hier 's zomers veel toeristen.
Maar echt een fijn en leuk dorp om te wonen. :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:45

Ts uit je andere topic heb ik begrepen dat je op stel en sprong op zoek bent naar een andere woning en je zoekt blijkbaar door heel Nederland iets. Heb je nergens een regio waar je al sociale contacten hebt en een netwerk?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 18:46

Hier zelf ook een Fries.

Bolsward is ook wel een leuk stadje. En zie Franeker voorbij komen dat is ook erg gezellig. Franeker heb je inderdaad treinstation en ben je in 15 minuten in Leeuwarden.

Zelf kom ik uit Heeg in de zomer super gezellig alleen vond een auto daar wel een must haha.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:00

Burgum heb ik ook gewoond. Heel andere mentaliteit inderdaad, maar heerlijk dat je gewoon je boodschappen er kunt doen!

Bolsward en Grou zijn inderdaad ook leuk, en iets kleiner: Akkrum.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 19:54

Akkrum is ook zeker een aanrader inderdaad!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:12

Als je niet in Friesland woont of er regelmatig komt, dan is het heel lastig om goed in te kunnen schatten welke regio goed bij je past.

Het noorden vd provincie is kaal. Veel weilanden en langs de zeedijk akkerbouw. In de winter is de regio met akkerbouw heel grijs vanwege de dikke klei. Bovendien kan het er enorm waaien, alleen zomerdag is het er wel eens windstil.

De Fryske Walden heeft een heel eigen cultuur/mentaliteit. Ik als 'Hollander' pas daar niet goed tussen. Ik vind het er racistisch en erg ouderwets als je kijkt naar hoe mannen met hun vrouwen om gaan.

Ik woon nu ten westen van Leeuwarden en dat bevalt me uitermate goed. Sowieso vind ik het richting Sneek en Bolsward fijner.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:14

Biks2 schreef:
Wat ik zoek: rust, ruimte, gezelligheid, goede OV verbinding en natuurlijk het belangrijkste, een fijn huis.

Qua werk zoek ik iets in de civiele techniek op hbo niveau.

Bij 4infra zoeken ze mensen. Is wel in Zwolle, vanuit de Stellingwerven is dat te bereizen of Heerenveen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:16

Ik zou niet naar dokkum gaan als je geen Fries kan spreken. Vooral die waldpieken zijn er niet zo van gediend als je Hollands spreekt en ze zullen voor niemand ook Nederlands gaan praten. Tenminste, de echte diehards waldpieken. Ze zijn in mijn beleving ook niet altijd vriendelijk. Wordt in mijn omgeving gezegt , als je ruzie wilt maken moet je daar heen gaan..
Ik kan mij daar overigens prima redden maar ik spreek dan wel goed Fries.

Ik zou rond joure, heerenveen, drachten, Leeuwarden zoeken. Is ook erg centraal, spreken de meeste Nederlands en OV is goed te doen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:25

Drachten is ook vol met waldpyken..

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:38

Wat jullie zeggen qua nederlands spreken herken ik dan weer totaal niet.. het is ook maar net welke mensen je treft denk ik..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:43

Friesland is mooi maar ik zou me wel verdiepen in de dorpen en de mentaliteit van de mensen daar. Zelf woon ik op de grens Fr/Gr/Dr. Maar kom van oorsprong uit noord holland. In dit dorp zit al veel import en wordt je makkelijk geaccepteerd. Wel in de zomermaanden heel veel toerisme maar dat maakt het ook weer gezellig (behalve als je even snel naar de supermarkt moet). Maar er zijn omliggende dorpen waar voor geen goud wil wonen. Daar zijn ze om het maar zo te zeggen wat 'fijn' en kom je als buitenstaander er niet tussen. Ook richting lemmer is niet mijn favoriete kant van Friesland. En de taal daar moet je ook tegen kunnen, sommige vertikken het echt om Nederlands tegen je te spreken.
Maar misschien kan je ook eens kijken net over de grens van Friesland, net in Groningen en Drenthe liggen ook hele leuke dorpjes.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:52

Liezel1 schreef:
Veenwouden zou ik niet bepaald aanraden...

Wat is er mis met Feanwalden?

De waldpyken zijn direct, en zeggen meer waar het op staat.
Ik vind ze wel vlotter, en vriendelijk.
Racistisch is een groot woord, ze zijn wat kritischer en nuchterder qua culturen.

Richting Heerenveen vind ik ze stug en oppervlakkiger qua gesprekken.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 20:54

Ik woon in Dokkum, naar alle tevredenheid! Niemand spiest je aan z'n hooivork als je geen Fries spreekt hoor. Mensen hier zijn hartstikke vriendelijk. De binnenstad van Dokkum is historisch, toeristisch en gezellig, en daar omheen heb je (ik tenminste) alles wat je nodig hebt. Een auto is inderdaad handig, maar de busverbinding vanuit hier naar de grote steden om me heen is ook prima.

Ik heb tot drie jaar terug in Drachten gewoond, maar ik heb het hier verschrikkelijk veel meer naar mijn zin. Als je vragen hebt, mag je altijd een pb'tje sturen hoor! Ik ben wel in voor een stadstour! :D

Enne, als mensen dan met geuzennamen gaat strooien: schrijf het dan tenminste goed (het is Wâldpyk) en doe wat aan je topo, want de gemeente Noardeast Frysân (waar Dokkum onder valt) is geen onderdeel van de Fryske Wâlden. ;) ;) ;)
Ook heb ik in mijn kringen toch echt geen racisten en/of mannen die ouderwets met hun vrouw omgaan. Scheer toch alsjeblieft niet iedereen over één kam, we leven hier niet in de Middeleeuwen hoor. Ik niet althans :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:13

Ik ben jarenlang te gast geweest in de omgeving Heerenveen en Wolvega. In Heerenveen veel Fries sprekenden, maar dat verstond ik prima en het werd gewaardeerd dat ik dat ook goed probeerde te verstaan. Iedereen was even vriendelijk, ik herken dat "stugge" helemaal niet. Boven Leeuwarden zou ik niet graag willen wonen, te kaal en inderdaad te veel wind. Over een paar jaar verhuis ik richting kop van Overijssel of net over de grens Friesland, ik verheug me er nu al op.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:16

Tennan ik was even vlot aan het typen en er zijn heus Wâldpyken te vinden in Dokkum. Ik schrijf nergens dat Dokkum onder de Fryske Wâlden valt ;) Dus doe even iets aan je leesvaardigheid
Mijn vriendin komt uit Dokkum, heeft er haar hele leven gewoont. En die beaamt wat ik schrijf.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:21

Je zou Joure ook nog kunnen overwegen! Tussen Sneek en Heerenveen in, Joure is een gezellige plaats. Goed bereikbaar met auto, je bent zo op de snelweg. Plus met de bus ben je zo op treinstation Sneek of Heerenveen. In de zomer heb je hier veel activiteiten zoals de ballonfeesten, boerenbruiloft etc. Ik woon al mijn hele leven in Joure en vind het heerlijk!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 21:30

Tennan ik heb in de Fryske Walden gewoond. Echt.. Waarschijnlijk zie je het zelf niet doordat je niet anders gewend bent. Maar het is daar echt een enkeltje richting de jaren '50.