Gelovig worden op latere leeftijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:48

Jammer dat mensen toch altijd liever hun eigen geloof prediken dan de vraag van ts te respecteren..die is volgens mij gericht aan mensen met ervaringen met een zoektocht.
Niet welk geloof wie wel of niet aan staat.

Ts, ik ken iemand die veel baat heeft gehad bij het bezoeken van verschillende kerkdiensten en zo meer inzicht kreeg en een plek vond waar ze zich helemaal thuis voelt.
Er schijnen zelfs tussen dorpen onderling nogal verschillen te zijn in kerken, dus het kan een puzzel zijn.

Succes met je zoektocht. Ik hoop dat je vind waar je naar zoekt. :)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 22:54

1 vraag kan ik al voor je beantwoorden. Geloof je echt?... Ja. Je geeft zelf aan dat je bewijs ziet voor het bestaan van(een) God. Er is een uitspraak in Nederland: zoveel Nederlanders, zoveel geloven. Nederland kent een hele grote diversiteit aan geloven. Dit lijkt mij erg moeilijk als je op latere leeftijd tot geloof komt.

Ook als je kiest voor een bepaald geloof en later er toch anders over denkt kunt je altijd besluiten over te stappen. Dus wees niet bang dat je het verkeerde kiest.

Ik denk dat beginnen met bijvoorbeeld een alpha cursus heel goed is. Hierin kun je ook meer uitleg krijgen over de bijbel. Met deze uitleg kun je zelf kiezen wat jij de waarheid vindt.

Ik wens je heel veel wijsheid en plezier in je zoektocht!

Mocht je een keer wat willen vragen mag je gerust een pb sturen

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:00

Sunnda schreef:
Jammer dat mensen toch altijd liever hun eigen geloof prediken dan de vraag van ts te respecteren..die is volgens mij gericht aan mensen met ervaringen met een zoektocht.

Ts, ik ken iemand die veel baat heeft gehad bij het bezoeken van verschillende kerkdiensten en zo meer inzicht kreeg en een plek vond waar ze zich helemaal thuis voelt.
Er schijnen zelfs tussen dorpen onderling nogal verschillen te zijn in kerken, dus het kan een puzzel zijn.

De enigste mensen in dit topic die heel hard proberen ts een richting op te drukken zijn de mensen die niet geloven. In geen van de andere berichten zie ik staan moslim/gereformeerd/boedist etc moet je worden.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 23:01

Iets anders TS: je komt uit de provincie Antwerpen zie ik, maar je stiefmoeder is protestants. Dat vind ik wel interessant, want in België heb je amper protestanten. Hoe is dat zo gekomen? Of is je stiefmoeder Nederlands?

Zelf ben ik eigenlijk nooit een kerk binnengelopen, laat staan dat ik serieus overwogen heb om bij een genootschap te gaan. Toch te veel eenling voor. Maar waarom stap je niet eens een kerk in je buurt in? Gewoon even rustig luisteren wat men daar te vertellen heeft. Geloof is altijd een gevoelskwestie, grotendeels tenminste, en na een paar keer heb je waarschijnlijk wel een idee of dit iets voor je is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 00:41

scrabbel schreef:
Ik denk dat beginnen met bijvoorbeeld een alpha cursus heel goed is. Hierin kun je ook meer uitleg krijgen over de bijbel. Met deze uitleg kun je zelf kiezen wat jij de waarheid vindt.

Dat kan heel interessant zijn. Bedenk echter wel dat de bijbel op zeer veel verschillende manieren wordt uitgelegd. De verschillende invalshoeken en evt discussie erover kan interessant zijn (al komt er nooit een einde aan, er is geen conclusie mogelijk), mits daar al niet een bepaalde waarheid als uitgangspunt genomen wordt.

Amado7

Re: Gelovig worden op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 05:29

Sunnda, ik zie juist posts die niet 1 richting op sturen. Ik vind de bokkers die juist niet geloven harder roepen dan degene met een religie. ;) En daarnaast, natuurlijk hoeft er niet 1 waarheid te zijn. Maar waar je in gelooft zie je hopelijk toch wel als waarheid voor jezelf anders geloof je er niet in toch? _O-

Ik bedoel hiermee dat ik mijn geloof niet op anderen hoef te leggen maar ik geloof persoonlijk wel voor mijzelf dat het christendom de waarheid is, anders is het toch ook geen echt geloof? _O-

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 06:47

musiqolog schreef:
Iets anders TS: je komt uit de provincie Antwerpen zie ik, maar je stiefmoeder is protestants. Dat vind ik wel interessant, want in België heb je amper protestanten. Hoe is dat zo gekomen? Of is je stiefmoeder Nederlands?

Ik ben een Nederlandse, opgegroeid in een zeer gelovig dorp. Op mijn 16de ben ik samen met mijn moeder naar België verhuisd en nu ben ik bezig met een terugkeer naar Nederland. Mijn vader en stiefmoeder zijn altijd in Nederland blijven wonen.

De protestantse en de evangelische kerkdiensten heb ik al vaker bijgewoond. Het katholieke geloof en de islam zeggen mij niks. Diverse kerken zomaar binnenlopen is voor mij een hele moeilijke. Ik ben, in real life, sociaal onvaardig en heb angsten die mij daar ook weer in belemmeren. Online diverse diensten volgen is wel weer een mogelijkheid.

Over de waarheid, zoals sommige het noemen, is in mijn ogen hetgeen waar jij je als mens het beste bij voelt. Het is niet nodig een ander te veroordelen omdat zij een andere mening hebben. Ik heb jarenlang geroepen dat Moeder Natuur mijn religie is en heb altijd gestreefd naar een leven in haar voordeel, dat zal ik altijd blijven doen (nee ik ben geen boomknuffelaar), maar voor MIJN gevoel is er meer.

Ik merk zelf dat ik er veel baat bij heb om de kleine dingen te omarmen die mij het gevoel geven dat God bij mij is. Steun te halen uit het gevoel dat er iemand over mij waakt, die mij kan helpen als ik het zelf allemaal niet meer weet.

De reden dat ik graag een naam zou willen geven aan het geloof, is dat ieder geloof zijn eigen overtuiging heeft over het omgaan met God, de benadering van Hem en het leven dat je leid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:50

poetser schreef:
musiqolog schreef:

Ik ben een Nederlandse, opgegroeid in een zeer gelovig dorp. Op mijn 16de ben ik samen met mijn moeder naar België verhuisd en nu ben ik bezig met een terugkeer naar Nederland. Mijn vader en stiefmoeder zijn altijd in Nederland blijven wonen.

De protestantse en de evangelische kerkdiensten heb ik al vaker bijgewoond. Het katholieke geloof en de islam zeggen mij niks. Diverse kerken zomaar binnenlopen is voor mij een hele moeilijke. Ik ben, in real life, sociaal onvaardig en heb angsten die mij daar ook weer in belemmeren. Online diverse diensten volgen is wel weer een mogelijkheid.

Over de waarheid, zoals sommige het noemen, is in mijn ogen hetgeen waar jij je als mens het beste bij voelt. Het is niet nodig een ander te veroordelen omdat zij een andere mening hebben. Ik heb jarenlang geroepen dat Moeder Natuur mijn religie is en heb altijd gestreefd naar een leven in haar voordeel, dat zal ik altijd blijven doen (nee ik ben geen boomknuffelaar), maar voor MIJN gevoel is er meer.

Ik merk zelf dat ik er veel baat bij heb om de kleine dingen te omarmen die mij het gevoel geven dat God bij mij is. Steun te halen uit het gevoel dat er iemand over mij waakt, die mij kan helpen als ik het zelf allemaal niet meer weet.

De reden dat ik graag een naam zou willen geven aan het geloof, is dat ieder geloof zijn eigen overtuiging heeft over het omgaan met God, de benadering van Hem en het leven dat je leid.

Moeder Natuur je religie? Dat was\is voor de Amerikaanse Indianen en diverse andere natuurvolkeren ook zo.De Indianen hebben de Grote Geest( Manitou) als Godheid. Heeft mij ook altijd aangesproken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:59

scrabbel schreef:
Sunnda schreef:

De enigste mensen in dit topic die heel hard proberen ts een richting op te drukken zijn de mensen die niet geloven. In geen van de andere berichten zie ik staan moslim/gereformeerd/boedist etc moet je worden.

Oh ik was niet helemaal duidelijk zie ik, excuus.
Ik doelde ook op de niet-gelovigen. :D