Geregistreerd partnerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:22

Allereerst gefeliciteerd!!

Voor ons stond het geregistreerd partnerschap ook op de planning, maar dit is onverwacht gewijzigd naar trouwen ( iets met geloof van schoonmoeders).

Ons plan was gewoon met de getuigen en directe familie in het gemeentehuis en 's avonds uit eten. Wij hebben bewust gekozen om geen ringen te nemen, we dragen ze beide niet (vriend vanwege werk, ik vind het vervelend). En hebben een leuk kettinkje genomen <3

Je snapt wel dat bij ons dat plan helemaal op zn kop is gegaan, 23 maart staat ons trouwen op de planning <3

Voor mij was deze stap (geregistreerd partnerschap) omdat ik het wel 'tijd' vond worden om het e.e.a te regelen. We zijn in april 12 jaar samen, hij zit de hele dag op de weg en heel zwart wit gezien als hij morgen omkomt (hoeft geen eigen schuld te zijn) heb ik géén f.. te zeggen
Laatst bijgewerkt door meisie94 op 26-09-22 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:22

veneri schreef:
Is dat bij GP anders dan bij trouwen?

Nee

idinn schreef:
Op paspoort/ID kan je wel de naam van je partner laten zetten. Die komt dan onder je eigen naam te staan.

Ja dat klopt. Dan staat er e/v ‘partners achternaam’. (Echtgenote van)
Je eigen naam blijft bij je eigen voornamen staan :)

Dee_Es

Re: Geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:53

Hier ger. partnerschap. Was het makkelijkst ivm samen hypotheek aangaan en gezinsuitbreiding. Heb de naam van mijn partner aangenomen.

Ik zou ooit nog wel willen trouwen met een fatsoenlijk feest. Nu was het tijdens corona dus we hebben het heel klein gehouden. We hadden wel een super leuke babs die een mooi verhaal heeft gehouden. Beide mooie, nieuwe kleren aan, old timer gehuurd en lunch opgehaald bij een cateringbedrijf. Het was super gezellig maar vond het ook prima om s middags mn panty weer te verruilen voor mn rijbroek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:57

Hier zonder al die poespas gedaan met vriendin en mijn zusje als getuige.

Verder ook mijn eigen naar gehouden. Vindt andere achternaam aannemen echt uit de middeleeuwen :D maar dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk. Ik heb een hele unieke en lange achternaam dus die geef ik niet op. En naam erbij is ook veel te lang.

Hier gedaan omdat we beide niks met trouwen hebben maar wel goed wilden vastleggen met huis en als jenwat overkomt

En inderdaad in Nederland kan je de naam niet aannemen. Alleen aangeven dat je zo genoemd wil worden maar de gemeente, belastingdienst etc zullen je altijd enkel en alleen met je eigen naam aanspreken en nooit met je partners naam.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:03

Wat leuk dat je er een hele happening van kan maken ! Nooit over nagedacht… inmiddels al 2 jaar geregistreerd partners

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:03

Sizzle schreef:
Calanddra schreef:
Het komt eigenlijk neer op trouwen, maar dan zonder poespas.

Welke poespas hoort dan bij trouwen?
Wij zijn op vrijdagochtend met 2 getuigen getrouwd omdat het goedkoper was dan geregistreerd partnerschap :D
Heb mijn eigen naam gehouden.

Gefeliciteerd TS!
Ik wens jullie een fijne dag. Kwa naam moet gewoon iedereen doen waarbij diegene zich prettig voelt.

Voor zover ik weet/dacht is trouwen en geregistreerd partnerschap in principe hetzelfde (qua gevolgen/veranderingen voor het koppel zeg maar) maar met trouwen heb je toch vaak een ceremonie, feest etcetera.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:10

Calanddra schreef:
Sizzle schreef:
Welke poespas hoort dan bij trouwen?
Wij zijn op vrijdagochtend met 2 getuigen getrouwd omdat het goedkoper was dan geregistreerd partnerschap :D
Heb mijn eigen naam gehouden.

Gefeliciteerd TS!
Ik wens jullie een fijne dag. Kwa naam moet gewoon iedereen doen waarbij diegene zich prettig voelt.

Voor zover ik weet/dacht is trouwen en geregistreerd partnerschap in principe hetzelfde (qua gevolgen/veranderingen voor het koppel zeg maar) maar met trouwen heb je toch vaak een ceremonie, feest etcetera.

Trouwen doe je precies zoals je dat als stel wilt. Er zijn ook mensen die alleen trouwen met 2 getuigen en geen ceremonie en feest doen.

Het geregistreerd partnerschap komt uit de tijd dat homoseksuele mensen niet konden/ mochten trouwen maar dus wel hun partnerschap konden registreren.
Ik begrijp niet dat het nog bestaat eigenlijk want het is hetzelfde :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:18

Ceetje_bokt schreef:
veerledec schreef:
Geregistreerd partnerschap = trouwen voor mensen die het woord 'trouwen' eng vinden :+. .

Wat een vooroordeel.

Wij moesten elkaar als de sodemieter erfgenaam maken ivm de koop van een huis waarbij ik niet op het koopcontract mocht (heel verhaal: iets met loting) maar wel een hypotheek mocht.
Dit was sneller, makkelijker en goedkoper dan een samenlevingscontract én het leverde net zo veel vrije dagen op als een huwelijk _O-

Omdat het hetzelfde is als trouwen, zelfs de ondertrouw en de getuigen...

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:42

verootjoo schreef:
Het geregistreerd partnerschap komt uit de tijd dat homoseksuele mensen niet konden/ mochten trouwen maar dus wel hun partnerschap konden registreren.

Daar heb je een punt. Het is wel een beetje dubbelop, zeker nu homoseksuele stellen gewoon mogen trouwen, én het verschil miniem is (buiten Ne wordt partnerschap niet altijd erkend). Zou het over 20 jaar nog zo naast elkaar bestaan?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:57

Wij hebben een geregistreerd partnerschap, ik heb haar naam aangenomen en kleinschalig met familie gevierd. Tzt gaan we 'echt' trouwen en zetten we dus ook ons GP over in een huwelijk <3

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:02

verootjoo schreef:

Ik begrijp wel dat het nog bestaat. Ik denk dat er op het idee van trouwen om verschillende redenen een negatieve lading kan zitten voor mensen. Dat het aan de kerk/religie gebonden is, tot de dood ons scheidt, homofobie, zogenaamde maagdelijkheid en het claimen en onderdrukken van de vrouw.
Natuurlijk is het idee van trouwen verandert met de tijd en daarmee gelijk aan geregistreerd partnerschip. Maar ik kan me goed voorstellen dat het huwelijk kan tegenstaan door de geschiedenis en waar het vandaan komt.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:33

Wat een gezeur over wel of niet de naam aannemen van je partner en dat mensen met een GP bang zijn voor het woord ‘trouwen’. Man en ik hebben een paar jaar geleden ook gekozen voor GP. We kochten samen een huis en hij heeft al een dochter uit een eerder huwelijk. Op deze manier ben ik beschermd en zijn veel dingen in 1x geregeld. Praktisch oogpunt dus. Precies ook de reden waarom wij niet voor een huwelijk hebben gekozen. We wilden niet trouwen met als hoofdreden ‘lekker praktisch’. Waarschijnlijk willen we ooit wel alsnog gaan trouwen, maar voor nu noemen we elkaar man en vrouw en draag ik zijn achternaam (omdat ik dat wilde). En op mijn id-kaart en rijbewijs staat (net als bij een huwelijk) ook de naam van mijn man.

Wij zijn ons GP trouwens aangegaan op de gratis ochtend :D we hebben wel een trouwboekje (dat heet vast niet zo bij een GP maargoed) en we hebben ringen samen. Mijn man kwam uit de nachtdienst en moest gelijk door naar het gemeentehuis :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:58

JorineV schreef:
verootjoo schreef:

Daar heb je een punt. Het is wel een beetje dubbelop, zeker nu homoseksuele stellen gewoon mogen trouwen, én het verschil miniem is (buiten Ne wordt partnerschap niet altijd erkend). Zou het over 20 jaar nog zo naast elkaar bestaan?

Er zijn wat praktische verschillen tussen huwelijk en GP :

Als u trouwt, moet u elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
Een geregistreerd partnerschap kan, als u geen minderjarige kinderen heeft, buiten de rechter om eindigen. Voor het ontbinden van een huwelijk moet u altijd naar de rechter.
Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.
Daarnaast wordt een huwelijk overal ter wereld erkend. Bij een geregistreerd partnerschap is dat niet altijd het geval.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:21

Alleen scheiden is bij GP makkelijker dan bij trouwen volgens mij? En GP wordt niet in alle landen erkend.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:38

Druif_01 schreef:
Wat een gezeur over wel of niet de naam aannemen van je partner en dat mensen met een GP bang zijn voor het woord ‘trouwen’. Man en ik hebben een paar jaar geleden ook gekozen voor GP. We kochten samen een huis en hij heeft al een dochter uit een eerder huwelijk. Op deze manier ben ik beschermd en zijn veel dingen in 1x geregeld. Praktisch oogpunt dus. Precies ook de reden waarom wij niet voor een huwelijk hebben gekozen. We wilden niet trouwen met als hoofdreden ‘lekker praktisch’. Waarschijnlijk willen we ooit wel alsnog gaan trouwen, maar voor nu noemen we elkaar man en vrouw en draag ik zijn achternaam (omdat ik dat wilde). En op mijn id-kaart en rijbewijs staat (net als bij een huwelijk) ook de naam van mijn man.

Wij zijn ons GP trouwens aangegaan op de gratis ochtend :D we hebben wel een trouwboekje (dat heet vast niet zo bij een GP maargoed) en we hebben ringen samen. Mijn man kwam uit de nachtdienst en moest gelijk door naar het gemeentehuis :D

dit is precies ons verhaal alleen dan zonder kind haha.

wij zijn dus ook voor geregisterd partnerschap gegaan omdat we graag wat op papier wilden hebben. We hebben een huurhuis en mocht mijn man wat overkomen stond ik op straat. Dus toch hier voor gegaan.

Ook wij zijn op een gratis ochtend met 2 getuigen en fotograaf er bij.
we hebben wel mooie kleding aangedaan en in het weekend een bbq gegeven voor vrienden en familie.

de reden waarom wij voor gps zijn gegaan is ook omdat ik heel graag nog een keer wil trouwen. Maar nu al wel zeker ben dat we wat op papier hebben staan.
Ik heb wel zijn achternaam met mijn achternaam genomen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:26

Onze hypotheekadviseur noemde het geregistreerd partnerschap gewoon 'trouwen zonder feestje' _O-

Wij zijn uiteindelijk voor een samenlevingsovereenkomst gegaan toen we ons huis kochten. Dat was het goedkoopste op kort termijn en zaten we nog niet teveel aan elkaar vast :') .

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:36

Wij hebben 2,5 jaar geleden een GP afgesloten en toen werd expliciet gezegd dat in landen waar dit niet als rechtsgeldig wordt gezien, het automatisch een huwelijk is zodat je overal ter wereld gewoon wettelijk partners bent. Bij ons was de reden dat we ooit wel willen trouwen (met feest en alles er op en er aan) maar met een baby op komst was het wel handig om alles gewoon simpel geregeld te hebben. Dus we zijn op een maandagochtend met naaste familie en vrienden op pad geweest naar het gemeentehuis en vervolgens lekker gaan brunchen.

De ambtenaar was trouwens top, van te voren werd heel duidelijk vermeld dat het een kwestie was van binnenkomen, wettelijke tekst, ja zeggen en ringen (of niet als je dat niet wil) en weer naar buiten omdat het een gratis moment was. Maar ze vertelde dat dit haar wekelijkse hobby was en vroeg alle getuigen kort te vertellen wie ze waren, wat hun relatie tot ons was en waarom ze daar die dag met ons zaten. En dat werd nog best een mooi en ontroerend moment <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:37

Ik ben 6 jaar geleden getrouwd, geregistreerd partnerschap is zelfs nooit een optie voor me geweest. Ik vind het zeker wel een meerwaarde qua gevoel eerlijk gezegd. Met mooie dag met mijn opa en 2 oma's erbij, heel blij mee.

Ik heb zijn naam aangenomen en hij de mijne, wel beide zijn naam eerst en die gebruik ik nu ook echt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 11:56

Yessy schreef:
Wij hebben 2,5 jaar geleden een GP afgesloten en toen werd expliciet gezegd dat in landen waar dit niet als rechtsgeldig wordt gezien, het automatisch een huwelijk is zodat je overal ter wereld gewoon wettelijk partners bent.

Dat is dus niet zo, het wordt wel vaak erkend als "langdurige relatie", maar qua rechten en erven kan het zeker wel verschillen en kan het zijn dat je al GP geen rechten hebt na bv scheiden en/of overlijden.
https://samenlevingscontract.nl/welke-l ... chap-niet/

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:06

Brainless schreef:
Yessy schreef:
Wij hebben 2,5 jaar geleden een GP afgesloten en toen werd expliciet gezegd dat in landen waar dit niet als rechtsgeldig wordt gezien, het automatisch een huwelijk is zodat je overal ter wereld gewoon wettelijk partners bent.

Dat is dus niet zo, het wordt wel vaak erkend als "langdurige relatie", maar qua rechten en erven kan het zeker wel verschillen en kan het zijn dat je al GP geen rechten hebt na bv scheiden en/of overlijden.
https://samenlevingscontract.nl/welke-l ... chap-niet/

Thanks! Lekkere misinformatie van de gemeente dus.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:11

Tja, zo heeft ieder dus zijn voorkeur.

Wij hebben wel een GP mét feestje gehad.
Wanneer we toch voor het huwelijk hadden gekozen, zou het feest niet anders zijn geweest.

Het was een weloverwogen beslissing om het zo te doen en het maakt voor mij niet uit wat een ander daarvan vindt, of hoe die het anders zou doen.
Voor ons was dit hoe wij het wilden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 12:13

Marije_jiplover schreef:
Tja, zo heeft ieder dus zijn voorkeur.

Wij hebben wel een GP mét feestje gehad.
Wanneer we toch voor het huwelijk hadden gekozen, zou het feest niet anders zijn geweest.

Het was een weloverwogen beslissing om het zo te doen en het maakt voor mij niet uit wat een ander daarvan vindt, of hoe die het anders zou doen.
Voor ons was dit hoe wij het wilden.

Zo is het bij ons ook :D we maken er een mooie feestelijke dag van met familie en vrienden. Dit zou bij een bruiloft niet anders zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:39

Wat leuk.
Mijn vriend en ik gaan ook binnenkort. Maar ik moet nog een afspraak maken. Maar stel het uit omdat het zo duur is :') .

Trouwen wil vriend niet zonder familie, en ik niet met. Een feestje hoeft van mij toch niet. Misschien ooit. Dus dit is de compromis :))

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:05

Wij willen heel graag nog eens uitgebreid trouwen met alles erop en eraan. Maar toen kochten we ineens onverwacht een huis die 1,5 maand al overgedragen zou worden. Omdat we alles onderling de boel wel goed geregeld willen hebben, maar snel gratis op dinsdagmorgen een GP aangegaan.
Waren met 15 minuten weer buiten bij gemeentehuis, daarna met de getuigen (onze ouders) wezen lunchen. En dat was alles.

Ik heb wel mijn man zijn naam aangenomen, met name omdat we een kinderwens hadden (inmiddels 7 maand zwanger) en ik dezelfde achternaam als mijn kinderen wil.

Maar nu dus wel nog de mogelijkheid om over een paar jaar een gigantisch feest te geven inclusief ceremonie en jurk en alles er omheen :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:44

Gefeliciteerd TS! Ik hoop dat jullie een mooie dag krijgen. En hopelijk een beetje warm ;-) Heb je een foto van je jurk (die je wil delen)?

Wij zijn vorig jaar het geregistreerde bootje ingestapt ( ;-) ) in verband met de komst van ons kindje. We hadden al een samenlevingscontract en een koopwoning, dus dit was niet zo'n grote stap. We zijn niet getrouwd omdat dat voor ons, nu, geen meerwaarde heeft. Ik heb ook zijn achternaam overgenomen trouwens :)

veerledec schreef:
Je achternaam verandert niet, je kan wel een andere achternaam gebruiken. Maar op officiële documenten wijzigt niets, dus de vraag is hoe relevant het is om vast te leggen hoe je het doet. Je kan het ook altijd nog/weer wijzigen.

Jawel hoor. Je kan bij overheidsinstanties aangeven dat je de naam van je partner aanneemt en dat je voortaan met die naam aangesproken wil worden. Dus op "officiele documenten" wijzigt het dan ook.

Morrie schreef:
Je rijbewijs, id-kaart, paspoort om maar wat te noemen

Op mijn rijbewijs staat ook mijn nieuwe achternaam vermeld.