Scam mailtjes over pakketjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:40

Karin schreef:
Sinds zondag had ik er drie. Alle drie weggegooid, maar het is wel irritant. Mijn spamfilter werkt normaal gesproken erg goed, maar deze laat-ie door.

[Edit] Ik blijk er ook nog twee in mijn spambox te hebben. 'Mislukte levering', ja joh 8)7

haha mislukt om in de inbox te komen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:53

Ik heb een echte mail van PostNL, zal de tekst even kopiëren.

Citaat:
Beste ontvanger,
Vandaag hebben we je pakket van [naam afzender] bezorgd bij de buren op huisnummer [nummer van de buren].

Naar track & trace [knop met link naar T&T]

Geen papieren niet-thuisbriefje meer
Goed om te weten: vanaf 1 juli krijg je alleen nog digitaal bericht waar je pakket is bezorgd. Geen papieren briefjes meer dus! Met een PostNL-account kunnen we je altijd digitaal bereiken. Wel zo handig! Nog geen account? Ga naar postnl.nl/account-aanmaken

Met vriendelijke groet,

Het team van PostNL

De afzender was ook echt de afzender, en het huisnummer van de buren klopte ook. Zo ziet een echte er dus uit qua tekst / inhoud.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:55

furious schreef:
haha mislukt om in de inbox te komen.

:)) _O-

Exitium

Re: Scam mailtjes over pakketjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 21:50

Hier twee in m'n spamfolder de afgelopen dagen, en m'n moeder had er ook één vandaag, maar daar heeft ze niet op geklikt gelukkig. Ze begon er net over, dus gelijk uitgelegd dat dat eigenlijk altijd een scampoging is

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 22:03

Gosh ja, ze komen hier ook in mijn gewone inbox binnen. Ik heb er een in een beveiligde omgeving geopend en het is best sneaky, ze geven aan dat je moet betalen voor een pakket welke te laag gefrankeerd is (of een soortgelijk verhaal). Vervolgens wordt je via via naar een pagina gestuurd waar je kan betalen maar dat blijkt geen eenmalige betaling te zijn maar een aankoop op een abonnement waar je iedere week 100/150 euro af laat schrijven. Dat is een beste duit als je dat niet direct ziet :=

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 23:48

Ik kreeg er nog een van de Hema, dat ik kans kon maken op een kadobon van €500,-. Ik hoefde alleen maar op de link te klikken. Afwijkend lettertype en typefouten hadden de scam al verraden…

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 06:48

Hier ook Hema, Bol.com, Smeg, Samsung en nu dus PostNL. Niet normaal zoveel.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:36

Ik kreeg er vorige week ook heel veel van "PostNL". Heb ze gerapporteerd, geblokt, en doorgestuurd naar de phishing afdeling van PostNL zodat die ook op de hoogte zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 07:38

marleen_88 schreef:

Hier ook. En al maanden van blokker, allemaal ellende. Krijg het ook maar niet weg, wat ik ook probeer.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:00

Eleionomae schreef:
marleen_88 schreef:

Hier ook. En al maanden van blokker, allemaal ellende. Krijg het ook maar niet weg, wat ik ook probeer.

Het beste is nog het naar je spaminbox verplaatsen zonder het te openen en nergens op te klikken, dan weten ze dat ze beet hebben en krijg je nog meer spam -O-

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:28

Volgens mij zag ik laatst ook een advertentie van PostNL voorbij komen of anders bij PostNL zelf dat er idd heel veel van dit soort mailtjes rondgaan en dat het dus spam is. Ik druk sowieso nergens op, want als ik iets verwacht dan weet ik dat al en komt het in de app terecht. Zal ook wel zijn omdat PostNL zelf ook alleen nog digitaal laat weten dat ze je gemist hebben etc.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:35

Muiz schreef:
Eleionomae schreef:

Het beste is nog het naar je spaminbox verplaatsen zonder het te openen en nergens op te klikken, dan weten ze dat ze beet hebben en krijg je nog meer spam -O-

ja geprobeerd, werkt niet, als phishing aangegeven, werkt ook niet. Het is echt dramatisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:38

Dit is toch al maanden zo aan de gang? Ze verzinnen gewoon elke keer weer iets.
Ook met de tegemoetkoming van energiekosten.

Met phishing is het altijd zo dat er zoveel mailtjes uitgegooid worden van verschillende mailadressen dus dat blokkeren en rapporteren geen zin heeft.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:11

Eleionomae schreef:
marleen_88 schreef:

Blokker krijg ik ook ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:34

Ik blokkeer dit soort mail direct, afzender blokkeren.
Dat is dan het laatste contact ;-)
Iphone hier.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:52

Heeft meestal niet zoveel nut helaas. Scammers gebruiken een emailadres meestal maar voor één actie en wisselen dan naar een ander adres. De drie die ik de afgelopen week ontvangen heb, komen ook alle drie van andere mailadressen (en domeinen) af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:54

Exitium schreef:
Heeft meestal niet zoveel nut helaas. Scammers gebruiken een emailadres meestal maar voor één actie en wisselen dan naar een ander adres. De drie die ik de afgelopen week ontvangen heb, komen ook alle drie van andere mailadressen (en domeinen) af.

Maar als je die dan ook weer blokkeert, blijft het het laatste contact.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:19

Ja, maar als je ze niet blokkeert is dat in 99% van de gevallen ook zo.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:10

Inmiddels gaan er ook phishingmails rond uit naam van Zorg en Zekerheid. Ik heb er gisteren eentje ontvangen. Het rottige is dat er een mailadres van zorgenzekerheid.nl is gebruikt en daarmee lijken ze echt. Uiteraard check ik dat soort berichten altijd via Google, maar ik schrok in eerste instantie toch wel even van de woorden 'laatste betalingsherinnering', 'wanbetaler' en een bedrag van 255,89 (net als bij die sms'jes van 'de Belastingdienst' vorig jaar).

Op de website van Zorg en Zekerheid staat een voorbeeld van zo'n mail. In de mail zelf moet je dus nergens op klikken, maar dat zal iedereen hier wel weten ;-)

https://www.zorgenzekerheid.nl/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:15

Scammers gebruiken zoveel verschillende mailadressen dat blokkeren gewoon geen zin heeft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 09:16

Jup echt drama, al een paar weken krijg ik ze om de haverklap.
Maar ze komen ook van verschillende mailadressen af. Want blokkeer je de ene dan krijg je ze weer gewoon van een ander. Soms wel 4 achter elkaar.

Wat wel grappig is, uiteindelijk is het afkomstig van 1. Want allemaal bevatten ze dezelfde schrijffout in de naam.

Maar goed ik blijf ze rapporteren als phishing en blokkeren, aanhouder wint (hoop ik whaha)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:05

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 10:18

De afgelopen twee weken heb ik ze ook veel gehad. Het leek wel alsof Gmail ze niet herkende als spam en er dus niet uit deed filteren. Ik denk dat ik om en nabij de 10 mails heb geblokkeerd en gemarkeerd als spam.

Nu krijg ik niks meer binnen in mijn primaire inbox.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:07

Ik krijg er sinds enkele dagen ook drie per dag. Ik markeer ze allemaal als spam. Meestal houdt het spamfilter de zooi wel tegen, maar deze glipten er mooi tussendoor.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 11:12

Ja gek wordt je ervan hè..
Ik heb de app cleanfox gedownload die gaat door alles heen en als n soort tinder kies je wat je wilt houden, verwijderen en of het in de toekomst direct je spambox in moet of niet echt ideaal