Bizar veel dode bomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Bizar veel dode bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:32

De eikenbomen laten hier ook hun noodschot vallen inderdaad. Verder redelijk wat dode dennen. En mijn perenbomen hebben het bijna allemaal niet meer gered dit jaar. Een aantal jonge appelbomen ook niet, de rest heeft ineens veel appels eraan. De grotere kerstbomen die we in maart geplant hebben, hebben het ook zwaar of niet gered. We hebben wel beregend maar toch...

Het heeft in ieder geval wel geholpen om niet te maaien in het voedselbos.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:01

De bomen hier in de straat (hele laan met iepen), hebben dit jaar vreselijk veel zaad gegeven (volgens de oudere bewoners nooit zo erg geweest), maar hadden daarna amper blad. Ze hebben er de hele zomer echt vreselijk uitgezien. En dat op kleigrond.

Eind van de winter - eigenlijk te laat - hebben we ook 10 wilgen geplant. Die hebben ook moeite gehad met aanslaan. Inmiddels doen ze het wel allemaal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:04

Hier ook veel kale bomen al. Niet dat ze dood zijn, maar de droogte heeft duidelijk invloed ja.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:13

Captain schreef:
Maar is een boom dood als hij zijn blad nu al laat vallen? Of is het uit zelfbescherming om de bladeren niet te hoeven voorzien van water en het in de stam kan blijven?

Dit inderdaad.

Ik breng de helft van mijn tijd door op de Veluwe en vind het echt wel meevallen. Ik vind alleen de hei erg droog, die heeft het zwaar dit jaar.
Tja, droge zomer, weinig regen, hoge temperaturen. Zo gek is het niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:25

Sparren zijn echt dood hoor. Ik woon al honderd jaar op de Veluwe en dit nog nooit gezien. Zal vooral de combi letterzetter-droogte zijn. Ziet er droevig uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:27

Moet je rond de Asselse Hei eens kijken hoeveel eiken daar dood zijn. De eiken gaan er echt in rap tempo aan...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:30

Bij Planken Wambuis ook. En op de Utrechtse Heuvelrug oa bij landgoed Prattenburgh. Hele percelen dode bomen. Maar dan door de letterzetter, geen eiken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:43

Ook teveel stikstof is een boosdoener, nodig voor de natuur maar bij teveel stikstof krijgt een boom alles aan de oppervlakte, dus wortels gaan niet meer dieper de grond in.
Beetje fastfood idee en dan komt er een periode droogte en hebben ze veel te korte wortels waardoor ze afsterven .

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:19

BigOne schreef:
Ook teveel stikstof is een boosdoener, nodig voor de natuur maar bij teveel stikstof krijgt een boom alles aan de oppervlakte, dus wortels gaan niet meer dieper de grond in.
Beetje fastfood idee en dan komt er een periode droogte en hebben ze veel te korte wortels waardoor ze afsterven .

Ik zie de link niet meteen in deze als het gaat om stikstof. Hier op de vruchtbare maar zeer droge en daardoor keiharde löss grond deze zomer zie je nauwelijks dode bomen.
Ook hier hebben we een stikstof probleem dus dan zou ik hier ook een hoge boom sterfte verwachten.

En aanvullend in het vrij hoog gelegen vijlenerbos ben ik nauwelijks kapotte dennen tegen gekomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:21

Ibbel schreef:
Moet je rond de Asselse Hei eens kijken hoeveel eiken daar dood zijn. De eiken gaan er echt in rap tempo aan...

Eiken bij de verschillende heidegebieden in NL en ook op de Veluwe gaan voornamelijk ook dood aan de stikstofcrisis begreep ik van de boswachter.

Maar de droogte en klimaatcrisis speelt ook veel parten inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:22

SjonnieZ schreef:
BigOne schreef:

Ik zie de link niet meteen in deze als het gaat om stikstof. Hier op de vruchtbare maar zeer droge en daardoor keiharde löss grond deze zomer zie je nauwelijks dode bomen.
Ook hier hebben we een stikstof probleem dus dan zou ik hier ook een hoge boom sterfte verwachten.

En aanvullend in het vrij hoog gelegen vijlenerbos ben ik nauwelijks kapotte dennen tegen gekomen.

Hangt er vanaf of het oude bomen zijn, die hebben vaak wel diepe wortels. Jongere aanplant vaak niet meer in gebieden waar veel te veel stikstof is neergeslagen, het gaat ook niet alleen over stikstof maar over de combi van ernstige droogte en overmatig stikstof.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:29

BigOne schreef:
Hangt er vanaf of het oude bomen zijn, die hebben vaak wel diepe wortels. Jongere aanplant vaak niet meer in gebieden waar veel te veel stikstof is neergeslagen, het gaat ook niet alleen over stikstof maar over de combi van ernstige droogte en overmatig stikstof.

En aangeplante bossen met boomsoorten die hier gewoon niet goed gedeien. Op zandgrond zie je liever bomen die diep wortelen, maar dat zijn vaak niet de soorten die worden aangeplant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:35

Ibbel schreef:
In de N2000 gebieden is het iig wel duidelijk dat de combi hogere temperaturen, droogte én stikstof de doodklap gaat geven voor eiken en fijnsparren.

Als je al eens een beetje kunstmest hebt gemorst op gras op een droge dag, dan weet je wat er met je gras gebeurt. Of als de hond op een hete zomerdag op je gazon piest... Stikstof verbrandt je gras en het gaat dood. Dat gebeurt dus op dit moment in het groot op de Veluwe en in andere N2000 gebieden.

Dat valt ons hier ook op.
Heel veel dode eiken in het nabij gelegen Natura2000 gebied.
Dat was al een paar jaar zo ivm het hoge stikstofgehalte, maar het is nu helemaal heftig.
Het pijpenstrootje daarentegen geniet zichtbaar weelderig van stikstof :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:39

Klopt hier ook veel dode bomen (België, zandgrond).
Heb zelfs 1x moeten uitwijken toen er ineens een halve boom (berk) ineens afbrak en op straat viel en daarbij on stukken brak nog eens, die was dus echt dood. Gelukkig had ik niet veel snelheid en kon ik nog op tijd ontwijken. Maar wel een eng beeld als je dat ziet vallen vanuit je auto.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:46

Hier hebben de beuken ergens half augustus allemaal massaal hun blad beginnen loslaten, we vreesden dat ze allemaal dood waren, maar ondertussen schieten er allemaal nieuwe blaadjes uit.
Dus idd, vaak zelfbescherming.

We hadden hier 2 jaar terug wel een boom geadopteerd(een linde van 100j oud), en we vrezen dat die het mss niet gaat halen(vaak water gehad, maar heeft natuurlijk nog amper wortel tov de grote boom, in combi met de warmte en droogte…)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:49

Hier zie ik ook geen dode bomen.
Ook onze eigen berken, en lindes staan er goed bij. En als het om stikstof gaat zouden we toch fout zitten.
Wel eerder loslatend blad, maar dat is logisch bij droogte.
Onze hele straat is eik (en andere omliggende straten ook) en geen dode bomen en we zitten tegen Natura gebied aan.

En naaldbomen, horen die van oorsprong wel hier? Of op zoveel plaatsen als ze geplant zijn?
Dat die met hun oppervlakkige wortels het niet redden geloof ik wel.
Tenminste de coniferen die hier ooit stonden hadden amper wortel.
De grove den is een van de weinige die diep gaat toch?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-09-22 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:52

Nogmaals, het is op sommige plekken een combinatie van en niet alleen door. Voor het weer een topic over pro/contra stikstof wordt. Niet de bedoeling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:16

Naaldbomen zijn idd niet inheems in NL voor het overgrote deel. Ik dacht dat alleen Taxus en Juniperus inheems zijn maar kan me vergissen. Studie biologie was 40 jaar geleden :=
Naaldbomen zijn typisch voor hoger geleden terrein waar loofbomen het al niet meer redden. Dus dal/halverwege berg is loofbomenterritorium, boven loofbomengrens naaldbomen, tot aan de boomgrens. Daarboven alleen struiken/planten/grassen en nog hoger alleen nog maar mossen.

Gemengd loof- en naaldbos is dus eigenlijk niet natuurlijk, je ziet het alleen in een kleine overgangsstrook in de bergen voorkomen.

Naaldbomen verliezen het ook van loofbomen in rechtstreekse concurrentiestrijd.
Wil je de coniferenhaag van je buurman dood hebben, zet er een (haag-)beukenhaag tegenaan: succes verzekerd, al kan het een paar jaar duren :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 15:32

Wat mij opvalt is dat veel vrij jonge bomen het erg slecht hebben, die laten uit bescherming het groene blad massaal los om te kunnen overleven. Van de één op de andere dag lag er een groen bladeren tapijt in het bos.
Het is voor de bomen natuurlijk al een aantal jaren erg slecht, droogte en warmte, vorig jaar heeft het niet goed kunnen maken en dan dit jaar weer de droogte er over heen. Ik zie dat er veel bomen zonder storm omvallen, bomen met dikke stammen die het gewoon niet redden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:23

Hier valt het wel mee. Mijn druiven hebben nog nooit zulke lekkere druiven gegeven. Eikels vallen al wel van de bomen. Wel kleigrond. Dus dat houdt sowieso beter water vast.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:12

meggiemeg schreef:
Wat mij opvalt is dat veel vrij jonge bomen het erg slecht hebben, die laten uit bescherming het groene blad massaal los om te kunnen overleven. Van de één op de andere dag lag er een groen bladeren tapijt in het bos.
Het is voor de bomen natuurlijk al een aantal jaren erg slecht, droogte en warmte, vorig jaar heeft het niet goed kunnen maken en dan dit jaar weer de droogte er over heen. Ik zie dat er veel bomen zonder storm omvallen, bomen met dikke stammen die het gewoon niet redden.

En ook dat is plaatselijk.. hier heb ik een aantal collega’s die nog steeds niet in hun eigen huis kunnen wonen vanwege vochtissues nav een “regen buitje” vorig jaar.
De reserves zijn los van de overstromingen vorig jaar hier goed bij gevuld.
Dit jaar vormde tot dus ver een aanslag. Vooral de eikels vielen vroeg.
Al zie je hier dat alles na een paar flinke buien weer fris groen wordt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:32

Het grondwaterpeil was inderdaad vorig jaar weer aangevuld tot normaal niveau.
neemt niet weg dat nu de droogte voor jonge boompjes weer een flinke klap kan zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:41

DuoPenotti schreef:
neemt niet weg dat nu de droogte voor jonge boompjes weer een flinke klap kan zijn.

Niet overal in NL had ik begrepen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 18:49

daantjuhhh schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet overal in NL had ik begrepen

Een paar hele kleine plekjes idd.
Misschien daar dan de dode bomen nu?

De rest was weer bijgetrokken.

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 19:10

Dit is een plaatje van dit jaar mei. In je post had je het over vorig jaar.