Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Captain schreef:Maar is een boom dood als hij zijn blad nu al laat vallen? Of is het uit zelfbescherming om de bladeren niet te hoeven voorzien van water en het in de stam kan blijven?
BigOne schreef:Ook teveel stikstof is een boosdoener, nodig voor de natuur maar bij teveel stikstof krijgt een boom alles aan de oppervlakte, dus wortels gaan niet meer dieper de grond in.
Beetje fastfood idee en dan komt er een periode droogte en hebben ze veel te korte wortels waardoor ze afsterven .
Ibbel schreef:Moet je rond de Asselse Hei eens kijken hoeveel eiken daar dood zijn. De eiken gaan er echt in rap tempo aan...
SjonnieZ schreef:BigOne schreef:Ook teveel stikstof is een boosdoener, nodig voor de natuur maar bij teveel stikstof krijgt een boom alles aan de oppervlakte, dus wortels gaan niet meer dieper de grond in.
Beetje fastfood idee en dan komt er een periode droogte en hebben ze veel te korte wortels waardoor ze afsterven .
Ik zie de link niet meteen in deze als het gaat om stikstof. Hier op de vruchtbare maar zeer droge en daardoor keiharde löss grond deze zomer zie je nauwelijks dode bomen.
Ook hier hebben we een stikstof probleem dus dan zou ik hier ook een hoge boom sterfte verwachten.
En aanvullend in het vrij hoog gelegen vijlenerbos ben ik nauwelijks kapotte dennen tegen gekomen.
BigOne schreef:Hangt er vanaf of het oude bomen zijn, die hebben vaak wel diepe wortels. Jongere aanplant vaak niet meer in gebieden waar veel te veel stikstof is neergeslagen, het gaat ook niet alleen over stikstof maar over de combi van ernstige droogte en overmatig stikstof.
Ibbel schreef:In de N2000 gebieden is het iig wel duidelijk dat de combi hogere temperaturen, droogte én stikstof de doodklap gaat geven voor eiken en fijnsparren.
Als je al eens een beetje kunstmest hebt gemorst op gras op een droge dag, dan weet je wat er met je gras gebeurt. Of als de hond op een hete zomerdag op je gazon piest... Stikstof verbrandt je gras en het gaat dood. Dat gebeurt dus op dit moment in het groot op de Veluwe en in andere N2000 gebieden.
meggiemeg schreef:Wat mij opvalt is dat veel vrij jonge bomen het erg slecht hebben, die laten uit bescherming het groene blad massaal los om te kunnen overleven. Van de één op de andere dag lag er een groen bladeren tapijt in het bos.
Het is voor de bomen natuurlijk al een aantal jaren erg slecht, droogte en warmte, vorig jaar heeft het niet goed kunnen maken en dan dit jaar weer de droogte er over heen. Ik zie dat er veel bomen zonder storm omvallen, bomen met dikke stammen die het gewoon niet redden.
daantjuhhh schreef:DuoPenotti schreef:Het grondwaterpeil was inderdaad vorig jaar weer aangevuld tot normaal niveau.
neemt niet weg dat nu de droogte voor jonge boompjes weer een flinke klap kan zijn.
Niet overal in NL had ik begrepen