Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gitana schreef:Zegt helemaal niks wat je op de basisschool of op de middelbare kunt. Ik stond in de 3e een 2.3 gemiddeld voor wiskunde maar heb een aantal jaren later wel calculus op uni niveau gevolgd en dat ging prima
Biks2 schreef:Ik had hier laatst een discussie over met een vriendin en ben benieuwd naar meer visies hierover.
Wiskunde en rekenen wordt vaak moeilijk gevonden soms al vanaf de basisschool, vaak door meisjes.
Wij vroegen ons af hoe dat kan, en of zo’n achterstand nog in te halen is als je er veel tijd aan besteed.
Hevonen schreef:Ik denk dat wiskunde op school veel te vroeg wordt aangeboden voor veel kinderen. In de brugklas snapte ik helemaal niks van wiskunde, de uitleg was ook niet denderend en heel abstract; geen concrete voorbeelden, wat nnm erg zou helpen. (zo kwam ik pas achter het nut van de stelling van Pythagoras toen ik in een grote wei een rechte bak van 20 x 40 meter wilde uitzetten.
Ik heb wiskunde laten vallen zodra dat kon (was in de derde bij mij), maar toen ik na de HAVO toch psychologie aan een universiteit wilde gaan studeren, had ik behalve VWO ook wiskunde nodig. Heb het toen aan de hand van tweedehands schoolboeken zelf ingehaald (antwoorden stonden achterin - was nog in de pre-internettijd). En ja, dat was heel pittig, want ik moest alle jaren vanaf de brugklas doen, maar ik snapte het wel veel beter. Uiteindelijk vond ik het zelfs zo leuk dat ik nog een jaar toegepaste wiskunde aan de TU heb gestudeerd.
Volgens mij is het echt een kwestie van leeftijd, goed onderwijs en veel praktijkgerichtere lessen. (Misschien is dat nu wel anders dan toen ik 12 was, want dat is al 50 jaar geleden, pfoe... voelt niet zo