Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:12

Ik ben echt heel slecht in wiskunde. Rekkenen gaat aardig. Maar die tekst sommen zijn niet te doen.

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:18

BigOne schreef:
Laat ik het zo zeggen, zeer blij dat het in mijn tijd nog geen verplicht examenvak was.

Idem. Zelfs toestemming gekregen om naar 5 VWO te gaan met een 3 voor wiskunde omdat ik het toch liet vallen. Ik snapte het gewoon echt niet.
Hoofdrekenen daarentegen kan ik weer wel heel goed.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:21

Zegt helemaal niks wat je op de basisschool of op de middelbare kunt. Ik stond in de 3e een 2.3 gemiddeld voor wiskunde maar heb een aantal jaren later wel calculus op uni niveau gevolgd en dat ging prima

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:28

Gitana schreef:
Zegt helemaal niks wat je op de basisschool of op de middelbare kunt. Ik stond in de 3e een 2.3 gemiddeld voor wiskunde maar heb een aantal jaren later wel calculus op uni niveau gevolgd en dat ging prima

Ik vind dat wel interessant om te lezen. Net als de post van Hevonen hiervoor. Misschien moet ik nog eens een poging wagen! :')

Gitana

Re: Kan iedereen goed leren rekenen/wiskunde begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:32

Hahaha ja het hoeft niet natuurlijk! Iedereen is verschillend :) ik bedoel alleen dat je niet perse kan zien aan een schoolganger of die goed in iets gaat worden of niet.

Ik was ook superslecht in chemie, snapte er echt niks van en het boeide me ook niet. Jaren later werkte ik wel in een lab aan een bioreactor :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:36

Biks2 schreef:
Ik had hier laatst een discussie over met een vriendin en ben benieuwd naar meer visies hierover.

Wiskunde en rekenen wordt vaak moeilijk gevonden soms al vanaf de basisschool, vaak door meisjes.

Wij vroegen ons af hoe dat kan, en of zo’n achterstand nog in te halen is als je er veel tijd aan besteed.

Kleine frustratie van mij: ik heb op de middelbare school al mijn wiskunde leraren gevraagd wat toch het verschil was tussen rekenen en wiskunde....
... nooit antwoord gehad.
Later toch nog wel: er is geen principeel verschil.
De tafels van vermenigvuldiging die ik leerde toen ik 7 was, golden ooit als stevige wiskunde.

De tafels kunnen je ook een paar grappige dingen leren over het tientallig stelsel.
Omdat we tien vingers hebben en de getallen zo heten is dat een logisch stelsel, maar soms kan het leuk zijn om te 'rekenen'/ werken in binair of in 'hex' (16 tallig stelsel).

"Tijd aan besteden" is relatief.
Je moet beginnen met ruimtelijk inzicht om een beetje te kunnen rekenen. Dat kun je prima trainen zou je het niet hebben, maar het is geen onderdeel van de wiskunde opleiding.

En de 'aanvlieg route' kan belangrijk zijn.

Ik wilde graag weten 'of er verschillen waren, op de lagere school was het rekenen en nu heet iets met getallen opeens wiskunde'.

Spelen met verschillende getallenstelsels vond ik leuk.
Bepaalde inzichten komen mij gewoon aanwaaien.
... maar op de middelbare school vond ik het maar een ramp.
Op de universiteit kwam ik mensen tegen die gewoon echt boven de stof stonden, dat scheelt.

En als je een docent treft die 1 enkele aanvliegroute kent, en die route ligt jou niet, dan is het gewoon een lastig rotvak.
Ligt verder niet aan jou, maar lastig is het wel.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-09-22 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:37

@ Gitana, Laat mij nou in de waan dat mijn brein er gewoon nog niet aan toe was! :D ;)

Nee even zonder gekheid, ik snap dat het per persoon verschilt, maar had er nooit bij stil gestaan dat het nog best kan veranderen. Er zijn tenslotte wel meer dingen die je op latere leeftijd beter kan begrijpen of alsnog kan ontwikkelen. Ik ben er gewoon nooit meer mee bezig geweest, en nooit meer over na gedacht. Maar misschien best leuk om eens te testen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:51

Ik kan prima rekenen, maar wiskunde is niet aan mij besteed. Ik snap daar echt helemaal niets van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 17:59

Ruimtelijk inzicht las ik net iets over. Dat heb ik zeker. Maar rekenen is dus echt een ramp. En het wiskunde kwartje is ook na 6 jaar VWO en bijles dus niet gevallen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 19:59

Hier lag het zeker niet aan de inzet, werd er niet moeilijk iver gedaan thuis, want moeder is juist enorm goed in cijfertjes en die hielp ons altijd met huiswerk. Ook later is het nooit beter geworden. Met bijles allerlei verschillende manier van uitleg gehad en het lukte gewoon niet. Ik kon hele berekeningen maken en ervan overtuigd zijn dat ik het goed deed en dan klopte er niks van. Of ik had toevallig het juiste antwoord maar daarvoor alles fout. Ook op hogere school kwam ik er echt niet uit.

Zelfs met rekenmachine of excel maak ik de domste fouten, ik kom er gewoon niet uit hoe is het moet doen. :+

Dus nee, ik geloof echt niet dat iedereen het kan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:00

Nee, ik kan het gewoon echt niet. Zelfs na veel uitleg dan denk ik dat ik het snap… Geef mij een andere som als die in de uitleg en het gaat weer mis -O-

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:07

Het korte antwoord is dyscalculie dus nee. :')

Maar dat wil niet zeggen dat ik wiskunde niet begrijp. Ik snapte altijd wel wat de leraar zei maar zodra er cijfers aan te pas kwamen ging het mis. Vooral moeten opschrijven hoe je tot een bepaald antwoord kwam, ja weet ik het, ik hoorde krekels in mijn hoofd en toen was het 16. :+

Ik denk dat je over het algemeen talenmensen en rekenmensen hebt. De éen kan beter logisch lezen en begrijpen en de ander kan beter verbanden leggen.
Wil niet zeggen dat je er met veel oefenen beter in kunt worden want toen ik een tijdje in een winkel werkte kon ik op een gegeven moment veel beter terugrekenen. (wat momenteel weer teruggezakt is naar het nulpunt, haha)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:13

Die krekels en toevallig juiste antwoord komt me heel bekend voor :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:14

Normaal rekenen als in - + x en % kan ik wel, maar uitrekenen hoeveel 1000ste van een seconde een schaatser over 100 meter doet ofzoiets… Daar hebben we computers voor.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:27

MyWishMax schreef:
Die krekels en toevallig juiste antwoord komt me heel bekend voor :')

Welkom bij de dyscalculie-club.
Wees gerust, het is niet besmettelijk en je kan ermee leven. :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:28

Ik heb laatst weer een opleiding gedaan van 1,5 jaar en vanaf de start begonnen met oefenen met rekenen, de leraar daar snapte ik helemaal niks van. Ik kan het niet logisch snappen dus ik moet gewoon onthouden welke formule gebruik je waarbij, het rijtje van mm naar km enzovoorts. Uiteindelijk super trots dat ik het met een 6 had gehaald, maar uren aan rekenen besteed, veel meer dan welk vak ik ook had.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 21:30

Wiskunde en rekenen zin niet echt mijn ding en scoorde nooit echt hoog (6 voor wiskunde op eindexamen vmbo en een 2 voor rekenen) gek genoeg liggen natuurkundige formules mij wel weer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 01:02

Hevonen schreef:
Ik denk dat wiskunde op school veel te vroeg wordt aangeboden voor veel kinderen. In de brugklas snapte ik helemaal niks van wiskunde, de uitleg was ook niet denderend en heel abstract; geen concrete voorbeelden, wat nnm erg zou helpen. (zo kwam ik pas achter het nut van de stelling van Pythagoras toen ik in een grote wei een rechte bak van 20 x 40 meter wilde uitzetten.

Ik heb wiskunde laten vallen zodra dat kon (was in de derde bij mij), maar toen ik na de HAVO toch psychologie aan een universiteit wilde gaan studeren, had ik behalve VWO ook wiskunde nodig. Heb het toen aan de hand van tweedehands schoolboeken zelf ingehaald (antwoorden stonden achterin - was nog in de pre-internettijd). En ja, dat was heel pittig, want ik moest alle jaren vanaf de brugklas doen, maar ik snapte het wel veel beter. Uiteindelijk vond ik het zelfs zo leuk dat ik nog een jaar toegepaste wiskunde aan de TU heb gestudeerd.

Volgens mij is het echt een kwestie van leeftijd, goed onderwijs en veel praktijkgerichtere lessen. (Misschien is dat nu wel anders dan toen ik 12 was, want dat is al 50 jaar geleden, pfoe... voelt niet zo :))

In mijn brugklas zaten kinderen van een blijkbaar hele goede lagere school en die waren al begonnen aan wiskunde. Als het stap voor stap gaat, lukt het denk ik vaak beter dan zoals op het VWO hoe het wordt aangeboden en hoe snel er doorheen gegaan wordt. Passend bij het niveau misschien, maar niet passend bij alle leerlingen.

Onze zoon is van de periode dat je Ned, Eng en Wis moest nemen en van die 3 vakken maar eentje een 5 mocht staan. Die druk heeft kinderen toch de kop gekost qua niveau en keuze mogelijkheden. En ja, sommigen hebben het nodig voor later, maar het is gewoon wel vaak erg veel in relatief korte tijd, zeker als het je moeite kost.

Onze zoon stond gem een 9 voor Engels bijv, maar heeft zijn Engels slechter gemaakt, omdat hij ontzettend veel tijd nodig had voor het leren voor Wiskunde. Een 8 is ook prima, maar het gaat om het effect van 1 zo ene vak waar toch vaker mensen moeite mee hebben en je niet mag laten vallen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 01:10

Ik heb het ook wel echt actief geprobeerd. Zelfs met het examen ben ik alle tijd nodig geweest maar ik heb ook naar een aantal vragen echt staan staren en op den duur maar random antwoorden ingevuld.

Soms zitten er nog kennis vragen tussen. Zo moest ik dan uitrekenen hoeveel 50 miles was in km. Gelukkig had ik dit opgeslagen van een pc game en wist ik dat 50 miles gelijk stond aan ongeveer 80 :') Maar als ik dat uit moet rekenen dat red ik dan weer niet.

Ik vindt rekenen en wiskunde maar stom

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:28

Mijn dochter heeft discalculie dus niet zal het nooit goed kunnen leren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:25

Ik was een drama op de basisschool, rekenen kan ik niet goed. Mijn 8 jarige kan beter rekenen dan ik.
Op de middelbare school ging het net zo ruk, maar dat durf ik deels te wijten aan de hork van een leraar.
Ik heb het wel in mijn examenpakket vol exacte vakken gehouden en ben met een 4 mijn examen ingegaan en met een 5 uitgekomen.
Op het HBO viel ineens een kwartje (ja die bestond toen nog echt) en stond ik een 7 voor wiskunde.
Wel ben ik dat inmiddels allemaal weer vergeten.
Statistiek is een totaal andere sport, daar ben ik destijds door de examens (hbo) gekomen zonder mijn best te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:28

Ik geloof wel dat iedereen het kan leren, maar dat het voor sommigen gewoon een enorme inspanning en begeleiding vraagt.

Ik heb zelf dyscalculie. In de lagere school zelfs bijles gehad voor kloklezen, ik zag het écht niet :+ verder de typische dingen van cijfers omdraaien, complete black outs als ik cijfers zie (die gaan dan dansen), problemen met links en rechts etc etc.

Maar heb biologie gestudeerd op de universiteit, waar we dus vakken hadden als statistiek of 'wiskundige methoden voor biomedische wetenschappen'. Het heeft enorm veel bloed, zweet en tranen gekost (vooral véél tranen :') ) en ook veel bijles, maar het is wel gelukt.

Vroeger heb ik me vaak dom gevoeld (kon in het middelbaar ook compleet blokkeren tijdens wiskunde dus buisde vaker wel dan niet) maar met veel inzet en volharding en toepassing van truukjes toch door de wiskunde vakken aan de universiteit gesparteld. Wat mij betreft kan iedereen het dus leren :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:31

Ik draai ook cijfers om :j
Waarschijnlijk is een deel van mijn slechte cijfers te wijten aan het verkeerd om in de rekenmachine stoppen.

Blijkbaar kun je zelfs met die rare afwijking toch een exacte opleiding doen gelukkig :D
Ofwel, geef niet te snel op, zeker niet als je conpensatie vakken hebt die je kunt gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-09-22 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:33

HBO cijfermatig niveau. Vorig jaar nog getest.

Maar talen zal gewoon dan niet verder komen dan mbo 2 niveau. Enige wat betreft talen waar ik wel aardig op scoor is vanuit de taal naar nederlands vertalen. Zo heb ik 1x op een Frans toets een 9 gehaald tussen mijn 2en en 4en.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:38

Ik krijg het al benauwd als ik de kassa moet tellen of iemand zegt wil je er extra kleingeld bij ik heb x cent als ik het bedrag al heb ingevoerd.

Mij niet bellen hoor je kan mij 100x uitleggen hoe je iets doet of uitrekent maar het blijft niet hangen. Ik snap het op dat moment maar de volgende dag is het weg.

Bij de nulmeting kwam ik met rekenen uit op niv 2. Maar met de talen overwegend HBO+. Geen idee hoe ik dat geflikt heb maar er zit dus een gat zegmaar :')