Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:49

Nee, nog niet. Maar jeetje wat een verhogingen allemaal. Ik kan me wel voorstellen dat bij heel veel mensen het water aan de lippen staat.

Onze energie rekening gaat van 55 per maand naar 257 per maand.

Verder wil ik zo snel mogelijk vertrekken uit Nederland. Vind er weinig meer aan hier.

JudithGigi

Re: Passen jullie je uitgavenpatroon al aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:51

Wij deden al redelijk rustig aan, maar nu zijn we wel echt "strategisch" boodschappen aan het doen. Veel kopen in bulk en aanbiedingen.

moonsparkle

We hebben ons boodschappen budget moeten verhogen ondanks dat we altijd al heel zuinig boodschappen doen, we nemen vaker de fiets en proberen alleen op kortingsdag te tanken.

Rawr

Kleding is hier voorlopig het enige bespaarpunt, ik heb m'n kasten overvol en veel dingen heb ik nog nooit of misschien nog maar 1 of 2 keer gedragen. Ook heb ik zoveel paar schoenen dat ik tot voorbij 2030 vooruit kan. Ik heb me afgemeld voor alle emails van m'n favoriete merken en webshops zodat die trigger weg is.

Vooralsnog voelt het alsof dat ruim genoeg is om verder op de oude voet door te gaan met alles.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:54

Wij hebben niks aangepast.
Eten probeer ik echt "gezond" te doen en ging al naar Aldi en daarna past naar Jumbo als ik iets te kort kom.
Sportschool abbonement heb ik niet. Ga sporten in een gratis clubje, is wel 20 minuten rijden, maar de juiste mensen zijn belangrijk voor mijn motivatie.
Paard haar gezondheid bespaar ik niet op, sinds de blessure. Extra dekjes ofzo spaar ik altijd voor, dus dat gaat nu gewoon langzamer.
We hebben 2 auto's voor de deur. Ik werk bijna 40 km verderop en mijn partner werkt 20 minuten verderop. Die zou met de fiets kunnen, maar dat kost hem enorm veel energie. Dan hebben we in de avond niks meer aan elkaar.
Streamingsdiensten hebben we er maar 2 en die betalen in 1x voor een heel jaar.
We werken allebei 40 uur buiten de deur en veel verbruiken doen we toch al niet. Plus staat ons contract voor gas en elektra voor nog 2 jaar vast. Dus de maatschappijen gaan vol verlies op ons draaien, maar dat is niet ons probleem.
Ondertussen zijn we wel al bezig met het moderniseren en dus ook verduurzamen van ons koophuis. We zijn al van enkel naar HR ++ glas gegaan. We hebben alvast extra isolatie tussen het dak en het plafond gedaan. Nieuwe keuken komt eraan, waarvoor de meterkast wordt aangepast en er beter/zuinigere apparatuur aan komt. Onze plannen zijn nog rolluiken aan te schaffen, zonnepanelen te leggen als het nog kan en de badkamer en toilet moeten nog aangepakt worden.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:57

Wij hebben net een huis gekocht en er is een baby onderweg. Er is door de aankoop van het huis een flinke hap uit ons spaargeld natuurlijk en we kunnen dat nu ook minder goed opbouwen omdat we dure aankopen voor de baby moeten doen. Dat is opzich nog geen probleem, maar nu ook de energiekosten gaan vervierdubbelen (we betaalden heel weinig, dus het is nog te overzien gelukkig), we weten dat we vanwege de baby minder gaan werken en kinderdagverblijf natuurlijk ook erg duur is zijn we wel bezig met alles afwegen en in de gaten houden.

Waar we eerder zonder nadenken grote uitgaven konden doen, denken we daar nu een extra keer over na. Ook bestellen we minder eten en letten we er meer op dat al het eten daadwerkelijk op gaat en niet weggegooid. Binnenkort gaan we ook onze abonnementen doorspitten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:10

Ik probeer wel een beetje te kijken naar onze uitgaven en mijn vriend te overtuigen dat A-merken niet nodig zijn :P .
Verder heb ik een paar maanden geleden al mijn auto de deur uit gedaan, we gaan in de winter merken of ik daar dan nog steeds zo blij mee ben :D .

Wel zijn we aan het kijken om extra zonnepanelen erbij te nemen en eventueel een airco die ook kan verwarmen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:16

Ik heb alle goede doelen opgezegd, en we hebben een streep door de wintersport gehaald deze winter :=
Boodschappen kan ik nog wel op bezuinigen maar het meeste geld gaat naar onze biologische groenten en fruit en daar wil ik niet op bezuinigen. M’n chocoladegedrag kan nog wel wat van af.

Zuur, maar is niet anders met de leuke verrassingen van Eneco.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:29

Ja en nee, we hebben net een huis gekocht en daar stoppen we een ruime ton in aan verbouwingen. Maar wel met als doel om te verduurzamen en dus te gaan besparen op gas en stroom. Zonnepanelen, kunststof kozijnen, HR++ glas, isolatie van dak/gevel/vloer etc.
Qua boodschappen volgde ik al de aanbiedingen, zeker voor A merk cola en koffie. Niet omdat we het anders niet kunnen betalen maar ik t gewoon zonde vind om meer te betalen als een super markt verder hetzelfde product in de aanbieding heeft.
Wij zijn tweeverdieners zonder kinderen en redden ons gelukkig nog prima. Hoewel ook wij de gestegen prijzen zuur vinden, steken ons geld ook het liefst in leukere dingen dan boodschappen en rekeningen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:30

Eigenlijk niet. Boodschappen probeer ik altijd zo slim mogelijk te doen, ik merk wel dat het niet meer lukt met 50 euro in de week, maar dat is prima op te vangen. We gaan wel vaker met 1 auto naar het werk in plaats van beide met een auto.

Kleding kopen we sowieso zelden en zijn we altijd zuinig in. Dierenvoeding bespaar ik niet op, maar extra's als dekjes heb ik zat en kan ik daardoor ook prima laten liggen.

Spullen voor in huis en dat soort onzin kopen we echt nooit en nu ook niet, dus eigenlijk hebben we altijd al wel opgelet zonder dat het echt nodig was. Grote aanpassingen hoef ik niet te doen.

Ik hoop wel dat de wereld snel weer wat normaler word, want dit komt niet goed voor veel mensen. Dat vind ik zo triest.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:31

Sannens, ik vind het nu nog soms zonde dat we bij onze baby zowat alles nieuw kochten, terwijl er tweedehands zoveel net als nieuwe spullen te krijgen zijn.

Ik koop al 2 jaar zowat alleen tweedehands kleding voor mij en onze zoon. Ook vanuit ecologisch oogpunt. Maar heb nu volle kasten dus ga koopstop houden. Dingen verkopen die je niet meer nodig hebt kan ook nog wel wat opleveren.

Momenteel wordt ons nieuwe huis heel grondig verbouwd, nieuwe ramen en deuren, rolluiken, nieuw dak met isolatie en aanbouw volgens alle nieuwe normen dus hoop dat de energierekening meevalt als we er effectief gaan wonen. Ook regenwaterput gestoken waarop wc' s en wasmachine gaat draaien. Voor inrichting struin ik de kringwinkel af en als we erin gaan zullen we kasten scoren bij de Troc. Basis investeren we nieuw in zodat het lang mee kan, aankleding zal tweedehands zijn.

Momenteel wonen we bij de schoonouders, we betalen een bijdrage maar geen enkel idee hoe het budget er effectief uit gaat zien na onze verhuis. Ik doe al een jaar geen boodschappen meer zoals vroeger dus moeilijk om in te schatten, ook al omdat ik meer bio/lokaal/no waste wil gaan consumeren. Ik ga niet bezuinigen op gezondheid.

Heb een hybride bedrijfswagen dus als er in het weekend gereden wordt, is dat 9 van de 10 keer met mijn auto (in BE heb je die opdeling niet tussen privéverbruik en werkkilometers, benzine en elektrisch laden betaalt mijn werkgever). Manlief zijn auto rijdt alleen naar werk en soms fitness.

Mijn paard staat te rentenieren momenteel, dus dat is weggegooid geld maar hem wegdoen is ook weer wat. Ruiterclub heb ik verleden jaar gestopt en gelukkig moet hij maar om het half jaar naar de smid om te bekappen. Betaal ook geen rijlessen nu.

Het enige wat we volgend jaar misschien nog zouden doen is zonnepanelen plaatsen, maar voor nu is dat niet te doen omdat de verbouwing niet rond is en de prijzen zo wisselen (dus budgetteren is lastig). Bovendien is er een tekort aan omvormers dus wanneer je die effectief op je dak hebt...

Verder krantenabonnement voordelig genomen voor 3 jaar maar geen streaming of muziekabbo en dat gaan we zo houden. Alles wat we willen zien kunnen we gratis streamen op TV scherm via internet (dat ook door mijn werk betaald wordt). Verzekeringen zijn al nagekeken.

Doe ook niet aan manicure/pedicure/schoonheidssalon etc. Om 8 weken naar de kapper want heb kleuring erin, maar denk zo stilaan dat te kappen (kost ook 100 euro per keer). Misschien eens kijken naar de kapperskosten van onze zoon bedenk ik me net.

Momenteel schrappen we ook totaal niet op uitjes, omdat we anders altijd met 5 in 1 huis zitten. Het is wat escape-tourisme wat we tegenwoordig doen :D

Dus nee, we voelen het niet momenteel, maar dat is maar tijdelijk door woonsituatie (en onze goede arbeidsvoorwaarden, beide hebben hospitalisatieverzekering, tandplan, ik heb volledige autoverzekering). Ik denk dat we nogal gaan staan kijken na de effectieve verhuis, maar weiger daar momenteel over te stressen. En dan kunnen we nog kijken: paard goedkoper stallen, minder uitjes (zal sowieso minderen als je je eigen huis hebt en moet onderhouden en elke dag zelf koken), dingen huren/lenen ipv kopen etc...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:41

Mijn man is meer gaan werken, dat was al het plan, maar komt nu wel extra goed uit. Qua energie waren er nog wat simpele dingen die we in afstelling van verwarming konden doen, dat hopelijk een besparing gaat opleveren, maar dat is nu nog niet te zien. Auto laten we nog vaker staan, maar probeerden we al minder te doen ivm milieu. Ook ben ik begonnen met koud douchen. Eerlijk is eerlijk dat was om andere redenen, maar komt nu wel goed uit. Ben benieuwd of dat in de winter ook te doen is.

We hebben gewoon onwijs mazzel met relatief lage woonkosten (gunstige hypotheek en goed geisoleerd. En we verdienen ook best prima. Ik heb geen paard meer en dat stond ook niet op de korte termijn in de planning, maar daar ben ik wel heel erg blij mee, dat is een flinke zorg minder.

Dus verder besparen hoeft gelukkig ook niet op dit moment.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:09

Ik heb sinds twee jaar elke cent die ik uitgeef in een excel sheet staan, dus ik kan precies zien wat ik waar aan kwijt ben en wat ik nog te besteden heb. Dat was al besparing nummer 1, want ik had het eerst totaal niet inzichtelijk voor mezelf en ik bleef maar thuisbezorgd bestellen en was vervolgens verbaasd als mijn geld op was :+

Nu doe ik dat dus alvast niet meer, omdat ik 15-20 euro echt te veel geld vindt voor als je niet uit eten gaat. Uit lunchen doe ik dan nog wel, maar dat voelt toch anders ofzo :+ Verder bepaal ik elke maand vooraf mijn vaste lasten, boodschappenbudget per week (40 euro, het was 35 maar dat red ik dus niet meer) en dingen die die maand moeten zoals cadeautjes, kapper, tandarts, leskaart van de manege. Van wat er dan overblijft haal ik nog wat spaargeld af, en van wat er DAN nog overblijft kan ik leuke dingen doen. Elke uitgave die ik doe, gaat automatisch van dat totaalbedrag af en ik kan dus precies zien of ik dat boek/die trui/dat broodje nog kan betalen, of dat ik het beter niet kan doen :D

Klinkt als een hoop gedoe, maar nu ik het systeem eenmaal heb opgezet, gaat het eigenlijk automatisch en vind ik het zelfs leuk om met mijn geld bezig te zijn :D

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik huur inclusief g/w/l, dus dat ik daar nog niet zoveel van merk.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:12

Ik was altijd al erg van de Excel en het budgetteren, dus in dat opzicht heb ik alles goed in kaart. Ik ben wel selectiever in waar ik nu geld aan uitgeef. Ik ga bijvoorbeeld veel minder (lees: amper) uiteten of naar feestjes en festivals, omdat ik het die euro's op dit moment niet waard vind en liever met een ruimere portemonnee boodschappen doe. Dus daar zit voor mij de grootste besparing in :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:13

Nee, ik heb gelukkig een ruime buffer per maand. Het betekent dan wel minder sparen, maar dat is dan maar even zo. Ik heb een energiezuinige woning, dus de stroom- en gaskosten zijn wel verdubbeld, maar omdat ik sowieso maar weinig per maand betaalde is dat te overzien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:13

Sure_lee schreef:
Nee, nog niet. Maar jeetje wat een verhogingen allemaal. Ik kan me wel voorstellen dat bij heel veel mensen het water aan de lippen staat.

Onze energie rekening gaat van 55 per maand naar 257 per maand.

Verder wil ik zo snel mogelijk vertrekken uit Nederland. Vind er weinig meer aan hier.

België mag je al schrappen als het al op je lijstje stond. 't Is hier volgens mij nog duurder dan bij jullie :=
Overal in Europa swingen de prijzen de pan uit denk ik.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:17

haha nee België staat niet op mijn lijstje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:18

Nichtje in Zwitserland moppert ook al
En haar vrienden in Frankrijk ook enorm...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:18

Jazeker

Zoveel mogelijk op pad met de fiets
Andere keuze supermarkt en meer naar de weekmarkt.
Feestdagen pakjes vast gekocht i.v.m verwachte prijsstijgingen vanaf oktober

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:20

Sure_lee schreef:
haha nee België staat niet op mijn lijstje.

:D
't is hier nochtans ook mooi :')

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:23

Wij hebben een flink inkomen, maar ik schrik van de stijging van de boodschappenkosten. Dus ik probeer in de supermarkt op aanbiedingen te letten en koop minder A-merken, behalve cola. Maar ik snap echt niet hoe sommigen mensen met €50,- een week boodschappen kunnen doen. Wat ik ook probeer, het lukt niet. Gas maak ik me wel zorgen over. We betalen nu afgerond €450,- per maand en kreeg een brief dat met per 1 oktober er weer een verhoging komt. Ik zou het absurd vinden als ik straks €600,- of misschien wel meer per maand aan gas betaal.

Paarden hebben we gelukkig niet meer, gaan wel vrij vaak uit eten en rijden makkelijk even naar Gent of Antwerpen voor een terrasje. Maar ook dat neemt wel af. Dure vakanties doen we niet. Ik ben altijd blij als ik even rust heb en geen zin in de stress van wintersport of het gedoe met vliegen en een bedjesrace bij het hotel :-). Dus regelmatig weekendje hotel NL of BE.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:26

Echwel schreef:
Nichtje in Zwitserland moppert ook al
En haar vrienden in Frankrijk ook enorm...

In Zwitserland is de inflatie onder de 4% dus ik denk niet dat nichtje vergeleken met ons iets te klagen heeft.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:29

Sure_lee schreef:

Dit. Van ‘ooit willen we wel emigreren maar nu nog niet’ naar serieuzer kijken waar we heen kunnen en willen, hoe we dat gaan doen en wat binnen een jaar of 5 te realiseren valt. En ik weet dat de wereld op meer plekken in de fik staat dan alleen hier maar wij zien echt steeds minder toekomst hier voor onszelf.

Verder besparen we wel ja. Qua energie doen we echt wat we kunnen. Nieuwe wasmachine gekocht die veel zuiniger is, en deze winter gaat de verwarming weer naar 17 graden max en verder lekker met truien, dekens en een elektrisch kacheltje onszelf redden.

Eten wil ik zo min mogelijk op besparen. Qua aanbiedingen en goedkoopste supermarkten kijk ik natuurlijk wel. Gezond, vers en lekker eten is echt heel belangrijk hier in huis en ik beschouw het als een investering in m’n eigen gezondheid. We hebben allebei een dure sport maar dat is er 1 die we niet meermaals per week uitoefenen. Mijn andere sportabbo heb ik wel vervangen voor (natuurlijk ‘gratis’) hardlopen. Onze andere hobby’s deden we al langer zuiniger mee, niet elke keer nieuwste van het nieuwste kopen maar wachten op de aanbiedingen.

Ook besparen we wel op random uitgaves (van die ‘goh dat zou wel handig zijn’ dingen die je niet écht nodig hebt, en dat bleek veeeeeel meer te zijn dan we dachten...).

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:30

Ik krijg nu een beetje spijt dat we net nu een bouwdepot hebben genomen voor een verbouwing. :=
Ben nu wel alvast geld opzij aan het zetten, mocht ik straks een maand niet uitkomen. Ik leef graag luxe, dus ik moet me gaan leren inhouden denk ik. Maar goed, luxeprobleem :Y)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 11:33

De laatste weken ben ik er wel meer mee bezig en door dit topic ook even een app gedownload om eens alles op een rijtje en overzichtelijk te zetten. We hebben het absoluut niet slecht maar leven ook vrij luxe, dat gaan we zeker aanpassen en onder de loep nemen de komende tijd. Ik houd mijn hart vast voor de energierekening. We gaan in ieder geval niet meer stoken, al is het principieel niet, vind de prijzen echt belachelijk en absurd.

De grootste kostenpost bij ons zijn de honden maar daar kunnen we niet op besparen, we zouden de sport met hun kunnen minderen maar dat willen we niet, daar leven we voor. :j Dus daarom ga ik zeker de rest extra streng onder de loep nemen.