Eigen familie liever niet op bruiloft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:23

KimD schreef:
En wat dacht je van gewoon niet uitnodigen? Het kan zo simpel zijn.

"Sorry, ik wil jullie er niet bij hebben." als ze ernaar vragen. Jullie dag, jullie feestje.

Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Dat kan, maar zou wel echt de gevolgen overdenken.
Besloten trouwen is 1 ding.

Je schoonfamilie wel uitnodigen en je eigen familie niet is echt een stap verder. Dan doe je echt een hoop mensen pijn. Dat kan een keuze zijn, maar de gevolgen zijn wel ingrijpender dan "het is jouw feestje".

Ik zou zeker iets in de trant doen van wat Sizzzle zegt. Je hebt toch maar 1 paar ouders, en dat kunnen slechte ouders geweest zijn. Maar als contact met je ouders nu haalbaar is, lijkt me dat toch wel echt een stuk wenselijker dan (weer) breken of het weer op de spits drijven. Ik zou dus of iedereen uitnodigen, of niemand. Of inderdaad een ander feestje achteraf.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:27

Ik heb me ook lang geschaamd voor mijn ouders en daar lang dezelfde soort gedachten over gehad als jij. Als je het trauma hebt kunnen verwerken en het echt alleen over de bruiloft gaat en jouw schaamte dan heb je er misschien meer aan om daar iets mee te doen. Net zoals jij lekker ontspannen jezelf wilt kunnen zijn, met of zonder feest, kun je dat hen misschien ook gunnen. Niet makkelijk dat besef ik, maar uiteindelijk ben jij niet verantwoordelijk voor wie en hoe zij zijn. Dat inzicht heeft mij rust gegeven en de vrijheid om mezelf te zijn en hun ook te laten zijn wie ze zijn. Ik hoop oprecht dat jullie een super bruiloft krijgen ^&+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:30

Het is eigenlijk inderdaad heel simpel, gewoon niet uitnodigen, wie je er niet bij wilt. Maar wel de gevolgen goed overwegen natuurlijk. Je moet er geen spijt van krijgen, toch?

Wij zijn vorig haar getrouwd op een prachtige buitenplek. Wij hebben het bewust stil gehouden, alleen onze gasten wisten het. Allemaal lieve innercircle vrienden, een paar familieleden én onze lieve kinderen. De écht fijne, lieve, leuke, bijzondere mensen, waar wij ons leven mee delen, waarvan ook dit unieke, romantische, intieme moment.

Ik kom zelf uit een zéér ingewikkelde familie situatie (vanaf mijn kindertijd al, dus dat zijn al wat jaartjes). Voelde voor mij als een duidelijk statement en vooral innerlijke rust. Alleen maar positieve energie om je heen willen, is op zo'n dag een vereiste.

Sterkte met jullie beslissing hierover!!

Simbaa

Re: Eigen familie liever niet op bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:35

Ik zou hoe dan ook eerlijk zijn tegen je familie. Ze alleen uitnodigen voor de ceremonie, zonder dat ze weten dat er daarna een feest is lijkt me heel ongemakkelijk. Je loopt toch een beetje op eieren en de kans dat ze er op de dag zelf achter komen is erg groot. Dat zou ik zelf voor willen zijn.

En wat is er mis met tegen je ouders zeggen dat je trouwt met iedereen erbij en dat er daarna voor een select groepje nog een feestje is, waarbij je vooral de mensen uitnodigt die daar bij passen en daar ook lol in hebben?

Hoe dan ook succes!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:37

Menino schreef:
Je schoonfamilie wel uitnodigen en je eigen familie niet is echt een stap verder. Dan doe je echt een hoop mensen pijn. Dat kan een keuze zijn, maar de gevolgen zijn wel ingrijpender dan "het is jouw feestje".

Maar voorzie wel de gevolgen als je het wel doet. De bruiloft van mijn beste vriendin is toch door haar familie helemaal verpest. Met het gevolg dat ze zeven jaren geen contact met elkaar hebben gehad. Nu mondjesmaat weer een beetje contact. Dit hangt nog steeds als een drama om hun bruiloft heen. Toen wij vertelden dat we het samen gingen doen ver wet, zei ze 'als ik het over mocht doen, dan had ik dat ook gedaan'.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:37

Menino schreef:
KimD schreef:
En wat dacht je van gewoon niet uitnodigen? Het kan zo simpel zijn.

"Sorry, ik wil jullie er niet bij hebben." als ze ernaar vragen. Jullie dag, jullie feestje.

Wij zijn inmiddels al zes jaar verloofd en als we trouwen, trouwen we alcoholvrij. Ik vind het verschrikkelijk hoe achterlijk mensen zich gaan gedragen door alcohol en maar blijven hijsen zonder rem, dat wil ik niet meemaken omdat ik me daaraan stoor. Dus trouwen wij alcoholvrij, hebben gasten daar een probleem mee? Blijven ze maar thuis!

Dat kan, maar zou wel echt de gevolgen overdenken.
Besloten trouwen is 1 ding.

Ik zou zeker iets in de trant doen van wat Sizzzle zegt. Je hebt toch maar 1 paar ouders, en dat kunnen slechte ouders geweest zijn. Maar als contact met je ouders nu haalbaar is, lijkt me dat toch wel echt een stuk wenselijker dan (weer) breken of het weer op de spits drijven. Ik zou dus of iedereen uitnodigen, of niemand. Of inderdaad een ander feestje achteraf.

Hoezo zou je je eigen geluk aan de kant zetten voor 'één paar ouders', ze hebben je dan misschien op de wereld gezet maar zijn absoluut niet altijd ouders. Familie krijg je, vrienden kun je kiezen. Als ik rekening zou moeten houden met alle tere zieltjes had ik wat te doen zeg. Nogmaals, IK vier samen met MIJN verloofde ONS feestje, op ONZE manier. Als je daar problemen mee hebt dan blijf je maar thuis. Als je daar als familie niet mee om kunt gaan kun je die familie überhaupt maar beter kwijt zijn, ze hebben dan geen respect voor je lijkt me.

Een ander feestje is precies hetzelfde als niet uitnodigen of is die familie dan zo achterlijk dat ze het niet doorhebben?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:47

Je bruiloft is een van de weinige dagen waarop je 100% egoïstisch mag zijn. Wil je je ouders er niet bij hebben? Dan is dat je goed recht. Op je bruiloft moet je kunnen genieten en het zou zonde zijn als dat niet lukt doordat er mensen aanwezig zijn die je een ongemakkelijk gevoel geven. Het mogen dan wel je ouders zijn, maar als je ze er, ongeacht de reden, niet bij wilt hebben, is dat helemaal aan jou :knuffel:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:49

Ik weet niet hoe groot dat feest moet zijn, maar ik kreeg de indruk dat we het over een stuk of 15 mensen hebben met een wat inofficiele setting, wellicht vergis ik mij. Als het het over een groot feest gaat dan heeft het inderdaad geen nut om dat los ervan te doen.

Je schrijft steeds ouders/familie. Wat bedoel je precies met familie? Ooms en tantes hoef je uiteraard niet uit te nodigen, dat is ook zeker niets abnormaals.

Wat ouders betreft: het ligt er uiteindelijk aan hoe jij denkt dat ze er mee om gaan en hoe jij de toekomst ziet. Geen enkele situatie is dezelfde.
Als het je niet uitmaakt dat daarna het kontakt slechter kan worden dan lijkt me ee keus makkelijk. Wil je dat huidige kontakt vasthouden of verbeteren dan is er wat creativiteit nodig misschien.
Heeft je broer misschien nog goede ideeen daar over?
Wij hadden een „onmogenlijke oma“, voor officiele dingen zorgde we voor een „oma oppas“. Die personen offerden zich een soort van op om oma bezig te houden zodat verder niemand last had van ze :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:51

Toen wij gingen trouwen hadden we ook totaal verschillende "soorten" gasten op onze bruiloft, wij zelf zijn van een lekkere band, goede muziek, gek doen en dansen, mijn familie en vrienden ook, de familie van mijn man is verdeeld, de jongere generatie zijn wat losser maar vooral de oudere generatie is van de regels, hoe de kerk de dingen ziet, het voorkomen naar de buitenwereld enzovoorts. Nu hebben wij onze hele dag en de dag erna op een kasteel gehouden. 's Avonds tijdens het feest was er een band, maar omdat er ook andere kleinere kamers beschikbaar waren voor de mensen die even rustig wilde kletsen of niet bij de band wilden zijn kon dat. Hierdoor was er voor iedereen wat. Zelf liep je zo nu en dan heen weer tussen de ruimtes om toch iedereen te zien en mee te kletsen. Wij hadden wel de instelling kan je je hier niet in vinden hoe wij onze dag gaan vieren dan blijf je weg. Geen probleem. Veel vonden het een prima oplossing die geen fan waren van de muziek. De rest die dat wel was stond dan ook lekker te dansen en mee te zingen met de band.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 08:52

Ik vind dat je hierin je eigen gevoel mag volgen.

Maar ik zou daarnaast ook zoveel mogelijk rekening houden met de gevoelens van je eigen familie. De botte bijl gaat niemand een plezier doen. Als zij belangrijk voor je zijn.

Een feestje met de schoonfamilie, een etentje apart met met alleen jouw familie?

Maar ik zou het wel zorgvuldig communiceren naar jouw familie. Gewoon open zijn waarom je dit zo wilt. En het is daarbij de toon die de muziek maakt.

Meer kun je niet doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:01

Nja toen mijn zusje ging trouwen wisten wij het wel maar zijn we niet uitgenodigd geweest. Ouders hebben ruzie met haar, dus nodigde ze mij en mijn andere zus ook niet uit.

Ik vind het eigenlijk niet eens zo erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:16

Tja mijn keuze zou dan zijn om het in het geheim te doen :)

Maar het is hoe dan ook gecompliceerd. Heb zelf ooit geen contact gehad met mijn ouders maar dat woog me, vanwege alle loyaliteitsconflicten, erg zwaar. Ze zijn diametraal anders dan ik ben, maar ik vind het zelf toch belangrijk op de relatie op een bepaald minimum te houden nu dat mogelijk is. En dat gaat nu ik wat ouder ben best wel heel goed, ondanks dat er echt wel hele nare dingen zijn voorgevallen toen ik kind was. Als ik zeker zou weten dat ze de bruiloft zouden verpesten is het een ander ding. Maar als het hoofdding is dat ze ongemakkelijk en raar zouden zijn...

Je ouders weer uit je leven bannen of de relatie opnieuw op de spits drijven is meestal ook erg verdrietig en potentieel traumatisch.
Dus als ze geen medewerkers gaan fileren, k#tspeeches gaan houden, drama gaan schoppen en lopen snotjanken zou ik ze niet expliciet buiten sluiten. Meerdere kamers zoals iemand hierboven zei vind ik ook wel een goed plan. Kunnen alle awkward mensen samenklitten en de losse mensen lekker dansen. En als ze echt allemaal awkward zijn gaan ze wsl ook vroeg naar huis,

Nu is het hier ook een discussie hoor. Want mijn familie is een broddelwerkje aan mensen die geen contact meer met elkaar willen. Mijn schoonfamilie is dan juist weer heel hecht. En ik heb geen zin om er i.t.t. mijn vriend alleen voor te staan. En mijn vriend wil dan weer niet in het geheim trouwen omdat hij zijn eigen familie dan voor zijn gevoel uitsluit :') .

Dus dit zijn niet de meest eenvoudige dingen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:24

Denk dat je je goed van tevoren moet afvragen wat het belangrijkste voor je is.
Wil je heel graag een trouwerij met bruisend feest, dan jouw familie niet uitnodigen en daar naar hun toe eerlijk over zijn. Het zal jullie band waarschijnlijk flink schaden, maar het is aan jou of je dat erg vind of niet.

Of een oplossing als die van Sizzle kiezen, het is misschien niet helemaal jouw droom bruiloft en een compromis, maar het is wel de manier om de verhouding met jouw familie niet verder te beschadigen. En toch een fijn feest te hebben met de mensen waarmee je dat wilt.

Wat voor jou het zwaarste weegt kun je alleen zelf bepalen. Maar onderschat de gevolgen die de eerste optie heeft niet. Ik kan me voorstellen dat zoiets uiteindelijk kan leiden tot het verbreken van het contract en het is aan jou of je dat ervoor over hebt en hoe erg je dat zou vinden.
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dit overigens helemaal niet veroordelend, maar meer als overweging dat de gevolgen verder kunnen strekken dan alleen de trouwdag zelf.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:35

Wat als je het omdraait? Dus organiseren hoe jullie het willen met een uitbundig feest en dan tegen je ouders zeggen dat dat het plan is en je het prima vindt als ze dat deel overslaan omdat het niet hun ding is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:36

Ik vind het sowieso ontzettend naar dat je voor zo‘n keuze staat trouwens. Dat zou niet nodig moeten zijn :(:)

Imre, dat vind ik ook een hele goede :j

Onze kleine bruiloft is bij mijn moeder ook niet in goede aarde gevallen trouwens. Tegen mij zegt ze er niets over, maar ik hoor van anderen hoe ze er onder geleden heeft terwijl wij echt niemand uitgenodigd hadden, er was dus niemand specifiek uitgesloten. Het was ook puur vooral uit financiele redenen (verblijfsvergunning stond op uitlopen, zwanger, baan verloren, geen spaargeld).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:01

De twee argumenten vind ik niet helemaal duidelijk.

1. Traumatische jeugd: dan snap ik heel goed dat je ze er niet bij kunt hebben.
2. Saai en degelijk: tja, die mensen heb je er ook altijd wel bij op een feestje en dan komt het alsnog goed. Dat vind ik persoonlijk geen reden om iemand niet uit te nodigen.

Maar een feestje geven en de ene ouders niet uitnodigen, is wel heel kwetsend. Het is je eigen dag, en er kunnen traumatische redenen zijn waarom je ze niet uitnodigt, maar het zal wel mensen kwetsen.

Ik zou dan eerder gaan voor twee “feestjes” voor allebei de families apart, passend bij wat jij fijn vindt om samen te doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:06

Ik lees ergens hier boven een vergelijking met een alcohol vrije bruiloft, maar dat vind ik echt wel wat anders dan het probleem familie wel of niet uitnodigen. Dat kan veel grotere en langere gevolgen hebben.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:08

Ik vind allereerst dat het jouw dag is en dat je die vooral moet vieren zoals jij dat wil zonder verdere verplichtingen, dus als je mensen niet wil uitnodigen, moet je dat vooral niet doen.

Echter vind ik de reden 'ik schaam me voor hen omdat ze saai zijn' echt een slechte reden. Je schamen voor een ander is sowieso zonde van je energie en je mindset. Je bent niet verantwoordelijk voor een ander zijn doen en laten, dus leer dat los laten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:12

Trouwen kort formeel en zakelijk houden. Paar getuigen, stadhuis, uurtje max all in, van binnen komen tot buiten gaan.

Dan vieren in verschillende groepen op verschillende momenten. (Familie 1, familie 2 evt vrienden als groep 3)

Dan is namelijk geen van de families achtergesteld of voorgetrokken.

En kun je bij iedere familie een bij die familie passende situatie zoeken.

En het dan ook gewoon zo brengen. De families liggen zo ver uit elkaar qua voorkeuren, normen en waarden dat het ons niet gaat lukken om dat op 1 feest voor iedereen leuk te maken.
En we willen dat iedereen een leuk moment met ons kan delen.

Dan stoot je mensen zo min mogelijk voor het hoofd, en heb je zelf gewoon fijne vieringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:20

Maar wat is nu precies het verschil tussen een feest waar ze bij zijn en waar je je dan niet zou kunnen gedragen zoals je wilt.. Of 'stiekem' een feest zonder hun geven en dan de hele middag op je tenen moeten lopen omdat ze er misschien toch achter komen.. Beide gevallen is dan toch super ongemakkelijk?

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je je feest niet zou kunnen geven zoals jij dat wilt met je ouders erbij. Ga lekker uit je dak, vier je feest! En voel je zeker niet verplicht de handjes van je ouders vast te houden die avond, het is jouw feest en jouw dag! Hebben je ouders het niet leuk, dan gaan ze toch lekker weg? Maar laat het los wat zij ervan zullen vinden..

Daarbij is het ook doodzonde om hier nu al zo mee bezig te zijn, te zien in je OP duurt het allemaal nog wel even.. Wellicht ziet de wereld er dan alweer heel anders uit. Zonde om hier nu je energie aan te verspillen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:27

Imre schreef:
Wat als je het omdraait? Dus organiseren hoe jullie het willen met een uitbundig feest en dan tegen je ouders zeggen dat dat het plan is en je het prima vindt als ze dat deel overslaan omdat het niet hun ding is?

Ik krijg meer het gevoel dat het niet het grootste probleem is dat de ideeën die de ts zou hebben niet echt iets zijn voor de familie. dan zou je dat nog kunnen uitleggen en als de familie zo'n feest echt principieel not done zou vinden dan zouden ze indd niet komen en is het opgelost en iedereen 'blij'. Ik denk namelijk dat haar familie zeker wel zou willen komen, ts voelt zich alleen niet gemakkelijk bij de sfeer die ze meebrengen, dus dan komt het uiteindelijk toch aan op het op de een of andere manier moeten communiceren dat je hen er liever niet bij wilt hebben.

Ik weet niet hoe diep de (evt.) problemen met je familie zitten, daar hangt denk ik veel vanaf. Is het puur dat je ze wat saai en preuts vind, dan is het misschien aan jezelf om te proberen je lekker niks van hun aan te trekken. Maar voor mijn gevoel zit het wel wat dieper, en als jij zeker weet dat je écht spanning van hun aanwezigheid krijgt, en dat niet iets is waar je even makkelijk vanaf kunt komen; dan is dat ook iets wat je wel serieus mag nemen bij jezelf. Ik heb het gevoel dat de tips m.b.t. het klein vieren (zodat je je familie daar niet bij hoeft uit te nodigen, en dan later apart een feest) ook niet zo heel erg aansluiten, want volgens mij wil je júist je bruiloft wél gewoon 'groots' vieren. En wil je niet voor je familie inleveren ten opzichte van je eigen wensen. Tenzij je natuurlijk die 2e dag compleet jezelf weer in bruidsjurk, de make-up en alles hijst, en daar een volwaardige feestdag van maakt. Maar dan zul je evengoed de kwestie krijgen van je ouders die hier niet voor uitgenodigd zijn en hier links of rechtsom vast wel lucht van zullen krijgen.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:36

Femke_Tweety schreef:
Trouwen kort formeel en zakelijk houden. Paar getuigen, stadhuis, uurtje max all in, van binnen komen tot buiten gaan.

Dan vieren in verschillende groepen op verschillende momenten. (Familie 1, familie 2 evt vrienden als groep 3)

Dan is namelijk geen van de families achtergesteld of voorgetrokken.

En kun je bij iedere familie een bij die familie passende situatie zoeken.

En het dan ook gewoon zo brengen. De families liggen zo ver uit elkaar qua voorkeuren, normen en waarden dat het ons niet gaat lukken om dat op 1 feest voor iedereen leuk te maken.
En we willen dat iedereen een leuk moment met ons kan delen.

Dan stoot je mensen zo min mogelijk voor het hoofd, en heb je zelf gewoon fijne vieringen.

Het is alleen de vraag of de familie van ts óók vindt dat zij qua voorkeuren, normen en waarden zo ver van ts vandaan liggen. Ergens heb ik het gevoel (ik ken ze niet, zowel ts niet als de familie niet dus het is wat dat betreft gissen) dat ts vooral zelf geen fijn gevoel bij de familie krijgt (wellicht door alles wat zich in het verleden heeft afgespeeld), maar de familie gewoon zou zeggen: oh ja hoor we zijn erbij. Dus daarbij is het de vraag of zo'n soort boodschap van 'uit elkaar liggen' wel zou overkomen.

@Relaxed, ik denk dat je in theorie/rationeel gezien gelijk hebt. Maar in de praktijk/emotioneel gezien kan het écht lastig zijn om 'gewoon schijt te hebben' of 'je af te sluiten'. Misschien dat de een met zo'n zetje al geholpen is, maar dat het bij de ander echt dieper zit en zo'n knopje niet zo snel te vinden is.. Dat is beetje aan ts.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:40

Danielleeee_ schreef:
Je bruiloft is een van de weinige dagen waarop je 100% egoïstisch mag zijn. Wil je je ouders er niet bij hebben? Dan is dat je goed recht. Op je bruiloft moet je kunnen genieten en het zou zonde zijn als dat niet lukt doordat er mensen aanwezig zijn die je een ongemakkelijk gevoel geven. Het mogen dan wel je ouders zijn, maar als je ze er, ongeacht de reden, niet bij wilt hebben, is dat helemaal aan jou :knuffel:

Dit. Maar even toevoegen: dat kan consequenties hebben. Je moet zelf overwegen of dat het je waard is.

Wij zijn uiteindelijk stiekem getrouwd, met alleen vrienden erbij. Ik vond het jammer dat mijn ouders er niet bij konden zijn maar ik wilde mijn schoonfamilie er per se niet bij.

Achteraf alsnog gezeik omdat mijn schoonfamilie het niet leuk vond _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:54

Boven alles wat er al gezegd en aan advies gegeven is lijkt het mij dat je je als (dag)gast aanpast aan de wensen van het bruidspaar. Het is en blijft hun dag die ze zelf mogen invullen, heb je commentaar prima, hou dat alleen die dag even voor je en vier je eigen feest zoals je het zelf zou willen. Het is van de zotte dat je als bruidspaar die dag op je tenen moet lopen omdat een ander ( maakt niet uit of dat familie is of niet ) het ergens niet mee eens is, zo'n dag kost een vermogen en dan mag je als bruidspaar toch echt wel genieten!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:35

Lastige situatie TS!

Kun je niet met je ouders afspreken dat het feestje op de manier gaat zoals jullie dat willen en je prettig bij voelen? Je hoeft echt niet de hele avond bij je ouders te zitten hoor, het is jullie feestje, jullie avond en jullie moment. Eigenlijk hoef je die avond aan niemand anders te denken dan jullie zelf :)

Ik zou je ouders wel uitnodigen. Dit is toch wel een behoorlijk grote gebeurtenis in jullie leven en ik vind dat familie daar bij hoort te zijn. Familie zou er altijd voor elkaar moeten zijn, ondanks dat het contact even niet goed verloopt. En stel dat het contact over een paar jaar wel weer beter gaat? Hoe zonde zou het dan zijn dat je dat grote moment in jullie leven niet hebt kunnen delen met ze, alleen al voor je eigen gevoel.

Ik heb een paar jaar geen contact gehad met mijn ouders. Nu gaat het contact supergoed, we zijn allemaal ouder geworden en begrijpen elkaar beter. Ik had het zonde gevonden als ze zo'n grote gebeurtenis hadden gemist.

Succes met de keuze!