Wat betekent jouw naam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:48

Ik heet officieel Elisabeth, gewijd aan God, lees ik..... het zal wel, ik heb daar helemaal niks mee :n

Ik heb nog mazzel, want ik ben vernoemd naar tante Betje, de oudste zus van mijn moeder :')

Onali

Re: Wat betekent jouw naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:54

Ilona is een Hongaarse meisjesnaam, het is een variant van de Griekse naam Helena. De betekenis hiervan is 'de fakkel' of 'stralende'.

Valt wel mee :+

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:57

Sandra, komt van Sander. Betekent beschermer. Daar kan ik me dan wel in vinden. Hoewel ik de laatste tijd toch probeer mezelf voorop te stellen =lastig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:58

Zowie, in het Grieks een uitdrukking voor 'leven'. Bekender in de Engelse variant Zoë of Zoey. Mijn moeder dacht dat het makkelijker zou zijn om het fonetisch te schrijven, maar ik moet altijd mijn naam spellen _O- Kort erna werd de Engelse Zoë een enorm populaire naam.
Ach ja, ik vind mijn naam leuker geschreven, je ziet het niet zo vaak, de naam is godzijdank niet gerelateerd aan het christendom en het matcht met mijn achternaam, dus ik ben oprecht blij met mijn naam. :D

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:10

Anneke is afgeleid van Anna. Anna of Anne is een meisjesnaam die uit het Hebreeuws komt en 'lieflijke' of 'genade, begenadigde' betekent.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:14

Nice to meet you, ik ben ‘palmboom’ :wave:

Tamara dus.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:17

Herkomst en betekenis Ilja
Ilja is afgeleid van Elia. Elia is een Hebreeuwse jongensnaam die 'Jahweh is (mijn) God' betekent. Ook kan Elia een variant zijn op Eli of Elisabeth. Eli betekent 'hoogte, verhevenheid', Elisabeth heeft als betekenis 'God is mijn eed

Mijn vader had in een boek over bouwen deze naam gelezen. Zo geschiedde.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:19

Denise
Denise is afgeleid van Dionysius. Dionysius is een Griekse naam met de betekenis 'tot Dionysos behorende'. Dionysos was de Griekse god van de wijn. In de christelijke wereld werd de naam bekend door Dionysius de Areopagiet, die in de Bijbel wordt genoemd.

Ook niet zo bijzonder haha.
Mijn merrie heet Baby ook niets bijzonders maar haar stamboeknaam is 'Shine Like A Star', de Star is afkomstig van haar vader en ze is een maand na het overlijden van mijn stiefvader overleden en zodoende werd dit haar naam. Want hij schijnt op ons naar beneden in zekere zin.

Mijn honden heten Bodhi & Mera.
Bodhi betekent inzicht of ontwaken en wordt ook vertaald naar verlichting. Hij was mijn aller eerste zelf aangeschafte hond met veel zoek en kieswerk vooraf. Dus ja dat vind ik ook wel passen.

Mera komt uit Aquaman máár betekent ook draagster van het licht. Dus dat kwam over één met Bodhi. Daarnaast is Mera in Aquaman roodharig en is Mera Lilac Merle, ook wel een soort van ver gezochte roodtint :P

Dieren eigenlijk omdat je zelf ook een dier noemt met een mooie betekenis. Ik heb ook naar namen gezocht die goed voelde met een mooie betekenis.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:21

Mijn naam kan komen van Eleonora wat God is mijn licht betekend. Echter kan het ook van Honore afstammen wat eer betekend.

Of van Eleos wat medelijden betekend.

Ik ben blij met mijn naam, ik vind de betekenissen mooi. Ik volg mijn licht, dat is alleen bij mij niet een God.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:22

Lynn is een verkorting van Germaanse namen die eindigen op ‘lind’. Deze naamstam betekent ‘slang, kenner van geheimen’ of ‘schild (van lindehout)’. De naam is een afgeleide van Linda, die dezelfde betekenis heeft.

Ook kan de naam verband houden met het Welsh, waar het woord ‘llyn’ voorkomt. Dit betekent ‘meer, groot water’.

Het zou ook nog kunnen dat Lynn ook een verkorting is van namen die op ‘lyn’ eindigen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:23

Lyona betekend 'leeuwin, kracht, de kracht van de leeuw, moed' best heel mooi vind ik!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:32

Roepnaam: witte, eerlijk, gezegend

Naam voluit: van het volk der Vandalen

Haha best wel tegenstrijdig _O- _O- _O-

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:33

Anthea is een Griekse naam dat bloesem, in bloei of bloem betekent :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:37

Mijn naam (Dilan) betekent 'in het hart'.
Opzich geen verkeerde naam, ware het niet dat het vaak als Dylan uitgesproken wordt :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:38

Melissa is een Griekse meisjesnaam en betekent 'honingbij'. Deze naam komt voor in de Griekse mythologie. Het is de naam van de nimf die Zeus zou hebben opgevoed.

Ik ben niet snel blij met iets aan/van mezelf, maar mijn naam vind ik tof <3

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:50

mijn naam is Ellen

Ellen is een meisjesnaam. De naam kan zijn afgeleid van Helen/Helena of van Eleonora.

Helena is een Griekse naam met de betekenis "fakkel" en dus "de stralende, de schitterende". De naam komt uit de Griekse mythologie. Helena was de vrouw van koning Menelaos van Sparta. Zij was bijzonder mooi. Toen ze ontvoerd werd door Paris, leidde dit tot de Trojaanse Oorlog.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:54

Lieke = lieke is een Nederlandse meisjesnaam. Het betekent `De onbekommerde`. Lyke = Lyke (uitspraak: `lieke`) is een Friese meisjesnaam. De naam is afgeleid van Elisabet, een heilige in het Christendom

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:00

Mijn laatste paard heette (Donner)Storm. Mijn zoon heet Sverre. Ik kwam er later achter dat dit Wervelwind betekend in het oud Noors, mijn kleine Storm dus :D

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:12

Mijn naam betekent voluit ‘witte vrouw’. Enneh… ja, dat klopt wel. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:41

Mijn naam betekent Lelie en die van mijn dochter Bos/woud.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:19

Mijn naam betekent "God is mijn eed". De herkomst vind ik heel mooi, maar de betekenis past niet zo bij mij :+

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:27

Hester: van oorsprong hebreeuws. Betekenis is oa ster lieflijke jonkvrouw en liefde. Mag trots op mijn naam zijn whahaha

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:35

Mijn naam betekend small kitten in het yougoslavisch. met dank aan ouders die er ook een leuk slavisch karakter aan toegevoegd hebben wat niemand kan schrijven/typen/correct een tweede keer kan schrijven. BTW, mijn ouders hebben geen idee van de betekenis, ze vonden het gewoon leuk klinken.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:44

"Sam is een unisexnaam en betekent ‘de naam is God’ of ‘van God gebeden’. Het is een verkorte vorm van de Hebreeuwse naam Samuel.

Als meisjesnaam komt Sam ook voor. Dan is het mogelijk een verkorting van Samantha. De naam zou dan ‘de horende’ of ‘de luisterende’ betekenen."

Ik was als kind dus zo slecht in luisteren, dat ze mijn oren wel eens hebben gecheckt in het ziekenhuis. Conclusie: alles werkte prima, en ik was/ben gewoon een dromer. :Y)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:47

Nielojram schreef:
Siersma schreef:
Marjolein betekend bitterheid, zee en is afgeleid van Maria.

Ik vind mijn naam niet leuk, nooit gevonden ook

Marjolein is de leukste naam die je kan hebben.
En zeker ook de dure versie 'MarjolEIn'
Ik kan er slecht tegen als mensen mijn naam als 'MarjolIJn uitspreken..

Die spreek je toch allebei hetzelfde uit? :o

Geen idee wat mijn naam betekent, iets dat mama ooit in een boekje had gelezen.