Werken zonder contractverlenging?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij werken zonder een contractverlenging getekend te hebben?

Poll eindigt op

Ja
54 (44%)
Nee
68 (55%)

Totaal aantal stemmen: 122

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 13:39

Malle_meid schreef:
Flower033 schreef:
En waarom is dat het domste wat je kunt doen?

Het ligt uiteraard wel een beetje aan wat er in het arbeidscontract staat, maar wat als je langdurig ziek wordt of je wordt ontslagen en je moet een uitkering aanvragen? Dan moet je wel 1000% zeker weten dat het UWV uitgaat van een stilzwijgende verlenging en dat je recht hebt op een uitkering. Tenzij in het arbeidscontract staat dat deze stilzwijgend wordt verlengd of na een bepaalde datum overgaat in een contract voor onbepaalde tijd.
En misschien moet je wel naar de rechter om je gelijk te halen of je hebt er sowieso misschien veel gedoe van. Het kan ook goed gaan, maar waarom dat risico nemen? Werkgevers en managers zijn niet heilig, ze moeten gewoon zorgen voor een goed arbeidscontract, dat is goed werkgeverschap.

Dit is gewoon onzin.
Er gaan hier meerdere dingen door elkaar:
Als iemand start met werken zonder contract, dan is de aanstelling meteen voor vast.

Als er is gestart met een contract voor bepaalde tijd en er wordt niet duidelijk aangegeven dat er niet verlengd wordt en de medewerker heeft 1 minuut gewerkt na afloop contract, dan wordt hij stilzwijgend verlengd onder dezelfde voorwaarden en voor dezelfde duur. Tenzij je dan te veel tijdelijke contracten hebt gehad, dan wordt het stilzwijgend een vaste aanstelling.

Wat ik zou doen in jouw geval? Ik zou maandag hr bellen om in ieder geval te vragen om een schriftelijke bevestiging te vragen over de verlenging en de salarisverhoging.
Dat is juridisch gezien al voldoende.

Ik zou overigens nooit een salarisverhoging laten afhangen van wel of niet verlengen.
Daar zou ik niet zo moeilijk over doen. Het zijn 2 losse discussies.
Als je er niet uit komt, dan kun je altijd nog ander werk zoeken. Loop je ook geen risico met het uwv.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:12

Malle_meid schreef:
Flower033 schreef:

Het ligt uiteraard wel een beetje aan wat er in het arbeidscontract staat, maar wat als je langdurig ziek wordt of je wordt ontslagen en je moet een uitkering aanvragen? Dan moet je wel 1000% zeker weten dat het UWV uitgaat van een stilzwijgende verlenging en dat je recht hebt op een uitkering. Tenzij in het arbeidscontract staat dat deze stilzwijgend wordt verlengd of na een bepaalde datum overgaat in een contract voor onbepaalde tijd.
En misschien moet je wel naar de rechter om je gelijk te halen of je hebt er sowieso misschien veel gedoe van. Het kan ook goed gaan, maar waarom dat risico nemen? Werkgevers en managers zijn niet heilig, ze moeten gewoon zorgen voor een goed arbeidscontract, dat is goed werkgeverschap.

Daar is gewoon wetgeving voor. De verlenging hoeft daarom niet in het contract te staan. Dat gaat van rechtswege. als je ziek wordt, moet je werkgever je eerst doorbetalen tot einde van de wettelijke verlenging. Ontslag kan pas na afloop van de verlenging of als het een vact contract is geworden na een opzegtermijn aanvraag bij het UWV of de rechter, afhankelijk van de reden van ontslag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 20:31

Malle_meid schreef:
Flower033 schreef:

Ik zou dat echt zonder problemen doen, een arbeidsovereenkomst hoeft in principe niet eens schriftelijk. Alleen omdat je hier andere afspraken wil maken, zou ik het wel op papier willen. Hoewel ik bij mijn werkgever ook daarin op een mondelinge toezegging zou vertrouwen.

Contemplate

Re: Werken zonder contractverlenging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 13:50

Goede aanvullingen, dank jullie wel! Ik zal HR vragen of ze hun akoord met de voorwaarden en verlenging even op de mail willen zetten. Dan ben ik ook gerustgesteld en kunnen zij het contract daarna regelen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 00:03

Ik geef geen aanvulling omdat ik niet wil dat herleidbaar is.
Moraal van dit verhaal. Laat deze harde les voor iedereen die ook graag anderen vertrouwt: laat alles in schrift bevestigen en ga niet uit van wat mensen zeggen! Je weet nooit wat er binnen een bedrijf gebeurd, misschien gaat de persoon met wie je dingen afspreekt zelf weg, of zijn dingen ineens niet besproken.
Dus spookt de vraag die ik stelde door jouw hoofd en twijfel je, je weet eigenlijk het antwoord al. Speel het veilig, laat alles schriftelijk bevestigen. Garantie heb je pas als het zwart op wit staat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:26

Maw, het is dus niet gelopen zoals je had gedacht/gehoopt. Nu inschrijven bij het uwv of dat nog net niet?

Balen hoor. Hopelijk snel wat nieuws dat leuker is, beter betaald en vooral, afspraken na komt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:42

Dat klinkt als een negatieve uitkomst voor jou.
Sterkte.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:44

Contemplate schreef:
Moraal van dit verhaal. Laat deze harde les voor iedereen die ook graag anderen vertrouwt: laat alles in schrift bevestigen en ga niet uit van wat mensen zeggen! Je weet nooit wat er binnen een bedrijf gebeurd, misschien gaat de persoon met wie je dingen afspreekt zelf weg, of zijn dingen ineens niet besproken.
Dus spookt de vraag die ik stelde door jouw hoofd en twijfel je, je weet eigenlijk het antwoord al. Speel het veilig, laat alles schriftelijk bevestigen. Garantie heb je pas als het zwart op wit staat.

Was voor mij ook een harde les toen ik ben ook vreselijk op het verkeerde been gezet.... ook gedaan in goed vertrouwen maar dat kan tegenwoordig eigenlijk al niet meer.

Niet te persoonlijk nemen dit soort dingen horen nu helaas bij het leven. Het is beter dat je nu op tijd dit aankaart dan denkt ik wacht en zie het wel.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:55

Dat klinkt niet goed.
Als het een harde les is geweest, bijvoorbeeld als contract is toch niet verlengd, zorg dan dat je het geld krijgt waar je recht op hebt. Evt met juridische hulp. Er vast wel mensen op Bokt die je kunnen helpen. Via PB natuurlijk

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:57

Contemplate schreef:

Wat vervelend! Ik ben nu wel benieuwd op welke manier ze je hebben laten zitten. Mag ook via pb.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:26

Ik ben erg benieuwd hoe dit is afgelopen lijkt inderdaad niet de gewenste uitkomst te zijn. Kun je het een beetje toelichten hoeft natuurlijk niet in detail ik snap dat je niet wil dat het herleidbaar is.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:27

Contemplate schreef:

Heel erg vervelend dat het op een vervelende manier voor je is afgelopen -O- , helaas kun je gewoon niet altijd iemand op zijn woord geloven.

Hopelijk vind je snel een super toffe baan, waar je wel gewaardeerd wordt.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 00:06

Ik heb het topic even bewust met rust gelaten.
Omdat er toch wat mensen benieuwd zijn wat er is gebeurd, ik heb de verlenging uiteindelijk wel gekregen en de salarisverhoging niet. Het had erger kunnen zijn als zelfs dat niet was gelukt, dat besef ik me, maar het heeft wel voor een flinke deuk in mijn werkplezier en de relatie met het management gezorgd. Communicatie is moeizaam, eigenlijk zelfs niet bestaand de afgelopen dagen..
Ik neem even de tijd om het allemaal te laten bezinken en zoek ondertussen naar leuke kansen bij goede werkgevers.

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken en de digitale steun!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 09:58

Wat een tegenvaller zeg voor je, vertrouwen is dan ook weg. Ik hoop dat je heel snel een nieuwe baan vindt!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 10:09

Wat een tegenvaller inderdaad. Succes met de zoektocht. Er is momenteel gelukkig relatief veel keuze.