Tante ernstig ziek, langs gaan of niet, wat (zouden jullie) doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:18

Hiraeth schreef:
Juist op dit soort momenten waarop de tijd op begint te raken kijk je achterom en reflecteer je op bepaalde momenten in het leven. Misschien vinden ze het fijn om voor het sterven nog even dit 'recht' te zetten en toch de familie weer compleet te hebben. Ik zou je gevoelens op een zelfde manier beschrijven als dat je hier doet, dan weet je of ze er behoefte aan hebben of niet. :) Maar de vlieger van "20 jaar niet gesproken, dus waarom nu wel?" vind ik hier niet op gaan. Het is toch een andere situatie.

Ik vind dat je dit heel mooi verwoord hebt.
Kan me hier helemaal in vinden

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:20

Ik zou wel langsgaan denk ik. Het contact is door omstandigheden verwaterd. En ondanks dat het niet leuk is, kan dit wel een goede trigger zijn het contact weer op te pakken. Zo te lezen staan zij daar ook voor open.
Tenzij je het zelf echt niet wil, dan zou ik het bij een kaartje houden… Beetje koud, maar voor wie zou je naar de begrafenis gaan als je ze daarna toch niet meer wil zien?

BigOne

Re: Tante ernstig ziek, langs gaan of niet, wat (zouden jullie) doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:29

Wanneer je er nu niet op ingaat hoef je in ieder geval ook niet naar de begrafenis.
Mail je nichtje terug, zeg haar dat het wat vreemd aanvoelt na al die jaren maar wanneer je oom en zijn vrouw heel graag je moeder nog eens willen spreken en zien dat jullie daar voor open staan ( na met je moeder overleg te hebben gehad ) .

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:35

elnienjo schreef:
Ik zou na 20 jaar geen behoefte meer hebben om terug contact te zoeken. Dat hadden ze tenslotte ook kunnen doen toen ze nog gezond waren. Toen was er blijkbaar wederzijds geen behoefte aan dus waarom nu opeens wel? Ik zou hooguit een sterktewens kaartje sturen.

Ik sta hier precies zo in. Is wellicht hard maar bescherm je 'peace'. Of ik zou het zelf eenmalig proberen en kijken of de andere kant het zelf dit keer wel volhoud als het ware.

Tenzij je het zelf graag wilt dan is het wat anders.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:41

Als er een conflict is en ik heb al jaren geen contact met deze familielid, zou ik niet langs gaan en ook niet naar de begrafenis gaan.
Maar als er geen conflict is en iemand zoekt contact, zou ik zo'n gebaar erg waarderen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:12

Ik vind het heel netjes dat ze jullie op de hoogte stellen, dan is er iig de mogelijkheid tot een laatste contact als jullie daar (ook) de behoefte aan hebben.

Zelf zou ik daar de behoefte niet aan hebben, ook niet om naar de begrafenis te gaan, maar dat is natuurlijk persoonlijk (heb zelf ook familie waar ik al jaren geen contact mee heb). Ik zou wel een bericht van medeleven terugsturen en ook wanneer je eenmaal de rouwkaart ontvangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:32

Hoodie schreef:
elnienjo schreef:
Ik zou na 20 jaar geen behoefte meer hebben om terug contact te zoeken. Dat hadden ze tenslotte ook kunnen doen toen ze nog gezond waren. Toen was er blijkbaar wederzijds geen behoefte aan dus waarom nu opeens wel? Ik zou hooguit een sterktewens kaartje sturen.

Ik sta hier precies zo in. Is wellicht hard maar bescherm je 'peace'. Of ik zou het zelf eenmalig proberen en kijken of de andere kant het zelf dit keer wel volhoud als het ware.

Tenzij je het zelf graag wilt dan is het wat anders.
Als er geen sprake is van een conflict, hoeft het helemaal je rust niet in gevaar te brengen. Wat Hiraeth zegt, soms zijn het juist gebeurtenissen als deze die mensen zich laten realiseren wat ze missen en zolang er geen aanleiding is om te denken dat er een vlam in de pan slaat, snap ik niet waarom sommigen daar zo’n groot ding van maken en de deur angstvallig barricaderen. :=

TS, de enige die hierin een beslissing kan maken, ben jijzelf. Er is geen goede of foute beslissing, jij moet je er goed bij voelen en de beslissing waar jij je goed bij voelt, is de juiste. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 00:46

Lastige situatie.

Voor mij is het niet zo dat als mensen familie zijn, dat ze dan ook belangrijk(er) zijn. Er is een band en contact of het is er niet.

Als ik het contract bewust verbreek, ga ik ook niet naar een begrafenis.

Maar nu heb je geen ruzie gehad en zij zetten deze stap. Dat zou voor mij wel een reden zijn om erover na te denken. Je hebt ze 20jr niet gezien en wie weet klikt het juist heel leuk.

Het kan ook zijn dat je tante nu voor haar overlijden iedereen nog graag wil zien en alles netjes en goed wil afsluiten.
Toen mijn vader op zijn einde was, wilde hij ook opeens nog familieleden zien die mijn moeder, broer en ik niet eens kende........

Ik zou denk ik je nichtje mailen, dat je het erg vindt om te horen dat haar moeder zo ziek is en je adres. Dan zie je wel hoe zij er op reageert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:53

Janneke2 schreef:
Wat voor mij het zwaarste zou wegen, is dat er nu contact wordt gezocht.

Ik zou als reactie op hun contact zoeken langs gaan.
Natuurlijk is het een gekke situatie. Ik zou zeggen - leg je daar bij neer. (Het kan een prima openingszin zijn.)
Er is geen ruzie, je bent familie en je bent welkom - ik zeg gaan.

:j

Wat heb je te verliezen door gewoon langs te gaan?
Schijnbaar is het voor hun op dit moment belangrijk en kun je dus iemands wat waardevols geven door simpelweg langs te gaan. Wie weet blijkt het uiteindelijk ook waardevol voor jou en anders ga je ook gewoon verder waar je gebleven was.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:13

Hiraeth schreef:
Juist op dit soort momenten waarop de tijd op begint te raken kijk je achterom en reflecteer je op bepaalde momenten in het leven. Misschien vinden ze het fijn om voor het sterven nog even dit 'recht' te zetten en toch de familie weer compleet te hebben. Ik zou je gevoelens op een zelfde manier beschrijven als dat je hier doet, dan weet je of ze er behoefte aan hebben of niet. :) Maar de vlieger van "20 jaar niet gesproken, dus waarom nu wel?" vind ik hier niet op gaan. Het is toch een andere situatie.

Eens. Ik zou haar opzoeken nu ze nog leeft.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:18

elnienjo schreef:

Dit inderdaad. Kaartje sturen en tzt naar de condoleance of uitvaart.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:22

Ik zou zeker contact opnemen. En als het op prijs gesteld wordt een keer langs gaan. Je hebt geen ruzie. En als het niet voor jezelf is, doe je het voor haar.

Als mensen in een laatste fase van hun leven zitten, komen er andere behoeften.

Ik vind nog eerder dat als je nu niet gaat, je ook niet naar de begrafenis hoeft te gaan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:28

als je nu niet gaat of niets van je laat horen, gooi je imo wel de deur voor altijd dicht.

Als familie niet de moeite neemt om op de uitvaart van mijn vrouw/moeder te komen, hoef ik daarna ook nooit meer contact.

dit zijn imo wel de momenten dat je laat zien dat je er voor mensen bent, ook al heb je geen contact meer of zijn er conflicten. En het feit dat ze nu contact zoeken geeft ook aan dat ze daar voor open staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:37

Dit zijn van die zaken waar je later spijt van kan krijgen als je niet gaat denk ik...Janneke verwoord het mooi. Zij zoeken contact dus de behoefte is er kennelijk wel vanuit hun kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:10

Janneke2 schreef:
Wat voor mij het zwaarste zou wegen, is dat er nu contact wordt gezocht.

Ik zou als reactie op hun contact zoeken langs gaan.
Natuurlijk is het een gekke situatie. Ik zou zeggen - leg je daar bij neer. (Het kan een prima openingszin zijn.)
Er is geen ruzie, je bent familie en je bent welkom - ik zeg gaan.

Dit :j

Alleen naar de begrafenis gaan zou ik dan juist weer raar vinden, dan is ze er namelijk al niet meer en na 20 jaar geen contact zou ik dat dan juist niet doen :n Maar nu bij leven, zeker gaan :j

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:27

Wat verdrietig voor je tante en haar gezin.

Ik zou contact opnemen en vragen wat ze willen?
Een kaart, dat jullie langskomen?
En dat dan doen.

Contacten verwateren. En soms worden ze ook weer aangehaald.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:42

Mijn lieve oom en (aangetrouwde) tante 20 jaar niet gezien door ruzie van mijn vader en die tante. Toen overleed mijn vader en ik kwam erachter dat oom (zijn vrouw was inmiddels overleden) het erg op prijs stelde op de uitvaart van mijn vader te zijn uitgenodigd. Sindsdien zocht ik hem wel eens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:48

Padoertje schreef:
elnienjo schreef:

Dit inderdaad. Kaartje sturen en tzt naar de condoleance of uitvaart.

Maar waarom dan wel daarheen gaan? Dat begrijp ik dan dus echt niet :n

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:53

Sommige dingen kun je maar 1 x doen....

Stel je zou bij het leven langsgaan en bij de uitvaart zijn.

Vervolgens verwaterd het weer,ja l*llig maar het heeft je wat tijd gekost en verder niet zoveel ( mits je emoties niet in een achtbaan gaan) ;)

Ga je niet, Misschien voelt dat ook wel ok voor jou.

Voor mij zou de band van vroeger bepalend zijn en wat ik nu zelf vind.

Ene kant is idd,bij het leven niet gezien hoeft nu ook niet meer en andere kant is, wie weet wat nu weer aangehaald kan worden.

Onlangs is mijn oma overleden en heb ik na heel veel jaren mijn tante en oom en hun 2 zoons weer gezien.

Bij hun kwam heel sterk het gevoel van "dikke doei, jullie passen niet in mijn leven"

Maar bij mijn andere oom en tante met 4 kinderen inmiddels ook met aanhang kreeg ik zo'n warmte en liefdevol gevoel weer dat we nu heel voorzichtig de banden weer aanhalen en de jaren die zijn weggevallen zo soepel en gezellig is het weer.

Veel succes met beslissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 21:45

ja ik ga wel mee met de rest.

kijk; het kan zijn dat ze je als formaliteit hebben ingelicht. Toen mijn vader op sterven lag vonden ik (en onze naasten) het schijtirritant dat iedereen nog een plasje wilde doen over het afscheid van mijn pa. Maar wij zijn eigenheimers.

Desondanks kan het voor sommige mensen echt belangrijk zijn om dingen mooi af te sluiten. Misschien heeft ze er juist altijd een slecht over gehad dat het verwaterd is, maar heeft ze nooit de ballen gehad en is dit voor haar een soort fijne manier en een laatste kansom dat recht te zetten. Of iets anders.
Dan is het maar een heel kleine moeite, om bij zo’n prominente levensfase, iets positiefs bij te dragen. Dat is ontzettend waardevol en jouw nichtjes en neefjes. Dan zou ik mijn eigen ongemakkelijke gevoelens wel opzij zetten :j .

voor jezelf doe je het niet, dat is duidelijk. Maar als het voor hun belangrijk is; gun het ze om wel te gaan!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:02

Ik zou ze sterkte wensen en verdeelt niks eerlijk gezegd. Twintig jaar leven zonder contact of twintig jaar dood, ik zie het verschil niet helemaal.

Mijn schoonmoeder heb ik inmiddels negen jaar niet gezien, daar is ook geen behoefte aan, ze heeft meermaals in het ziekenhuis gelegen en ik heb er niet minder om geslapen. Datzelfde zou ik ook zeker hebben als ze terminaal ziek zou zijn of we te horen kregen dat ze overleden is.

Het klinkt heel gek waarschijnlijk maar voor mij, ons, is ze al uit ons leven. Levend of dood maakt daarin geen verschil.

Dat zul je ook voor jezelf moeten beslissen, wat vind je belangrijk, wat niet. Wil je de situatie en de confrontatie aangaan of niet. Kun je ermee leven als ze sterft zonder contact of kun je dat niet.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:51

TS, waaruit maak jij op dat ze er behoefte aan hebben om jullie weer te zien? Enkel en alleen uit de woorden 'graag tot ziens'? Of zie jij ergens anders ook een uitnodiging?

Toen mijn schoonvader dezelfde boodschap kreeg, wilde hij eigenlijk niemand meer zien. Hij wilde vooral tijd doorbrengen met zijn gezin, niet met familieleden die hij toch al bijna niet zag. Uiteindelijk heeft hij, op advies van de begrafenisondernemer, toch iedereen nog een laatste bezoek laten brengen, om afscheid te nemen. Van hem had het niet gehoeven en het heeft hem eigenlijk vooral meer uitgeput.

Wat hem en mijn schoonmoeder in die periode wel heeft geholpen, zijn regelmatige kaartjes en appjes. Laat zien dat je een hen denkt, steun ze. En blijf dat doen, ook in de maanden na het overlijden. Ik weet dat mijn schoonmoeder daar in ieder geval heel erg veel aan heeft gehad, veel meer dan aan al die bezoeken.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 09:40

Dank allemaal voor jullie berichten, altijd fijn om te lezen hoe anderen er in staan.

Om even op een aantal vragen te reageren:
- ik zou er geen spijt van krijgen haar niet meer te zien. Ik zelf vind dat ze deze tijd beter met haar kinderen/kleinkinderen en mensen die nu belangrijk voor haar zijn kan besteden. En geen energie besteden aan nichtjes of neven die lang geleden uit beeld zijn geraakt. Dus ik zou zelf nooit voorstellen om langs te gaan.
- maar als zij het fijn vinden, wil ik er wel over nadenken het wel te doen.
- en de telefoontjes en berichtjes lijken daar wel een beetje op, maar misschien is het beleefdheid, en bedoelen ze het niet zo

Kortom, ik heb mijn nichtjes mailtje beantwoord, mijn gegevens doorgegeven, samen met wat medelevende woorden en vragen. Als ik daar reactie op krijg vraag ik wat directer door wat ze graag willen, en zo niet dan vraag ik over een paar weken wel hoe het gaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:44

Precies, zo sta ik er ook in

Vooral het "graag tot ziens" roept vragen op vind ik....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:48

Zolang je voor jezelf weet dat je er geen spijt van krijgt is het goed. Ik zou ook het antwoord van je nichtje afwachten, kijken hoe dat contact verloopt.
Zelf nu 2x in de schoenen van je nichtje gestaan. Heb de afgelopen jaren 2 zussen verloren, nog 1 oudere zus daarboven en ik die nu nog over zijn. Mijn oudste zus heb ik jammer genoeg geen contact meer mee, zij heeft ooit ruzie gehad met mijn moeder en mijn moeder heeft toen het contact verbroken. Toen mijn beide zussen kwamen te overlijden heb ik mijn oudste zus wel op de hoogte gebracht. Puur alleen om haar de kans te geven om eventueel afscheid te nemen ( al was het maar alleen toen mijn zus opgebaard lag bijvoorbeeld) en dat ze het weet, mocht ze wel ooit weer contact op nemen weet ze dat ze er niet meer zijn. Ik vind het belangrijk om dit soort situaties mensen een keuze te geven.