Begeleid/beschermd wonen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Re: Begeleid/beschermd wonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:49

Ik zie de noodzaak nog niet echt, maar als je begeleiders jou graag daar zien, zal die er wellicht wel zijn.

Wat vind je er zelf van?

Ik lees dat je vriend moeite heeft met de situatie maar wel tegen het beschermd wonen is, is dit puur vanwege het financiële plaatje of wat speelt er nog meer mee?

Mag ook via pb.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:35

Conclusie is inderdaad dat je zelf echt op verschillende plekken moet gaan kijken! Beschermd Wonen kan op zoveel verschillende manieren... Het is uitzoeken wat voor jou het beste past.

CAK vind ik echt een verschrikkelijk iets overigens. Enorme eigen bijdrages, soms hoor je een half jaar niet en de volgende dag heb je 8 verschillende brieven in de bus. Hoge eigen bijdrage, lage eigen bijdrage. Het ene soms kwijtgescholden, het andere weer niet. Als ik dan naar het CAK bel met onze jongeren, dan snappen ze er bij die organisatie zelf geen hol meer van. Ik heb er echt geen goed woord voor over :') wat een puinhoop.
OP het moment dat jongeren geen of weinig inkomen hebben lukt het overigens bijna altijd wel om de bijdrages kwijt te schelden en worden ze op €0 gezet. Alleen als je behoorlijk wat inkomen hebt, is het inderdaad voordeliger om op jezelf te gaan wonen... maargoed je hebt niet voor niets een BW-indicatie gekregen... Dat zorgt soms best wel voor onrust en demotivatie :( Echt zonde.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:40

TS, verstandig dat je om input van anderen vraagt.
Het is niet zo dat je minder om elkaar geeft, wanneer je niet samenwoont. Het kan juist heel goed zijn voor een relatie als jullie beiden wat meer eigen ruimte hebben.
Soms denk ik wel dat meer mensen een LAT-relatie zouden moeten hebben. Het idee dat je alles samen moet doen, maakt dat er minder ruimte is voor ieders eigenheid.
Het is wel belangrijk dat je dan op een plek komt waar jij je thuis voelt. Dus wees daar wel kritisch op.
Wijsheid gewenst!

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:22

xMyrth schreef:
Conclusie is inderdaad dat je zelf echt op verschillende plekken moet gaan kijken! Beschermd Wonen kan op zoveel verschillende manieren... Het is uitzoeken wat voor jou het beste past.

CAK vind ik echt een verschrikkelijk iets overigens. Enorme eigen bijdrages, soms hoor je een half jaar niet en de volgende dag heb je 8 verschillende brieven in de bus. Hoge eigen bijdrage, lage eigen bijdrage. Het ene soms kwijtgescholden, het andere weer niet. Als ik dan naar het CAK bel met onze jongeren, dan snappen ze er bij die organisatie zelf geen hol meer van. Ik heb er echt geen goed woord voor over :') wat een puinhoop.

Ik moet onder de 20 uur per maand blijven.
Vorig jaar november zijn we er 15 minuten overheen gegaan, of ik even ruim €680 euro wil overmaken.
Terwijl ik in oktober en december van dat jaar de 17 uur niet eens haalde.
Duur kwartiertje.
En omdat ik geen inzicht heb over de tijd van rapportages en meedenkers heb kan ik het niet zelf in de gaten houden.

Ik zit bij [zorgverlener] en daar geen kwaad woord over.
Hun accountmanager gaat ook proberen of dat kwartier dat ik teveel hulp heb gehad anders opgelost kan worden.

Senna21, bedankt voor je lieve bericht.
Je hebt helemaal gelijk maar als het zover komt moet ik goed in de gaten houden waar ik terecht zou komen.
En het is ook niet zo dat je nu even makkelijk in een 'gewone' huurwoning terecht kunt.
Maar goed, helemaal zonder begeleiding ga ik toch niet trekken helaas.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 24-08-22 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam zorgverlener verwijderd ivm herkenbaarheid

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 12:33

daantjuhhh schreef:
Mijn broertje woont begeleid.
Hij heeft een eigen appartement met aparte slaapkamer, douche en keuken.

Er is ook een groepsruimte waar je kunt eten of even gezellig kunt kletsen.
Hij is verder vrij om te gaan en staan waar hij wil.

Hij gaat ook gewoon op stap in het weekend of gaat een weekend uit logeren.
Eigenlijk mag en kan hij alles zelf bepalen. Maar hij moet het wel aangeven zodat ze weten waar hij is.

Dit klinkt wel ideaal, voor zover je van ideaal kan spreken als je een aangepaste woonzorg nodig hebt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:37

Blokkendoos schreef:
Het is niet dat mijn vriend een gigantisch salaris heeft, maar hij heeft zijn hele leven gespaard om een hobby uit te kunnen voeren.
Nu is hij bijna zover om het waar te gaan maken en nu zou al zijn geld naar het CAK moeten.
Terwijl het nu door het gedoe met mij heel belangrijk is dat hij zijn hobby kan uitvoeren en zich kan ontspannen.
Hij wordt dus afgerekend op zijn spaargeld.

En waarom precies moet jouw vriend zijn spaargeld aan jouw CAK spenderen? Die snap ik effe niet?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:45

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:16

Blokkendoos schreef:
Het is niet dat mijn vriend een gigantisch salaris heeft, maar hij heeft zijn hele leven gespaard om een hobby uit te kunnen voeren.
Nu is hij bijna zover om het waar te gaan maken en nu zou al zijn geld naar het CAK moeten.
Terwijl het nu door het gedoe met mij heel belangrijk is dat hij zijn hobby kan uitvoeren en zich kan ontspannen.
Hij wordt dus afgerekend op zijn spaargeld.

Ik ben voor mijn zoon ook naar begeleid wonen aan het kijken, best lastig om een fijne plek te vinden.
Ik begrijp alleen niet waarom jouw vriend de kosten voor het CAK zou moeten betalen? Ik neem aan dat je een uitkering krijgt en het zelf daarvan betaalt?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 18:28

Waarschijnlijk omdat ze samenwonen en ik gok fiscaal partners ofzo.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:20

lor1_1984 schreef:
Waarschijnlijk omdat ze samenwonen en ik gok fiscaal partners ofzo.

Ah ja, ik had even gemist dat ze samenwonen. Dat is wel rot voor jouw vriend dan TS, ik heb begrepen dat het een flinke bijdrage is

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 19:42

Dank je wel Morris, ik ga dat eens bekijken.

Wij wonen inderdaad samen en zijn fiscale partners.
Volgens mij maakt dat voor de wmo niet uit, maar dat weet ik niet zeker.

Maar ik val onder de wlz en daar kijken ze er in ieder geval wel naar.
En die bijdrage is echt heel hoog.
Dan kan hij zijn hobby niet meer uitvoeren hij heeft die afleiding echt nodig als mantelzorger voor mij zijn.
Er is in november 15 minuten zorg gedeclareerd boven de de 20 uur die ik max mag hebben.
Of ik nu even € 680 wil overmaken voor dat kwartier.
Terwijl ik in december op 17 uur zat.
Zo jammer dat ze niet naar een gemiddelde kijken.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:16

Wat al gezegdt is: er zijn vele vormen van begeleid en beschermd wonen. Als flexmedewerker heb ik vele gezien en vind het voor de clienten echt belangrijk dat ze op hun plek zitten. Soms is de noodzaak zo hoog dat een client geplaatst wordt waar er plek is en niet zozeer op de plek die het beste past...

Als ik jou was zou ik navragen wat de consequenties zijn als je het in gang zet, kan je altijd nog terug? Welke plekken hebben plek? zijn die geschikt voor jou? is er de tijd om op een plek te wachten? enz. Zover ik er zicht op heb zijn de plekken als ze beschikbaar komen zo weer gevuld waardoor ik denk dat het ,als je er eenmaal voor gaat, misschien nog wel een tijdje overheen gaat voordat je een geschikte plek krijgt aangeboden.
veel sterkte en wijsheid gewenst in deze lastige situatie!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:14

Mij is zojuist dit topic aanbevolen. Goed dan? Ik woon dus (nu nog!) bij de ASVZ waar ze meer liever lui zijn dan dat ze wat doen. Bijvoorbeeld, bij onze nieuwe woning werd ons verzekerd dat we gelijk GLASVEZEL (we zitten na 2,5 jaar nog op KOPER) kregen. Niet. Dat we snel INTERNET kregen (goed, na een tijd maar 100 MBPS). Niet. Douches waren verkeerd gebouwd. Werden afgepoeierd met een 'vakantie' terwijl de douches werden gefixed. Zoethoudertje dus. Nog steeds werkt het zootje niet goed, te vaak valt het internet uit. Moet speciaal het ICT team erbij worden gehaald. Wijzelf mogen niet aan de knoppen komen. Dus geen internet eer dat het team of KPN langs is gekomen. Eigen internet services naast die geleverd is door de ASVZ mag niet. Waarom niet? Doen ze vaag over. In de vorige woning kon het juist wel.

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 22:59

Bedankt voor de reacties.

Het is me inmiddels duidelijk dat er niet 1 vorm van begeleid wonen is maar dat het er heel veel zijn.

Zorgvuldig uitzoeken wat je wel en niet wilt en wat bij je past.

Pfff, valt nog niet mee.
Dinsdag gaan we het erover hebben met mijn behandelaar.

Ik hoop dat ik eerst in aanmerking voor het structuurplan van Ggnet kom.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:17

Maar omdat jullie samenwonen wil dat toch niet gelijk zeggen dat hij dan maar jou financieel moet onderhouden? Je kunt ook samenwonen en je eigen budget bij elkaar sparen en zelf je financiën regelen toch? Als jij die kosten betaalt, dan hoeft hij toch helemaal daarvoor niet op te draaien en dan maakt dat toch geen ene moer uit dat jullie samenwonen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:19

Kun je niet kijken of je naar een bepaalde vorm van dagbesteding kunt? Dan kun je gewoon samen blijven wonen en dan is je vriend ook blij. En dat hij een stukje gaat fietsen als het eventjes teveel wordt is alleen maar mooi. Gewoon even zijn hoofd leeg maken. Laat hem en zeg er niets over. Het is zijn manier om met de situatie te dealen en als jij naar een beschermd wonen groep gaat dan voelt dat voor hem waarschijnlijk toch als het verbreken van een relatie.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 05:49

janderegelaa schreef:
Kun je niet kijken of je naar een bepaalde vorm van dagbesteding kunt? Dan kun je gewoon samen blijven wonen en dan is je vriend ook blij. En dat hij een stukje gaat fietsen als het eventjes teveel wordt is alleen maar mooi. Gewoon even zijn hoofd leeg maken. Laat hem en zeg er niets over. Het is zijn manier om met de situatie te dealen en als jij naar een beschermd wonen groep gaat dan voelt dat voor hem waarschijnlijk toch als het verbreken van een relatie.

Ik zou ook naar zo’n soort oplossing neigen. Minder rigoureus ook.
Maar ik mis ook veel informatie over ts om goed advies te kunnen geven.

Wat is precies het probleem en wat is er al geprobeerd.

Blokkendoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 06:18

Little_Gift schreef:
Maar omdat jullie samenwonen wil dat toch niet gelijk zeggen dat hij dan maar jou financieel moet onderhouden? Je kunt ook samenwonen en je eigen budget bij elkaar sparen en zelf je financiën regelen toch? Als jij die kosten betaalt, dan hoeft hij toch helemaal daarvoor niet op te draaien en dan maakt dat toch geen ene moer uit dat jullie samenwonen?

Het werkt gewoon zo dat als je samenwoont zijn geld ook meetelt bij mijn inkomen.
Bij de lwz in ieder geval.
Volgens mij was dat bij de wmo niet.

janderegelaa schreef:

Je zegt het precies zoals het is.
We gaan ook eerst kijken naar structuurgroepen maar volgens mijn behandelaars zal dat waarschijnlijk niet genoeg zijn.
Maar ik wil het wel proberen.

En ik waardeer het alleen maar dat hij manieren zoekt om ermee te dealen, dus ook dat hij dan gaat fietsen ofzo.
We kunnen het daat ook gewoon over hebben wat helpend is en wat niet zonder enig 'verwijt' maar het gaat erom dat hij dan denkt dat ik niets merk van zijn stemming en dat is gewoon niet zo.
Maar nogmaals, we kunnen het daar gewoon over hebben en zijn onze weg aan het zoeken hierin.

Citaat:
zou ook naar zo’n soort oplossing neigen. Minder rigoureus ook.
Maar ik mis ook veel informatie over ts om goed advies te kunnen geven.

Wat is precies het probleem en wat is er al geprobeerd.

Ik kan hier niet teveel over uitweiden in verband met de herkenbaarheid, maar eventueel wel via pb als je zegt wat je wilt weten?

Er zijn redenen waardoor de behandelaars denken dat structuurgroep niet voldoende is, maar ik ga er morgen in het gesprek aangeven dat ik dat soort dingen toch eerst wil proberen.
Laatst bijgewerkt door Blokkendoos op 29-08-22 06:32, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 07:08

Little_Gift schreef:

Dit is wel makkelijker gezegd dan gedaan.

TS werkt niet, Vriend wel, als TS geen Wajong heeft maar enkel bijstand zal ze mogelijk geen eens inkomen krijgen.
Als ze wel een uitkering krijgt, maar samen onkosten delen, dan is een rekening van zoveel geld ook niet meteen ff opgehoest.