Jullie telefoongewoontes?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:53

Tiggs schreef:
Citaat:
Thuis mochten we wel altijd de telefoon erbij, maar wij aten altijd voor de tv. Als we dan eens aan tafel zaten dan zat zeker niemand op zijn telefoon.

Niet gericht op de poster van dit bericht, maar is het niet gewoon een vervolg op 'eten voor de tv'? Dat was bij ons vroeger al echt not done.

Ach dat doen wij ook... Het avondeten is toch niet het enige moment dat je met elkaar praten kan :+ ?

In gezelschap uit eten is wat anders natuurlijk dan ben je gewoon met elkaar. Maar als mijn man en ik thuis zijn dan eten we inderdaad vaak voor de TV of buiten met de laptop op tafel wat kijken.

We hebben genoeg andere momenten om uitgebreid te praten dat doe ik niet met mijn mond vol avondeten :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:56

Geen telefoons tijdens het eten, zowel thuis als uit eten niet. Eigenlijk ook niet in gezelschap of tijdens het borrelen(inderdaad behalve wanneer je iets op wilt zoeken oid). Eigenlijk ook niet wanneer we met de auto weggaan :o

Vriendin had een paar jaar geleden ook zoiets. Waren we bij jumping Amsterdam. Vervolgens ging ze de livestream bekijken via haar telefoon van de wedstrijd die voor onze neus zich afspeelde. :)) Ze snapte niet dat ik het raar vond..

Niobe

Re: Jullie telefoongewoontes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:59

Ik gebruik mijn telefoon best wel heel veel, maar in sociale situaties en zeker tijdens etentjes zo minimaal mogelijk. Zeker geen spelletjes op die momenten, ook al ben ik daar ook gek op

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:04

Als ik met vrienden afspreek nooit. De meeste van mijn vrienden ook nooit, hooguit om elkaar even wat te laten zien of iets op te zoeken als het daar over gaat.

Sommige 'vrienden' wat meer, maar daar knap ik ook wel op af en dan ga ik naar huis. Als je niet even normaal naar elkaar kan luisteren zonder afleiding, dan hoeft het niet.

Bij de generatie van mijn ouders (zestigers) valt me op dat ze constant op hun telefoon zitten, heel asociaal. Vaak hebben die ook nog hun geluid hard aan en geluidjes bij het typen. Niet oké.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:13

Spenk schreef:
We hebben genoeg andere momenten om uitgebreid te praten dat doe ik niet met mijn mond vol avondeten :=

Je hoeft ook niet te praten met je mond vol, met je mond vol kan je luisteren naar de ander...

Het avondeten was bij ons altijd een feestje!

Gezellig kletsen en samenzijn, want daarna ging iedereen weer z'n eigen weg. Sport, hobby's, vergaderingen, vrijwilligerswerk... Zelden een avond dat je met z'n allen op de bank zat... Dus no way dat we dan de telefoon er bij pakten :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:18

Bij visite/etentje geen telefoon in handen.

Ik heb dat ding voor mijn werk, en voor noodgevallen.

Ja, het is leuk om dingen op te zoeken op internet, maar tijdens een gesprek ga ik niet op dat ding kijken, en ik ben blij dat ik zonder mobieltjes ben opgegroeid, ik ben zó blij dat ik al mijn ooms en tantes gekend heb zonder ze ooit gebiologeerd door mobieltjes te zien, zodat ik weet dat er leven bestaat buiten een mobieltje.
*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:21

Janine1990 schreef:
Spenk schreef:

Je hoeft ook niet te praten met je mond vol, met je mond vol kan je luisteren naar de ander...

Het avondeten was bij ons altijd een feestje!

Gezellig kletsen en samenzijn, want daarna ging iedereen weer z'n eigen weg. Sport, hobby's, vergaderingen, vrijwilligerswerk... Zelden een avond dat je met z'n allen op de bank zat... Dus no way dat we dan de telefoon er bij pakten :n

Je hebt het over ''met zijn allen'' en telefoon erbij pakken ik heb het over eten met de tv aan.

Ik woon alleen samen met mijn man we hebben geen kinderen. Je doet nu net of je alleen met avondeten alles bespreken kan? Wij doen veel samen maar dat doen andere mensen wellicht niet. 10 kilometer wandelen, samen lekker in de tuin zitten of inderdaad avondje op de bank. Dus genoeg momenten zonder telefoon en tv om te praten. Daar hoeft bij ons in elk geval geen eten bij. Maar andere mensen zien hun partner wellicht alleen bij het avondeten ja oke dan is het wellicht anders. Daar is hier geen sprake van.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:23

Goof schreef:
Ik vind je opmerking ook enigszins verbazend, heeft iedereen die teveel op de telefoon zit in gezelschap nu ineens een rugzakje/stoornis?
Het is gewoon asociaal gedrag.

Dat had ik al een beetje verwacht.
Natuurlijk heeft niet iedereen dat, dat zou echt nergens op slaan en dat zeg ik ook totaal niet.
Vind het alleen zo uiterst verbazend gedrag dat een volwassen persoon continu op TWEE telefoons zit te gamen terwijl diegene in gezelschap zit te eten in een restaurant.

Je zal mijn kijk daarop wel negatief opvatten denk ik, maar je kunt het ook anders zien. Ik zou zulk gedrag dus zo afwijkend vinden dat ik er bij voorbaat al rekening mee zou houden dat er misschien iets met die persoon is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er net een ouder is overleden? Waardoor diegene zich liever even afzonderd?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:00

Als ik thuis alleen eet scroll ik.

Uit eten of ander gezelschap? Afhankelijk van het werk.
Als er nog gepland moet worden hou ik hem zachtjes naast me. Al mijn werkgerelateerde contacten hebben een ander geluid op whatsapp. Dus dan pak ik hem alleen als ik die berichttoon hoor, ik moet dat dan even snel beantwoorden. Na 21 uur is het wel klaar trouwens.

Verder zou ik hem hooguit pakken als we het bv ergens over hebben en ik heb daar bv een foto van. Anders niet. Spelletjes, no way.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:04

Ligt eraan. Als ik met mijn vriend of anderen eet, dan leg ik hem wel op tafel maar inderdaad scherm naar beneden. Meer omdat ik vaak geen broekzakken oid heb. :+ Wel maak ik vaak een foto van het eten.

Soms eet ik alleen of eten mijn vriend en ik apart, (bijv door verschillende schema's) en dan heb ik 'm wel gewoon bij om me te vermaken. Ik kijk graag iets tijdens het eten.

In de auto ben ik altijd degene die rijdt en dan gebruik ik de telefoon om naar podcasts te luisteren. :+ Op stal heb ik hem wel vaak bij, foto's maken en soms ook nog informatie opzoeken. Ik heb echt zo'n hoofd waar echt heel willekeurig vragen naar boven komen die ik dan echt wil weten. Maar meestal als ik echt met andere mensen ben vrij weinig. Ligt een beetje aan de setting. Met vriendinnen app ik soms tussendoor. Maar als het echt formeel is is de telefoon gewoon weg.

Wel wil ik even zeggen. Ik zie vaak mensen zeggen (dus dit is niet gericht aan 1 persoon) "ik ben blij dat ik zonder telefoons ben opgegroeid". Maar dat is nu juist zo ironisch voor mij, want vaak zijn de mensen die écht aan hun telefoon geplakt zijn juist niet de jongeren, maar de oudere :') Nu wil ik niet zeggen dat het andersom ook niet gebeurd en ook baseer ik het niet op statistieken, maar ik moet daar altijd wel om lachen. Ik ken zelfs bejaarden die een telefoonverslaving hebben. :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:27

@princequillo klopt wel een beetje! Mijn vader stond tijdens het eten een keer op om zijn telefoon te pakken toen hij een appje kreeg :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:33

Kinke schreef:
lor1_1984 schreef:
Mijn telefoon ligt 23/7 in mijn buurt of in mijn tas.
Wanneer ik alleen ben kijk ik gerust op mijn telefoon/tablet tijdens het eten, in gezelschap ligt hij wel op tafel of dichtbij maar pak ik hem alleen om ff wat op te zoeken, berichtje/belletje te beantwoorden, foto te tonen of met youtube te klooien ofzo.

Maar ik als oudje denk dat dit juist het probleem is, waarom zou je terwijl je in gezelschap bent een berichtje/belletje beantwoorden of met YouTube klooien?

Citaat:
Als mijn gezelschap op de telefoon zit, dan open ik fb/forum/spelletje/whatsapp maar hou ik wel in de gaten of de andere telefoon wordt neergelegd en sluit dan de mijne ook weer af.

Dan is je gezelschap net zo onbeleefd als jij toch? En waarom dan zelf ook je telefoon pakken?

Bij telefoontjes vraag ik altijd of het urgent is, zo nee dan geef ik aan later terug te bellen.
Idem voor berichtjes. :)
Maar het gezelschap waarin ik me bevind is gewoon heel relaxed hierin.
En waarom zou ik een beetje dom voor me uit zitten staren als mijn gezelschap op hun telefoon zit? :+
Met youtube klooien is hier samen muziek luisteren, nummers/artiesten opzoeken om elkaar te laten horen etc.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:39

Absoluut geen telefoon bij het eten; noch thuis, noch op het werk, noch in een restaurant of andere eetgelegenheid. Ik vind het echt asociaal gedrag en zelfs respectloos naar de tafelgasten en het personeel toe. Als ik vroeger op het werk de mensen die ik dingen moest uitleggen op hun telefoon zag, dan zei ik gewoon niets meer. In noodgeval gebeld worden is natuurlijk een ander verhaal en dan loop je even weg. Ik kan me dan ook mega storen aan mensen die hun telefoon niet tegen hun oor hebben, maar hardop handsfree bellen. Ik hoef jouw gesprek (en zeker niet als ik uiteten ben) te horen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:03

Palmera schreef:
Na 21 uur is het wel klaar trouwens.

Met de gemiddelde tijd dat er in Spanje gegeten wordt is dat ook geen probleem dan :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:06

lor1_1984 schreef:
En waarom zou ik een beetje dom voor me uit zitten staren als mijn gezelschap op hun telefoon zit? :+
Met youtube klooien is hier samen muziek luisteren, nummers/artiesten opzoeken om elkaar te laten horen etc.

Zal wel het leeftijdsverschil zijn. Voor mij is het 'waarom zou je bezig zijn met je telefoon als je in gezelschap bent?' Ik vind dat onbeleefd. Voor mij is het desinteresse als je met iemand samen zit maar diegene vindt z'n telefoon interessanter.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:08

Tiggs schreef:
@princequillo klopt wel een beetje! Mijn vader stond tijdens het eten een keer op om zijn telefoon te pakken toen hij een appje kreeg :')

De oma van een vriendin is dik in de 80, maar moet je echt mee in discussie om van haar telefoon af te gaan. Want vriendin stuurt een appje, en ze moet haar spelletjes bij houden, en ook natuurlijk alles op Facebook zien wat nieuw is. :') Echt. :+

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:09

Ik heb mijn telefoon altijd en overal bij me, maximale afstand tussen mij en mijn telefoon is zolder-woonkamer :') Tijdens uiteten leg ik hem vaak wel op tafel, maar dat is puur omdat ik geen tas heb en hij vaak niet in mijn broekzak past. Gebruik hem ook gerust om dingen op te zoeken die in een gesprek naar voren komen bijvoorbeeld.

Maar echt spelletjes spelen aan tafel absoluut niet, dat vind ik echt ongezellig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:12

Ik woon alleen dus heb wel telefoon erbij tijdens avondeten :+

Als ik ergens ben, uit eten, terras of bij iemand thuis zit telefoon in mijn tas of ligt ergens op tafel en ik doe er niks mee. Eens kijken hoe laat het is misschien, maar verder niks. Ik heb er echt een hekel aan als mensen continu die telefoon gebruiken als je samen ergens bent, zelfs thuis. Sowieso tijdens het eten echt een no go en voor mij ook echt een afknapper.

Maar goed, ik gebruik hem ook niet tijdens het uitlaten van de hond, niet bij het paard en niet tijdens autorijden. Ik heb geen eens een carkit, dus hij zit gewoon in mijn tas. :+ Ik heb wel altijd bij me, ook in huis.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:56

Kinke schreef:
lor1_1984 schreef:

Zal wel het leeftijdsverschil zijn. Voor mij is het 'waarom zou je bezig zijn met je telefoon als je in gezelschap bent?' Ik vind dat onbeleefd. Voor mij is het desinteresse als je met iemand samen zit maar diegene vindt z'n telefoon interessanter.

Hier is het gewoon zo dat mijn gezelschap geregeld op de telefoon zit en dan vaak ook meteen ff bezig is.
Dan kun je mij wel onbeleefd vinden dat ik dan mijn telefoon (ook) pak maar anders zit ik daar een beetje te navelstaren. :+

Geen idee van jouw leeftijd, ik ben 38 en mijn gezelschap varieert van midden twintig tot 70+. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:59

princequillo schreef:
Tiggs schreef:

De oma van een vriendin is dik in de 80, maar moet je echt mee in discussie om van haar telefoon af te gaan. Want vriendin stuurt een appje, en ze moet haar spelletjes bij houden, en ook natuurlijk alles op Facebook zien wat nieuw is. :') Echt. :+

Mijn vader zei heel verbaasd 'maar ik krijg nooit appjes, misschien is het wel belangrijk'. Waar hij wel een klein punt mee had, aangezien 2 van de 3 mensen die hem appen bij hem aan tafel zaten :+

carineken

Re: Jullie telefoongewoontes?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 16:23

Ik word gek van eetgeluiden, dus zit meestal wel met men telefoon te klooeien zodat ik me ergens anders op concentreer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:36

princequillo schreef:
Wel wil ik even zeggen. Ik zie vaak mensen zeggen (dus dit is niet gericht aan 1 persoon) "ik ben blij dat ik zonder telefoons ben opgegroeid". Maar dat is nu juist zo ironisch voor mij, want vaak zijn de mensen die écht aan hun telefoon geplakt zijn juist niet de jongeren, maar de oudere :') Nu wil ik niet zeggen dat het andersom ook niet gebeurd en ook baseer ik het niet op statistieken, maar ik moet daar altijd wel om lachen. Ik ken zelfs bejaarden die een telefoonverslaving hebben. :')

Oh echt? Dit herken ik niet eigenlijk. Wat me wel opvalt is dat ouderen wel vaak minder gegeneerd op een terras gaan zitten bellen ofzo. Maar in gebruik zie ik juist het omgekeerde.
Zoals ik zei werk ik in het voortgezet onderwijs en je zou voor de gein eens een rondje moeten lopen in de pauzes; niemand praat nog met elkaar, ze zitten allemaal naast elkaar te gamen. Oprecht allemaal. Dat is de nieuwe generatie en dat is dus ook de generatie die zegt dat ze hun telefoon gebruiken tijdens het eten en dat hun ouders dat ook doen.
Bijzonder.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:39

Shenavallie schreef:
. Ik kan me dan ook mega storen aan mensen die hun telefoon niet tegen hun oor hebben, maar hardop handsfree bellen. Ik hoef jouw gesprek (en zeker niet als ik uiteten ben) te horen.

Nou.... hoe asociaal is dat inderdaad! Een gesprek op speaker voeren op een terras, in de supermarkt of waar dan ook. Je ziet (en hoort) het echt continue tegenwoordig. Snap ik ook niet.
En doorbellen als je bij de kassa staat ook. Mensen worden in dat opzicht echt asocialer, vinden dat ze 24/7 bereikbaar moeten zijn en durven ook echt niets meer te missen ofzo. Stel je voor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:40

Kinke schreef:
lor1_1984 schreef:

Ja, eens. Daarom ben ik ook echt benieuwd eigenlijk naar de leeftijden van de mensen die nu reageren hier. Ik vind het dus ook een teken van desinteresse, terwijl als ik dit serieus bespreek met mijn puberleerlingen zij dat echt niet snappen. Zij vinden dat zij hun aandacht kunnen verdelen en prima overal hun telefoon bij kunnen houden en gebruiken. Ook in gesprekken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:41

carineken schreef:
Ik word gek van eetgeluiden, dus zit meestal wel met men telefoon te klooeien zodat ik me ergens anders op concentreer.

Ook als je uit eten gaat?