26,27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 00:21

Century schreef:
Kan je hun echolocatie ook horen? Ik had het idee echt iets te horen toen er laatst één heel vlakbij over mij vloog.

Dat kan zeker als je een goed gehoor hebt. Op dit moment is het paarseizoen begonnen en de Gewone Dwergvleermuis gaat dan baltsend rond vliegen. Deze zitten rond de 20khz en zou je kunnen horen. Ik hoor ze ook zonder batdetector. Heel handig om te kunnen bepalen vanuit welke richting ze komen om zo het paar territorium te kunnen bepalen :D De laatvlieger en de Rosse vleermuis zitten ook rond de 20 khz, maar die vliegen vaak hoger.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:20

Jaaaa vleermuizen!! <3

Elke avond als ik de paarden binnen zet en voer vliegen er super veel over het terrein, ik kan er wel uuuuren naar kijken.

Ben ook zo benieuwd waar ze zitten, heb alles al afgezocht, de stallen, de hooizolder, luiken en kieren maar kan ze niet vinden -O-

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 11:52

Vesceron schreef:
Jaaaa vleermuizen!! <3

Elke avond als ik de paarden binnen zet en voer vliegen er super veel over het terrein, ik kan er wel uuuuren naar kijken.

Ben ook zo benieuwd waar ze zitten, heb alles al afgezocht, de stallen, de hooizolder, luiken en kieren maar kan ze niet vinden -O-

Als je echt wilt weten waar ze zitten dan moet je een half uurtje voor zonsopkomst ongeveer gaan kijken. De Dwergvleermuizen gaan dan zwermen en die vliegen eerst even rond de plek waar ze naar binnen gaan. :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:59

Dropneus95 schreef:
Century schreef:
Kan je hun echolocatie ook horen? Ik had het idee echt iets te horen toen er laatst één heel vlakbij over mij vloog.

Dat kan zeker als je een goed gehoor hebt. Op dit moment is het paarseizoen begonnen en de Gewone Dwergvleermuis gaat dan baltsend rond vliegen. Deze zitten rond de 20khz en zou je kunnen horen. Ik hoor ze ook zonder batdetector. Heel handig om te kunnen bepalen vanuit welke richting ze komen om zo het paar territorium te kunnen bepalen :D De laatvlieger en de Rosse vleermuis zitten ook rond de 20 khz, maar die vliegen vaak hoger.

Ik hoor ze ook altijd, de broedkolonie is zeer duidelijk hoorbaar, ook zonder mega goed gehoor. De overvliegende vleermuisjes hoor ik ook altijd, mijn man kan ze helaas niet horen.

Eten ze eigenlijk muggen? Wij hebben echt extreem weinig muggen terwijl we wel aan water wonen. Dit jaar hebben we er 1 binnen gehad (die mij vervolgens als lunch gebruikt heeft).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:28

Super leuk dat je dit nog extra aan de aandacht brengt ! Er mag wel wat meer aandacht en waardering komen voor deze diertjes, zeker met alle isolatieactiviteiten. Ik vind het nog steeds schokkend dat mensen zo hun huis kunnen isoleren, maar dat soms niemand ze wijst op wat er allemaal in de spouwmuur kan zitten... Ik wil niet weten hoeveel vleermuizen er levend worden begraven in isolatiemateriaal..

Gelukkig zijn de grotere instanties er wel meer en meer mee bezig.

Zelf jaren vleermuisonderzoek gelopen en nu werkzaam aan de kant van de wetgeving omtrent deze (en andere beschermde) diertjes.

Tazzey

Re: 26,27 en 28 augustus is het Nacht van de vleermuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:32

Dat wij wilde gaan verduurzamen moest er een fauna onderzoek gedaan worden om te zien wat er allemaal in en om ons pand aanwezig was. Je kunt dus echt niet zomaar overal isoleren zonder onderdoek.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 13:52

Ja vleermuizen eten muggen! Vaak als je weinig last hebt van muggen, zitten er wel vleermuizen :D

Dankjewel Tancreda4. Er mag zeker meer aandacht besteed worden aan wat er allemaal in de huizen kan zitten voordat er maar lukraak van alles verbouwd of ingespoten wordt. Ik ben echt bang dat er hele kolonies verloren zijn gegaan en voor degene die nog gaan komen. Daarom proberen wij mensen ook bewuster te maken van de vleermuizen door middel van de nacht van de vleermuis.

Misschien verschilt het ook wel per bedrijf Tazzey.. maar er is nog geen wetgeving voor particulieren waardoor het vaak zomaar kan. Voor woningbouwverenigingen is er wel een regelgeving dat die elke 3 jaar een onderzoek naar vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen moeten laten uitvoeren voordat ze willen gaan renoveren. Een onderzoek is 3 jaar geldig en als er iets gevonden wordt dan moeten zij maatregelen nemen zoals vleermuiskasten..

Ik weet dat de provincie Utrecht er heel erg mee bezig is. Het fijne weet ik er niet van, maar het komt er op neer dat isoleren buiten het Paarseizoen gedaan gaat moeten worden en de bedrijven die dat gaan doen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen zoals toch eerst een soort van onderzoek moeten uitvoeren. In mijn ogen alleen maar goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:07

Iedereen die een vleermuis verblijf aantast heeft hier ontheffing voor nodig omdat vleermuizen beschermd zijn. Particulieren moeten daarvoor bij de provincie aankloppen, grotere partijen bij RVO. Maar veelal weten particulieren die niet, en kosten van onderzoek zijn erg duur... Ik hoop dat de soortmanagementplannen bij dit probleem kunnen helpen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 14:20

Dropneus95 schreef:
Ja vleermuizen eten muggen! Vaak als je weinig last hebt van muggen, zitten er wel vleermuizen :D

Dankjewel Tancreda4. Er mag zeker meer aandacht besteed worden aan wat er allemaal in de huizen kan zitten voordat er maar lukraak van alles verbouwd of ingespoten wordt. Ik ben echt bang dat er hele kolonies verloren zijn gegaan en voor degene die nog gaan komen. Daarom proberen wij mensen ook bewuster te maken van de vleermuizen door middel van de nacht van de vleermuis.

Misschien verschilt het ook wel per bedrijf Tazzey.. maar er is nog geen wetgeving voor particulieren waardoor het vaak zomaar kan. Voor woningbouwverenigingen is er wel een regelgeving dat die elke 3 jaar een onderzoek naar vleermuizen, gierzwaluwen en huismussen moeten laten uitvoeren voordat ze willen gaan renoveren. Een onderzoek is 3 jaar geldig en als er iets gevonden wordt dan moeten zij maatregelen nemen zoals vleermuiskasten..

Ik weet dat de provincie Utrecht er heel erg mee bezig is. Het fijne weet ik er niet van, maar het komt er op neer dat isoleren buiten het Paarseizoen gedaan gaat moeten worden en de bedrijven die dat gaan doen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen zoals toch eerst een soort van onderzoek moeten uitvoeren. In mijn ogen alleen maar goed.

Dat verklaard dan een hoop, ze doen goed hun werk :D
Wij hebben overigens ons verduurzamingsproject niet opgezet als bedrijf maar als particulier. Voordat we zelfs maar over vergunningen konden praten moest dat fauna onderzoek zijn afgerond. Dat was nog een prijzig grapje ook. Overigens zouden wij inpandig nestruimten maken voor de zwaluwen en vleermuizen. Onze projectleider zei dat destijds wel mooi, als je geen ruimte voor ze maakt dan zoeken ze zelf een ingang met alle schade van dien. Dus lekker inbouwen dat spul, dat was voor ons sowieso een eis, we wonen praktisch midden in de natuur dus dat is belangrijk.
Ik hoop dat meer gemeenten dat gaan doen want het is gewoon nodig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:27

O in België doen ze ook zo een wandeling! Ik ben alvast ingeschreven. Wat leuk!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:35

Ah, ik heb gekeken en er is hier een excursie in de buurt, maar alleen op vrijdag 26 augustus! En raad eens wie er jarig is op die dag :') Dan ga ik 's avonds graag uit eten...
Is het elk jaar?
Oh wacht, iets verderop hebben ze op 27 augustus. Dat is mogelijk wel een optie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:37

Hier is het ook vrijdag. Het komt totaal niet uit maar dat moet dan maar haha.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 00:10

Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast zijn en jullie inschrijven! :D Het is elk jaar het laatste weekend van augustus.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:38

Ik heb mij gisterenavond ingeschreven voor Utrecht. Nu zit ik jouw openingsbericht nog eens te lezen en volgens mij heb ik mij aangemeld voor jouw excursie :) Leuk, tot dan!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 11:07

Karin schreef:
Ik heb mij gisterenavond ingeschreven voor Utrecht. Nu zit ik jouw openingsbericht nog eens te lezen en volgens mij heb ik mij aangemeld voor jouw excursie :) Leuk, tot dan!

Klopt inderdaad Karin! Ik zag de inschrijving binnenkomen
Leuk, tot dan! :D

Ik heb een Engelse collega bereid gevonden ook mee te helpen. Dus we hebben het maximaal aantal wat groter gemaakt en we hebben er nu een Engelse gids bij :) Utrecht zit natuurlijk vol Engels sprekende mensen dus in ben benieuwd of die er ook op af komen

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:28

Wat interessant Dropneus! :D Komt er eigenlijk op dit moment rabiës voor in onze Nederlandse vleermuiskolonies? Ik ben zelf in mijn werk veel bezig met rabiës (bij huisdieren) dus vandaar mijn vraag. :o

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 15:24

Silenna schreef:
Wat interessant Dropneus! :D Komt er eigenlijk op dit moment rabiës voor in onze Nederlandse vleermuiskolonies? Ik ben zelf in mijn werk veel bezig met rabiës (bij huisdieren) dus vandaar mijn vraag. :o

Ja sommige soorten dragen wel rabiës bij zich, maar daar hebben zij zelf vaak geen last van. Dat is ook de rede dat je een vleermuis nooit met je blote handen vast mag pakken. Er zijn ook gecertificeerde mensen die de vleermuizen vast mogen houden. Je moet zelf geënt zijn tegen rabiës en je titer waarde moet vaak hoger zijn dan normaal om vleermuizen te mogen hanteren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:21

Ik heb vannacht over vleermuizen gedroomd. Ik zat in een Pixar-achtige animatie over die beestjes en ik kon al hun geluiden horen (en herkennen) zonder bat detector :))

Nogmaals bedankt voor de leuke wandeling gisteravond! Mooi om zo in het bijna-donker rond te lopen en steeds wat voorbij te zien vliegen. Er ging een wereld voor mij open!

...en dit blijft een briljant filmpje :))

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:56

Ook wij deden een vleermuizenwandeling in Gent in de bourgoyen.
We hebben niet zoveel gezien maar enorm veel uitleg gehad en ook veel gehoord met de apparaatjes.
Daarna volgde een korte uitleg met en over nachtvlinders en andere insecten. De sterren van de avond waren een sabelsprinkhaan en een Europese (of toch Aziatische?) hoornaar.
Aansluitend was nog een stargazing wandeling. Met een extreem gunstige hemel zagen we de grote beer, de poolster, het hoogste pintje van ons sterrenstelsel, het sterrenstelsel van Andromeda, Jupiter en Saturnus, vallende sterren en veel meer! Dus was echt super interessant !

Een fijne avond dus!!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 15:50

Karin schreef:
Ik heb vannacht over vleermuizen gedroomd. Ik zat in een Pixar-achtige animatie over die beestjes en ik kon al hun geluiden horen (en herkennen) zonder bat detector :))

Nogmaals bedankt voor de leuke wandeling gisteravond! Mooi om zo in het bijna-donker rond te lopen en steeds wat voorbij te zien vliegen. Er ging een wereld voor mij open!

...en dit blijft een briljant filmpje :))

[ Video ]

Fijn dat je het leuk vond! Veel positieve reacties gehad gisteravond en ik vond het super leuk om te doen! Altijd fijn als mensen met een ervaring rijker weer naar huis gaan :j Zeker voor herhaling vatbaar en zoals het er nu naar uit ziet gaat er misschien nog een excursie komen ergens dit jaar :D

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:01

Afbeelding
Afbeelding

Vorige week een in de regenton (komt nu deksel op) . Ik zag wat bewegen maar kon niet zien wat het was. Ik dacht een rat ofzo. Durfde mijn hand er niet in te steken. Met schepnet eruit gehaald. Dacht dat ik een eikenblad eruit gevist had. Bleek een kleine vleermuis. Op een rustige plaats in een bak gezet en een paar uur later was hij toch weg. Niet met mijn handen aangezeten uiteraard ivm bijtgevaar.

Toen hij bijna droog was zag je heel mooi zijn bruinachtige vachtje op zijn rug

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:28

Wij hebben ooit savonds laat een wandeling in het bos gehad, hier liep een man mee met zo’n apparaatje. Kon je precies horen als ie eraan kwam.

En ze stonden elke jaar in onze straat met een auto met apparatuur erop. Om te checken hoeveel er nog zaten. Tegenover ons huis zaten er jaren lang zoiezo 2 samen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 16:31

achgossie, arm ding
Hier hebben ze tijdelijk achter onze luiken gezeten. Geen idee waar ze nu zitten, ik vermoed ergens in de spouwmuur. 't is altijd een drukte van belang, lijkt net Schiphol rond het erf :D
Afbeelding

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 02:22

Wel fijn dat je hem op tijd hebt kunnen redden JudithM! Op de eerste foto dacht ik eigenlijk dat je ging vertellen dat die verdronken was, arm beestje.

Ik loop inderdaad ook met een batdetector als ik onderzoek doe :) van mijn werk heb ik er 1 waarbij ik de echo kan zien op mijn telefoon. Zo is heel makkelijk de soort te bepalen. Ik heb ook nog een eigen detector en degene die wij gebruiken voor excursies en daarbij moet je draaien aan knoppen om de frequentie te kunnen horen.

Dat zijn mooie exemplaren Kinke! Super leuk om te zien. Van de winter doen wij wintertellingen in bijvoorbeeld bunkers en dan kunnen we ze ook zo mooi van dichtbij zien

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 06:35

Nu ik naar die foto's van Kinke kijk, lijkt die van mij erg mager. Nu was die bij mij natuurlijk wel nat. Maar zelfs toen hij aan het drogen was, was hij niet zo mooi bol. Of zou het een ander soort kunnen zijn?