Erfenis regelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Erfenis regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 11:27

Je zegt niets over de familie van je man.Zouden die eventueel niets erven ?Als je wilt dat het anders gaat dan volgens de normale vastgestelde regels dan moeten jullie echt naar een notaris.Volgens mij is het meestal wel zo dat als 1 van jullie zou overlijden,de overgebleven huwelijkspartner alles erft tenzij er sprake was van een testament waarin dat anders geregeld was.Het is hele ingewikkelde materie die alleen door een goede notaris goed geregeld kan worden.Wel aan te raden in jullie geval en eigenlijk voor bijna iedereen trouwens.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:41

Het verdriet om het gemis is in je berichtje te lezen. :(:)

Zo herkenbaar voor mij..

Dat heeft mij ook besloten om erg vroeg ( was net 19 jaar) een testament op te laten maken, inmiddels 2 x gewijzigd en het voelt nu goed.

Grappige is,er is een oom en tante in de familie zonder kinderen en met weinig contact ook al zijn hun sociaal en vriendelijk maar toch met weinig mensen echt een klik.

Toevallig wel met mij en nu ons een grote klik en ze zijn stapeldol op de paarden terwijl ze de eerste 70 jaar van hun leven niks hadden met dieren.
Onlangs gaven ze aan dat ze hun testament gewijzigd hebben..... Ik krijg zo'n vermoeden dat m'n paarden erin staan _O-

Ook al ben ik geen familie van hun,ze voelen als ouders <3 van mijn ouders kreeg ik niks behalve ellende,deze mensen geven zoveel liefde en blijdschap

Ze zijn voor mij van onschatbare waarde ook al ben ik geen familie.

Dus doe wat goed voor jou voelt en denk aan warme handen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:51

Daan13 schreef:
Het verdriet om het gemis is in je berichtje te lezen. :(:)

Zo herkenbaar voor mij..

Dat heeft mij ook besloten om erg vroeg ( was net 19 jaar) een testament op te laten maken, inmiddels 2 x gewijzigd en het voelt nu goed.

Grappige is,er is een oom en tante in de familie zonder kinderen en met weinig contact ook al zijn hun sociaal en vriendelijk maar toch met weinig mensen echt een klik.

Toevallig wel met mij en nu ons een grote klik en ze zijn stapeldol op de paarden terwijl ze de eerste 70 jaar van hun leven niks hadden met dieren.
Onlangs gaven ze aan dat ze hun testament gewijzigd hebben..... Ik krijg zo'n vermoeden dat m'n paarden erin staan _O-

Ook al ben ik geen familie van hun,ze voelen als ouders <3 van mijn ouders kreeg ik niks behalve ellende,deze mensen geven zoveel liefde en blijdschap

Ze zijn voor mij van onschatbare waarde ook al ben ik geen familie.

Dus doe wat goed voor jou voelt en denk aan warme handen.

Jij denkt dat jouw paarden er instaan.Helaas zijn dieren volgens de Nederlandse wet geen rechtspersonen en kunnen ze dus niet erven.Als je wil dat dieren verzorgd worden,dan moet je testamentair daar een mens of stichting voor aanstellen .Overigens herinner ik me een vrij recent geval van een Franse modeontwerper die stierf en zijn gehele vermogen,villa etc. aan zijn kat Choupette heeft nagelaten.Kennelijk kan dat daar wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:06

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:16

anjali schreef:
Jij denkt dat jouw paarden er instaan.Helaas zijn dieren volgens de Nederlandse wet geen rechtspersonen en kunnen ze dus niet erven.

Misschien dat er wel iets in staat in de trend van " x-bedrag voor de paarden te besteden aan snoepjes of wortels"

Ik zie hun daar wel voor aan :')
Hopelijk duurt het nog even voordat ik het te weten kom.

Mijn eigen dieren heb ik al geregeld, dat had ik al eerder geschreven ;)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 18:11

Kan mij beste voorstellen dat het een domper is dat je je nichtje niet meer zo veel ziet/spreekt.

Over erfenissen heb ik verder geen verstand.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:49

Het is wel zo dat je voor je gesprek met de notaris goed moet kijken hoever je wilt gaan met regelen. Want de mensen die wel van jou erven, geven op hun beurt jouw erfenis weer aan anderen door.
Ik wilde absoluut niet dat oa mijn broers van me erven, maar je moet dan wel ook verder kijken. Stel dat mijn moeder van mij zou erven en zij sterft, erven mijn broers alsnog. Dus we hebben een behoorlijk ingewikkeld testament opgezet.
Ik heb er bijv ook voor gekozen dat onze erfenis nooit in een gemeenschappelijke boedel kan vallen. Stel, wij overlijden allebei tegelijk en ons kind erft. Ik wil niet dat, in het slechtste geval, iemand met haar trouwt (in gemeenschap) om er beter van te worden. “Zo, daar maak ik werk van, trouwen en na tijdje scheiden en cashen maar”. We hebben daar in de familie een paar onprettige voorbeelden van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 19:58

Dat kan een goeie notaris je allemaal uitleggen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:00

Klopt, maar het is wel een bult aan informatie en kan soms ook nog wel eens in duurdere termen uitgelegd worden ipv de Jip en Janneke taal.

Alle informatie is meegenomen.
Chevax, goed bezig. Mega irritant maar het kan je een stuk rust geven. Zo hebben wij ook mijn familie buiten gesloten en ook met evt aanhang.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 20:05

Wij hadden geluk dat we aan een gratis online info avond deel konden nemen bij de notaris van onze keuze, heel veel info gehad, plus wij wisten van te voren al heel precies wat we wel en niet wilden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 23:39

En dan moet je nog even opletten voor het beste resultaat, want als je met twee partners komt en je hebt andere ideeën over je nalatenschap, moeten ze soms echt even schakelen. Goed bedenken wat je wil en geen genoegen nemen met het favoriete model van de notaris.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 06:57

Chevax, hoe werkt dat dan?
Stel dat je kind met iemand trouwt en de erfenis mag alleen naar je kind. Hoe ga je dan voorkomen dat ze haar geld op een gezamelijke rekening zet of er een gedeeld huis mee financiert?

Edit: zus=kind
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-08-22 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:12

chevax schreef:
Het is wel zo dat je voor je gesprek met de notaris goed moet kijken hoever je wilt gaan met regelen. Want de mensen die wel van jou erven, geven op hun beurt jouw erfenis weer aan anderen door.
Ik wilde absoluut niet dat oa mijn broers van me erven, maar je moet dan wel ook verder kijken. Stel dat mijn moeder van mij zou erven en zij sterft, erven mijn broers alsnog. Dus we hebben een behoorlijk ingewikkeld testament opgezet.
Ik heb er bijv ook voor gekozen dat onze erfenis nooit in een gemeenschappelijke boedel kan vallen. Stel, wij overlijden allebei tegelijk en ons kind erft. Ik wil niet dat, in het slechtste geval, iemand met haar trouwt (in gemeenschap) om er beter van te worden. “Zo, daar maak ik werk van, trouwen en na tijdje scheiden en cashen maar”. We hebben daar in de familie een paar onprettige voorbeelden van.

Yes, goed van je om dat aan te halen, dat je als je bv je broer niet wilt laten erven, ook je ouders er uit moet halen, anders erft je broer uiteindelijk via je ouders als nog.

Wij hebben voor de nu nog minderjarigen ook een clausule op laten nemen dat ze niet voor hun 23e aan het geld kunnen komen, zonder tussenkomst van een aangewezen persoon.
Puur om ze te behoeden, dat mochten ze nu erven, dat ze los gaan met 'ons' geld.

Laten we hopen dat ze tegen de tijd dat ze erven, al mooie 50ers zijn :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:20

Sizzle schreef:
Stel dat je kind met iemand trouwt en de erfenis mag alleen naar je kind. Hoe ga je dan voorkomen dat ze haar geld op een gezamelijke rekening zet of er een gedeeld huis mee financiert?

Bij leven voorkom je dat niet, je mag er mee doen wat je wil. Maar bij overlijden of scheiding is dit dus anders. Dat kan soms ingewikkelde constructies opleveren. Ook als het geld al is uitgegeven kan het soms zijn dat je dan dus weer geld verschuldigd bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:24

Is het dan niet simpeler en handiger als je je kind gewoon uitlegt dat trouwen in gemeenschap van goederen niet perse een goed idee is?
Stel je kind heeft haar geld 20 jaar met iemand gedeeld en dan komt er een scheiding. Dan jaag je haar/hem toch op onnodig hoge ingewikkelde notariskosten als je op een bepaalde manier die erfenis van 20 jaar eerder eruit moet filteren?
Ik geloof dat ik liever gewoon op gezond verstand van mijn kind zou vertrouwen. En zelfs al heeft ze geen gezond verstand, ik ben er dan toch niet meer om me daar aan te storen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:29

Sizzle schreef:
Is het dan niet simpeler en handiger als je je kind gewoon uitlegt dat trouwen in gemeenschap van goederen niet perse een goed idee is?
Stel je kind heeft haar geld 20 jaar met iemand gedeeld en dan komt er een scheiding. Dan jaag je haar/hem toch op onnodig hoge ingewikkelde notariskosten als je op een bepaalde manier die erfenis van 20 jaar eerder eruit moet filteren?
Ik geloof dat ik liever gewoon op gezond verstand van mijn kind zou vertrouwen. En zelfs al heeft ze geen gezond verstand, ik ben er dan toch niet meer om me daar aan te storen.

Dat eerste is natuurlijk niet bindend, een testament wel.
Maar ja, de kans bestaat idd dar je iemand op hoge kosten jaagt.
In mijn ervaring is het zo dat wanneer de langstlevende ouder dan overlijdt en de erfenis vrij komt, de notaris meteen advies geeft hier dingen over vast te leggen. Dus niet pas bij de scheiding.

Maar ja, Erfrecht en testamenten kunnen soms een hoop rompslomp veroorzaken voor nabestaanden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:30

Sizzle schreef:

Ik ook. Maar ik zal wel goed met haar gaan praten. Dat ze er altijd voor moet zorgen dat ze onder huwelijkse voorwaarden trouwt en haar deel van de inbreng goed vastlegt zodat ze dit altijd weer terugkrijgt bij verkoop/scheiding. En uiteraard hoop ik op gezond verstand verder, maar ja dan merk ik het toch niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:34

Overigens zijn we zelf niet het goede voorbeeld, we hebben dat niet vastgelegd destijds. Maar we hadden ook beide totaal niets in te brengen afgezien van een kreupel paard dat alleen maar geld stond te kosten, wat konijnen en uitgeleefde ikea zooi :+

Als je eenzijdig een bepaald vermogen hebt dan regel je dat meestal gewoon verstandig als je een verstandige opvoeding gehad hebt. Daar zou ik na mijn dood niet nog over willen helikopteren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:50

Sinds 2018 is het voor Nederland zo dat een erfenis niet meer automatisch in de gemeenschap van goederen valt. Maar ook dat geeft maar weer aan dat het belangrijk is wat je wil goed vast te leggen. Anders ben je afhankelijk van wat de Nederlandse staat over het erf- en huwelijksvermogensrecht bedenkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 07:52

Ik weet het niet zeker hoor, maar ik kan me ook zo voorstellen dat dit dingen zijn uit de tijd dat op huwelijkse voorwaarden trouwen nog echt een ding was.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:22

Sizzle schreef:

Bij de notaris vastleggen dat iemand nooit aanspraak kan maken op bijv het huis, het bedrijf, spullen. Als mijn dochter samen met haar man het geld uitgeeft aan bijv vakanties, kan ik daar niks tegen doen. En dat is ook haar goed recht. Maar de andere goederen (roerend en onroerend) kan haar man geen aanspraak op maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:27

Kan ze dat dan zelf niet weer veranderen in haar eigen testament? Of mag haar man het wel krijgen bij haar overlijden (enkel niet bij scheiden)?
Hoe zit het dan als het huis verkoopt en de overwaarde in iets gezamelijks investeerd?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-08-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:28

Sizzle schreef:

Ja, dat kan. Je kunt uitgaan van het goede van andere mensen. Maar dat doe ik niet, zeker niet als er geld mee gemoeid is. Mijn dochter krijgt een aanzienlijke erfenis. Ik wil haar beschermen tegen mensen die in een moeilijke tijd het beste met haar voor hebben… En we zijn niet zomaar tot die beslissing gekomen, maar door een vervelende erfeniskwestie binnen de familie. Je kunt er ook een bepaling in opnemen dat die bepaling op een bepaald moment vervalt, na x jaar.

Toen wij ons testament opmaakten, was het (volgens de notaris) nog zo dat in gemeenschap ook in volledige gemeenschap was.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:30

Sizzle schreef:
Kan ze dat dan zelf niet weer veranderen in haar eigen testament? Of mag haar man het wel krijgen bij haar overlijden (enkel niet bij scheiden)?

Dat weet ik eigenlijk niet. Je moet ook een grens trekken in hoeverre je vanuit het graf nog wilt “regeren”. Wij hebben dit gedaan om haar te beschermen tegen mensen die daar helaas op lopen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:32

Sizzle schreef:

Je bent er niet meer om je eraan te storen. Dus stel dat je kind, in het extreme, wordt kaalgeplukt, dan is dat oké? Ik wil graag dat mijn dochter een goed leven heeft door hetgeen wij opbouwden.