Voorrang invoegen op de snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geef jij voorrang aan invoegende auto?

Ja
501 (83%)
Nee
97 (16%)

Totaal aantal stemmen: 598

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:29

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 05-08-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:31

Rex_Rolfo schreef:
Als mensen gewoon fatsoenlijk de loud pedal intrappen is invoegen vaak een stuk makkelijker. Maar ja, dan heb je weer iemand die hooguit half gas geeft en bij 2000 toeren opschakelt, die is bij het einde van de invoegstrook nog niet op snelheid :-(
Ik vind het vooral eng als je achter dat soort mensen zit. Je kunt dan geen kant op.

Kookaburra schreef:
Rijbewijsloos hier, maar wel al iets teveel uurtjes in de lesauto gezeten.

Invoegen is een bijzondere manouvre. Dus heeft geen voorrang.
Als er ruimte is schuif ik door naar links. Immers rijd ik al 100, en komt de andere mobilist wellicht met 80 de weg op.

Als het druk is, dan is het altijd even inschatten wat handig is.
Ik denk dat iedereen wel op de hoogte is van de regels. :') Maar zeker als het druk(ker) is, is het toch wel fijn als mensen een beetje ruimte maken. Het is ook niet per se voorrang geven, en ik ga er ook zeker niet vol voor in de ankers, maar als ik zie dat het een beetje krap wordt én ik heb de optie, maak ik wel ruimte. Vind ik zelf ook wel zo prettig als anderen dat voor mij doen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:32

Change3x schreef:
Baan opschuiven als er plek is en zo nee dan invoegers de kans geven op de baan te komen.

Dit. Vrij logisch toch ook om te doen?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:33

Als het kan ga ik naar links, als het veilig kan laat ik een beetje gas los zodat ze er makkelijker tussen komen. Tenzij het een boomer betreft die met 60 km/u de snelweg op komt hobbelen.

Voor vrachtwagens laat ik altijd extra ruimte. Heb vroeger veel met mijn vader mee gereden en wat is het soms lastig voor hen om in te voegen/snelheid te maken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:35

Mars schreef:
Voor vrachtwagens laat ik altijd extra ruimte. Heb vroeger veel met mijn vader mee gereden en wat is het soms lastig voor hen om in te voegen/snelheid te maken.

Dit inderdaad en vaak krijg je dan ook een bedankje via de knipperlichten. Waarderen ze duidelijk.

Seventeen

Ik doe het ook niet.
Als mensen het gas nou eens indrukken als ze de snelweg opkomen en al goed gaan kijken en spiegelen dan hoeft er geen 'voorrang' gegeven te worden. Daarbij vind ik het gevaarlijk, op de uitvoegstrook kun je verwachten dat iemand ietsjes remt of gas los laat, op de snelweg vind ik van niet. De gene achter de remmende auto zal ook gaan remmen en die auto daarachter ook. Misschien gaat er iemand vlot naar de linkerbaan waar dan ook gevaarlijke situaties ontstaan. Voor mij is het dus een no-go.
Als het kan schuif ik een baan op, maar als dat niet kan dan niet en dan moet de invoeger zelf maar voldoende maatregelen nemen.

Overigens vergelijk ik het altijd als het hebben van een ritme tijdens het springparcours. Als je voldoende ritme hebt, kun je gaan rijden en schakelen. Dan kun je vooruit maar ook achteruit in tempo. Idem met het oprijden van de snelweg. Als jij netjes door rijdt, kun jij actie ondernemen als je ziet dat je er niet direct op kunt komen doormiddel van gas te geven of eventueel het gas los te laten.

Ook rijd ik vrachtwagens, dan ga ik al helemaal niet aan de kant voor personenwagens.

herr_balou

Flying_Angel schreef:
Hoi allemaal,

Regelmatig rijd ik of mijn vriend op de snelweg. Veel auto’s die willen invoegen nemen of eisen de voorrang en knallen hem er zo voor, zodat wij regelmatig vol in de ankers moeten. Vandaag ook weer en dan een middelvinger krijgen van de invoegende bestuurder.

Schuiven jullie opzij voor invoegend verkeer?

Dat is iets anders dan voorrang. Voorrang geef ik niet, naar links opschuiven als er de mogelijkheid is wel.
Als er plek is is het gewoon een net gebaar om ruimte te maken door even een baan naar links op te schuiven. Echter lijkt men het tegenwoordig heel lastig te vinden rekening te houden met een ander.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:37

Ik geef alleen ruimte als dat nodig is. Als ik op een lege snelweg rijd en de invoeger moet per se op mijn plek rijden, dan geeft hij maar wat gas bij of hij remt wat af. Dat heet anticiperen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:37

Ik wil geef altijd goed gas als ik de snelweg op kom maar mijn 108tje is maar een 1.0 dus die schiet niet op, daar kan ik ook niets aan doen. Als het kan gebruik ik ook de hele invoegstrook zodat ik vaart kan maken maar dat kan niet altijd, als er iemand voor mij rijdt en met 90 invoegt moet ik er vaak gelijk achteraan want ik kan er niet meer langs.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:38

Als het kan schuif ik een baan op naar links zodat iemand kan invoegen.
Kan dit niet probeer ik zoveel mogelijk ruimte te geven voor mij.

Als het goed is leer je bij het lessen al dat je vooruit moet kijken.
Je kan vaak al zien of er auto’s/motoren/vrachtwagens op de invoegstrook rijden.
Dan weet je dat ze op een moment gaan invoegen.
Dus vooruit kijken en op tijd ruimte maken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:38

Het zijn altijd dezelfde types die irritant rechts blijven hangen en nergens in meedenken.
Ik mopper eerst en dan passeer ik ze en kijk naar binnen en dan worden al je vooroordelen weer bevestigd en moet ik er al weer om lachen.
Verkeersinzicht is niet iedereen gegeven. :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:40

Natuurlijk schuif ik op. Als het kan natuurlijk, anders even gas los of juist bij zodat ik plek creëer.
Net zo met auto’s achter een vrachtwagen of ander langzamer verkeer. Voor hen maak ik ook alvast ruimte want ik zie dat ze anders moeten remmen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:41

Ik maak altijd ruimte, hetzij door een baan op te schuiven waar mogelijk, hetzij door een beetje gas los te laten. Gas geven met invoegen klinkt leuk, maar als de auto op de rechterbaan 100 rijd, en de invoegen geeft gas, dan is het veel gevaarlijker om te anticiperen door de invoegen dan andersom. Die moet hem dan met een hoger tempo erin gooien. En dan hebben we in NL nog redelijke invoegstroken, in het buitenland red je het vak niet om even gas te geven. Gewoon een beetje geven en nemen.

Als je zo vaak een middelvinger krijgt zou ik toch even kritisch naar jezelf kijken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:42

Ik schuif meestal al naar links op als ik aan een invoegstrook kom. Tenzij ik de afslag direct erna nodig heb.

Laatst kon ik niet naar links omdat er teveel auto's op linkervak aangereden kwamen. Vloog er een auto pijlsnel via de invoegstrook voor me in en naar linkerstrook. Binnen no time was die uit het zicht reed zeker 140... Dat is ook asociaal naar mede weggebruikers toe. Voor zelfde geld gooide ik de remmen dicht van het verschieten en veroorzaakte ik zo een ongeval.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:44

Gewoon even opschuiven zodat de invoeger de ruimte heeft. Bloed irritant as je niet gewoon vaart kan maken en in kan voegen omdat iemand het teveel moeite vindt om even een baan op te schuiven als je samen gelijk op rijdt.
Laatst bijgewerkt door atilla op 06-08-22 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:45

Barbet schreef:
Ik vind het zelfs asociaal als je wilt invoegen op de snelweg en iemand blijft stug op de rechterbaan rijden.
Het is natuurlijk anders als de linkerbaan vol is en iemand geen baan opzij kan.
Maar dan kan je alsnog ruimte maken door of wat meer tempo maken of even iets langzamer.

Dat hoort de invoeger te doen...

Ik ben zo iemand die gewoon stug door blijft rijden op rechts, zeker als het rustiger is en er voldoende ruimte is om achter mij in te voegen. Dan laat de in voeger maar even gas los.

Had ik vanmorgen ook, wilde invoegen, rijdt een camper op de rechter baan en mijn Panda was niet snel genoeg met optrekken, zeker als ik hem niet op z'n staart wil trappen. Ik merkte dat ik ervoor niet meer ging redden, zonder de ander te hinderen, dus even gas los en er achter ingevoegd.

Alleen heb ik het idee dat iedereen er altijd maar voor wil, ipv ergens achter invoegen. Desnoods flikkeren ze hem gewoon voor je auto, waardoor jij op de noodrem kan, terwijl er prima ruimte achter mij was om in te voegen.

Invoegend verkeer heeft overigens volgens de verkeerswet géén voorrang!

Ik heb het zelf wel eens meegemaakt, dat ik er op een gecombineerde in-uit rit niet kon invoegen en dus vrolijk een andere snelweg op geleid werd. Dat werd 20 minuten omrijden. Balen? Ja, tuurlijk, maar past het niet, past het niet en voorrang afdwingen welke je niet hebt, heb ik een hekel aan.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:46

Sunnda schreef:
Het zijn altijd dezelfde types die irritant rechts blijven hangen en nergens in meedenken.
Ik mopper eerst en dan passeer ik ze en kijk naar binnen en dan worden al je vooroordelen weer bevestigd en moet ik er al weer om lachen.

En als er een middelste baan is, vind je ze vaak daar...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:46

Sunnda schreef:

Hahaha, goed omschreven inderdaad :')

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:48

Sunnda schreef:

+1

Overigens net als mensen die onnodig links rijden (met een slakkengang), waardoor er uiteindelijk niets anders op zit dan rechts inhalen

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:50

mvdende schreef:
Dat hoort de invoeger te doen...

Ik ben zo iemand die gewoon stug door blijft rijden op rechts, zeker als het rustiger is en er voldoende ruimte is om achter mij in te voegen. Dan laat de in voeger maar even gas los.
Ik

Dit soort mensen maken het verkeer inderdaad een stuk prettiger…
Laatst bijgewerkt door atilla op 06-08-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:51

Mkango schreef:
Kookaburra schreef:
[..]
Invoegen is een bijzondere manouvre. Dus heeft geen voorrang.
[...]
Ik denk dat iedereen wel op de hoogte is van de regels. :')
[...]

Andere discussie. Maar hier twijfel ik soms ernstig aan als ik om mij heen kijk in het verkeer _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:53

Ja ik schuif opzij als dat kan. Ineens de auto er voor gooien is natuurlijk niet relaxt.

Ik ken iemand die heeft bordjes in zijn auto met teksten als “u rijdt te hard” of “u kleeft aan mijn bumper”. Zijn passagier moet die dan opsteken wanneer nodig :')

“Kijk even naar links alvorens u invoegt” is in jullie geval wel toepasselijk :D

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:53

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 05-08-23 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:54

Evi84 schreef:
Ik heb neen geantwoord: als het rustig is en ik kan opschuiven: geen probleem, maar als het druk is en ik kan niet opschuiven heeft een invoeger geen voorrang en fa ik ook geen gevaarlijke manoevres uithalen.

Maar als iemand op de invoegstrook op snelheid is en jij houd de deur dicht, waar moet diegene dan heen. Vol in de remmen met als gevolg dat de invoegstrook vol komt te staan, want je kunt dan niet meer op snelheid komen. Niet heel handig dus.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 17:54

Rex_Rolfo schreef:
Als mensen gewoon fatsoenlijk de loud pedal intrappen is invoegen vaak een stuk makkelijker. Maar ja, dan heb je weer iemand die hooguit half gas geeft en bij 2000 toeren opschakelt, die is bij het einde van de invoegstrook nog niet op snelheid :-(

Ik heb 58pk :Y)
Als ik een stuk omhoog moet en vervolgens een korte invoeger heb, dan mag ik blij zijn als ik de 80 haal. En dan klapt de motor bijna uit elkaar van het aantal touren :+

Maar ik begrijp wat je bedoeld :o