Welke "spaarpotjes" heb jij?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Welke "spaarpotjes" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:37

Niet. Ik heb 1 goede spaarrekening en als ik een auto wil kopen of wil verbouwen in huis of wat dan ook haal ik het daar vanaf.
Potjes lijken me vooral een enorme administratieve rompslomp.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:40

Ik heb potjes - die zijn virtueel.
Daarnaast heb ik accounts - dat zijn echte rekeningen. Het kan bvb dat het geld voor reizen op verschillende accounts staat maar totaal van de potjes = totaal van de accounts.

Potjes:
Maandelijks:

Eten en drinken
Leuke dingen
Kledij
Medisch
Elektronica en streaming
Cadeaus
Gezamenlijke

Jaarlijks/onbeperkt
Reizen
Sparen
Poetshulp
Pensioen
Extra inkomsten ( hier stort ik mijn twee extra inkomens in - eind van het jaar keer ik ze dan maandelijks uit of gaan ze in een groot potje)

Via de app goodbudget

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:45

Ik heb niet echt spaarpotjes, maar ik heb 2 spaarrekeningen. Ik heb een vaste baan en een flex baan. Alles wat ik met flexen verdien komt op deze spaarrekening te staan. Ook heb ik de loonheffingskorting op nee staan waardoor ik jaarlijks van de belastingdienst een mooi bedrag terug krijg. Dat zet ik er ook op. Ik betaal alleen de hypotheek van deze rekening verder kom ik er niet aan.

De 2e spaarrekening komt spaargeld op te staan van mijn vaste baan. Ik keer mezelf 1000euro per maand uit om boodschappen, wegen belasting, zorgverzekering, benzinegeld etc van te betalen de rest van het overgebleven geld gaat dus naar de spaarrekening. Daar betaal ik grotere uitgaven van voor paard, auto en de vaste lasten etc.
Soms hou ik van die 1000 euro nog wel eens wat over en gaat ook op de spaarrekening. De bedragen die ik spaar verschillen dus maandelijks.

Ik ben even benieuwd: doen jullie in alle potjes maandelijks een vast bedrag of varieert dat ook soms?
Laatst bijgewerkt door skvetta op 03-08-22 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:46

Ik heb vijf potjes:

- Direct sparen, deze gebruik ik meer als tussenrekening mocht ik de maand door wat dan ook niet rond kunnen komen. Hier staat altijd maximaal een paar 100 euro op en aan het eind van de maand maak ik deze leeg en verdeel deze over mijn andere potjes.
- Een spaarrekening voor mezelf, deze gebruik ik voor straks evt een eigen huis of grotere auto. Wellicht ooit een paardentrailer.
- Een spaarrekening voor de paarden. Hier betaal ik eventuele grote uitgaven zoals een zadel of een dierenartsrekening van als hij om wat voor reden dan ook geopereerd moet worden. Deze wil ik naar 10.000 euro hebben.
- Stalgeldrekening. Wij hebben 1 pensionpaard staan van een goede vriendin van mij. Het stalgeld dat ze aan ons betaalt maken wij daar naar over. Eventuele 'winst' - wat niet zo heel veel is - gebruiken we om incidenteel iets nieuws voor op stal van te kopen. Denk aan waterbakken, hangers, mestvorken, dat soort spullen.
- Collegegeld: Hier staat mijn collegegeld van 2022-2023 op. Hopelijk studeer ik volgende zomer af en kan ik die pot voor weer wat anders gebruiken. Deze is daarna ook leeg :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:27

Sowieso voor beide kinderen een potje. Daarnaast

Huis --> nu hard bezig voor schilderwerk en zonnepanelen. Ook voor afbetalen hypotheek, onderhoud, enz.
Nood --> onvoorziene situaties. Spullen die stuk gaan, niet redden in de maand.
Mezelf --> potje dat ik helemaal mag uitdelen aan mezelf, kleding of gekke uitspattingen. Ik merkte dat ik het maandelijks "leuke dingen doen geld" vaak spendeerde aan de kinderen dus eigen potje gemaakt.
Vakantie --> spreekt voor zich
Auto --> ik had bedacht dat ik een lease auto wilde dus bedrag dat ik daar maandelijks aan kwijt zou zijn daarheen gezet zodat ik niet aan dat geld zou wennen. Uiteindelijk niet nodig maar potje is gebleven en gebruik ik voor onderhoud en ooit voor vervanging. Soms ook voor benzine met de huidige prijzen als ik niet uit kom.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 01:11

8nnemiek schreef:
Ik heb geen potjes, alleen een standaard spaarrekening.
Bij welke banken zitten jullie? Die van mij (asn) werkt volgens mij niet eens met potjes :=
Wel heb ik een aparte rekening voor mijn werk, waar altijd genoeg op staat om in geval van nood een nieuwe camera of laptop te kunnen kopen.

Wij hebben een sns waarbij je zoveel potjes kan maken ;)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 02:15

Ik heb 2 spaarpotjes:
1. Algemeen
2. Veulentje (was eerst voor dekgeld en dierenarts etc, nu voor stal en weiland omheinen)

Mijn man is slimmer. Die heeft ook spaarpotjes voor het hooi wat we jaarlijks inkopen en de gemeentelijke belastingen enzo. Hij is beter met geld dan ik, maar anders waren we ook allang failliet geweest. :D

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 06:16

Ik zit bij ING :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 06:32

Wij hebben 1 voor vakanties, 1 voor "later" en 1 algemene. Die van later blijven we helemaal af, die voor algemeen gebruiken we voor verbouwingen en andere grote uitgaven. De rest gaat altijd gewoon van de lopende rekening, met de huidige rentes kijk ik er niet zo nauw naar dat alles direct wordt weggeschreven naar spaarrekening.

Daarnaast hebben beiden kinderen een eigen spaarrekening, maar formeel zijn dat geen spaarpotjes. Daar gaat iedere maand geld heen voor later (bijv studie of huis). Als ze iets ouder zijn krijgen ze ook ieder een eigen betaalrekening met spaarrekening, die zijn meer bedoeld voor wat zij zelf sparen en mogen ze ook van uitgeven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 06:52

Eve_16 schreef:
Ik zit bij ING :)

Mijn man en ik ook. Ideaal!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:07

Ik ben gek op potjes en heb dan ook alles voor het sparen verdeeld.

Op mijn persoonlijke rekening heb ik de 4 potjes
1 rijbewijs
2 huis
3 auto
4 overig

Momenteel bezig met mijn rijbewijs en hier stort ik ook elke maand geld bij zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb. Mocht er nog geld over zijn gaat dat uiteindelijk naar het auto potje.

Huis is omdat we uiteindelijk willen gaan kopen. Dus altijd fijn om daar geld in te hebben.

Overige gebruik ik voor aankopen voor mezelf, of zodat ik wat kan uitgeven op vakantie etc.

Op onze gezamenlijke rekening heb ik ook een aantal potjes gemaakt. Daar hebben we er nu ook 4
1 dierenarts
2 vakantie/dagje weg
3 onvoorziene uitgave
4 vrij spaargeld

Bovenste 3 spreken denk ik voor zich. Het vrije spaargeld kan voor van alles worden gebruikt, bijvoorbeeld inrichting voor ons huidige huis etc.

@skvetta ja wij/ik storten elk maand een vast bedrag in die potjes. Alleen het vrije spaargeld niet, daar gaat geld op dat nog op de lopende rekening stond aan het eind van de maand.
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 04-08-22 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:07

Ooooh wat leuk om te lezen dat er heel veel mensen met aparte spaarpotjes zijn, ik dacht dat ik 1 van de weinige was :D

Dus ja hier ook spaarpotjes

1)Huis, elke maand 500 euro om 1x per jaar 6000 extra af te lossen op de hypotheek, dit is tevens ook
mijn pensioen(ben zzpér) en we krijgen elk jaar in januari zo'n 5000 van mijn schoonvader(mag je
belasting vrij schenken aan je kinderen).storten we ook vaak voor de aflossing

2)potje voor de dierenartskosten, deze wordt nu weer gevuld omdat onze oudste hond eind december
een
mega operatie aan beide kruisbanden heeft ondergaan van zo'n 6000 euro. hier doe ik 450 per maand
in, ook het stallings geld van onze 3 pension klanten gaat er bij.

3)potje voor een nieuwe bedrijfsautootje, doe ik 150.00 , elke 4 a 5 jaar koop ik een nieuw klein
autootje,
vorig jaar een nieuwe peugot 108 gekocht.

4)potje voor onze prive auto,

5)potje voor de 3 maandelijke BTW teruggave, elke maand stort ik daarop wat ik de afgelopen maand
aan BTW heb "verdiend".

6) potje voor zonnepanelen, maar die liggen nu op het dak, dus potje wordt opgeheven.

7)potje voor inkoop voor mijn pedicure praktijk, stort ik elke maand 500 euro op, 1x per jaar , geef ik
mij daar ook vakantiegeld uit

8) en dan nog een algemeen spaarpotje voor bijvoorbeeld , witgoed dat begeeft, televisie, vakantie, dat
soort zaken

Oja wij hebben ook nog een spaarpotje bij Essent :+ , we betalen 200 euro per maand aan voorschot, maar aangezien wij sinds juni zonnepanelen hebben en we hebben afgelopen winter veel meer hout gestookt, dus hebben we daar nu een spaarpotje van zo'n 1666 euro. :+

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:27

8nnemiek schreef:
Ik heb geen potjes, alleen een standaard spaarrekening.
Bij welke banken zitten jullie? Die van mij (asn) werkt volgens mij niet eens met potjes :=
Wel heb ik een aparte rekening voor mijn werk, waar altijd genoeg op staat om in geval van nood een nieuwe camera of laptop te kunnen kopen.

ASN heeft ook potjes hoor! Soort virtueel dan wel, binnen huidige spaar rekening!

Ik heb:
1. Algemene spaar; nu heb ik er stiekem 2, de een is wat ik sowieso wil sparen, de ander wat ik graag extra zou willen sparen. Na een dure maand red ik dat niet, maar anders gaat wat er dan nog op staat naar de rest
2. Zorgverzekering; betaal jaarlijks en spaar maandelijks daarvoor
3. Auto (onderhoud/afschrijving etc)
4. PhD; ik verwacht over 1,5-2 jaar te promoveren en dat is aardig duur helaas... Zet nu dus maandelijks geld ervoor opzij :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:33

Ik had inderdaad even gezocht bij ASN, en het zat erg goed verstopt in de app, maar ik heb nu ook de spaarpotjes geactiveerd :j
Geen idee of ik er veel gebruik van ga maken, maar leuk om eens te proberen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:35

Ik moet het nog even aanpassen maar het moet dit worden:
- 1 gezamenlijke (moet nog aangevraagd worden maar dat is gedoe)
- 1 algemene rekening voor onvoorziene kosten
- potje voor vakantie
- potje voor als ik straks geen studielening meer heb

Deze hebben allemaal doelen en die moeten wel gevuld worden voor het einde van dit jaar. En vakantie zelfs voor september. :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:36

Ik zit bij de Rabobank en gebruik de potjes tot de max :')

Ik heb 2 betaal rekeningen, eentje voor de vaste lasten en eentje voor overige betalingen. Op die laatste staat altijd 100 euro en zodra ik iets betaal stort ik het terug uit het betreffende potje.

Ik heb 5 spaarrekeningen := Kwam omdat ik al met potjes wilde werken voordat de bank dat mogelijk maakte, werkt voor mij goed. Onder die spaarrekeningen heb ik weer diverse potjes die ik vul, sommige elke maand, sommige met een specifiek doel. Gisteren even bij eentje geteld en daar had ik 15 potjes in 1 spaarrekening. De andere hebben er iets van 5-10.

Ik budgeteer dus eigenlijk met mijn rekeningen.

Voor mij zijn mijn financiën hierdoor super overzichtelijk geworden. Voor andere mensen zal het horror zijn :+

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:40

Ik heb ook verschillende potjes

1: Leuke dingen en onvoorzien. Voor vakantie, uitjes, reparatie auto, eigenrisico enzo. Als die te veel kosten om het van m'n leefgeld die maand te doen.
Wat ik op deze inleg scheelt per maand. Is wat ik over heb op de dag dat m'n nieuwe loon gestort wordt.
Wat ik eind van het jaar hierop over heb (na betalen zorgverzekering en autoverzekering, betaal ik jaarlijks) gaat 75% van naar de eigen huis rekening.

2: Eigen huis:
standaard bedrag per maand komt daar op. Ooit hoop ik opmezelf te kunnen daarvan.

3: Huis
Zelfde idee als potje 2. Alleen dan bij een andere bank met betere rente. Kom ik bij 2 op een bepaald bedrag, dan zet ik het over naar deze. Een rekening waar sinds het aanmaken nog nooit is afgehaald.

4: Beleggingen
Dat is een potje waar ik heel af en toe wat geld bij doe. Afhalen nog nooit gedaan, wil ik ook pas in uiterste nood doen.
Laatst bijgewerkt door kosseh op 04-08-22 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:42

Ik heb enkel een lopende rekening en een spaarrekening. En in huis een cash spaarpotje apart waar ik aan het begin van de maand het voorziene lesgeld in stop en smid indien die in de lopende maand moet komen.

Op het einde van iedere week stop ik muntgeld en briefgeld vanaf 50 cent wat over is in mijn portemonnee ook in dat potje. Soms heb ik over en gaat dat mee naar de maand nadien, en soms is het potje leeg :)

Op mijn spaar probeer ik wel maandelijks wat bij te schrijven. Ik had een bepaald bedrag in mijn hoofd wat ik erop wou hebben tegen 31/12, en dat bedrag heb ik al behaald. Nu spaar ik gewoon door omdat elke extra altijd fijn is, maar het is geen "must" meer. Het geld wat hier op staat is voor (grotere) onkosten aan de auto, reizen, dierenarts, duurdere aankopen.
Ik bereken echter altijd van mijn loon mijn vaste kosten (huur weide, paardenpotje van hierboven, diesel, vaste lasten) en dan bekijk ik hoeveel zakgeld ik mezelf wil toestaan en zet dat wat ruimer en wat over is gaat naar de spaar. Daardoor hoef ik de laatste tijd zelden van de spaar terug te boeken.

Met mijn partner spaar ik ook wel. We maken elke maand een vast bedrag over naar onze gezamenlijke rekening, en wat over is is gewoon extra. Omdat het kan :o

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:50

Ik heb een spaarrekening voor mijn paard, en één voor mijzelf/onverwacht hoge kosten, waar ik ook eventuele kosten voor de katten uithaal.
Het gros betaal ik echter van mijn lopende rekening. De spaarrekeningen zijn echt meer voor onverwacht hoge uitgaven, of dingen die ik al een tijd wil hebben/doen, maar die toch hogere bedragen kosten.
De verschillende potjes heb ik niet zo nodig, zolang ik mezelf voorhoud om niet zomaar aan het spaargeld te zitten en mijn lopende rekening in het groen te houden. :j Tactiek werkt al jaren prima voor me.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:51

Goof schreef:
Niet. Ik heb 1 goede spaarrekening en als ik een auto wil kopen of wil verbouwen in huis of wat dan ook haal ik het daar vanaf.

Ik ook. Ik heb wel een betaal en spaarrekening voor mijn dochter waar elke maand een vast bedrag naar toe gaat. Verder niet. Ik maak regelmatig wat over naar mijn spaarrekening en dat was het. Geen aparte potjes.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:56

Algemene spaarrekening
Huis
Vakantie
Auto
Telefoon (en als ik nieuwe telefoon heb, straks sparen voor een nieuwe racefiets)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:02

Goof schreef:

Ik snap opeens waarom die bankkosten zo omhoog gaan :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:10

Potjes bij de SNS is gewoon onderdeel van je spaarrekening. Dus zie niet wat dat voor een invloed zou moeten hebben op je bankkosten. Is gewoon virtueel. Het geld staat nog steeds gewoon op 1 dezelfde rekening. Alleen kan je het online zelf onderverdelen als je dat zou willen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:22

Ik vind het potjes concept wel fascinerend. Hoe bepaal je welk bedrag je naar welk potje overzet en welke potjes hebben dan prioriteit?

Wij hebben gewoon een zichtrekening en 1 spaarrekening. Daar gaat alles op 1 hoop. We schrijven eigenlijk nooit geld van de spaar terug over naar de zicht enkel voor een vooraf besproken grote aankoop zoals een paard dan bijvoorbeeld.
Er gaat gewoon een vast bedrag per maand naar de spaarrekening. Als er dan op het einde van de maand nog geld overschiet op de zichtrekening wordt dat vaak ook nog naar de spaarrekening overgeschreven.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:24

1. Algemene spaarrekening (bij andere bank)
2. Pensioen potje

Ik spaar al sinds m’n 25e iedere maand vast bedrag voor m’n pensioen :+
Waarschijnlijk heb ik het tegen die tijd helemaal niet nodig, maar is fijn om iets achter de hand te hebben mocht het leven anders lopen dan gedacht.
Dat geld reken ik ook niet mee als m’n spaargeld