Dat is dan wel analytische chemie, geen biochemie/biomedisch, daar is het vaak minder. Natuurlijk zijn er sectoren waarin de salarissen hoger liggen, maar ik vind het zeker niet slecht betaald als je weg blijft van routine labs.
Onder mijn voormalig klasgenoten heeft vrijwel iedereen nog een baan gerelateerd aan het lab. Sommigen als (research)analist, maar velen zijn ook doorgegroeid tot labhoofd, veiligheidscoördinator, kwaliteitsmedewerker.
Ik ben zelf onderzoeker, dat wil zeggen dat ik naast een klein deel lab werk en data analyse (10% van mijn tijd ongeveer) ook projecten begeleidt, een adviserende rol heb in aanschaf van apparatuur en software, nieuwe analyse methoden ontwikkel en implementeer volgens geldende kwaliteitseisen, acquisitie van nieuwe projecten doe en conferenties bezoek om het werk te presenteren. Lekker veelzijdig dus

daar tegenover staat wel dat ik in een UMC veel flexibeler mijn uren kan indelen. Ik werk nu bijvoorbeeld 4 dagen 9 uur in plaats van 5 keer 8 uur en dan één dag in de twee weken vrij. Wel kan zij veel makkelijker doorgroeien. Recent zijn twee van mijn collega's naar andere bedrijven vertrokken, ééntje naar een 'operator' functie bij een farmaceut, die verdient stukken meer dan ik, maar is op dit moment eigenlijk vooral man in het proces, hij heeft bijna geen verantwoordelijkheden meer. Een ander is vertrokken naar een dienstlab en voert hier iedere dag dezelfde analyse uit, zij wilde graag minder 'research' en meer 'analist'. Wat ik zeggen wil is dat je veel kanten op kunt met een HLO papiertje. Wel merk ik dat er vaak functies open staan waarvoor een BSc of MSc gevraagd wordt wat ook wel een MLO4 of BSc zou kunnen zijn.

en inderdaad daarna oneindig wachten op het lab en eindigen met een kolf aangekoekte prut. Niet mijn hobby in ieder geval.