Samengesteld gezin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Re: Samengesteld gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:44

Laat je vriend eens kijken naar geweldloos verzet. Voor mijn man was dat heel duidelijk. Hij liet ze ruim over zn grens gaan (alles draaide om de meiden) en dan ineens was t te ver en werd ie boos. Dat was niet duidelijk. Geweldloos verzet is en methode die kinderen eigenlijk wat meer de consequenties van hun eigen daden laat inzien. De ouder is dus niet de straffende.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:59

Hier ook een samengesteld gezin met 2 pubers, een baby van ons samen erbij en sinds 5 jaar ervaring met co ouderschap. Mocht je ervaringen willen uitwisselen dan hoor ik het wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:29

Lastige situatie TS

Maar ook herkenbaar.
Ook bij mijn vriend bij tijden de angst om ze kwijt te raken en daar handelde hij ook naar.

Als hij "nee" zei, dan was het eigenlijk voor 70% een nee, maar stiekem ook 30% een "ja".
Kinderen voelen dat. Ze handelen ernaar en het geeft ze onrust.

Ik heb mijn vriend toen een sessie cadeau gedaan bij iemand die coacht met paarden.
Dat was voor hem wel een eye-opener.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:38

Ik ben ook kind van een samengesteld gezin. Ik ben de oudste, heb 1 biologisch broertje en twee stief broertjes. Wij woonden eigenlijk bijna altijd samen (met vier dus), behalve als m’n broertje en ik naar mijn moeder gingen.

Laat ik beginnen met dat ik jouw struggles enorm goed snap. Het zijn niet jouw kinderen, die al jaren met een andere opvoed stijl dan de jouwe zijn opgevoed. Dat samen voegen is ook gewoon heel moeilijk.
Ik wil daarin graag belichten hoe mijn broertje het ervaren heeft. Hij had het OOK heel moeilijk. Hij was het strakke regime van mijn vader gewend, mijn stiefmoeder was veel losser, waardoor er drie situaties qua regels ontstonden.
1. De regels van mijn vader
2. De regels van hun samen
3. De regels van mijn stiefmoeder

Als mijn vader er niet was gold de derde situatie bijvoorbeeld. Als ze beide er waren was het een combinatie van situatie 1 en 2. Mijn broertje vond dit enorm verwarrend en heeft het daar ook heel moeilijk mee gehad, omdat mijn stief broertjes vanwege situatie 3 altijd meer voor elkaar kregen en hij zich dus ‘achtergesteld’ voelde.

In de weekenden bij mijn moeder was de situatie heel anders. Ook daar heb ik een stiefbroer en zus, maar die waren ouder en minder vaak aanwezig.
Mijn stiefvader bemoeide zich niet met onze opvoeding, dat was de afspraak met mijn moeder. Natuurlijk mocht hij vragen of we even wilden helpen met iets opruimen oid. Maar hij mocht van mijn moeder niets zeggen over dat mijn slaapkamer een rotzooi was. Als hij zich daaraan stoorde zou hij dit bij mijn moeder melden en zij zou ons er op aanspreken.

Ik wil je dat laatste adviseren, maar je partner moet daar ook voor open staan. Want dat betekent dat hij wel z’n taak moet doen als we voor jou iets is waar je mee zit.

Bespreek met je partner dat het ook jouw huis is, en dat zijn kinderen in jouw huis ook betekent dat jullie daar samen goede afspraken over moeten maken. Wat is jouw rol daarin is een belangrijk onderdeel van het gesprek.
Maak hier samen goede afspraken over, zodat het ook voor jou werkt en jij jouw ei ook kwijt kan bij hem.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:04

Sannens schreef:
Ik ben ook kind van een samengesteld gezin. Ik ben de oudste, heb 1 biologisch broertje en twee stief broertjes. Wij woonden eigenlijk bijna altijd samen (met vier dus), behalve als m’n broertje en ik naar mijn moeder gingen.

Laat ik beginnen met dat ik jouw struggles enorm goed snap. Het zijn niet jouw kinderen, die al jaren met een andere opvoed stijl dan de jouwe zijn opgevoed. Dat samen voegen is ook gewoon heel moeilijk.
Ik wil daarin graag belichten hoe mijn broertje het ervaren heeft. Hij had het OOK heel moeilijk. Hij was het strakke regime van mijn vader gewend, mijn stiefmoeder was veel losser, waardoor er drie situaties qua regels ontstonden.

Als mijn vader er niet was gold de derde situatie bijvoorbeeld. Als ze beide er waren was het een combinatie van situatie 1 en 2. Mijn broertje vond dit enorm verwarrend en heeft het daar ook heel moeilijk mee gehad, omdat mijn stief broertjes vanwege situatie 3 altijd meer voor elkaar kregen en hij zich dus ‘achtergesteld’ voelde.

In de weekenden bij mijn moeder was de situatie heel anders. Ook daar heb ik een stiefbroer en zus, maar die waren ouder en minder vaak aanwezig.
Mijn stiefvader bemoeide zich niet met onze opvoeding, dat was de afspraak met mijn moeder. Natuurlijk mocht hij vragen of we even wilden helpen met iets opruimen oid. Maar hij mocht van mijn moeder niets zeggen over dat mijn slaapkamer een rotzooi was. Als hij zich daaraan stoorde zou hij dit bij mijn moeder melden en zij zou ons er op aanspreken.

Ik wil je dat laatste adviseren, maar je partner moet daar ook voor open staan. Want dat betekent dat hij wel z’n taak moet doen als we voor jou iets is waar je mee zit.

Bespreek met je partner dat het ook jouw huis is, en dat zijn kinderen in jouw huis ook betekent dat jullie daar samen goede afspraken over moeten maken. Wat is jouw rol daarin is een belangrijk onderdeel van het gesprek.
Maak hier samen goede afspraken over, zodat het ook voor jou werkt en jij jouw ei ook kwijt kan bij hem.

In aanvulling hierop... Je kunt ook, met de kinderen erbij,afspreken dat er opvoedregels en huishoudregels zijn. Op de huishoudregels (vaat in de vaatwasser zetten bijv) mogen ze door iedereen aangesproken worden, op de opvoedregels (je moet zo en zo laat thuis zijn bijv) alleen door de ouder. Hun kamer was hun kamer, als ik me ergens aan stoorde trok ik de deur dicht en besprak het met mijn man. Regelmatig hadden ze stress omdat kleding niet gewassen was, maar dat was ook meteen heel makkelijk; afspraak was dat ik niet op hun kamer rommelde, dus ik waste alleen wat in de wasmand lag. Overigens zijn die regels wel door mijn man gecommuniceerd.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:29

WenK schreef:
Sannens schreef:

In aanvulling hierop... Je kunt ook, met de kinderen erbij,afspreken dat er opvoedregels en huishoudregels zijn. Op de huishoudregels (vaat in de vaatwasser zetten bijv) mogen ze door iedereen aangesproken worden, op de opvoedregels (je moet zo en zo laat thuis zijn bijv) alleen door de ouder. Hun kamer was hun kamer, als ik me ergens aan stoorde trok ik de deur dicht en besprak het met mijn man. Regelmatig hadden ze stress omdat kleding niet gewassen was, maar dat was ook meteen heel makkelijk; afspraak was dat ik niet op hun kamer rommelde, dus ik waste alleen wat in de wasmand lag. Overigens zijn die regels wel door mijn man gecommuniceerd.

Dit laatste is zoals ik het probeer te doen..
ik bemoei me met de huisregels (zooi opruimen in de algemene ruimtes, regels aan tafel mbt het eten etc.) maar ik bemoei me niet met opvoedkundige dingen en al helemaal niet met de zooi op haar kamer. Dat is de taak van haar vader.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:38

Bij deze volg ik graag, kan goed de tips en ervaringen gebruiken.

Ik denk dat ik toch lekker mijn eigen huis hou!

Mijn vriend wordt horendol van zijn 3 dochters, hij begrijpt mij nu veel en veel beter waarom ik lekker kinderloos ben gebleven.

Maar ze zijn er nu eenmaal en ik accepteer ze bij mijn vriend, want hij heeft nou eenmaal kinderen.

Hij is een goede vader en stelt ook grenzen bij ze maar soms is dat voor hem lastig, want ze zijn 17, 14 en 12.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 19:48

Heeft je vriend een nare scheiding achter de rug? Heeft hij wellicht last van een schuldgevoel en stelt hij daarom geen grenzen?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 19:52

Overal kan ik ja op antwoorden, Sophie..

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 21:36

Ik heb een samengesteld gezin. Mijn man heeft een zoon van 12 en wij hebben samen een zoontje van 2,5 week.
Ik merk dat hij op dit moment meer heeft met zijn zoon van 12 dan onze zoontje. Ik ben dan ook met veel dingen op mezelf aangewezen. Ik ben zelf iets strenger, wat zijn zoon betreft, omdat er bepaalde afspraken zijn gemaakt met zijn moeder. Helaas houd manlief zich er niet zo aan.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 00:16

PercyLeen schreef:
Wauw wat veel reacties en wat fijn die herkenbaarheid! De kinderen van mijn vriend zijn 9 en 12 en verschrikkelijke plakkers aan papa. Kunnen zichzelf geen dag vermaken en mijn vriend vindt het ook heerlijk om de hele dag met de kinderen in de weer te zijn. Dit resulteert er in dat wanneer het even niet om hun draait dat ze de aandacht wel opeisen. Als het moet van s ochtends vroeg tot s avonds laat. Mijn vriend doet niks anders dan de hele tijd herhalen of het af en toe wat minder mag. Vooral die van 9 heeft hier geen enkele boodschap aan en lacht zijn vader gewoon uit. Ik vreet me helemaal op. En gisteren ben ik dus gebarsten en uitgevallen en heb ik tegen de jongste gezegd dat ik wilde dat hij zijn mond dicht hield tot dat we thuis waren (20min) dan heb ik dus mijn vriend recht tegenover me staan. Volgens hem moet ik de dialoog aan gaan. Ik heb zelf geen kinderen maar als er de hele dag door wel 30x wordt gevraagd of je ergens mee op wil houden en je dat gewoon weg lacht dan stopt toch ergens een keer de dialoog? Of zie ik het dan echt helemaal verkeerd?

Nee joh, dat kan je echt niet maken. Dat je aangeeft dat je er zelf wel een beetje genoeg van hebt is prima maar het is echt niet aan jou om de 9-jarige te bevelen z’n mond te houden. Daar heb je in mijn ogen ook echt een grens overschreden.

Ik ben nu zelf bijna 7 jaar stiefmoeder (ze zijn nu 20&18) en sinds vorig jaar gaat het eigenlijk pas goed. Ik heb wel eens gelezen dat het 7 jaar duurt voordat een samengesteld gezin echt aan elkaar gewend is en op elkaar ingespeeld en ik denk dat dat wel klopt. Eerste jaren waren echt enorm moeizaam en de andere ouder had daarin ook een grote rol. Vorig jaar heeft de oudste besloten bij ons te komen wonen en met de jongste wordt het contact ook eindelijk beter. Als stiefmoeder is het heel lang vooral heel veel geven en assisteren en weinig (eigenlijk niks) terug krijgen. Nou ja, nu na al die jaren heb ik wel een hele goede band met de oudste en daar ben ik wel enorm blij mee.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 01:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet kan vinden in de opmerkingen als dat er niet gezegd mag worden dat ze hun mond moeten houden.

Als ik een gesprek heb met hun vader en ze blaatten erdoorheen zeg ik toch echt wel dat ze hun mond even moeten houden en even moeten wachten. Waarom is het ineens anders als stiefouder zijnde, normaal is er ook een moeder/vader, moeder/moeder, vader/vader etc.

Dat ik niet hun “echte” ouder ben betekend niet dat ze bij mij alles kunnen doen en laten en ik daar niks van zou mogen zeggen. Ben dan ook heel blij dat wij met onze 2 jaar gewoon samenwerken en het echt niet alleen maar geven is. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat vol te houden is.

Vraag me ook af wat dan uiteindelijk het “terug krijgen” inhoud. Ik behandel de kids met respect en duidelijkheid, ze komen met vrijwel alles bij mij vragen of iets mag of kan en amper bij hun vader. In ruil daarvoor gedragen ze zich en door die wissel werking mogen ze ook weer meer. Als ze te ver gaan grijp ik ook echt wel in, wellicht omdat partner aan 1 oor doof is ( en makkelijk in zn eigen wereldje zit te suffen ) en ik uiteindelijk de gemene sneren van de kids naar elkaar wel hoor. Dan zou ik dat eerst tegen hun vader moeten zeggen die er dan iets van tegen hun zegt terwijl hij het niet heeft gehoord en eigenlijk van niks weet? Ik kan me niet voorstellen hoe dat werkt… oprecht natuurlijk, niet om iemand af te kraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 02:49

Hier nog een samengesteld gezin.

Ik lees even mee voor alle tips die voorbij komen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 03:39

Je kan best je eigen grenzen aangeven, dat doe ik ook. Zeker in m’n eigen huis. Voordat ik ze naar XYZ breng verwacht ik ook zeker wel dat ze m’n huis fatsoenlijk achter laat. Schone wasbak, geen servies of afval meer op de kamer. Dat zijn gewoon huisregels. Maar mocht ze er bijvoorbeeld wel tussenuit piepen zonder dat dat op orde is dan is het aan mijn man om daar wat van te zeggen. In mijn ogen is het bijvoorbeeld niet aan een stiefouder om te zeggen “je mag niet naar vriendin X”, “zo en zo laat thuis zijn”, “ga voor straf maar naar je kamer”. Daarbij gezegd vind ik het bijvoorbeeld ook mijn plaats niet om straffen in stand te houden. Als mijn man vind dat ze voor straf een week lang elke avond de afwas moet doen moet hij zelf maar regelen dat ze dat doet.

Met terug krijgen bedoel ik dat ze dus uit zichzelf iets kopen voor m’n verjaardag of Moederdag , me meenemen naar de nagelsalon, of gewoon sowieso iets kopen als ze denken oh hee dat is net wat voor Mavelle.

Dat had misschien al wel eerder zo kunnen zijn, maar voor mijn stiefkinderen heeft het gewoon geduurd totdat ze wat volwassener waren en zelf zagen hoe de vork in de steel zat.

Edit. Nog even wat toegevoegd aan de eerste alinea

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:33

Mavelle schreef:
PercyLeen schreef:
Wauw wat veel reacties en wat fijn die herkenbaarheid! De kinderen van mijn vriend zijn 9 en 12 en verschrikkelijke plakkers aan papa. Kunnen zichzelf geen dag vermaken en mijn vriend vindt het ook heerlijk om de hele dag met de kinderen in de weer te zijn. Dit resulteert er in dat wanneer het even niet om hun draait dat ze de aandacht wel opeisen. Als het moet van s ochtends vroeg tot s avonds laat. Mijn vriend doet niks anders dan de hele tijd herhalen of het af en toe wat minder mag. Vooral die van 9 heeft hier geen enkele boodschap aan en lacht zijn vader gewoon uit. Ik vreet me helemaal op. En gisteren ben ik dus gebarsten en uitgevallen en heb ik tegen de jongste gezegd dat ik wilde dat hij zijn mond dicht hield tot dat we thuis waren (20min) dan heb ik dus mijn vriend recht tegenover me staan. Volgens hem moet ik de dialoog aan gaan. Ik heb zelf geen kinderen maar als er de hele dag door wel 30x wordt gevraagd of je ergens mee op wil houden en je dat gewoon weg lacht dan stopt toch ergens een keer de dialoog? Of zie ik het dan echt helemaal verkeerd?

Nee joh, dat kan je echt niet maken. Dat je aangeeft dat je er zelf wel een beetje genoeg van hebt is prima maar het is echt niet aan jou om de 9-jarige te bevelen z’n mond te houden. Daar heb je in mijn ogen ook echt een grens overschreden.

Ik ben nu zelf bijna 7 jaar stiefmoeder (ze zijn nu 20&18) en sinds vorig jaar gaat het eigenlijk pas goed. Ik heb wel eens gelezen dat het 7 jaar duurt voordat een samengesteld gezin echt aan elkaar gewend is en op elkaar ingespeeld en ik denk dat dat wel klopt. Eerste jaren waren echt enorm moeizaam en de andere ouder had daarin ook een grote rol. Vorig jaar heeft de oudste besloten bij ons te komen wonen en met de jongste wordt het contact ook eindelijk beter. Als stiefmoeder is het heel lang vooral heel veel geven en assisteren en weinig (eigenlijk niks) terug krijgen. Nou ja, nu na al die jaren heb ik wel een hele goede band met de oudste en daar ben ik wel enorm blij mee.

Ik haal deze er even uit, maar ik lees in andere berichten ook nog zaken waar ik heel verbaasd over ben, als kind uit een samengesteld gezin.

Waarom zou TS niet mogen bijsturen? In dit geval: verlangen/zeggen dat de kinderen hun mond houden, als ze te ver gaan?
Ik begrijp dat oprecht niet - TS woont daar ook, doet de was en de plas van de kinderen, kookt voor hen, enzoverder. Ze mag dus wel voor sloof spelen, maar moet verder over zich heen laten lopen?

Als de vader niet bijstuurt, moet TS het doen - want anders doet niemand het.
Mijn stiefouders mochten mij en mijn broer ook gewoon "mee opvoeden" hoor. En zolang wij ons gedroegen was dat misschien niet heel merkbaar - maar als mijn kamer een vuilnisbelt was, mochten zij daar ook gewoon een opmerking over maken en de boodschap "opruimen" geven, en daar had papa/mama echt nooit een probleem mee hoor. Als mijn broer met zijn voetbal per ongeluk een ruit uittrapte, mocht mijn stiefmoeder daar best boos om worden van onze papa - en wij vonden dat gewoon normaal. Ik snap niet waarom dat niet zo zijn zijn - we wonen in 1 huis, zij zijn de volwassenen. Het is niet omdat 1 van hen mij niet gebaard/verwerkt heeft, dat ze niets over mij/mijn broer te zeggen zouden hebben?

Stel nou dat die kinderen op bezoek zijn bij een tante of bij een grootouder. En dat ze daar het varken uithangen - dan mag daar niets van gezegd worden tot papa er weer is om 3u later verbaal op de vingers te tikken?

TS is een volwassene. Kinderen horen respect te hebben voor volwassenen. En al zéker als het om een volwassene gaat zoals TS - een stiefouder, iemand die mee voor de kinderen zorgt, iemand die in hetzelfde huis woont (en dus ook financieel zal bijdragen voor de kinderen). Als die kinderen zich niet gedragen in het bijzijn van TS - waarom zou zij dan in Godsnaam niet mogen corrigeren?

Ik vind ook wel dat de vader meer grenzen zou moeten stellen, dat zou het voor TS ook makkelijker maken - maar ik zie echt niet in waarom TS niet mee zou mogen opvoeden, ze moet tenslotte wel samenleven met die kinderen. En niet alleen random samenleven, het zijn niet gewoon huisgenoten - TS zal heel wat doen/laten voor die kinderen, dus heeft ze toch automatisch het recht ook grenzen te hebben/stellen?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:10

Ik denk dat er in het verhaal wel/niet ergens iets van zeggen ook een stukje leeftijd zit. Bij kinderen van 3/4/5 zul je veel meer een mede opvoedrol oppakken dan bij 13/14/15.

En natuurlijk zijn er grijze gebieden, bij ieder kind wat door me heen schreeuwt zal ik zeggen dat ik even aan het praten ben en het niet netjes is om me op die manier aan te spreken. Maar boos worden, straf uitdelen of straf in stand houden is in mijn ogen echt aan de ouder.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:40

Mavelle schreef:
Je kan best je eigen grenzen aangeven, dat doe ik ook. Zeker in m’n eigen huis. Voordat ik ze naar XYZ breng verwacht ik ook zeker wel dat ze m’n huis fatsoenlijk achter laat. Schone wasbak, geen servies of afval meer op de kamer. Dat zijn gewoon huisregels. Maar mocht ze er bijvoorbeeld wel tussenuit piepen zonder dat dat op orde is dan is het aan mijn man om daar wat van te zeggen. In mijn ogen is het bijvoorbeeld niet aan een stiefouder om te zeggen “je mag niet naar vriendin X”, “zo en zo laat thuis zijn”, “ga voor straf maar naar je kamer”. Daarbij gezegd vind ik het bijvoorbeeld ook mijn plaats niet om straffen in stand te houden. Als mijn man vind dat ze voor straf een week lang elke avond de afwas moet doen moet hij zelf maar regelen dat ze dat doet.

Met terug krijgen bedoel ik dat ze dus uit zichzelf iets kopen voor m’n verjaardag of Moederdag , me meenemen naar de nagelsalon, of gewoon sowieso iets kopen als ze denken oh hee dat is net wat voor Mavelle.

Dat had misschien al wel eerder zo kunnen zijn, maar voor mijn stiefkinderen heeft het gewoon geduurd totdat ze wat volwassener waren en zelf zagen hoe de vork in de steel zat.

Edit. Nog even wat toegevoegd aan de eerste alinea

Zo begrijp ik wat je bedoelt inderdaad wel iets beter. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik wel blij ben dat het hier iets anders gaat en ook de post van LWDaisy hierin herken zoals het bij ons vroeger ging met mijn stiefouders.

Nu zijn ze bij ons 6 en 9 en dus sinds 4 en 7 komen ze over de vloer. Ze hebben de manier waarop het gaat binnen no time opgepakt en nooit problemen mee gehad. Wellicht gaat dat nog wel komen want ergens bereid ik me vast voor op de “jij bent mijn moeder niet” in de pubertijd straks.

Maar ergens vind ik dat ook een stukje disrespect (is dat een woord? :+ ) uiteraard ben ik hun moeder niet maar ik zorg (tegen die tijd) inderdaad wel al jaren voor ze en dat plus het feit dat ik ouder ben en ik opgevoed ben dat daar gepaste respect bij komt kijken (natuurlijk moeten het geen soldaatjes zijn die orders opvolgen).

Ik hoop vooral dat TS er herkenbare dingen uit kan vissen en we misschien her en der wat situaties kunnen bespreken die van meerdere kanten qua aanpak toegelicht kunnen worden door degene die met zoiets ervaring hebben gehad. Denk dat we dat allemaal af en toe wel kunnen gebruiken haha.

Want ondanks dat ik op een bepaalde manier opgevoed ben en het bij ons op deze manier gaat probeer ik wel altijd open te staan voor een andere manier, misschien werkt dat een stuk beter voor zo’n situatie!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 09:35

Bedankt voor de vele reacties! Laat ik voorop stellen dat ik idd zeker niet bepaal of de kinderen ergens wel of niet heen mogen of straffen uit deel die ik zelf bedenk! Dat is ook helemaal niet mijn insteek. Ik was alleen benieuwd of ik wel het recht heb om de kinderen aan te spreken op hun gedrag wanneer dit in mijn ogen onacceptabel is. Dat ik het misschien anders had moeten doen. Ja dat denk ik ook wel. Ik heb ook mijn excuses aangeboden aan de kinderen. Waarop de oudste zei: maar ik snap het wel. We waren ook echt vervelend. De jongste is helaas slecht te bereiken en lijkt geen enkel benul te hebben van zijn eigen gedrag. Dat maakt het corrigeren lastig. En daarin zijn we beide zoekende en heeft mijn partner engelen geduld en ik wat minder.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:45

Kan je in jullie huis een plekje voor jezelf creeren?

Ik zag gisteren een ikvertrek uitzending, die mensen hadden een LAT relatie in 1 huis, de ene woonde boven en de andere beneden in een appartemement, ieder met eigen kinderen en dan daar tussen het bedrijf.

Dat is in een 'normaal' gezinshuis niet haalbaar, maar een eigen plekje, even weg van partner en kinderen als je daar behoeft aan hebt, zou ik wel naar kijken. Het is wel heel veel in 1x he. Voor zowel jou (van niets naar samenwonen en coouderschap) als voor hem (scheiding, nieuwe partner, ander huis) en de kinderen (nieuwe 'stiefmoeder', andere woning, papa die anders is dan 'vroeger').

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:55

Ik ben zelf kind van gescheiden ouders die beide ook weer een leven opbouwden met nieuwe partners.

Bij mijn vader mocht zijn vriendin mij bijsturen, aanspreken en bijvoorbeeld een taak/opdracht geven of het gesprek met me aangaan als ik dingen deed die niet door de beugel konden.
Echt straffen deed mijn vader maar of dat zo afgesproken was of puur toeval weet ik niet. :+
Maar zijn vriendin had ook gewoon een opvoedende rol in de dagelijkse omgang als ik daar was en haar regels werden ook meegenomen hierin, lag haar visie en die van mijn vader uiteen dan werd dat wsl onderling besproken en afspraken over gemaakt maar mijn vader is altijd heel duidelijk geweest dat zijn huis mijn veilige haven was en dat ik binnen bepaalde grenzen veel vrijheid had.
Er werd van mij verwacht dat ik mensen met respect benaderde en als ik dat in een opstandige bui niet deed werd ik er ook gewoon op aangesproken, idem voor bijvoorbeeld een rotzooi maken van mijn slaapkamer, daar mocht zijn vriendin ook gerust bij aangeven dat ik mijn kamer moest opruimen.

Bij mijn moeder was haar man ook mede opvoeder maar die was degene die mij als last zag etc.
Zeer kort gezegd: compleet poedersuiker situatie waarin ik amper getolereerd werd. -O-
Daar heb ik het verder ook bijna niet over, is niet van toepassing hier. :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:52

Interessant topic....
Ik kom zelf uit een samengesteld gezin, mijn moeder is overleden toen ik 4 was en toen ik bijna 5,5 was kreeg mijn vader een nieuwe vriendin met 4 kinderen uit meerder relaties.
Toen waren we ineens met 6 kinderen
Meisje van 2 jaar
Ik van 5,5 jaar
Jongen van 12 jaar
Mijn broer van 12 jaar
Meisje van 21 jaar
Jongen van 22 jaar

Heel pittig was dit voor ons allemaal vooral ook omdat de opvoeding a mijn vader en zijn vriendin mijlen er uiteen liepen. Ik kan er inmiddels boeken over schrijven helaas maar ik ben nu 39 jaar en na het iverlijden van mijn vader toen ik 20 jaar was zijn we allemaal onze eigen weg in gegaan omdat het toen helemaal stroef verliep.

Het moeilijke is vaak het verschil in opvoeding van de kids is mijn ervaring vooral.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:56

Ik ga inderdaad niet over bedtijd, zakgeld, hun sportclub, huiswerk, slaapkamer opruimen, afspraken met vriendjes/vriendinnetjes etc.

Wel over wat mij "raakt". Dus wel over spullen opruimen in de gemeenschappelijke ruimtes, elkaar goedemorgen wensen, niet inbreken in een gesprek, geen gedoe over het eten dat ik gekookt heb, etc.

De fatsoensregels dus :D

En als ze bij ons zijn, dan doe ik meer mn eigen ding. Ik spreek vaker met vriendinnen/ familie af. Ik ga vaker een stuk fietsen, ga meer paardrijden, etc.