Objectieve meningen nodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe om te gaan met de inkomende calls

Poll eindigt op

Niet piepen, nog even en het hoeft niet meer. Bijkomen doe je maar in de vakantie.
22 (7%)
Bescherm jezelf en houd je werkgever en collega's aan de gemaakte afspraken.
260 (90%)
Anders, nl. :....
5 (1%)

Totaal aantal stemmen: 287

Urielle

Re: Objectieve meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 22:04

Er komen fijne tips voorbij, waarvoor dank!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:09

Jezelf beschermen, sowieso.

Mocht je het lastig vinden om collega's of leidinggevende hierop aan te spreken, vraag een (spoed)consult aan bij de bedrijfsarts en leg uit dat het op deze manier niet gaat.
Er zijn immers niet voor niets afspraken gemaakt bij je reïntegratie.

Maar zeker voor jezelf zorgen, want je collega's doen het niet.

Als t niet kan zoals jij het kunt, dan word je weer ziek. Moeten ze het ook acuut zonder je doen, zoals Ibbel ook al schreef. En dat is een werkgever waar je al ontslag genomen hebt echt niet waard!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:47

Je hebt de afspraak gemaakt in blokken de telefoon op te nemen. Daar zou ik me aan houden, ook als dat betekent dat je 2 collega's het drukker krijgen. Dat er zoveel collega's met vakantie zijn mag niet jouw probleem worden. Dat is het probleem van het management. Verder ter bescherming van je zelf en je verantwoordelijkheisgevoel zorgen dat je buiten die blokken niet telefonisch bereikbaar bent.
En wat men verder van je vindt of denkt lekker naast je neerleggen. Je bent straks weg en snel vergeten door je huidige collega's ;-) Zo gaat dat nu eenmaal ...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:43

Jeetje TS, wat een vervelende situatie. Ik ben van mening dat je absoluut voor jezelf moet zorgen. Het helpt niemand als je omvalt en je bent zelf uiteindelijk degene die er het meeste last van heeft. Mocht je merken dat je dat punt nadert, meldt jezelf dan uit voorzorg ziek.

Verder zou ik inderdaad Teams soms even uit zetten, al dan niet in overleg met collega’s en eventueel een consult met de bedrijfsarts inplannen.
Ik zag hier voorbij komen dat er wellicht een bandje afgespeeld kan worden. Hier moest ik ooo aan denken. Wellicht de telefonische bereikbaarheid verkleinen? Zelfs bij de huisarts doen ze dat bij ons en kan je enkel tussen 9 en 10 bellen.
Sterkte!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 23:55

Ik ben er misschien wel heel makkelijk in maar als er niets eens aan de voorwaarden voldaan worden die voor jou re-integratie opgesteld zijn was ik per direct weer op ziek gegaan. Ze zijn totaal niet loyaal richting hun werknemers. Van een burnout herstellen, en dan bedoel ik echt herstellen kan jaren duren. En onderschat hem echt niet, ik spreek uit ervaring.

Ik ging er cognitief zo op achteruit dat ik tot op de dag van vandaag nogsteeds moeite heb met spellen en praten soms. Ik heb zelf ook ADHD en ASS en gewerkt op een plek die allemaal loze beloftes maakten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 07:03

Bedankt! Nieuwe ochtend. Heb ook echt (weer) nachtmerries en stressdromen over het werk. Ik ga er zeker wat mee doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:30

Allemaal heel nobel van je, maar je helpt jezelf wel onwijs in de penarie hiermee. Overigens niet alleen nu, maar je nieuwe werk gaat ook veel energie vragen straks, met nieuwe werkzaamheden, nieuwe dingen, nieuwe mensen etc. Jij bent de enige die voor jezelf kan aangeven hoeveel je kunt hebben en dat is lastig, dat weet ik.
Maar zeker nu is het makkelijker om voor jezelf een grens te stellen, immers wat gaan ze doen dan? Jou ontslaan, top!
Lelijk tegen je doen? Prima, duurt toch maar 2,5 week en dan TOEDELOE!
Nee is ook gewoon een antwoord.

Zettumop! *\o/*

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:31

Urielle schreef:
Bedankt! Nieuwe ochtend. Heb ook echt (weer) nachtmerries en stressdromen over het werk. Ik ga er zeker wat mee doen.

Je gaat er iets mee doen. Mooi!
Maar wel doen he? :(:) Dat ben je waard. Loop je niet kapot voor anderen.

Vooral de laatste is mooi.
Afbeelding

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:43

Mijn eerlijke mening is dat je je 2,5 week ziek moet melden. Zeker als je nog niet volledig bent hersteld van een burn-out. De kans is vele malen groter dat je een terugval krijgt onder deze omstandigheden dan wanneer het een eerste burn-out is. Echt, denk om jezelf, want je werkgever doet het blijkbaar niet. En je verantwoordelijkheidsgevoel wordt ook niet bepaald beloond |o

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 07:45

Volgens mij is het simpel? Want ik ga ervan uit dat de afspraken iom de Arbo gemaakt zijn?

Daar moet niet alleen jij, maar ook je werkgever aan houden. Punt.

Zelfs zonder Arbo geldt dit. Afspraak =afspraak.

Ik ken inmiddels een aantal personen die een burnout hebben gehad. Eigenlijk heeft iedereen maar 1 probleem. Het woord NEE komt niet in hun woordenboek voor.

Hou je aan de afspraken, en als je collega's collegiaal zijn doen zij dat ook.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:23

Jezelf beschermen. Waarom zou je jezelf kapot werken voor een werkgever die jouw gezondheid onbelangrijk vind? Gezien je stress die je nu al hebt, zou ik ook een consult bij de bedrijfsarts vragen.

En ja, het is vervelend voor je collega's, maar daar ben jij niet de oorzaak van, dat is je werkgever.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:09

Naar je leidingevende stappen (letterlijk of figuurlijk/telefonisch) en het volgende voorleggen ( als je dat durft):

Het gaat met de huidige werkdruk niet goed met me. Als dit zo doorgaat moet ik me toch weer ziekmelden. Dat zou vervelend zijn, want dan ga ik ziek uit dienst en blijven jullie financieel verantwoordelijk mocht het bij mijn volgende baan mis gaan. Ik ga er vanuit dat jullie dat niet willen.

Om dit te voorkomen stel ik het volgende voor:
De periode die rest tot aan mijn laatste werkdag gebruik ik alleen voor afronden en overdragen van taken. De voor mij stressvolle klussen doe ik niet meer. Als ik dan een tijd overhou doe ik wat eenvoudige, ondersteunende klussen. Meer kan en wil ik nu niet, dit lijkt voor alle partijen dan toch de beste oplossing.

En mocht je het niet durven te zeggen, durf je het misschien wel te mailen?
Laatst bijgewerkt door Punz op 21-07-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:10

Echt inderdaad, bescherm jezelf! ik ga mee met wat de rest allemaal schrijft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:17

TS: een baan is nooit iets waar je stressdromen en nachtmerries over hoort te krijgen. Denk aan jezelf, denk aan je rust, neem direct contact op met de arbo (of de persoon die jou heeft begeleidt tijdens de burn-out). Deze 2,5 week zijn niet om te zorgen dat jij een terugval krijgt. Het mensentekort is een probleem van de baas. Niet van jou. Want Punz heeft opgeschreven is een hele goede. En stel echt jouw grenzen. Het gaat hier om jouw gezondheid.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:07

En... hoe is het gegaan vandaag?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:16

Ik ben normaal van het niet zeiken/piepen en met zijn allen de schouders er onder.

Maar als hier in je reintegratie duidelijke afspraken over zijn gemaakt en je weer in dezelfde valkuil lijkt te stappen, ben ik van mening dat er direct een goed gesprek nodig is over die afspraken.
Om ze dus in beton te gieten, niet om ze tijdelijk met voeten te treden.

En dat heeft voor mij geen zak te doen met dat je over 2.5 week weg gaat, dat had ook gegolden als je nog jaren van plan was daar te werken.
Al is het wel wat makkelijker met je vuist op tafel slaan nu je toch weg wilt. Wat willen ze doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:23

Echt.. denk aan jezelf! Er is vanalles afgesproken, zodat je weer gezond kan werken. Als van die afpraken in de praktijk niks gebeurd, moet men niet vreemd opkijken als je je ziek moet melden de laatste 2,5 week. Je had op dag 1 eigenlijk al moeten omdraaien: de aparte werkplek is de basis en die ontbrak al.

Ga op je strepen staan! Nu! Je werk rustig gaan afronden, geen telefoontjes, maar taken die je aankan. Zint dat ze niet, pech.. dan ben je ziek. Denk aan jezelf! Je hebt niet voor niks de stap gemaakt naar passender werk, zorg dat je gezond en uitgerust daar begint.

Meld je collega's wat het probleem is en wat je eraan gaat doen. Ze hebben maar begrip te tonen. En doen ze dat niet, dan ga je ziek thuis zitten.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:31

Waarom bel je de bedrijfsarts niet gewoon weer. Je leidinggevende (en je collega's) houden zich niet aan de gemaakte afspraken en jij bent momenteel niet bij machte om daarover een strijd aan te gaan (wat niet eens zou moeten hoeven!). Misschien kan hij of zij je daarin bijstaan en anders maar gewoon halve of hele dagen terug in de ziektewet. Leg je focus op je nieuwe baan en zorg dat je daar straks fit kunt starten. Je huidige baan zal je dan nog een rotzorg zijn.

Kies echt voor jezelf TS!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:12

Kies voor jezelf. Echt.

Ik ben ook vanuit overspannenheid terug gekomen en had afgesproken met de bedrijfsarts dat ik zou worden overgeplaatst. Echter had de vestiging manager er lak aan.
Na overleg hebben mijn bedrijfsarts en ik andere stappen gemaakt.

Ik ben dus ook weggegaan bij het bedrijf.
(En met deze, nog veel meer redenen. Was helemaal klaar met dat bedrijf)

En eigenlijk, had ik veel meer de kont in de krib moeten gooien. Maar gelukkig heb ik nu een veel menselijkere werkgever.

Kies voor jezelf, van jou is er maar een. En jou vervangen doen ze toch wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 19:24

Prrrr schreef:

Het was een relatief rustige dag, dus ik heb gewoon gewerkt.

Goed :
Niet langer dan 8 uur gewerkt.

Niet blij met :
Stress bij de gedachte aan.
Geen confrontatie aan durven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:34

Zet het desnoods gewoon op de mail naar je aanwezige collega's.. als dat je helpt. En denk echt aan jezelf. Heel cru, maar als je morgen onder een bus ligt dan redden ze het linksom of rechtsom ook zonder jou. Je bent niet onmisbaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 20:54

Urielle schreef:
Prrrr schreef:

Het was een relatief rustige dag, dus ik heb gewoon gewerkt.

Goed :
Niet langer dan 8 uur gewerkt.

Niet blij met :
Stress bij de gedachte aan.
Geen confrontatie aan durven gaan.

Je bedoelt:

Goed, want gewoon 8 uur gewerkt en daarin voor mezelf gekozen

Goed, ik weet waar de stress vandaan komt

En nu ben ik op zoek naar een manier om mijn behoeften aan een ander kenbaar te maken.

Je hebt een topic geopend, bent dus druk bezig met van alles. Als je dat niet gedaan had, had je vandaag alsnog 10 uur zitten werken.

Heb je een idee hoe je kan aangeven aan de anderen wat jouw behoeften zijn? En wat je tegenhoudt? Allergie voor agressieve mensen? Assertief is iets anders dan agressief hè...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:00

Rocamor <3

Precies! Exact mijn gedachte!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 20:55

Vrijdag kondigde het afdelingshoofd aan via Teams dat hij en zijn collega op dezelfde locatie aan dat ze om 16 uur zouden stoppen, omdat het niet druk was. Of wij akkoord waren.

Mijn collega was wat eerder begonnen dan ik en zie ik op een burnout afstevenen. Ik stelde voor zij en 1 van de 2 daar op locatie. Waarbij ik de collega in gedachten had, want het afdelingshoofd was woensdag al vrij en is sowieso altijd vroeg weg. Bovendien, voor zover je dat van afstand kunt inschatten, hadden we op onze locatie het idee dat wij vrijdag het leeuwendeel van het werk deden... Afdelingshoofd meldde dat bij hun nog een afdeling als back-up zit (bij ons ook + een collega die later begint) dus dat zij nu zouden gaan en wij een volgende keer als het dan rustig is. Mijn collega kon dan op de normale tijd weg en ik moest 30 minuten overwerken...

Nou ben ik eigenlijk het hele weekend totaal over de zeik geweest hierover en ik wil morgenochtend een mail gaan zenden met dit voorval en stellen dat ik tot einde dienst geen minuut meer overwerk en zoals afgesproken met de bedrijfsarts (intern, geen Arbo volgens mij) m'n telefoon in blokken ga doen ongeacht de drukte. Ik weet alleen niet of dat verstandig is. (Ik ben nu zondagavond nog witheet).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 20:57

Rocamor schreef:
Heb je een idee hoe je kan aangeven aan de anderen wat jouw behoeften zijn? En wat je tegenhoudt? Allergie voor agressieve mensen? Assertief is iets anders dan agressief hè...

Ik was altijd te heetgebakerd en heb mezelf aangeleerd om eerst een nachtje te slapen. Alleen nu verlam ik dus steeds omdat ik bang ben te fel te reageren.