Ideale wandeluitrusting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:16

Nature93 schreef:
leeslampje schreef:
Sinds ik een (wandel)legging heb geprobeerd ben ik om. Alle wandelbroeken zijn de deur uit. Ik gebruik nu alleen nog maar leggings (kort en lang). Nemen ook lekker weinig ruimte in beslag. Misschien kun je dat eens proberen?

Ik hoor steeds meer mensen over wandel leggings is dat echt fijn? Het lijkt mij zo losjes..

Losjes??
Het idee van een legging is dat het aansluit.[/quote]

Nee, losjes is niet het juiste woord. Kwetsbaarder eerder denk ik. Maar ik ga zaterdag naar Bever en ik ga er een paar aantrekken.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 08:18

Afbeelding

Dit is m'n paklijst tot nu toe. Tips zijn altijd welkom. :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:22

Wat zit er bij ehbo in? Zonnebrandcrème? Zaklamp zou ik ook meenemen. Dit is zo wat even gauw in me opkomt

ORYX

Re: Ideale wandeluitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:52

Ik zou 1 handdoek meenemen ipv 2. Daarnaast mis ik wel een beetje tussendoortjes voor tijdens het wandelen.
Zou ook zeker een camelbag meenemen en nog een losse fles voor drinken onderweg.

Fleece eruit en donsjasje mee (weegt een stuk minder en is echt warmer!).

Ik heb eigenlijk altijd een korte legging mee (gewoon een hardlooplegging tot halverwege je bovenbeen) en 1 lange broek (liefst water afstotend) en dan op de koude dagen kortebroek onder de lange aan.
Tip voor de regenkleding: zoek een broek met ritsen aan de zijkant. Regen betekend niet altijd kou, maar zo kun je wel en temperatuur regelen zonder nat te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:54

Ik had zelf altijd afritsbroeken van nomad. Lekker luchtig zitten die. Heb je meerdere merken geprobeerd en wat vond je niet fijn? En neem van die hoesjes die over je schoenen kunnen bij regen. Natte schoenen zijn funest zeg ik uit ervaring

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:56

Je vragen over leggings zijn al beantwoord zie ik :D De goede maat zou zeker niet mogen afzakken. En kwetsbaar vind ik ze niet. Ze geven vooral heel veel bewegingsvrijheid, ten opzichte van een wandelbroek. Alle beweging voelt lichter en makkelijker, ofzo. Slim dat je het uit gaat proberen! Je kunt qua legging ook eens een (goede) van de Decathlon proberen. Is ongetwijfeld goedkoper dan Bever. Misschien vind je het wel niks, dan zou het zonde zijn als je er een fortuin aan uit geeft.

Ik heb van leggings 1 nadeel gevonden: ik liep laatst een stuk waar ik langs/door een struik met doornen moest. Bij mij prikten die door de legging in mijn been. De legging bleef heel hoor, maar ik had wel wat kleine krasjes op mijn kuiten. Bij mijn vriend (wandelbroek) niet, die voelde er niks van. Dat materiaal is toch stugger. Maar ja, daarom loopt een legging lekkerder vind ik ;) En de meeste (alle?) zijn niet waterafstotend geloof ik.

Qua ehbo: een tekenpincet?

Ik lees regen kleding: verdiep je eens in packable rain & wind jackets. Super licht qua gewicht, heel klein op te vouwen. Ik kost laatst deze van The North Face, nu in de aanbieding van 100 voor €55: https://www.thenorthface.nl/shop/nl/tnf ... 69dbbb2edf Tegen de kou zouden er wel dikke lagen onder moeten, geen idee hoe koud het op jouw bestemming kan worden. Er zijn ook warmere waterdichte packable jackets, bijv van Patagonia ( :$ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:03

moonsparkle schreef:
Wat zit er bij ehbo in? Zonnebrandcrème? Zaklamp zou ik ook meenemen. Dit is zo wat even gauw in me opkomt
Ik zou dan gaan voor een hoofdlamp ipv een zaklamp, zodat je altijd je handen vrij hebt.

Voor zeep (handzeep, body wash, wasmiddel), zou ik deze dingen kopen: https://www.bever.nl/lister.html?q=sea% ... =0&size=48
Dit is de wasmiddelversie, maar als je even zoekt op de site van Bever, vind je ook de andere twee! Weegt nagenoeg niks, dus echt ideaal.

Bedenk ook even of je nog iets van een pet of een hoed mee wilt nemen. Ook al kan het fris zijn, als het wel zonnig is, is het fijn als je ook je hoofd kunt beschermen tegen de zon.

Wat ik daarnaast heel fijn vond, was een Buff. Ook heel licht, en multifunctioneel. O, en een rol touw, tape en een zakmesje zou ik in jouw geval ook meenemen.

Heeft je boekje ook een kaart? Want dat is ook een vrij belangrijk onderdeel van je uitrusting. :))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:11

Nature93 schreef:
[ [url=m/YQ9RI2.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is m'n paklijst tot nu toe. Tips zijn altijd welkom. :D

Sneakers en gewone sokken thuis laten en een paar fijne sloffen meenemen en eventueel slippers.

Na een dag lopen wil je geen andere schoenen aan maar lekker douchen en rusten. Weet niet waar je slaapt, maar slippers oid voor onder de douche is misschien wel erg fijn. En sloffen voor na het douchen.
Wij lopen regelmatig hutten tochten en dan zweer ik bij mijn eigen slofjes.
ik zweer bij deze: https://www.bever.nl/p/ayacucho-super-s ... olour=2296

Verder kan je het prima af met 2 bh's ipv 3 vind ik. Het is maar een klein ding, maar goed.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:43

Ik zou kijken of je niet nog wat gewicht kunt lozen. Je zult toch onderweg moeten wassen, dus waarom dan zoveel ondergoed (& beha's) mee; het lijkt weinig te wegen, maar als je lange afstanden gaat lopen telt elke gram. :j Idem voor handdoeken: als je een sporthanddoek koopt, is die in no time weer droog en dan hoef je er geen twee mee te zeulen. Wat betreft persoonlijke verzorging: ik gebruik op langeafstandswandelingen altijd een shampoobar voor alles (dus ook als zeep en voor je kleding :D ). Werkt prima en scheelt véél gewicht.

Sneakers zou ik ook thuis laten, tenzij je denkt ze nodig te zullen hebben als back-up wandelschoenen? Slippers (ook voor douchen) en een fijn dik paar sokken of lichtgewicht sloffen is wel fijn voor 's avonds :j

Ik mis nog een zakmesje, en wat ductape (hoeft geen hele rol; als je een beetje om een pen/potlood/stokje heen windt, heb je altijd een voorraadje zonder het hele ding te hoeven meedragen).

Qua regen: hoe het rond die tijd in Noord-Spanje zit weet ik niet, maar ik heb wel gewandeld in Schotland en daar is regen wel een dingetje. :+ Zo'n regenhoes voor je backpack is belangrijk, maar niet helemaal eh, waterdicht; als het flink regent, loopt de regen namelijk langs je rug alsnog je tas in. Ik doe mijn kleding en slaapzak vaak in een plastic tas in m'n backpack (ook handig qua organisatie :+ ). Wat ik zelf heel vervelend vind is als het regenwater je schoenen in loopt; natte schoenen drogen namelijk een flink stuk trager dan de meeste kleding, en dat gaat schuren en blaren opleveren. Tot nu toe is mijn favoriete oplossing een regenbroek (met inderdaad ritsen aan de zijkant, van boven tot onder, bijv. Mac-in-a-sac) waardoor het water niet vanaf je enkels je schoenen in loopt. :j Een regenbroek vond ik trouwens ook fijn als het wat kouder is en waait, omdat het de wind tegenhoudt.

Ik heb zelf trouwens veel wandelkleding e.d. van de Decathlon die me prima bevallen, dat scheelt wel enigszins in prijs t.o.v. duurdere merken :j

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:48

ORYX schreef:
Daarnaast mis ik wel een beetje tussendoortjes voor tijdens het wandelen.

Die koop je onderweg. Als je die op voorhand moet inslaan dan moet je veel te veel gewicht meeslepen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:51

Wat ik ook fijn vind is een buff.

Ik heb op reis vaak een sarong mee. Veelzijdig te gebruiken van rok, jurk tot laken, gordijn, picknickkleed, handdoek. Maar is wel wat extra gewicht ook al is het een dunne katoenen doek.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:08

Dorus schreef:
ORYX schreef:
Daarnaast mis ik wel een beetje tussendoortjes voor tijdens het wandelen.

Die koop je onderweg. Als je die op voorhand moet inslaan dan moet je veel te veel gewicht meeslepen.

Geen idee of dat op deze route mogelijk is :o Wel handig om vooraf te checken.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 10:31

Heel erg bedankt! Ik ga dit later allemaal goed doorlezen en aanpassen in m'n paklijst! :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:40

ORYX schreef:
Dorus schreef:

Geen idee of dat op deze route mogelijk is :o Wel handig om vooraf te checken.

Geloof me, dat is mogelijk. De pelgrimstocht naar Santiago de Compostela is het je van het onder wandelaars. Daar is het Pieterpad niks bij.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:01

Ik zou minder kleding meenemen, je moet toch wassen en het scheelt gewicht. Sneakers zou ik vervangen door slippers of de sandalen versie daarvan. Neem geen jurk maar een sarong mee. Dat is meteen een korte of lange rok, tafelkleed of om op te liggen en snel droog. En neem sporttape en flosdraad mee om dingen te repareren. Leggings zijn lichter in gewicht dan broeken dus ik zou een broek vervangen door een legging.
En een donsjasje is lichter en armer dan een fleecevest.

Superleuk plan trouwens :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:21

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:40

Zo te lezen neem je geen tent of eten mee? Dan gaat het helemaal goedkomen :)

Hier ook wandeltochten (meerdaags, met tent etc) gedaan in regenachtig schotland. Ik ben team geen regenbroek, maar alles sneldrogend. Merinowollen sokken drogen ook snel. Ik had wel weer waterdichte schoenen aan. En idd opletten dat je waterdicht inpakt. Ook handig voor het geval je camelback een keer gaat lekken. Wel een hele goede regenjas bij me trouwens. Jurkje heb ik later ook nooit meer meegenomen, maar ik kan me voorstellen dat de route die jij loopt meer lopers heeft en misschien ook meer sociaals in de avond.

Wat ik nog bij je mis is iets waar je op kan zitten. Dan kan trouwens ook op een plastic tas, maar ik vond een picknickkleedje (met plastic onderkant) altijd wel erg prettig. en uiteindelijk heb ik zelfs een Helinox Chair Zero gekocht (stoeltje van zo'n 500 gram), omdat ik zitten met leuning gewoon heel relaxed vindt na een lange dag wandelen.

Beste tip is: ga een keer een weekendje lopen en dan kom je er snel achter wat je wel en niet fijn vindt. Want sommige mensen zouden ook nooit een stoeltje meeslepen, maar juist wel die sneakers. Of een goede thermoskan, omdat je heel blij wordt van thee drinken op mooie plekken (die van Stanley kan ik aanraden).

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:44

Iets heel anders, maar misschien is een plasgootje iets voor je. Als je onderweg moet plassen, hoef je niet gehurkt te zitten. En geen broek omlaag te doen. Ik heb een Uixy. Deze is herbruikbaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:45

Fenn schreef:
Beste tip is: ga een keer een weekendje lopen en dan kom je er snel achter wat je wel en niet fijn vindt. Want sommige mensen zouden ook nooit een stoeltje meeslepen, maar juist wel die sneakers. Of een goede thermoskan, omdat je heel blij wordt van thee drinken op mooie plekken (die van Stanley kan ik aanraden).

Inderdaad.
Ben benieuwd of je al enkele dagen hebt proefgelopen met gehele bepakking?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:18

Bij de herberg gelijk wassen en ophangen. Als het de volgende ochtend niet droog is, zou ik het toch gewoon aantrekken. Is de snelste manier om het toch droog te krijgen, en nat in de tas is ook niet ideaal.

Zowel mijn vader als zus hebben de Camino gelopen en beide hebben het met twee setjes gedaan.

Ook waren ze beide extreem blij met zo’n koker sjaaltje. Tegen de zon in je nek, maar ook wanneer het toch ook koud kan zijn. Als je zoekt op “camino sjaal” komen ze gelijk naar voren. Iedereen loopt er mee. Buff worden ze ook wel genoemd geloof ik.

Verder inderdaad zo’n dun sport/reishanddoekje. Werkt prima, weegt geen drol en 1 is echt genoeg. Super snel droog.

Ga ook zeker trainen. Mét bepakking.

Grootste gevaar is vals plat naar beneden. Heel veel mensen die daar shin splint oplopen. Dus goed trainen en afdaling niet onderschatten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 20-07-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:20

Afdalen is vaak idd zwaarder voor je lichaam dan omhoog gaan, vooral voor je gewrichten. :j Je kunt ook overwegen om wandelstokken mee te nemen. Niet iedereen vindt ze zijn, maar sommigen zweren erbij.

Als het droog weer is, kun je trouwens ook je kleding te drogen hangen aan je tas. Ik heb ook een paar dagen rondgelopen als wandelende droogmolen in Nepal. _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:37

Mkango schreef:
Als het droog weer is, kun je trouwens ook je kleding te drogen hangen aan je tas. Ik heb ook een paar dagen rondgelopen als wandelende droogmolen in Nepal. _O-

Beelddenkeralert. :')

OT: ik heb een vriend van ons die op meerdaagse hike ging een merinowollen shirt cadeau gedaan. Dat beviel zo goed dat ie er daarna meer van gekocht heeft voor volgende hikes.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:40

Een Buff (de merknaam, zo'n kokersjaal) inderdaad. Ideaal voor je nek, je haar, je oren.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 16:04

Ik heb echt denk ik wel 50 broeken, leggings en rokken gepast. Het zit allemaal net niet.. ben ik nu gewoon zo lastig? Bijvoorbeeld een afrits broek. Maat 44 prima rond de heupen/buik, maar te strak rond de benen. Andere broeken ook allemaal of te groot of te strak. Ik weet het niet meer. Leggingen zaten ook niet lekker. Ik loop het liefste in een spijkerbroek.. :+

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:41

Lastig! Wandelbroeken vind ik ook heel lastig om te vinden in een maat die overal prettig zit. Leggings zijn voor mij wel een oplossing... Wat was je bezwaar bij de leggings; zaten ze niet lekker, of vond je het niet mooi zitten? De fijnste wandellegging die ik heb is niet 'bedoeld' voor wandelen, het is een fitnesslegging van de Decathlon van fijn zacht, simpel materiaal.