Wat voor pannen heb jij??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wat voor pannen heb jij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:46

Maar wat stond erop? Konden ze ook wel echt in de vaatwasser? Ik doe dat nooit met bakpannen en wokpannen, maar zie het er ook nooit bij staan.

Was even terug in de Blokker en die had weinig in de winkel. Andere mensen zochten ook en geen enkele bakpan was geschikt voor inductie.

Heb nu 2 met glanzende buitenkant, maar die zijn echt loodzwaar.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:49

BK en hapjespan en wok van Tefal

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:58

superpony schreef:
Maar wat stond erop? Konden ze ook wel echt in de vaatwasser? Ik doe dat nooit met bakpannen en wokpannen, maar zie het er ook nooit bij staan.

Weet niet of dit een reactie op mijn post is? Maar ja: mijn BK koekenpannen kunnen in de vaatwasser volgens de website en het etiket op de pan. Anders zou ik ze er niet in doen (en zou ik ze ook niet gekocht hebben).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:17

Koekenpannen iig zónder anti-aanbaklaag van teflon of diens opvolgers. Dat spul is puur vergif en bij slijtage van de pan (wat soms al idioot snel kan gaan) komt dat gif van je anti-aanbaklaag dus in je eten.

Wij hebben uitsluitend nog pannen van plaatstaal, van Debuyere. En een plaatstalen wok van de toko.
Zowel koekenpannen als wok eerst inbranden met wat olie en nooit in de vaatwasser doen. Uitsluitend met heet water afwassen is genoeg.

Onze kookpannen zijn momenteel van Sigg.
RVS met iets van ijzer in de bodem zodat ze het ook op inductie doen.

En dan heb ik nog een aantal braadpannen van Le Creuset.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:27

leeslampje schreef:
superpony schreef:

Weet niet of dit een reactie op mijn post is? Maar ja: mijn BK koekenpannen kunnen in de vaatwasser volgens de website en het etiket op de pan. Anders zou ik ze er niet in doen (en zou ik ze ook niet gekocht hebben).

Wat stom dan -O-

Ik had een wokpan van een soort graniet ofzo? Moest je ook met olie behandelen en mocht je niet afwassen.
Maar ik kan dat niet, dus heb hem toch steeds afgewassen en nu is de laag naar de kl*te en bakt alles aan. Wel zonde.

Ik zag laatst reclame van koperen pannen.

Maar denk inderdaad vooral bij bakpannen en wokpannen dat de manier van schoonmaken nog wel kan schelen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:31

Ik heb laatst een oranje ouderwetse gietijzeren oma braadpan gekregen.Pan is al oud,maar de sudderlapjes worden er heerlijk in.De pan kan niet in de afwasmachine.Zo blij mee.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:37

BK q-linair Master Glas ook een echte kwaliteitsset aangeschaft toen we vorig het de keuken verbouwden en inductie plat kregen.

Deze pannen hebben een liter aanduiding aan de binnenkant. De handvaten blijven koel. Door het glas kun je goed zien of iets kookt. Ze hebben een schenktuit. En door de speciale rand kun je de deksels vastzetten zodat je kunt afgieten. Ook kan daarmee de deksel schuin op de pan worden gezet zonder dat het onstabiel wordt.

Precies wat ik allemaal zocht *\o/*

Koekenpannen/wok haal ik ergens in de aanbieding. De lag wordt na een jaar bijna dagelijks gebruik toch echt wel slecht en dan haal ik liever een nieuwe. Misschien ooit nog investeren in een lecreuset maar vind gewoon in de vaatwasser zetten ook wel prettig.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:42

Hier ook een BK pannenset al 10 jaar in gebruik.
Destijds bij de Blokker gekocht met 50% korting.
Eerst op gas en toen naar inductie over gegaan en ze doen het nog top.
Hapjespan en koekenpan wel elke 5 jaar aan vervanging toe en die doen we niet in de vaatwasser, de gewone pannenset wel en dat gaat al jaren goed.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:48

Ik ben 3 jaar geleden over gegaan op inductie en moest in 1x al mijn aluminium pannen vervangen. Ik heb toen een setje Granite Stone-pannen bij de Action gehaald:
https://www.action.com/nl-nl/p/granite- ... ookpannen/

Die bevallen tot dusver uitstekend. Heb er ook een paar Marble Stone/Granite Stone koekenpannen en steelpannetje bij.
Bijvoorbeeld:
Grillpan: https://www.action.com/nl-nl/p/marble-stone-grillpan/
Koekenpan: https://www.action.com/nl-nl/p/granite-stone-koekenpan/

Nadeel: de pannen mogen niet in de vaatwasser
Voordeel: de pannen zijn vrij van PFAS

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:02

Voorheen altijd Tefal bakpannen gehad, maar wat een ellende dingen. Bodem liet na ongeveer een jaar gebruik (soms eerder) al her en der los. Nu vind ik het niet echt een geweldig idee om die stukjes binnen te krijgen, dus maak ik vaak mijn eten klaar in mijn Habonne (RVS) wok. Ben aan het sparen om mijn hele bakpannenset in RVS aan te schaffen. Mijn Lagostina (RVS) kookpannen gebruik ik al zo'n meer dan 25 jaar en die zien er nog als nieuw uit en worden dagelijks ingezet. Alleen aan de onderzijde van de bodem kun je zien dat ze in gebruik zijn geweest (ik kook op gas), maar verder helemaal niet. Ook heb ik nog een goedkope Home Creation (RV) hapjespan om hachee mee op mijn petroleumstelletje te maken. Volgens mij ooit eens gekocht bij Aldi of Lidl. Ziet er ook nog als nieuw uit, na al die jaren. Dus het is niet persé merkgebonden, is mijn ervaring. Maar ben wel erg gek op mijn RVS-set, dus voor mij niets anders meer! Ik heb echt een mega hekel aan aanwassen en het voordeel is dat deze pannen gewoon in de vaatwasser kunnen. *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:10

Ik heb kookpannen van de AH actie een tijd geleden, vind ik een stuk fijner als mijn BK pannen, de handvatten worden namelijk niet heet en van BK wel. Neem wel glazen deksels, zo veel makkelijker.

Verder grote soep pannen van MasterChef, van een Jumbo actie. Kan iets van 6/7 liter in.

Wok en hapjespan ook van de AH actie, ook blij mee. Koekenpannen haal ik eens in de zoveel tijd voor een tientje bij de Lidl, wel de keramische, niet met teflon laag.

BK gietijzeren wok was horror om mee te bakken. Sowieso vind ik gietijzeren koekenpan of wok niet handig, blijft plakken.

Daarnaast nog een emaille gietijzeren braadpan van Lidl, met druppel dingen in het deksel en nog één van een onbekend merk. Die laatste gebruik ik het liefst voor risotto.

Ik heb echt te veel pannen :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 15:21

Bedankt voor jullie berichtjes allemaal!

Het is een set BK kookpannen geworden, en koekenpannen heb ik nu even Tefal, aangezien die waarschijnlijk toch weer vervangen moeten worden na een paar jaar, en deze waren in de aanbieding… eens zien hoe ze bevallen…

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:22

Ik vraag me nu af wat mensen met hun koekenpannen doen dat deze zo snel al aan vervanging toe zijn. Mijn moeder heeft plaatstalen (ik zei eerder gietijzer, maar moest plaatstaal zijn) bak/koekenpannen die al zeker 30 jaar meegaan. Ja, ze zijn zwart van het vet, maar daardoor bakken ze niet aan. Nadeel is dat ze zwaar zijn en niet in de vaatwasser kunnen. Maar geen gedoe met een anti-aanbaklaag die kan beschadigen.

Ik kan trouwens ook gewoon bakken in mijn 50+ jaar oude kookpan. Die bakt zelfs minder aan dan mijn koekenpan van de action :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:38

Ik heb Le Creuset pannen, fantastisch!

BK is het voormalig familiebedrijf (leuk om te lezen dat zo veel mensen dat nog gebruiken!), ik heb er de kookpannen van, maar ik neem de volgende keer een ander merk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:40

boris_rakker schreef:
BK q-linair Master Glas ook een echte kwaliteitsset aangeschaft toen we vorig het de keuken verbouwden en inductie plat kregen.

Deze pannen hebben een liter aanduiding aan de binnenkant. De handvaten blijven koel. Door het glas kun je goed zien of iets kookt. Ze hebben een schenktuit. En door de speciale rand kun je de deksels vastzetten zodat je kunt afgieten. Ook kan daarmee de deksel schuin op de pan worden gezet zonder dat het onstabiel wordt.

Precies wat ik allemaal zocht *\o/*

Koekenpannen/wok haal ik ergens in de aanbieding. De lag wordt na een jaar bijna dagelijks gebruik toch echt wel slecht en dan haal ik liever een nieuwe. Misschien ooit nog investeren in een lecreuset maar vind gewoon in de vaatwasser zetten ook wel prettig.

Creuset gaat hier al jaren in de vaatwasser, kan prima!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:47

Jup, ook hier een BK (apple) pannenset, ooit bij de Makro gekocht.
De eerste pannen waar niet na het afwassen nog water uit de handvatten loopt.
Wat je al belangrijk mag vinden hé :D

O ja, en om mee te koken zijn ze heel fijn uiteraard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:49

Ik heb trouwens jaren geleden voor mn moeder een hele set van de Hema gekocht.
Zit maat aan binnenkant, deksel kan draaien voor afgieten met tuitje. De pannen zijn juist niet zwaar voor een ouder iemand en het wordt als het goed is niet heet.
Ze heeft er nog een keer een extra klein pannetje bij gehaald toen ze alleen kwam te wonen.

Wilde eerst die set niet, maar na 100x vergelijken met duurdere merken, vond ik die voor haar toch het handigste.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:04

Ik heb een set van Berlinger Haus.
Ik zou ze niet perse aanraden, ze zijn niet slecht maar het "sierstukje" aan het handvat (zie foto) valt er al eens uit, en da's ook stom.
Ze zijn gelukkig wel mooi haha, en ze bakken ook wel goed :)

Mijn grillpan heb ik tweedehands (zo goed als nieuw) gekocht, geen idee welk merk dat eigenlijk is. Maar de pan heeft me 8 euro gekost en is dat méér dan waard haha.

Edit: foto van mijn pannen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 13-07-22 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:07

BK kookpannen en BK en Tefal koekenpannen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:14

Mindim schreef:
Ik heb Le Creuset pannen, fantastisch!

BK is het voormalig familiebedrijf (leuk om te lezen dat zo veel mensen dat nog gebruiken!), ik heb er de kookpannen van, maar ik neem de volgende keer een ander merk :')

Wat leuk!
Ik heb in 1975 mijn eerste BK pannenset gekregen, dat was zo’n set met een plaatje van groenten voorop en een witte binnenkant.
Ik vond het zo’n leuke set met ook een melkkoker.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:30

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:49

Ook ik heb een pannenset van BK de Q-Linair Classic set van 4. En dan heb ik verschillende maten koekepannen van GreenPan Cambridge Keramische Koekenpannen.
Deze heb ik allemaal gekocht toen ik was overgestapt van koken op gas naar koken op inductie. Toen ik nog op gas kookte had ik precies dezelfde pannen van BK.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:29

Ik heb bakpannen van Berlinger Haus.
En kookpannen van Ikea 365+.
De ikeapannen zijn inmiddels bijna 17 jaar oud.
Oh en een paar goedkope bakpannen van ikea. Die zijn voor een paar jaar prima en dan vervangen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 18:45

Ik heb een braadpan en pannekoekenpan van LeBuyer, ik zweer erbij, geen antiaanbaklaag meer, maar een natuurlijke die je zelf moet inbakken, maar wat een heerlijkheid. Mn hapjespan ga ik ook hierdoor vervangen en de gewone pannen uiteindelijk ook.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 19:34

Ik heb vooral Fissler-pannen, die na zo'n 42 jaar nog steeds als nieuw zijn. Ik doe er alles in/mee. Ik frituur erin, bak erin en kook erin. Het zijn rvs-pannen, en ik heb ze al die jaren op elektrisch en gas gebruikt. Binnenkort stop ik over op inductie, daarvoor is een groot deel van deze pannen waarschijnlijk niet geschikt; wel de nieuwere wadjan en koekenpannen, en ook een van de steelpannen. Voor de rest stap ik over op Hackman (een set uit een aanbieding en een uitstekend merk). Naast de Fissler pannen heb ik enkele gietijzeren en smeedijzeren koekenpannen. Ik heb niks met antiaanbaklaagpannen, en wil die nu al helemaal niet meer (na alle negatieve berichtgeving); gebruikt echt niet meer vet, en heb nooit last van aanbranden... je moet alleen even weten hoe het moet.