Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 15:56

Puur uit nieuwsgierigheid, hoe lang van te voren krijg je je rooster? Anders is het erg lastig plannen voor je 2e baan natuurlijk.
Lijkt me dat je het al besproken hebt, maar is het niet mogelijk om enigszins vaste dagen te krijgen? Of bijvoorbeeld altijd vrij op de woensdag, dat je dan standaard naar je 2e baan gaat?

Bij mij was het zo dat ik wel een 2e baan mocht, maar niet bij een 'concurrent'. Bijvoorbeeld als ik bij de Mac zou werken, zou ik niet bij de Burgerking mogen werken maar wel bij de Appie.
Misschien is dat in jouw geval ook wel zo?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 15:58

Wat jij nu zegt Kinke, dat is ook eigenlijk wat ik wilde doen.

Ik meld dat ik per 25 juli begin met een 2e baan.
En dat ik me hou aan de overeengekomen zaken zoals beschreven in mijn contract.
Zoiets?

Nyaleti, 3 weken van te voren.
De leidinggevende van de 2e baan is hiermee accoord.
Uiteraard besproken.

Kinke

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:12

dat is kort en bondig, en daar zou ik het bij houden

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:35

ClaudiaHS schreef:
Wat jij nu zegt Kinke, dat is ook eigenlijk wat ik wilde doen.

Ik meld dat ik per 25 juli begin met een 2e baan.
En dat ik me hou aan de overeengekomen zaken zoals beschreven in mijn contract.
Zoiets?

Nyaleti, 3 weken van te voren.
De leidinggevende van de 2e baan is hiermee accoord.
Uiteraard besproken.

Dat wilde ik idd ook als tip geven. Niet al die punten benoemen maar het stellen als 'conform het arbeidscontract'. (En huidige wet- en regelgeving).
Laatst bijgewerkt door Rytir op 12-07-22 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 16:36

Ja dat ga ik dan doen.
Maar ik ben echt heel slecht met het opstellen van nette brieven, dus hoe formuleer ik dit nu het beste? :o?

Overigens zei iemand hier, niemand kan rondkomen van 16u.
Maar dat is ook niet nodig hoor.
Ik heb ook nog een echtgenoot met een goede baan gelukkig.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:37

Beetje offtopic, maar jouw huidige werkgever leeft denk ik een beetje onder een steen. Een contract voor 16 uur en dan volledige flexibiliteit eisen in geval van ziekte of vakantie van collega's? Joeeeee! Als ze willen dat je meer beschikbaar bent, bieden ze je maar lekker een groter contract aan.
Ik zou kort bevestigen dat je een tweede baan hebt, waar en in welke funcie, en verder helemaal niks. Ga ze geen rechten geven die ze helemaal niet hebben hoor. De schooiers.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:42

Beste werkgever,

Op 1-1-1 hebben wij besproken dat ik per dato 1-2-1 ga beginnen bij bedrijf x op basis van een 0 uren contract. Zoals besproken zal ik mijn huidige werkzaamheden bij bedrijf 1 conform het arbeidscontract blijven uitvoeren, passend bij huidige wet- en regelgeving.

Zoiets?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:56

Kinke schreef:
Dat zou lekker zijn, 16 uur werken maar altijd beschikbaar voor hun. Daar zou ik sowieso niks mee te maken willen hebben

Oh in het onderwijs zijn ze stomverbaasd als je aangeeft dat je op je vrije dag niet beschikbaar bent :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-22 17:18

Rytir schreef:
Beste werkgever,

Op 1-1-1 hebben wij besproken dat ik per dato 1-2-1 ga beginnen bij bedrijf x op basis van een 0 uren contract. Zoals besproken zal ik mijn huidige werkzaamheden bij bedrijf 1 conform het arbeidscontract blijven uitvoeren, passend bij huidige wet- en regelgeving.

Zoiets?

Ah super, daar kan ik wel wat mee. Bedankt :D

Eatshay, in de praktijk valt het wel mee hoor.
Er wordt altijd netjes gevraagd, goh kan jij toevallig morgen extra werken want Pietje moet naar de tandarts.
9/10 keer heb ik daar echt geen probleem mee.
En die vraag wordt echt niet heel erg vaak gesteld.
Meestal ruilen we gewoon diensten onderling.
Ik werk dinsdag voor Pietje en Pietje werkt maandag voor mij.
En als ik niet kan, dan kan ik niet, kunnen ze moeilijk gaan doen, maar daar lig ik dus niet wakker van.

Het wordt trouwens vaak in de groepsapp gevraagd in het algemeen.
Kan er iemand misschien morgen voor Pietje werken?Want die moet naar de tandarts.
Ik ben dan wel degene van het vaste personeel met het laagste contract en ben ook vaak degene die reageert dat ik wel kan :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 08:56

Nog even wat anders.
Er waren een aantal mensen die het maar raar vonden dat wij geen vaste dagen hebben.
Nu heb ik even een stukje uit mijn CAO gepakt.
Ik werk dus maar 16 u.
Hoe kan ik dit stuk interpreteren in mijn geval?

De werkgever stelt de arbeidstijden vast, waarbij hij rekening houdt met artikel 4 t/m 9 van deze cao. Uitgangspunt bij de indeling van de dagelijkse arbeidstijd is dat deze zoveel mogelijk aaneengesloten zal zijn en uitgaat van een vijfdaagse werkweek.

2. De normale arbeidsduur bedraagt: a. gemiddeld 40 uur per week berekend per periode van vier aaneensluitende weken, waarbij deze perioden elkaar niet mogen overlappen,
b. ten hoogste negen uur per dag. Onder de normale arbeidsduur vallen niet de uren waarmee in enige week een arbeidstijd van 45 uur is overschreden.

3. a. Bij het opstellen van roosters wordt rekening gehouden met de (structurele) afspraken die met de werknemer zijn gemaakt over zijn arbeidstijden. Wijziging van deze afspraken vindt plaats in overleg met de betrokken werknemer. Een verzoek van de werknemer tot wijziging wordt gehonoreerd indien dit redelijkerwijs mogelijk is.
b. Bij het opstellen van de roosters wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met aanvullende wensen van de werknemer. c. Van de overeengekomen arbeidsduur wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd.
d. Bij de vaststelling van de arbeidstijden wordt volledig rekening gehouden met afspraken over kinderopvang.
e. Van de bedrijfstijd minus de overeengekomen arbeidsduur wordt, binnen de bedrijfstijd, minimaal 50% aangemerkt als vaste vrije tijd. In de vaste vrije tijd zijn in ieder geval twee avonden per week inbegrepen. Inzet van de werknemer op uren die zijn aangemerkt als vaste vrije tijd is alleen mogelijk op vrijwillige basis.
f. Roosters en arbeidstijden worden tijdig bekend gemaakt.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:33

Ik zou het interpreteren als:
- je hebt minimaal 1 vaste werkdag (er vanuitgaande dat je 8 uur per dag werkt) (artikel c van de vastgestelde arbeidstijd wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd)
- je hebt minimaal 1,5 dag vast vrij (artikel e, van de overgebleven tijd wordt minimaal 50 % als vaste vrije tijd)

Dus bv: je werkt altijd op maandag 8 uur; en op woensdagmiddag en donderdag altijd niet, dan kan je werkgever de overige 8 uur die je moet werken op dinsdag, woensdagochtend of vrijdag inplannen

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 09:34

Eatshay schreef:
Beetje offtopic, maar jouw huidige werkgever leeft denk ik een beetje onder een steen. Een contract voor 16 uur en dan volledige flexibiliteit eisen in geval van ziekte of vakantie van collega's? Joeeeee! Als ze willen dat je meer beschikbaar bent, bieden ze je maar lekker een groter contract aan.
Ik zou kort bevestigen dat je een tweede baan hebt, waar en in welke funcie, en verder helemaal niks. Ga ze geen rechten geven die ze helemaal niet hebben hoor. De schooiers.

Mijn werkgever is precies zo, voor 15 uur :+ Ik ga volgende maand weg, wens ze veel succes met een nieuwe werknemer vinden! :P

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 09:50

Kelan schreef:
Ik zou het interpreteren als:
- je hebt minimaal 1 vaste werkdag (er vanuitgaande dat je 8 uur per dag werkt) (artikel c van de vastgestelde arbeidstijd wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd)
- je hebt minimaal 1,5 dag vast vrij (artikel e, van de overgebleven tijd wordt minimaal 50 % als vaste vrije tijd)

Dus bv: je werkt altijd op maandag 8 uur; en op woensdagmiddag en donderdag altijd niet, dan kan je werkgever de overige 8 uur die je moet werken op dinsdag, woensdagochtend of vrijdag inplannen

Ik werk 16u verdeeld over 3 dagen. Meestal 2 ochtenden en 1 middag.
Vandaar dat ik het lastig vind om dit stukje tekst goed te interpreteren.
Gemiddeld is dat 5.5u per dag

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 10:47

Geachte heer, mevrouw

Via deze weg laat ik weten dat ik vanaf .... voor .... uur werkzaam ben bij ......

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
....

evt de dagen erbij dat je bij de andere werkgever werkzaam bent.

Krijg je ook 5,5 uur per dag betaald? Want 3 keer 5,5 uur is 17,5 uur.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 11:30

Ik zou ook iets in de richting van de brief van Purny doen. Kijk uit met wat je schrijft, want hoe het openingsbericht op me overkomt, zijn ze daar flink gehaaid. Ze kunnen/willen je niet meer uren aanbieden, maar je moet wel dagelijks beschikbaar zijn? Rare gang van zaken.

Ik heb 8 jaar lang 2 banen gehad: ma, woe, vrij baan 1, dins en dond baan 2. Wat mijn uren per dag waren of wat ik de rest van die dag deed, had geen reet te maken met het andere werk. Er stond in mijn contract bij bedrijf B inderdaad ook dat ik geen nevenactiviteiten mocht uitvoeren, maar banketstaaf voor hun kwam ik daar als tweede werken, dus dat heb ik doorgekrast voordat ik mijn handtekening zette. Ik was daar beschikbaar voor 24 uur per week (bereid tot af en toe een overuur) op ma, wo, vrij. Punt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 11:38

Briefje is al klaar en ingeleverd.

Ik ben benieuwd aan de hand van het stukje uit mijn CAO of ik recht heb op een vaste vrije dag of een vaste werkdag.

Purny ik krijg gewoon 16u per week betaald.
De uren extra zijn overuren. Kan ik laten uitbetalen of vrij van nemen.
(Of mijn leidinggevende plant me maar 2 dagen in waarmee ze dus MIJN overuren wegkaapt _-:( )

Edit: ik heb qua briefje de tekst van Rytir aangehouden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:42

ClaudiaHS schreef:

Ik ben benieuwd aan de hand van het stukje uit mijn CAO of ik recht heb op een vaste vrije dag of een vaste werkdag.

(Of mijn leidinggevende plant me maar 2 dagen in waarmee ze dus MIJN overuren wegkaapt _-:( )

TS ik lees hier vanwege professionele interesse mee: Je bent echt te goed voor deze wereld, zeker voor je huidige werkgever.

Ze maken niet alleen gebruik van je, in mijn optiek zelfs misbruik.

Let goed op jezelf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 13:52

ClaudiaHS schreef:

je weet dat dit wettelijk niet mag hè? je bent niet alleen te goed voor deze wereld, er wordt gewoon misbruik van je gemaakt.

https://rechtswinkelrotterdam.nl/nieuws ... act-staat/

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 14:53

Ailill, ik laat niet zomaar over me heen lopen hoor.
Ben al zeer regelmatig de confrontatie aangegaan, maar dan verwijzen ze weer naar contract blabla.
Zeker wbt vaste dagen/ uren doen ze zooo lastig.

Caira, je bedoeld wst ze doen met mijn overuren?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:07

Je doet het steeds af alsof het allemaal wel meevalt... ik was daar alláng weggegaan :') Iemand gebruikte het juiste woord: schooiers! En jij laat het gewoon toe. Af en toe een beetje pruttelen, maar dat was het. Kom op joh, je laat echt wel een beetje over je heen lopen als ik het zo lees. Je moet voor jezelf zorgen, een ander doet het niet. Integendeel... willen ze bij die leuke tweede baan niet iemand die enthousiast is en meer uren wil maken toevallig? :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:24

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 15:29

Hug wat gek. Ik snap ook dat je meer uren wil hoor, maar waarom kan dat niet waar je nu werkt? Maar wel om flexibiliteit vragen >;)

Ik doe 2 jobs. 1 full-time en 1 van 15u per week.
Dit kan prima omdat de full-time in ploegendienst is. (1 week vroege 1 week late)

Job 2 doe ik dan ook vóór of na mijn full-time job. En ze houden rekening met de eventuele weekenden die ik werk bij job 1.
Daarnaast hou ik toch nog tijd over voor mijn paarden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 17:34

GC, de 1e baan is voorlopig voor tijdelijk.
Het is mogelijk (na 7 maand) dat het beide partijen goed bevalt, er wel vaste uren gegeven kunnen worden.
Dat is dus nog even afwachten.
Ik ben nu overigens wel aan het rondkijken naar vacatures waar ze me evt wel 3 vaste dagen per week kunnen geven.
Daar wordt het combineren dan ook een stuk makkelijker van.

Oscar, ik had het gelezen inderdaad.
Maar mijn werkgever heeft sws geen reden om me de 2e baan te weigeren, vandaar dat ze het nu ook 'geaccepteerd' heeft :')

Artificious, jij weet dus altijd wanneer je moet werken, dan is combineren een stuk makkelijker.
Ik weet dus nooit op voorhand (ja 3 weken) wanneer ik moet werken helaas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 17:36

ClaudiaHS schreef:

Ik interpreteer het ook zo als Kelan het omschrijft: 8 uur van je werktijd moet op een vastgelegd moment zijn, bij voorkeur 1 werkdag (maar als je het anders afspreekt dan is daar wel ruimte voor.) En 12 uur van de week mag je vastleggen als vaste vrije tijd. Als er avond-, nacht of weekenddiensten zijn wordt de berekening misschien anders maar dan nog heb je recht op het vastleggen van een deel van die tijd als vaste vrije tijd waarop je altijd kunt rekenen (en je dus andere dingen kunt plannen.)

Ik zou zeker overwegen om de vakbond eens te vragen, en anders om lid te worden voor de vakbond want het klinkt echt niet ok zoals ze met je omgaan. De CAO is misschien wat technisch geschreven bij de urenberekening, maar wat er echt heel duidelijk staat is dat dingen in overleg gaan, dingen duidelijk worden afgesproken, en werkgevers verzoeken van werknemers alleen maar naast zich neer mogen leggen met een duidelijke reden, en niet zomaar omdat je als werkgever geen zin hebt om ook maar iets aan moeite te doen. De toon van alle communicatie komt op mij over als een werkgever die alle lusten wil van jou als flexibele achterwacht, en daar eigenlijk niets tegenover wil stellen. Niet cool. Je bent al 20 jaar loyale medewerker, bent vaak bereid om te helpen om roosterproblemen op te lossen, maar toch was hun eerste keuze om tegen jouw tweede functie in te gaan, niet om mee te denken.

(Bovendien is de vakbond ook belangrijk voor het vastleggen van de CAO zelf, dus ook wat dat betreft is het wel goed om ze te steunen.)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 19:57

Shadow0 schreef:
ClaudiaHS schreef:

Ik interpreteer het ook zo als Kelan het omschrijft: 8 uur van je werktijd moet op een vastgelegd moment zijn, bij voorkeur 1 werkdag (maar als je het anders afspreekt dan is daar wel ruimte voor.) En 12 uur van de week mag je vastleggen als vaste vrije tijd. Als er avond-, nacht of weekenddiensten zijn wordt de berekening misschien anders maar dan nog heb je recht op het vastleggen van een deel van die tijd als vaste vrije tijd waarop je altijd kunt rekenen (en je dus andere dingen kunt plannen.)

Ik zou zeker overwegen om de vakbond eens te vragen, en anders om lid te worden voor de vakbond want het klinkt echt niet ok zoals ze met je omgaan. De CAO is misschien wat technisch geschreven bij de urenberekening, maar wat er echt heel duidelijk staat is dat dingen in overleg gaan, dingen duidelijk worden afgesproken, en werkgevers verzoeken van werknemers alleen maar naast zich neer mogen leggen met een duidelijke reden, en niet zomaar omdat je als werkgever geen zin hebt om ook maar iets aan moeite te doen. De toon van alle communicatie komt op mij over als een werkgever die alle lusten wil van jou als flexibele achterwacht, en daar eigenlijk niets tegenover wil stellen. Niet cool. Je bent al 20 jaar loyale medewerker, bent vaak bereid om te helpen om roosterproblemen op te lossen, maar toch was hun eerste keuze om tegen jouw tweede functie in te gaan, niet om mee te denken.

(Bovendien is de vakbond ook belangrijk voor het vastleggen van de CAO zelf, dus ook wat dat betreft is het wel goed om ze te steunen.)

Vooral dit dikgedrukte gedeelte heb ik al zoo vaak de discussie over gehad.
Laatst nog.. ik moest ma, di, do werken.
Kreeg ineens een appje, ja je bent dinsdag vrij en ipv daarvan moet je woensdag werken ivm een andere levering.
Heb terug gestuurd, ik moet niks en heb woensdag al een afspraak.
(Ik ben namelijk al 15 jaar vrij op de woensdag, in overleg met mijn vorige leidinggevende. Bij een echte calamiteit kan het uiteraard netjes gevraagd worden of ik wil en kan )

Toen ik dus de volgende dag op het werk kwam kreeg ik direct een preek.
'Moet ik alles met jou overleggen ofzo? Dat ga ik niet doen, als dat je niet zint dan kan ik jou niet gebruiken"
_O- grapjas.

Maar ik wil me er verder niet echt over uit laten.
Straks lezen er collega's mee ofzo. O:)

Edit: Shadow, volgens mijn CAO kan ik dus 8u vast laten leggen als vaste werkdag?
'Probleem' is, ik werk dus maar halve dagen. Of de ochtend, of de middag. Zelden een avond (tot 20.00) en zelden een hele dag.
Werktijden zijn van 7u-13u, of van 13u-17u, heel soms van 13u-20u of een hele dag van 7u/8u-17u.

Edit: lid worden van een bond? Ik weet niet, zal dat helpen, ik zie er heel veel. Welke dan?