Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
ClaudiaHS schreef:Wat jij nu zegt Kinke, dat is ook eigenlijk wat ik wilde doen.
Ik meld dat ik per 25 juli begin met een 2e baan.
En dat ik me hou aan de overeengekomen zaken zoals beschreven in mijn contract.
Zoiets?
Nyaleti, 3 weken van te voren.
De leidinggevende van de 2e baan is hiermee accoord.
Uiteraard besproken.
Rytir schreef:Beste werkgever,
Op 1-1-1 hebben wij besproken dat ik per dato 1-2-1 ga beginnen bij bedrijf x op basis van een 0 uren contract. Zoals besproken zal ik mijn huidige werkzaamheden bij bedrijf 1 conform het arbeidscontract blijven uitvoeren, passend bij huidige wet- en regelgeving.
Zoiets?
Eatshay schreef:Beetje offtopic, maar jouw huidige werkgever leeft denk ik een beetje onder een steen. Een contract voor 16 uur en dan volledige flexibiliteit eisen in geval van ziekte of vakantie van collega's? Joeeeee! Als ze willen dat je meer beschikbaar bent, bieden ze je maar lekker een groter contract aan.
Ik zou kort bevestigen dat je een tweede baan hebt, waar en in welke funcie, en verder helemaal niks. Ga ze geen rechten geven die ze helemaal niet hebben hoor. De schooiers.
Kelan schreef:Ik zou het interpreteren als:
- je hebt minimaal 1 vaste werkdag (er vanuitgaande dat je 8 uur per dag werkt) (artikel c van de vastgestelde arbeidstijd wordt minimaal 50% vastgelegd als structurele arbeidstijd)
- je hebt minimaal 1,5 dag vast vrij (artikel e, van de overgebleven tijd wordt minimaal 50 % als vaste vrije tijd)
Dus bv: je werkt altijd op maandag 8 uur; en op woensdagmiddag en donderdag altijd niet, dan kan je werkgever de overige 8 uur die je moet werken op dinsdag, woensdagochtend of vrijdag inplannen
ClaudiaHS schreef:TS ik lees hier vanwege professionele interesse mee: Je bent echt te goed voor deze wereld, zeker voor je huidige werkgever.Briefje is al klaar en ingeleverd.
Ik ben benieuwd aan de hand van het stukje uit mijn CAO of ik recht heb op een vaste vrije dag of een vaste werkdag.
Purny ik krijg gewoon 16u per week betaald.
De uren extra zijn overuren. Kan ik laten uitbetalen of vrij van nemen.
(Of mijn leidinggevende plant me maar 2 dagen in waarmee ze dus MIJN overuren wegkaapt)
Edit: ik heb qua briefje de tekst van Rytir aangehouden.
ClaudiaHS schreef:Briefje is al klaar en ingeleverd.
Ik ben benieuwd aan de hand van het stukje uit mijn CAO of ik recht heb op een vaste vrije dag of een vaste werkdag.
Purny ik krijg gewoon 16u per week betaald.
De uren extra zijn overuren. Kan ik laten uitbetalen of vrij van nemen.
(Of mijn leidinggevende plant me maar 2 dagen in waarmee ze dus MIJN overuren wegkaapt)
Edit: ik heb qua briefje de tekst van Rytir aangehouden.
ClaudiaHS schreef:Ik werk 16u verdeeld over 3 dagen. Meestal 2 ochtenden en 1 middag.
Vandaar dat ik het lastig vind om dit stukje tekst goed te interpreteren.
Gemiddeld is dat 5.5u per dag
Shadow0 schreef:ClaudiaHS schreef:Ik werk 16u verdeeld over 3 dagen. Meestal 2 ochtenden en 1 middag.
Vandaar dat ik het lastig vind om dit stukje tekst goed te interpreteren.
Gemiddeld is dat 5.5u per dag
Ik interpreteer het ook zo als Kelan het omschrijft: 8 uur van je werktijd moet op een vastgelegd moment zijn, bij voorkeur 1 werkdag (maar als je het anders afspreekt dan is daar wel ruimte voor.) En 12 uur van de week mag je vastleggen als vaste vrije tijd. Als er avond-, nacht of weekenddiensten zijn wordt de berekening misschien anders maar dan nog heb je recht op het vastleggen van een deel van die tijd als vaste vrije tijd waarop je altijd kunt rekenen (en je dus andere dingen kunt plannen.)
Ik zou zeker overwegen om de vakbond eens te vragen, en anders om lid te worden voor de vakbond want het klinkt echt niet ok zoals ze met je omgaan. De CAO is misschien wat technisch geschreven bij de urenberekening, maar wat er echt heel duidelijk staat is dat dingen in overleg gaan, dingen duidelijk worden afgesproken, en werkgevers verzoeken van werknemers alleen maar naast zich neer mogen leggen met een duidelijke reden, en niet zomaar omdat je als werkgever geen zin hebt om ook maar iets aan moeite te doen. De toon van alle communicatie komt op mij over als een werkgever die alle lusten wil van jou als flexibele achterwacht, en daar eigenlijk niets tegenover wil stellen. Niet cool. Je bent al 20 jaar loyale medewerker, bent vaak bereid om te helpen om roosterproblemen op te lossen, maar toch was hun eerste keuze om tegen jouw tweede functie in te gaan, niet om mee te denken.
(Bovendien is de vakbond ook belangrijk voor het vastleggen van de CAO zelf, dus ook wat dat betreft is het wel goed om ze te steunen.)