Gezin in armoede helpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:03

Judith68 schreef:
rien10 schreef:
Da's een goede daantjuhhhh, lekkere douchgeld in zo'n kast, maandverband en andere dure dingen. Ik ga op zoek naar zo'n kast. Volgens mij staat er wel een hier in het dorp.

Dat staat er niet. Maar mag de gever toch zelf weten, of ze iets duurs weg wil geven. En de ontvanger kan toch zelf wel beoordelen of hij/zij het terecht meeneemt?

Huh? Heb ik het over de hoogte van het bedrag of wel of niet meenemen? Ik begrijp je niet.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 13:09

karrij schreef:
Goed innitiatief TS!

Ik doe het ook, al een paar jaar, een gezin bij ons uit het dorp, geen cent te makke en tegenslag op tegenslag, hard werkende vader, ziek kind waardoor werken voor moeder er helaas niet in zit. Andere kinderen, ze hebben er 3, worden beetje onder gesneeuwd door de zorg van het zieke kind.Kortom triest verhaal. Ik geef ze met enige regelmaat maaltijden, dan kook ik in het groot en geef hen mee. ook geef ik wel een gezelligheids weekend pakket, met lekkers voor de kids en voor de ouders een leuk leesblad of een fijne douchegel. Geld geven doe ik eigenlijk nooit, deze mensen zijn zo dankvoor voor wat wij doen, echt heel bijzonder om dat te kunnen doen. We betalen voor de jongen zijn voetbal contributie en kleding en schoeisel en dochterlief komt wekelijks , en nu ze wat ouder wordt, vaker , op mijn brave pony rijden, kost helemaal niks. Ziek kind kan helaas niet zoveel.

Had net al bedacht om aankomend weekensd, mits het heel warm wordt , om ijsjes te brengen.

Wij houden van deze mensen die echt niet om deze ellende gevraagd hebben en wij weten dat zij onze hulp enorm waarderen.

dus TS vraag om je heen of je mensen kent die arme gezinnen kennen, zo zijn wij ook aan hen gekomen. Dochter zat bij ons buurmeisje in de klas

Nou dit lijkt me dus inderdaad super leuk.

We hebben paarden, pony’s, veulens, koeien, konijnen, trekkers, een mega tuin en veel dingen voor kinderen als leuk uitje.
Ik zou inderdaad liever zoals jij verteld dingen doen voor het gezin. Liever geen geld geven oid. Wil ook zeker zijn dat het dan goed terecht komt.

Maar merk dat het een lastig ding is…
Ik ga eens kijken of ik inderdaad via via een gezin kan vinden.

Anoniem vind ik lastig, met onze producten kan een voedselbank denk ik niet.

De kerk heb ik helemaal geen banden mee en die krijgen al veel hulp vanuit de kerk

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:13

Hier in Almelo hebben we een Facebook groep waar men elkaar kan helpen, je biedt wat aan en evt helpt het beheer je met uitdelen.
Of je vraagt zelf hulp, dat kan door zelf een oproep te plaatsen maar ook door het beheer een berichtje te sturen en hen een oproep voor jou te laten plaatsen.
Het is in eerste instantie opgezet om mensen met een laag inkomen ook een leuke kerst te geven bijvoorbeeld door boodschappen of een kerstboom oid te geven maar ik geloof dat het nu jaarrond is.
Zelf heb ik geholpen door overtallig kattenvoer, een kunstkerstboom etc weg te geven, spullen die ik prima kan missen zegmaar.
Anderen hebben vleesschotels, tegoedbonnen van slager/bakker/supermarkt/speelgoedwinkel, brunch/'borrel' pakketten etc gedoneerd en er waren restaurants die voor een x aantal personen/gezinnen een dag een open buffet, brunch etc deden.
Weer anderen doneerden hun kerstpakket.

Wie weet is er ook zoiets in jouw regio?

ClaudiaHS

Re: Gezin in armoede helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:21

Volgens mij weet ik welke groep je bedoelt Lor.
Ik heb een aantal jaar taarten gemaakt voor hun.
De ene keer voor kerst, de andere keer voor kindjes voor hun verjaardag.
Hoe blij deze mensen dan zijn is niet te bevatten <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:44

Kan best dezelfde groep zijn ja.
Het begon toen als feestdagen voor iedereen of iets in die trant. :)

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 13:49

Volgens mij zijn er op facebook wel groepen voor dit soort dingen. Ik zal is voor je kijken dalijk! Super lief gebaar

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:20

MyWishMax schreef:
Ik zou me vrij ongemakkelijk voelen bij zo'n kastje. Maar dat heeft vooral te maken met veroordelende mensen hier.

Initiatieven zijn vooral voor leden van de kerk en als je dat niet bent val je buiten de boot. En word je als je pech hebt zelfs aangesproken als je ergens gebruik van wil maken. Moet je je gaan verdedigen tegenover mensen die er eigenlijk niks mee te maken en hun oordeel al klaar hebben. :+

Ik snap dus echt dat ts buiten organisaties om wil om ook de mensen te bereiken die buiten initiatieven vallen, maar dat is gewoon extreem lastig. Om ze te vinden en ook om het voordeel geen nadeel te laten worden.

De kastjes in mijn wijk zijn niet verbonden aan de Kerk.Gewoon van particuliere wijkbewoners.Het maakt de buurt gezelliger en menselijker vind ik.Je kunt iets gaan brengen naar zo'n kastje en dan kijken of er iets passends voor jou in staat.Een soort van ruilen,zo zie ik het, maar dat hoeft niet.In het begin was er hier wel verlegenheid om zomaar iets mee te nemen maar daar zijn ze voor.En niemand vraagt naar je sociale status hier en het is anoniem.Een milieuvriendelijke kringloopeconomie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:39

Als je naar z’n kastje gaat kan dat zijn om 3 dingen. Je plaatst er wat in of haalt er wat uit of beide.
Mensen weten niet wat jij doet, voor het zelfde geval ben je hem aan het vullen. Dus voor oordelen hoef je eigenlijk niet bang te zijn.

Ik heb laatst douche gel gekregen voor mijn verjaardag. Maar niet mijn geurtje, dus dat kan ik prima weer in het kastje zetten voor een ander.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:54

Tazzey schreef:
Wat een ontzettend lief en mooi gebaar! <3 Er zal vast een gezin heel erg blij van worden. Het lezen van dit soort berichten laat je toch wel even zien dat er in onze verhardende samenleving toch mensen zijn met het hart op de goede plaats.

Pas wel goed op met wat je doet. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij mensen uiteindelijk zijn gekort op hun uitkering omdat ze zijn geholpen met boodschappen en geld. :roll:

Inderdaad!
En ze krijgen ook toeslagen, vaak tot meer per maand aan inkomen dan bij mensen die wel gewoon werken. Sommigen maken er helaas soms misbruik van om zoveel mogelijk gratis te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 14:59

Dan moet je op zijn minst kinderen hebben. Ik krijg omgerekend naar maand voor extra anders dan huur & zorgtoeslag iets van 200 minder dan minimumloon, maar betaal wel gewoon gemeente belastingen en waterschap (iets met spaarcentjes). Aka zelfde vaste lasten, maar minder inkomen.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:02

Ik zou eens rondvragen in je woonplaats, evt bij sociale teams van de gemeente.
Ik weet dat je hier in het dorp tenues kan sponsoren bij diverse sportclubs, maar er is ook een club die fietsen opknapt zodat kinderen uit armere gezinnen een passende fiets kunnen krijgen.
Er is in jouw buurt vast ook een initiatief dat je kan ondersteunen, en als je aangeeft wat je nog meer wilt doen (maaltijden ed) kan je via via vast ook iemand vinden.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:05

Ragdollcat schreef:
Tazzey schreef:
Wat een ontzettend lief en mooi gebaar! <3 Er zal vast een gezin heel erg blij van worden. Het lezen van dit soort berichten laat je toch wel even zien dat er in onze verhardende samenleving toch mensen zijn met het hart op de goede plaats.

Pas wel goed op met wat je doet. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij mensen uiteindelijk zijn gekort op hun uitkering omdat ze zijn geholpen met boodschappen en geld. :roll:

Inderdaad!
En ze krijgen ook toeslagen, vaak tot meer per maand aan inkomen dan bij mensen die wel gewoon werken. Sommigen maken er helaas soms misbruik van om zoveel mogelijk gratis te krijgen.

Dat is absoluut niet wat ik bedoel met mijn bericht. Ik distantieer me dan ook dan deze reactie.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 15:10

Heb al wat fb groepen toegevoegd en een winkeltje gevonden vlakbij waar mensen voor een vrijwillige bijdrage dus iets of niets kleding op mogen halen.
Ik ga dus eens kijken of zij me misschien aan een gezin waarvan ze het weten kunnen koppelen oid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:19

daantjuhhh schreef:
Als je naar z’n kastje gaat kan dat zijn om 3 dingen. Je plaatst er wat in of haalt er wat uit of beide.
Mensen weten niet wat jij doet, voor het zelfde geval ben je hem aan het vullen. Dus voor oordelen hoef je eigenlijk niet bang te zijn.

Ik heb laatst douche gel gekregen voor mijn verjaardag. Maar niet mijn geurtje, dus dat kan ik prima weer in het kastje zetten voor een ander.

Precies,zo bedoel ik het ook.Gewoon elkaar helpen,samen doen en blij maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 15:44

anjali schreef:
daantjuhhh schreef:

Precies,zo bedoel ik het ook.Gewoon elkaar helpen,samen doen en blij maken.

Ja, dat gaat hier dus niet op. Hier zijn die oordelende reacties dus wel en bij initiatieven wordt er dus wel gevraagd naar hoe of wat als je er wat vandaan haalt. Dus zou hier niet naar zo'n kast durven.

Ik zou dus eerder naar ander dorp rijden := hoewel ik me wel bezwaard zou voelen als je er alleen iets uithaalt, omdat je niks te ruilen hebt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:04

Née je hoeft er niks in te doen.
Het is niet een ruil kast.
Het is een kast waar je wat in kan doen, wat uit kunt halen of beide.
Je hoeft er niks in te doen.
Het is juist voor mensen die het nodig hebben en het zelf misschien minder hebben.
Zou een beetje raar zijn als je z’n kast plaatst om mensen te helpen maar ze ook te vooroordelen.

De mensen die z’n kast plaatsen doen dat echt alleen puur om mensen te helpen.
Daar worden ze zelfs vaak gelukkig van.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 16:14

Ik weet niet hoe het in jouw gemeente is geregeld TS, maar hier is het wel het makkelijkste om het via een vrijwilligersorganisatie te doen. Zij hebben dan al contact met de gezinnen waarbij dit heel welkom zou zijn en kunnen je koppelen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:02

Wat een mooi initiatief! Dat idee van een kastje staat mij ook wel aan. Ik ben alleen bang dat er ook mensen wat uithalen die zelf wel genoeg te besteden hebben.

Ik werk in een boerderijwinkel, daar komt ook 1x in de 3 weken ongeveer een oudere man boodschappen doen voor meerdere mensen in zijn dorp die het niet breed hebben. Ze kunnen bij hem dan diverse soorten groente en fruit ophalen. Hij betaald alles zelf en hij helpt die mensen daar enorm mee en krijgt er een fijn gevoel voor terug

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:07

Besef wel dat als je met een gezin begint dat het heel teleurstellend voor die mensen kan zijn als je er door omstandigheden mee moet stoppen.

Ik zou af en toe een leuke dag op de boerderij voor kinderen organiseren met iets lekkers als tot ziens kadootje.
Zo wordt niemand afhankelijk van jullie en geef je de kinderen en misschien ook de ouders een leuke dag.
Zonder verplichtingen.

Je kan ook zoiets doen voor oudere die hebben dan een leuk dagje uit.

Ik vind het wel een heel lief initiatief van je.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 17:17

Het gaat er ook om dat er veel goede producten gewoon weggegooid worden.Dat vind ik een schande,mijn ouders hebben de Tweede Wereldoorlog meegemaakt en hebben mij zo opgevoed dat je geen eten mag weggooien.Dus als je zelf over hebt,geef het dan aan een ander.Andere dingen ook .Ik zie hier vaak dat mensen boeken bij het oud papier zetten.Die neem ik dan mee als ik ze goed vind.Zonde om weg te gooien,ik heb zo alle boeken van Dan Brown gevonden en gelezen! Sommige die ik uit heb breng ik naar een minibieb.Als ik dan zie dat iemand ze heeft meegenomen ben ik echt blij.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:09

Goed initiatief TS! Het is goed om iets te geven, leren ontvangen van iemand is ook een kunst. Al dat anonieme gedoe. Ik snap dat het juist nog meer voldoening kan geven als je weet aan wie je het geeft. En voor de ontvangers ook om jou, jouw situatie en beweegredenen te leren zien. Beide gezinnen kunnen leren van elkaar. Denk aan dat tv programma bijvoorbeeld. Als je je dat realiseert dan wordt het een win win voor beiden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:26

paars schreef:
Goed initiatief TS! Het is goed om iets te geven, leren ontvangen van iemand is ook een kunst. Al dat anonieme gedoe. Ik snap dat het juist nog meer voldoening kan geven als je weet aan wie je het geeft. En voor de ontvangers ook om jou, jouw situatie en beweegredenen te leren zien.

Maar dat draait heel erg om de wensen en behoeften van de gever, minder om die van de ontvanger. Anonimiteit is niet per se nodig, maar mensen die met problemen kampen (financieel of anderszins) hebben niet altijd zin of energie om precies uit te leggen wat er allemaal speelt. Omdat dat op zichzelf al heel naar is namelijk. Maar ook omdat er vaak een oordeel van de ander mee moet worden bereikt, dat je wel 'goed genoeg' bent om inderdaad hulp te ontvangen. Of je wel aardig genoeg bent, en wel verstandig genoeg gehandeld hebt, genoeg je best doet etc. Dat benadrukt dus ook hoe afhankelijk iemand blijft - je krijgt nu wel iets, maar het kan altijd weer afgepakt worden om allerlei redenen. Dat geeft al het begin van een hele scheve verhouding.

En het kan hoor, persoonlijk contact is heel waardevol! Maar er zijn ook veel goede redenen waarom mensen daar niet altijd op zitten te wachten, en die mensen hoeven volgens mij niet te leren wat de beweegredenen zijn van gevers, of leren om 'beter' te ontvangen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:35

paars schreef:
Goed initiatief TS! Het is goed om iets te geven, leren ontvangen van iemand is ook een kunst. Al dat anonieme gedoe. Ik snap dat het juist nog meer voldoening kan geven als je weet aan wie je het geeft. En voor de ontvangers ook om jou, jouw situatie en beweegredenen te leren zien. Beide gezinnen kunnen leren van elkaar. Denk aan dat tv programma bijvoorbeeld. Als je je dat realiseert dan wordt het een win win voor beiden.

Geef je dan vooral voor de voldoening die je er zelf van krijgt? Dat je er zelf een goed gevoel van krijgt? En dat de ontvanger dan ziet dat het van jou is? Zo van: ‘kijk mij eens goed zijn voor deze mensen.’
Dat is het gevoel dat ik ervan krijg, en juist daarom zou ik dus altijd anoniem geven.
Het geeft ook hele scheve verhoudingen als ze weten van wie ze het krijgen, want wat als de gever ziet dat ze niet zo met de spullen omgaan als de gever had verwacht? Daar krijg je gelijk oordelen van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:42

Het kan ook gewoon heel rare situaties geven.
Stel dat je te horen krijgt de ontvangende partij 2 pakjes sigaretten op een dag weg paffen in het bijzijn van de kinderen (even iets willekeurigs), dan kan dat toch op den duur op je onderbewuste uitwerken.
Ook omgekeerd kan het psychisch soms gewoon raar uitwerken als je bijv. wat basis levensmiddelen spendeert en je zelf op de duur een nieuwe auto voor je trailer koopt. Dat voel psychisch voor de ontvanger die jou ineens in je coole 4x4 ziet mogenlijk als een enorm oneerlijke armoede kloof, zelfs als je gewoon modaal bent.

Als je iemand niet kent kun je ook niet zulke (menselijk) emoties erbij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 18:46

Hoe meer mensen zich bewust worden van de ongelijkheid, onmacht, scheefheid in onze maatschappij hoe eerder er op andere niveaus de o zo noodzakelijke veranderingen kunnen worden doorgevoerd.
Zeker mensen in de Bijstand en mensen met schulden zitten gevangen in het systeem.