Ingebouwd zwembad in tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: Ingebouwd zwembad in tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:28

Mijn ouders hebben het zwembad omgetoverd tot koivijver inmiddels. Want dat is vele malen goedkoper in onderhoud dan een zwembad voor een paar dagen per jaar.

Ik denk dat het vooral belangrijk is wat je zelf wilt.
Als je weet dat je echt veel erin gaat, en de stroomkosten kan dragen, waarom niet?

Maar anders kan een zwemvijver ook nog een optie zijn..

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:36

superpony schreef:
Ik vond het onderhoud als je het zwembad gebruikt niet zo lastig. Eerste jaar bleef het water goed, maar waren we wat laat.
Vorig jaar waren er gewoon veel slechte dagen en deden we te weinig onderhoud, maar ik vind het water weer goed krijgen op zich geen ramp. Heb het er alleen minder voor over als je er toch niet in gaat.

Nu met de jacuzzi liggen we er toch te weinig in. We hebben (nog) geen zonnepanelen en dan is het warm houden schreeuwend duur.
De avonden zijn amper lekker en eruit stappen vond ik al vies tegenvallen uit een lekker warm bad.

Het is ook wel echt een keus waar je tijd voor hebt en maakt. Nu zijn we nog veel te druk en komt het er te weinig van. Met een opzet bad kan je wel zien, hoe vaak je er gebruik van maakt en of een vast bad meerwaarde heeft. Ook die kan met een goede installatie in principe.

Een vast bad nemen en er dan achter komen dat je het te weinig gebruikt of te duur vindt, vind ik erger.

Weet wel al een aantal mensen die juist het zwembad eruit hebben gehaald, want zelfs met installaties etc, moet je het er gewoon wel voor over hebben en er gebruik van maken. Anders is het een groot stuk tuin voor velen.

Wij wonen in nieuwbouw tussen grote vrijstaande huizen op percelen van circa 2000m2.
Wij zijn de enige die geen zwembad hebben,maar ons valt op dat er bijna geen gebruik gemaakt wordt van de baden,heel soms door de kinderen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:25

Dat begrijp ik niet zo goed, als je ziet wat een geld en organisatie het kost om een zwembad te laten plaatsen en hoe makkelijk je er in kan springen.

Misschien is er een drempel in de vorm van geen (voldoende) verwarming (koud water trekt toch minder aan voor de meeste mensen) of geen goede afdekking (veel moeten schoonmaken) of iets. Bij ons is het een kwestie van op de knop drukken zodat het dek open gaat en erin springen, wat de drempel laag maakt om een duik te nemen.

Jouw waterpartij is wel een heel mooi alternatief als je niet perse wil zwemmen. En super helder water ook.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:02

Daks schreef:
MightyMike schreef:
@Daks, wat is het verschil wat betreft zwemspa, je schrijft dat je daar het hele jaar door in kan zwemmen?

Is verwarmd en goed geïsoleerd. Met geïsoleerde kap ook nog. Dat doe je niet snel met een inbouw zwembad

Afbeelding

Zoiets zou gisteren bij ons geplaatst worden. Dubbel dubbel genieten jaar rond en de prijs bijna vergelijk baar met een verwarmd afgedekt zwembad

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:33

Ook niet vergeten dat een zwembad in de tuin voor veel mensen geen pre is,dat kan bij een evt verkoop huis wel eens een nadeel zijn.
Aan de andere kant als jullie er zelf wel plezier van hebben,het werk en hoge stroomkosten geen probleem vinden dan doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:49

Hoge stroomkosten kun je opvangen door met zonnepanelen te werken.

Zo'n zwemvijver is wel echt mijn droom. Zo idyllisch dat je water door de planten gezuiverd wordt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:54

Wij zijn uiteindelijk voor een jacuzzi gegaan. Makkelijker op te stoken en schoon te maken en jaarrond te gebruiken.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:31

lukka63 schreef:
Ook niet vergeten dat een zwembad in de tuin voor veel mensen geen pre is,dat kan bij een evt verkoop huis wel eens een nadeel zijn.
Aan de andere kant als jullie er zelf wel plezier van hebben,het werk en hoge stroomkosten geen probleem vinden dan doen.

Hoge stroomkosten hebben we gelukkig niet door het solar dek en een energiezuinige warmtepomp. Onze zonnepanelen leveren gewoon terug, ondanks dat de temperatuur van het water gelijk wordt gehouden. We hebben vooraf geïnformeerd (ookal willen we hier heel lang blijven wonen) bij verschillende partijen mbt de huiswaarde ten opzichte van de investering. Deze gaven aan dat de investering niet 100% die meerwaarde zou geven, maar als het er goed uit ziet (niet de hele tuin meteen “weg” is door zwembad) /onderhoudsarm systeem het zeker een mooi stuk ervan aan meerwaarde geeft bij verkoop. En zeker niet een nadeel is bij verkoop, tenzij het aan alle kanten kapot is/lekt/ranzig is. Maar uiteindelijk plaats je het voor je eigen plezier natuurlijk.

Een jacuzzi lijkt me ook heerlijk, maar het nadeel vind ik dat je er niet in kunt zwemmen of luieren in een net-luchtbedje.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:49

AppleSter schreef:
lukka63 schreef:

Hoge stroomkosten hebben we gelukkig niet door het solar dek en een energiezuinige warmtepomp. Onze zonnepanelen leveren gewoon terug, ondanks dat de temperatuur van het water gelijk wordt gehouden. We hebben vooraf geïnformeerd (ookal willen we hier heel lang blijven wonen) bij verschillende partijen mbt de huiswaarde ten opzichte van de investering. Deze gaven aan dat de investering niet 100% die meerwaarde zou geven, maar als het er goed uit ziet (niet de hele tuin meteen “weg” is door zwembad) /onderhoudsarm systeem het zeker een mooi stuk ervan aan meerwaarde geeft bij verkoop. En zeker niet een nadeel is bij verkoop, tenzij het aan alle kanten kapot is/lekt/ranzig is. Maar uiteindelijk plaats je het voor je eigen plezier natuurlijk.

Een jacuzzi lijkt me ook heerlijk, maar het nadeel vind ik dat je er niet in kunt zwemmen of luieren in een net-luchtbedje.

Daarom hebben wij voor een Zwemspa gekozen. En een jaccuzi en een zwembad om te chillen met 4 meter lang kan ik makkelijk op een luchtbedje dobberen . Voordeel van het zwembad is dat je tegen een stream in zwemt dus ook echt kan zwemmen IPV 1 slag en dan aan het einde zijn van je zwembad

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:53

Maar zo’n zwemspa heeft als nadeel dat je een constante slag moet hebben, wat bij ons fysiek helaas niet haalbaar is. Wij willen erg graag een zwemvijver met liefst zo weinig mogelijk onderhoud. We zwemmen dan wel met een duikerspak aan ofzo. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 02:56

AppleSter schreef:
Dat begrijp ik niet zo goed, als je ziet wat een geld en organisatie het kost om een zwembad te laten plaatsen en hoe makkelijk je er in kan springen.

Misschien is er een drempel in de vorm van geen (voldoende) verwarming (koud water trekt toch minder aan voor de meeste mensen) of geen goede afdekking (veel moeten schoonmaken) of iets. Bij ons is het een kwestie van op de knop drukken zodat het dek open gaat en erin springen, wat de drempel laag maakt om een duik te nemen.

Jouw waterpartij is wel een heel mooi alternatief als je niet perse wil zwemmen. En super helder water ook.

Zwembaden komen in diverse prijsklasses natuurlijk en als mensen net het minimale bedrag kunnen missen, hebben ze niet de luxe die jij hebt.

Matheno schreef:
Wij zijn uiteindelijk voor een jacuzzi gegaan. Makkelijker op te stoken en schoon te maken en jaarrond te gebruiken.

Wij hebben nu ook een jacuzzi, maar vind het echt niet hetzelfde. Denk ook niet dat we die het hele jaar door gaan gebruiken, want eruit stappen vond ik zelfs vd week echt niet leuk.

AppleSter schreef:

Wij hebben al geinformeerd naar zonnepanelen, maar als we die voor alles willen, dus ook verwarming in huis, warm water, apparatuur etc, moeten we er best veel neerleggen.

Daks schreef:
Daarom hebben wij voor een Zwemspa gekozen. En een jaccuzi en een zwembad om te chillen met 4 meter lang kan ik makkelijk op een luchtbedje dobberen . Voordeel van het zwembad is dat je tegen een stream in zwemt dus ook echt kan zwemmen IPV 1 slag en dan aan het einde zijn van je zwembad

Die heb ik in de showroom gezien en leek me ook ideaal. Op zich viel het nog mee als hij zo in 1x geplaatst wordt. Daarna zei iemand dat je ook in een gewoon bad met een band om kan zwemmen, dus dat idee weer laten varen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:06

Ik volg mee :)

Toen wij ons huis kochten zo'n 11-12 jaar geleden, zat het ingebouwd zwembad erin.
Nog geen filters aangesloten en ook nog niet verwarmd.

Volgend jaar willen we het echt in gebruik gaan nemen dus ik lees even mee ivm onderhoud en kosten verbruik etc.

Zijn hier mensen die het bvb. enkel gebruiken van 1 april tot 1 november en dan de boel qua warmte stilleggen. Kan dat? Of verbruikt het dan immens veel om terug op te starten?

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 11:12

AppleSter schreef:
lukka63 schreef:

zou jij mij ook de prijs per pb willen sturen en het adres van jullie zwembadbouwer. we zijn ons momenteel aan het orienterer voor een propyleen zwembad verwarmd.

dankjewel!

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:27

Ik woon aan de kust dus deur uit en ik lig in de zee. voor ons dus geen zwembad. maar ik vind het er wel prachtig uitzien zeg....

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:03

Het ene zwembad of zwemvijver is de andere niet lees je hier maar weer.

Wij hebben een onverwarmde zwemvijver of natuurzwembad. Filtering door middel van planten, pompsysteem en UV lamp tegen algen. We hebben wél de look van een zwembad, een rechte bak met los plantenfilter en zonder vissen. De watertemperatuur was vanaf mei goed te doen, daarvoor wil ik zelf toch ook nog niet zwemmen. Het verschil in kosten en de natuurlijke uitstraling (op een boerderij past een azuurblauw zwembad m.i. niet) maakte hier het verschil.

Dit lijkt wel op wat wij hebben: https://www.luxevastgoed.be/nl/blog/122 ... zwemvijver

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:23

wat voor kostenplaatje hangt daaraan 123321?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:01

123321, zoiets zouden wij dus ook graag hebben. Heb je daar veel onderhoud aan ?

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:44

Jokari, het onderhoud is de eerste 2 jaar het meest arbeidsintensief, omdat de zwemvijver dan nog geen natuurlijk evenwicht heeft bereikt. Als ik naar die van ons kijk dan hebben we de eerste maanden best wel even gezocht naar de goede waterwaarden en ook de stofzuiger veel gebruikt. Inmiddels doe ik er zo min mogelijk aan.

Voor de beeldvorming, het laatste wat ik heb gedaan is een maand geleden de stofzuiger laten draaien. Zo kristalhelder was het water vanochtend:

Afbeelding
Voor dat kleine beetje zand op de bodem hoeft de stofzuiger wmbt niet te draaien. Maar als je wilt kan het nog veel helderder/schoner dan dit.

Kinke, ik durf daar geen standaard antwoord op te geven. Bij ons was het een duur grapje omdat je hier vrij snel op water graaft, dus wij hadden bijvoorbeeld ook bronbemaling aan tijdens de werkzaamheden. Goedkoper was dan weer dat we het vrijgekomen zand in de tuin hebben gehouden, dus geen afvoerkosten hadden. Daarnaast ook meteen andere werkzaamheden laten uitvoeren, dus het aandeel zwemvijver durf ik niet te zeggen. Deze prijslijst vond ik en lijkt mij redelijk in de buurt zitten https://www.dreampool.nl/user/file/drea ... s_2022.pdf

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:50

Maar als je daarin wil zwemmen, moet je eigenlijk wel eerst douchen. Niet met deo, parfum, make up, haar spul etc erin springen lijkt me?

Onze natuurlijke poel bij de paarden heeft ook steeds meer beplanting. Maar spring er daar niet in. Zit vol kikkers en die vind ik vooral van veraf leuk.
Grondwater staat wel heel erg laag, dus moeten eigenlijk bijvullen. Doen we ook met grondwater.

Het water schijnt wel lekker te zijn, want alle dieren kiezen voor die poel.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:57

Er zit gewoon een pomp met filter in, dus een beetje zonnebrandcreme e.d. merk je niet op de waterkwaliteit. Als je héél véél zwemt met zonnebrandcreme (dan denk ik vooral aan mensen met kleine kinderen die je om de haverklap opnieuw insmeert), dan zou ik een skimmer nemen die de olieachtige bestanddelen van het wateroppervlak haalt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:13

Wat grappig om te lezen allemaal :j
Toen wij ons huis bijna 8 jaar geleden kochten zat er een zwembad van 5,5 bij 10,5 meter in de tuin. Niet verwarmd, wel goed aangelegd op zich.
Wij hebben hem in het voorjaar op marktplaats gezet voor 200 euro inclusief alle toebehoren. Op voorwaarde wat ze hem zelf uit de grond haalden. Daar waren al snel veel reacties op, dus voor degenen die ook een goedkoop zwembad zoeken een idee om eens in de gaten te houden ;)
Wij waren eerlijk gezegd blij dat we er vanaf waren. Wat een werk zat daar in, en dat voor die paar dagen per jaar dat je dat ding gebruikt....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:06

123321, bedankt voor je antwoord !

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:25

ik vraag me af wat wij fout doen, ik zou nooit zoveel geld kunnen uitgeven aan een zwembad :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:54

Wat heeft dat met fout doen te maken? De een kiest een nieuwe auto van 50 000, de ander een zwembad , nog een ander heeft paarden, maakt dure reizen of rookt een half fortuin weg en sommigen nemen alles. Ieder zijn keuze toch?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 08:14

superpony schreef:
AppleSter schreef:

Zwembaden komen in diverse prijsklasses natuurlijk en als mensen net het minimale bedrag kunnen missen, hebben ze niet de luxe die jij hebt.

Ons zwembad is geen heel luxe zwembad. Ik heb verschillende zwembadbouwers gebeld tijdens onze zoektocht en kreeg van een aantal de indruk dat het budget dat wij hadden (veel) te laag was. Daarbij hebben we een vrij standaard bad, niet het meest geavanceerde doseersysteem, etc. etc. Wat wij belangrijk vonden en vinden is het onderhoudsvrije stukje en een lage drempel (lees: aangenaam warm zwembad) om er in te gaan. We zijn koukleumen, dus onverwarmd zouden we er niet zomaar in gaan.

Matheno schreef:

superpony schreef:
Wij hebben nu ook een jacuzzi, maar vind het echt niet hetzelfde. Denk ook niet dat we die het hele jaar door gaan gebruiken, want eruit stappen vond ik zelfs vd week echt niet leuk. varen.

Wij hebben geen jacuzzi, dus ik heb geen idee hoeveel makkelijker het op te stoken is / schoon te maken is. Maar ons zwembad (we hebben ‘m nu 2 maanden en zwemmen dagelijks) hoeft niet opgestookt te worden (standaard 29 graden) en we hebben ‘m nu 3x gestofzuigd denk ik. We hebben geen robot of iets. Het is puur wat zand en blad eruit en klaar. Het mag ook niet leeggehaald worden.