Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: Tips zuinige, betrouwbare auto voor wat langere afstanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:01

Ford Focus? Ruime auto en heel veilig. Ook verkrijgbaar als hybride. :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:59

Ik kan je ook een Auris aanraden.

Toevallig heb ik nu een paar maanden een Auris hybride uit 2010 gereden, en hoewel het niet de mooiste auto is, reed hij echt geweldig. Lekker stabiel op de weg, fijn formaat, en door de hybride is ie best zuinig voor een auto van dat gewicht (ik haalde er makkelijk 1 op 21 mee).

Mocht het binnen je budget passen zou ik misschien wel naar een jongere Auris, of een Corolla kijken.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 04:04

Ik ben zelf wel fan van de nieuwe(re) Opel Corsa en Astra modellen. Heb zelf een Corsa uit 2015 waar ik erg blij mee ben. Heb toen ook proefgereden in een Astra die net 1-2 jaartjes ouder was. Die had nog weer beduidend meer ruimte in o.a. de kofferbak en achterin maar o.a. omdat de Corsa completer was toen daarvoor gekozen.
Wilde o.a. vanwege de wegligging en "kreukelzone" ook absoluut geen auto kleiner dan formaat Corsa maar ik rij er dagelijks 42km enkele reis naar m'n werk mee en dat rijdt (vind ik) echt prima :)

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:08

Ja als ik geen trailer trek auto nodig zou hebben zou ik direct weer een Toyota Auris hybride kopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:28

Zou je voor hybride gaan, probeer dan een plug-in hybride te nemen. Dan rijd je in ieder geval al je korte stukjes volledig elektrisch, en dat scheelt flink in je beurs!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:36

Ik zou geen Kia (meer) nemen.

Heel matige kwaliteit. Niet leuk, daar verandert 7 jaar "garantie" niets aan.
Een kia slijt veel te snel.

Voor ons nooit meer. En zo hoor ik meer geluiden.

Of je moet van plan zijn 'm iedere paar jaar in te ruilen voor een hele nieuwe. Daarmee blijf je de aftakeling wel voor.

Verder succes!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:56

Wij hebben polo’s op het werk en daar kan je prima met 4 volwassenen inzitten. Wel een 5 deurs nemen, maar dat raad ik sowieso aan omdat je dan ook minder ruimte nodig hebt met parkeren en uitstappen. ( een 3 deurs auto heeft hele grote deuren die een stuk verder open moeten om uit de auto te komen, als je krap geparkeerd staat is dat lastig)

Auris, Astra en Focus zijn alweer een maatje groter, dan kan je ook naar een Golf kijken.

Heb je aL aan diesel gedacht, die zijn qua verbruik zuiniger dan benzine auto’s. Als je een blue motion koopt zijn ze nog zuiniger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:01

Hier ook een groot Jazz fan. Wij hebben er 1 uit 2010, nu bijna 2 ton op de teller en nooit problemen mee gehad qua hoge kosten behalve zijn jaarlijkse standaard beurtje en eens lampen vervangen.

Ideaal dingetje. Super veelzijdig qua bergruimte. Groot genoeg om comfortabel te zijn en compact genoeg om er heel wendbaar mee te zijn +:)+ En ideaal ook qua spullen vervoeren, ik kan hiermee meer dingen vervoeren dan met het kleine busje dat ik eerst had....doordat het interieur heel veelzijdig is.

Je kan de achterbank heel plat neerklappen zodat je een flinke ruimte achterin hebt. Maar ook kan je juist de stoelen omhoog klappen zodat je iets neer kan zetten op de bodem van de auto en zo heb ik al allerlei kastjes en fietsen mee kunnen nemen in de auto +:)+

Je kan de achterbank ook in 2 delen neerklappen zodat je lekker veel mogelijkheden hebt qua personen en spullen die je er in wilt vervoeren. En wanneer de achterbank gewoon normaal staat, dan is er in de achterbak genoeg ruimte voor een aantal boodschappenkratten op een rij terwijl je bij veel compactere auto's amper een kratje bier er in krijgt :=

Ik vind hem ook best zuinig. Wij rijden dagelijks 4x 10km met max. 80 km per uur. Stoppen, optrekken, dat werk van niet echt lekker doorrijden weet je wel. Af en toe 2x 25 km. Af en toe wat verder. Af en toe met de aanhanger. En op 1 tank van 30 liter rijdt hij dan ruim 700 km.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:18

Als je de Auris gaat bekijken kan je ook naar de Yaris kijken. Ik weet niet hoe het met de nieuwste modellen zit maar voorheen paste een volwassene makkelijker achterin de Yaris dan in de Auris ook al zou je dat niet denken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:31

Hier een Toyota CHR Hybride.
Ik ben "alleen" maar 1,65 en manlief ook niet veel langer maar op zich een hele ruime auto -ook achterin.
En ik verbaas mij keer op keer hoe veel ruimte er is.
Van buiten ziet ie er echt klein uit, maar ik heb er van alles al in vervoerd.
En in de kofferbak hebben mijn 2 grote Belgen ook genoeg ruimte.
Laats stond ik naast een RAV 4 en bij gesprek met die eigenaar zei die dus, dat ze gekozen hebben voor de RAV omdat ie "veel groter" van binnen zou zijn - scheelt dus niet veel.
Wat ik fijn vind: het is een mild Hybride. Dus geen stekker gedoe. Weliswaar rijd je niet geheel elektrisch maar in veel gevallen bijna emissieloos ( en helemaal als je zoals ik veel op 30 km weggetjes moet rijden)
Gemideeld rijd ie 1 op 21 en laatst moest ik naar Duitsland 1100 km op en neer en ook dat was ultrarelaxt ( ok, meer als 130 max 140 moet je hem niet vragen)

En Toyota, of nu CHR/ Auris enz
Zijn ultrabetrouwbare autos.

Let op bij een 2e hands stekker-Hybride dat je naar garantie voor de akku vraagt en dat zij echt geen "80km " op electric kunnen rijden

Hebben laatst naar de Volvo XC 60 gekeken voor manlief.
Dachten is perfect voor woon-werk ( 38 km per dag) , want "kan" 80 km...
Maar als het weer koud is (winter, verwarming) of erg warm (zomer, airco) dan is de radius errug klein.
Hier tegenover staat, dat je op lichtnet kan opladen ( extra stekker á 375,- ) maar dat duurt dus heul lang.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 08:51

Een hybride zonder stekker heeft nauwelijks voordelen tov een gewone brandstofauto omdat de accu alleen wordt geladen via de motor en om die dynamo te laten draaien moet de motor harder werken en dus meer benzine verstoken, net zoals hoe je harder moet trappen als je de dynamo van je fietslicht op je fiets zet. Enige waar je 'gratis' energie uit haalt is het remmen. Terwijl je bij plugin hybrides daadwerkelijk op stroom van thuis/laadpaal rijdt en je brandstofmotor dus minder hard hoeft te werken. Het maakt op zich niet uit als de range lager is, want elke kilometer die je elektrisch rijdt is er een die goedkoper is dan op benzine, en daarna springt de motor gewoon weer bij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 09:45

Dat laatste ben ik echt niet met je eens. Ik rijd nu een Hyundai Kona hybrid en deze rijdt echt veel zuiniger dan een benzine-auto uit dezelfde klasse die ik hiervoor had.

Het voordeel om niet te hoeven opladen is voor mij juist doorslaggevend geweest. Ik vond het echt een gedoe met een Tesla. Waardeloos, sta je op Tweede Kerstdag ‘s avonds nog 20 minuten te laden omdat je anders niet meer thuis komt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:24

Fitzroy schreef:
Dat laatste ben ik echt niet met je eens. Ik rijd nu een Hyundai Kona hybrid en deze rijdt echt veel zuiniger dan een benzine-auto uit dezelfde klasse die ik hiervoor had.

Het voordeel om niet te hoeven opladen is voor mij juist doorslaggevend geweest. Ik vond het echt een gedoe met een Tesla. Waardeloos, sta je op Tweede Kerstdag ‘s avonds nog 20 minuten te laden omdat je anders niet meer thuis komt.

Een Tesla is geen hybride, dat is een volledig elektrische auto. ´

Een plug-in hybride (PHEV) kan je op lage snelheden (tot 60km/u) volledig elektrisch rijden (gemiddeld een range van 30-50km, maar soms meer dan 60km). Je bent met een PHEV niet verplicht te laden, alleen rijd je wanneer de rij-accu leeg is wel gewoon enkel op brandstof.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:33

Ja, dat weet ik ook wel. Maar dat is de reden dat ik geen elektrische auto wil. En überhaupt geen stekker-auto want daarvoor hadden een PHEV en dat is helemaal een wassen neus.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:38

Toyota Prius hybride, niet de mooiste auto, maar nooit problemen. Rijdt heel fijn. Ik rijd 1000 km per week.
Veel ruimte, ook achterin

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:40

Hier heel erg te spreken over de Hyundai ionic. Enorm comfortabel en volledig elektrisch, al is hij er volgens mij ook als plug-in hybride. Comfortabel achterin zitten en heel zuinig. Geen idee of deze auto binnen je budget kan vallen maar zou deze zeker eens meenemen als je een proefrit wil maken. Wij laden bijna altijd op onze zonnepanelen en rijden daardoor vrijwel gratis.

Wij hebben het kleinste accupakket, en kunnen dus maar 220km rijden. De auto is echter bij een snellader in ongeveer 10 minuten op 80% opgeladen en dus ruim voldoende om weer verder te rijden. Dit was in het begin even schakelen maar inmiddels ben ik helemaal gewend en zijn er in NL overal langs de snelweg snelladers te vinden dus heb ervaar ik het niet als een nadeel.

Die van mijn ouders kan 480km rijden op 1 accu, dus ook grotere accupakketten zijn beschikbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:46

Een plug-in hybride is inderdaad exact hetzelfde als een hybride zonder stekker, behalve dat je de mogelijkheid hebt om de accu bij te laden. Maar die hóef je niet te gebruiken.
Zo kun je korte afstanden inderdaad gewoon volledig elektrisch blijven rijden, en rijd je elke dag de eerste ± 50km op goedkope stroom of zelfs gratis met zonnepanelen.. dat kan echt heel veel geld schelen als je dagelijks met de auto op pad moet, en is natuurlijk een stuk beter voor het milieu omdat je tijdens die korte afstanden op lagere snelheid gewoon helemaal geen directe uitstoot hebt.
Ik weet niet wanneer je die PHEV hebt gehad, Fitsroy, maar de techniek gaat erg hard, en er zijn behoorlijk veel en betere modellen op de markt gekomen de laatste jaren.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-07-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:47

Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe VW polo en ik kan hem echt aanraden in jou situatie. Hij is ruim/fijn formaat zonder te groot te zijn, heerlijk zuinig met de cruise control helemaal natuurlijk en heeft voor mij alles wat ik nodig heb. Ik rijd ongeveer 160 á 200 km per dag voor werk, en een enkele keer nog wat verder weg.

Dit is dan een nieuwe, benzine want diesel was al amper meer te krijgen. Maar ik denk dat je met een jong gebruikte ook heel goed uitkomt. Of een nieuwe in de private lease, het ligt wel heel erg aan de kilometers die je maakt of dit interessant is.

Het nieuwere model vind ik ook nog sportief om te zien, ik heb voor andere en slag grotere velgen gekozen en getinten ramen waardoor ik hem net wat leuker vind maar uiteindelijk zit je aan de binnenkant natuurlijk :Y)

Afbeelding

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:56

Dee_Es schreef:
Als je de Auris gaat bekijken kan je ook naar de Yaris kijken. Ik weet niet hoe het met de nieuwste modellen zit maar voorheen paste een volwassene makkelijker achterin de Yaris dan in de Auris ook al zou je dat niet denken.

De nieuwste Yaris kan je sowieso afschrijven met TS haar eisen. Wij hebben er 1, maar de ruimte op de achterbank is echt beperkt. Wij zijn allemaal lang thuis, en mijn zijn vijven weg doen we daar niet mee, omdat het eigenlijk niet past. De vorige generatie zou wel kunnen, die had meer ruimte.

Maar op de achterbank ruimte na 8s die nieuwe Yaris wel een topauto. Enige wat ik daarbij nog kan bedenken is dat ie iets onrustig kan zijn bij echt hoge snelheden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:00

Hybride is het allebei net niet. Veel problemen met motoren en uitlaat.

Motoren omdat deze ineens koud 100 moeten gaan draaien en uitlaat blijft vaak condens in staan door korte stukjes en daardoor snel roest en scheuren.

Daarnaast is het ook heel erg afhankelijk van je eigen voorkeur. Een Volvorijder vindt zijn auto het fijnste rijden terwijl ik mijn BMW 3 serie met achterwielaandrijving natuurlijk veel fijner vind rijden. Dankzij chiptuning loopt hij 1 op 33 op de snelweg...

Bij goed onderhoud is elke auto gebaat.

Kortom, ga proefrijden in verschillende modellen. De ruimste achterbank vind je in een volkswagen passat.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:56

Luxorvalkje schreef:
Goede tip ikke! Volvo hoor ik over het algemeen goede verhalen over. BMW schijnt nogal wat te kosten in onderhoud. Het lastige aan die zoekmachines is dat ze geen onderscheid maken in de categorie benzine / elektrisch. Dat is een grote vergaarbak van alles dat een hulpje heeft. Dus van een kleine elektromotor die oplaadt door remmen en dan een duwtje in de rug geeft tot complete hybride met benzine en een stekker. Het zou fijn zijn al slimme koppen daar iets voor zouden verzinnen.

In zoekmachines als autoscout kun je juist heel goed filteren op brandstof, zodat je precies kunt bekijken waar je interesse in hebt.

Als je evt ook nog diesel overweegt zou ik me niet blind staren op de kms. Mijn VW Golf diesel heeft nu 275.000 op de teller en ziet er nog perfect uit en rijdt ook perfect. Dat zijn vaak auto's die uit de lease komen en die daardoor veel grotere afstanden hebben gereden. MAar snap ook wel dat je in de huidige markt niet zit te springen om een diesel. Wel goedkoper in aanschaf en lekker zuinig (1/20 rijden onze VW Golf en Audi A3)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:12

Mijn VW Golf benzine rijdt ook 1 op 20, ik ben juist overgestapt van diesel omdat het niet voordeliger meer is. Golf is ook wat ruimer dan de Polo.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:47

Een polo gaat je niet bevallen als je met lengte zit. Ik ben 1.69 en vond het al te klein qua hoogte van het dak en dan met in en uitstappen. Plus het kleine voorruit.
Ik heb zelf een Opel Corsa, wel van 2009 niet de jongste dus maar alles zit erop en eraan. Veel ruimte. Zowel voorin als achterin, en een grote kofferbak. Rijdt super soepel, strak in de bocht en stuurt lekker licht. Hij kan makkelijk 800km rijden op een tank, tank is 45 liter. Dus heel zuinig. Ik heb geen standaard corsa maar een sport model, wel 5 deurs en ik ben heel tevreden.
Het is niet de makkelijkste zoektocht als je achterin ook genoeg ruimte wil hebben en geen suv wilt in ieder geval. Ze zijn er wel overigens, maar weinig. Je kan ook eens kijken naar een astra misschien.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:00

Ja een Open Astra heeft veel beenruimte achterin, daar kun je echt ruim in zitten.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:20

Voor wat betreft comfort: is het niet de beste optie om gewoon wat dealers te contacteren en een aantal proefritten te maken?

Ik rij een 1.8 liter diesel BMW 1 serie uit 2019 en dit vind ik qua rijden echt zo'n heerlijke auto. Ligt super stabiel op de weg waardoor je weinig (onbewuste) correcties hoeft te doen en nooit echt moe of suf uit de auto komt, ook bij lange afstanden niet.