Alles moet snel!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:14

Jup! Welkom in de ratrace. Het heeft niks te maken met druk zijn. Het is een mindset die de maatschappij van je verwacht. Ik merk dat als ik daarin mee ga dat dat niet bepaald positief werkt. Ik probeer doelbewust eruit te stappen en er bewust niet aan mee te doen. Soms lukt dat heel goed en soms totaal niet. Dit is vaak op het moment dat veel mensen iets van mij willen of de planning te druk is geweest voor een tijd. Dan blijft dat hangen. Geeft mij een heel naar gevoel en ik functioneer ook minder goed dan vind ik zelf. Inderdaad mindfullnes, bewust aarden. Wat bij mij werkt is vooral te zorgen dat je terug in je lijf komt ipv in je hoofd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:14

Ik herken het, ik heb inmiddels gelukkig wel geleerd om ook tijd in te bouwen waarin ik niks moet en dat helpt, of na een drukke week een dag bewust niks plannen. In het bos lopen met de hond kan ik lekker van ontspannen. Puur luisteren naar de geluiden van het bos en kijken naar de natuur om me heen.

Ook in de omgang met mijn paard bouw ik rust in, die is heel gevoelig dus snel snel werkt averechts. Dan moet ik me echt op hem focussen en de tijd nemen. Dan ga ik zo op in het moment dat de tijd steeds minder belangrijk wordt. En blijkt uiteindelijk dat alles veel makkelijker gaat dan wanneer je alles vlugvlug aan het doen bent.

Wbt die spiraal, daar geloof ik niets van. Mijn hartslag zeker in rust is echt laag. En dat gejaagde had ik vroeger voor ik mijn spiraal kreeg nog veel erger dan nu.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:39

Heel herkenbaar. Ook (een van) de reden(en) dat ik al een jaar thuis zit met een fikse burn-out.

Bij mij heeft dat gehaaste gevoel nog zo’n 4 maanden aangehouden nadat ik al uitgevallen. Dat terwijl ik praktisch alleen maar op de bank zat en niks deed. Mijn lijf zat zo vol met stress dat het lang geduurd heeft voordat er eindelijk iets van rust in kwam.

Het is niet alleen een kwestie van alles rustiger aandoen, maar ook veranderingen brengen in de hoeveelheid dingen die je doet. Grote kans dat je jezelf al een tijd aan het overprikkelen bent door teveel ballen hoog te willen houden.

Maak eens een lijstje van alle dingen die je nu op je bordje hebt. Schrijf daarbij hoe lang je daar op een dag mee bezig bent en zet dat vervolgens af tegen de 24u die er zijn op een dag. Grote kans dat je het behoorlijk volgepropt hebt.

Vervolgens: besluit om 1-2 dingen voor de komende periode (zeker 2 maanden) te laten varen. Of dat je ze door een ander kan laten doen.

Zoals ik zei, dat onrustige gevoel zou heel goed een lange tijd aan kunnen blijven houden nadat je het rustiger aandoet. Dat is normaal, je hoofd en lijf moeten eraan wennen.

Mocht het niet lukken om hier zelf mee aan de slag te gaan, zou je kunnen overwegen om hier met iemand over te gaan praten. Dat heeft mij in ieder geval geholpen om in te zien dat de hoeveelheid dingen die ik dacht te moeten doen, helemaal niet werkbaar was.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:42

SusanH schreef:
Ik herken het, ik heb inmiddels gelukkig wel geleerd om ook tijd in te bouwen waarin ik niks moet en dat helpt, of na een drukke week een dag bewust niks plannen. In het bos lopen met de hond kan ik lekker van ontspannen. Puur luisteren naar de geluiden van het bos en kijken naar de natuur om me heen.

Ook in de omgang met mijn paard bouw ik rust in, die is heel gevoelig dus snel snel werkt averechts. Dan moet ik me echt op hem focussen en de tijd nemen. Dan ga ik zo op in het moment dat de tijd steeds minder belangrijk wordt. En blijkt uiteindelijk dat alles veel makkelijker gaat dan wanneer je alles vlugvlug aan het doen bent.

Wbt die spiraal, daar geloof ik niets van. Mijn hartslag zeker in rust is echt laag. En dat gejaagde had ik vroeger voor ik mijn spiraal kreeg nog veel erger dan nu.

Fijn dat het dan niet aan de spiraal ligt. Bij mij was het wel een trigger zo is elke vrouw weer anders :-).

jeetje77

Re: Alles moet snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:59

Herkenbaar denk ik. Ik kwam vorige maand thuis te zitten. Compleet uitgeput. Ik sliep geen 1 nacht meer door, had lange plafonddiensten (dom staren naar het plafond zonder weer in slaap te kunnen vallen). Op het werk was het echt druk geweest, thuis waarschijnlijk ook te veel willen doen. Ik ben er ook wel 1 die 32u in 24u wilde stoppen. Ik heb mijzelf moeten letten dat 2 dingen doen op een dag genoeg was. Meer energie had ik niet. En dat kon zijn boodschappen doen en de was opvouwen. Of met de auto naar mijn werk en een bakje thee drinken. Ik ben nu weer langzaam beginnen met reïntegreren. Maar neem wel dat ik echt mijn tijd moet nemen om niks te doen, bij te komen.

Waar het aan ligt? Ws combi restverschijnselen covid en het feit dat ik in de overgang zit.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 09:09

Ik ben nu 27 en kwam daar eigenlijk een jaar of 10 geleden ook achter. Allemaal gehaast en snel. Toen ben ik ook in een depressie beland en dat heeft de boel doen omkeren en vooral waarom dat gehaast? Nu leef ik tegenwoordig meer van komt het vandaag niet, dan morgen wel en anders volgende week. Leeft echt een stuk relaxter. En ik ben ook nooit te laat in als ik iets afspreek altijd op tijd en zorg gewoon dat ik alles wat ruimer plan, zodat ik niet hoef te haasten. Eerlijk? haasten levert misschien enkele seconde tijdwinst op en als je pech hebt duurt het met haast langer dan als je rustig aan had gedaan, omdat dan alles mis gaat. Dus, waarom haast? :D

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:12

ja, heel bekend. Ik wandel graag en ook daarbij heb ik het. Ik word er fysiek moe van.
na bepaalde tijd wandelen komt er een soort acceptatie. Dan voell ik rust in mijn kop en ben ineens ook niet moe meer.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:18

IHN schreef:
ja, heel bekend. Ik wandel graag en ook daarbij heb ik het. Ik word er fysiek moe van.
na bepaalde tijd wandelen komt er een soort acceptatie. Dan voell ik rust in mijn kop en ben ineens ook niet moe meer.

Weet je wat mij helpt? Tegen jezelf praten. Eerst een rondje wat zie ik allemaal, als je alles benoemd hebt dan een rondje wat hoor ik allemaal, wat ruik ik allemaal en wat voel ik allemaal. Als je die allemaal af bent geweest dan ben je heerlijk geaard en helemaal in het nu :D

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:20

Wat lastig dat je geen rust in je hoofd hebt.

Sinds ik geen horloge meer om heb (al jaren!) heb ik veel meer rust gekregen. Natuurlijk moet je dingen op tijd, maar dan zet ik een wekker op mijn telefoon een half uur vantevoren.

Ook ik ben veel ruimer gaan plannen. Overal kwartier / half uren extra plannen ipv overal een kwartier te laat komen. Maar idd, eerst accepteren dat je tijd voor jezelf ook kan plannen en nemen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:35

Heel herkenbaar. Ik heb altijd haast. Op woensdag ben ik vrij. Dan ga ik voor dag en dauw uit bed, snel naar paard, snel boodschappen doen, snel het huishouden want ik wil eind van de middag even rustig kunnen zitten :Y) als ik alles wat rustiger en minder gehaast zou doen, heb ik ongetwijfeld ook tijd om te zitten en zelfs als ik dat niet zou hebben, zou ik me waarschijnlijk de hele dag rustiger voelen ipv opgejaagd.
In de avond naar paard ook altijd haast. Met een vriendin wat drinken in de avond, haast en hopen dat ik op tijd naar bed kan anders ben ik weer moe. Om me vervolgens druk te maken als het uitloopt en ik daarna niet in slaap kom omdat ik me zo druk heb gemaakt ipv gewoon te genieten van een avondje weg.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:12

frensje schreef:
Heel herkenbaar. Ik heb altijd haast. Op woensdag ben ik vrij. Dan ga ik voor dag en dauw uit bed, snel naar paard, snel boodschappen doen, snel het huishouden want ik wil eind van de middag even rustig kunnen zitten :Y) als ik alles wat rustiger en minder gehaast zou doen, heb ik ongetwijfeld ook tijd om te zitten en zelfs als ik dat niet zou hebben, zou ik me waarschijnlijk de hele dag rustiger voelen ipv opgejaagd.
In de avond naar paard ook altijd haast. Met een vriendin wat drinken in de avond, haast en hopen dat ik op tijd naar bed kan anders ben ik weer moe. Om me vervolgens druk te maken als het uitloopt en ik daarna niet in slaap kom omdat ik me zo druk heb gemaakt ipv gewoon te genieten van een avondje weg.

Dit had ik kunnen schrijven :')
Haasten om m'n geplande rust te kunnen nemen :+

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:30

Helaas hier ook heel herkenbaar. Alles moet snel en ik leg mezelf zo'n haast en spoed op.
In mijn hoofd zit een hele lijst met wat ik die dag nog allemaal "eventjes snel" wil doen.
Ik kan geen rust krijg zolang die lijst niet afgewerkt is, dus ben ik heel de tijd snel in de weer om de lijst af te werken en hoop dan mijn "verdiende" rust in mijn hoofd te krijgen. Zoals geschreven: haasten om de geplande rust te krijgen :Y)

Ondertussen komen er steeds maar zaken bij die snel snel moeten gebeuren (dat gaat over huishoudelijke taken, maar even goed werkgerelateerde zaken) waardoor ik dat rust moment op het einde van de dag niet meer haal (want mijn lijst is niet af) en ga slapen met een bomvol hoofd. Dan begin ik te malen en vaak sta ik midden in de nacht nog op om dit of dat nog te doen, een e-mail te sturen etc.

Ik sta continu onder stress, waardoor ik amper nog functioneer en nog meer stress ervaar. Met als gevolg dat ik ondertussen zo'n hoop psychosomatische klachten heb ontwikkeld dat ik 3x in de week naar de kinesist kan lopen, een gastroscopie heb gehad wegens aanhoudende misselijkheid en maaglast (en raad eens: alles was tip top in orde => it's alllll in de head :+ )

en geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken. T is een mindset, maar hoe je die aanpast? Geen idee -O-

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:43

Hier ook met regelmaat nog last van.
Ik sta in een winkel waar soms zoveel binnen komt voor het weekend dat ze het liefst ook dan alles weggewerkt willen hebben zodat klanten geen last van hebben tijdens het winkelen.

Toen ik voor de zoveelste keer over mijn toeren ging, zei een manager: van wie moet dat lijstje af? Elke keer als ik daar antwoord op wilde geven, herhaalde hij dat weer en kwamen we tot de oplossing dat het een optie lijst moet zijn en geen to do list van dat moet echt af.

Mijn horloge was kapot gegaan en sindsdien alleen een iPod of werktelefoon omdat ik andere tijden werk en dat gaf rust.

Ik kan nu denken: wat vandaag niet lukt, komt morgen wel en dat is zo fijn.

Bij verzorgpaard doe ik inderdaad ook eerst de taken. Mocht ik te druk bij paard komen, sprint hij namelijk helemaal in mij op en krijg ik geen ruimte van hem. Heerlijk die spiegel. Eerst klusjes en rust, daarna een rustiger paard en ik.:)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:01

pluisje88 schreef:
Dit is vaak op het moment dat veel mensen iets van mij willen of de planning te druk is geweest voor een tijd. Dan blijft dat hangen. Geeft mij een heel naar gevoel en ik functioneer ook minder goed dan vind ik zelf. Inderdaad mindfullnes, bewust aarden. Wat bij mij werkt is vooral te zorgen dat je terug in je lijf komt ipv in je hoofd.

Dit is voor mij ook zo herkenbaar.

Ik heb nog niet alles gelezen (nog geen tijd voor genomen, want te druk :+ ), maar van wat ik heb gelezen in dit topic herken ik zoveel. Heel soms lukt het me om echt rust te nemen en dat voelt dan zo ontzettend goed. Helaas heb ik er moeite mee om dat consequent door te zetten, het lukt me gewoon (nog) niet. Morgen, als ik meer tijd en hopelijk meer rust heb ga ik (proberen) op mijn gemakkie het hele topic en alle adviezen door te lezen. Mijn partner is gelukkig ook een heel goed voorbeeld voor me, die is de rust zelve. :D

EDIT: Het theoretische van rust nemen ken ik wel, het gaat bij mij in de praktijk alleen nog steeds mis.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:20

Ook hier heel herkenbaar, heb nog niet het hele topic gelezen qua tips maar zal dat nog even doen.

Ik heb op een harde manier (burn out) moeten leren om ermee om te gaan maar het blijft altijd nog wel een dingetje, aard van het beestje denk ik dan maar. Wat het beste voor mij helpt als ik me zo voel zijn verschillende dingen maar is kwestie van uitproberen per situatie.

- De belangrijkste voor overzicht een to do lijstje met de tekst: 'Dingen die ik mag doen'. En onderverdeeld in die dag en 'langere termijn' omdat het mij rust geeft om dingen op te schrijven en overzicht te hebben. Ik pas dit lijstje wel vaak aan of als blijkt dat dingen toch niet zo belangrijk zijn.
- Je afvragen wat het gevolg is als je het klusje niet doet? Gaat er iemand dood? Een wereld ramp? Of kan het klusje eigenlijk wel wachten tot de volgende dag/week etc.
Bijv: je móet boodschappen doen, maar hebt eigenlijk na werk + de paarden + sporten die avond geen tijd. Gevolg: Je eet een soepje uit de voorraad kast en de dag erna heb je meer ruimte om naar de winkel te gaan. Dat soort eten in huis hebben is voor mij altijd een fijn gevoel om op terug te vallen.
- Soms even een moment rust nemen, kopje koffie erbij en even zitten om het lijstje te maken, desnoods met tijd vakken erbij en een 'planning' te maken op volgorde van prioriteiten.
- Die rust momentjes inplannen voor jezelf
- 'Liever' zijn voor jezelf. Dus de druk die we onszelf opleggen proberen los te laten en het te accepteren dat niet alles gelukt is die dag.

Het is echt een uitdaging en lastig maar ik merk wel dat je jezelf erin kan trainen. En belangrijk voor mij; dat mijn omgeving mij er afentoe aan herinnert := Tijdens mijn herstel van de burn out heb ik echt mega veel gehad aan lieve vriendinnen en fijne partner die mij altijd willen helpen met de struggels maar dat stukje hulp vragen, oei dat is een andere uitdaging :Y)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:06

herkenbaar, ik ben nu bijna 2 jaar met pensioen (ouwe taart dus) en ik heb het nog steeds: alles moet snel, sneller, snelst. Ik roep ook regelmatig tegen mijn man als hij niet opschiet: tijd is geld..... dat heb ik mijn leven lang gehoord.
Ik heb niet de illusie dat ik er ooit vanaf kom.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:14

Ik word al moe als ik alle antwoorden in dit topic lees :o
Ik herken dit dus helemaal niet. Ik denk dat ik eerder het tegenovergestelde ben. Haast heb ik gewoon niet. Ik ben eerder te relaxed :')
Ik struin regelmatig uren door de bossen, de telefoon neem ik alleen mee voor de kaart. De tijd bekijk ik dan niet (vergeet ik gewoon). En zo kom ik dus vaak véél later terug dan ik in gedachten had, maar ja, dat is dan maar zo.
Ik doe vaak ook gewoon een dag helemaal niets. Plannen vind ik vreselijk en doe ik dus maar weinig. Ik heb niet eens een agenda :') Die paar afspraken (met anderen) onthoud ik zo ook wel en mijn eigen planningen houd ik me toch niet aan. Dan denk ik "laat ik morgen x doen" en dan heb ik daar de volgende dag geen zin in en dan doe ik het gewoon lekker niet :')
Als er een lange rij bij de kassa staat of ik mis de trein, dan baal ik even, maar ja, wat doe je eraan? Niets. Dus dan wacht ik maar geduldig.

Dat "snel snel snel" is wel een typisch Nederlandse eigenschap ben ik achter gekomen. Ik ben in aardig wat landen geweest en man, wat duurt alles dan lang. Zelfs ik word dan ongeduldig.
Ik ging eens met een vriendin bij mijn vader langs in Canada en die zei "Ah, jij komt net uit Nederland, je hebt die haast nog in je" :')
Alles plannen (de beruchte agenda) is ook heel Nederlands.

Voor alle mensen die zo gehaast zijn: helpt het om gewoon eens helemaal niets te plannen? Gewoon een hele lege dag (of langer). En leg vooral je mobiel/horloge/klok weg. En bedenk: wat bereik je precies met haast? Niets!
Of eigenlijk wel. Je wordt er waarschijnlijk geen leuker mens van namelijk. Ik heb dit gezien bij een vriendin. Zij was de hele tijd maar gehaast en werd hierdoor erg prikkelbaar en kortaf naar anderen waardoor relaties onder druk kwamen te staan. Dat is wat stress met je doet. De relaxte versie van jezelf is veel leuker. Voor jezelf, maar ook voor anderen. Misschien een extra motivatie om er wat aan te doen :)

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 13:15

Ik herken het wel. Ik werk in een ijssalon. Zowel langs mijn kant als bij de kant van de klanten moet het opschieten, zodat iedereen snel aan de beurt kan. Dit had ik voor corona helemaal niet...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 14:45

Als ik me niet vergis is dit in de voorbije pakweg x aantal maanden je hoeveelste topic met deze input en output?

Als jij altijd blijft doen en denken wat je altijd al deed en dacht, zal je altijd ervaren wat ja altijd al ervaarde, deed en dacht...

Maw, enkel jij kan verandering creëerden in jouw gedachten en handelingen.
Tips hieromtrent kreeg je in elk topic tig keren en telkens dezelfde... Neem ze ter harte

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:58

pluisje88 schreef:
Jup! Welkom in de ratrace. Het heeft niks te maken met druk zijn. Het is een mindset die de maatschappij van je verwacht. Ik merk dat als ik daarin mee ga dat dat niet bepaald positief werkt. Ik probeer doelbewust eruit te stappen en er bewust niet aan mee te doen. Soms lukt dat heel goed en soms totaal niet. Dit is vaak op het moment dat veel mensen iets van mij willen of de planning te druk is geweest voor een tijd. Dan blijft dat hangen. Geeft mij een heel naar gevoel en ik functioneer ook minder goed dan vind ik zelf. Inderdaad mindfullnes, bewust aarden. Wat bij mij werkt is vooral te zorgen dat je terug in je lijf komt ipv in je hoofd.

Maar het is ook niet erg als het niet lukt en je toch weer even mee doet aan "the ratrace" zolang je het maar herkent, erkent en er op tijd de stekker weer uit trekt.

Little_Gift schreef:
Als ik me niet vergis is dit in de voorbije pakweg x aantal maanden je hoeveelste topic met deze input en output?

Als jij altijd blijft doen en denken wat je altijd al deed en dacht, zal je altijd ervaren wat ja altijd al ervaarde, deed en dacht...

Maw, enkel jij kan verandering creëerden in jouw gedachten en handelingen.
Tips hieromtrent kreeg je in elk topic tig keren en telkens dezelfde... Neem ze ter harte

Soms helpt het niet als je mensen vijf keer onder hun kont scupt maar moet je het tien keer doen.

*scup aan iedereen die ongewenst mee doet aan "the ratrace"!*
Het is tenslotte dinsdag, batsdag....... }>

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:54

Een dag niets. Heerlijk lijkt me dat. Maar, met een gezin, een hond en 2 paarden een utopie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:35

Hier ook zo herkenbaar.

Woensdag is mijn vrije dag. Vroeg op, want dan ga ik een lange afstand hardlopen in het bos. Daarna douchen, eten, boodschappen, stofzuigen, was doen, lessen voor school voorbereiden.. en als ik dan even tijd heb om te zitten bedenk ik wel weer een ander 'klusje' of iets anders te doen.

Afgelopen zaterdag door de warmte de hele middag op de bank gelegen met de tv aan. Kon me niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was gebeurd..

Maar ik doe het mezelf aan, want ik hou ook heel erg van wandelen, hardlopen, fietsen, suppen, enz.
Ik heb meer uren in een dag nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:35

Ik las de OP, en ik vond het herkenbaar.

Ik ben sinds 2 jaar paardloos, na zo'n 35 jaar eigen paarden, en het was in het begin de hel, maar de rust, geen 'slot' meer aan het einde van dag ( naar je paard..) Ik waardeer het ontzettend nu.

Ik zou alles zo om willen ruilen voor een paard met een geweldige stal, maar die heb ik niet in mijn omgeving.

Dus, TS, geniet van je paard, daar hoort wat haast bij, ik kan je zeggen, je zal het missen als 'ie er niet meer is.

( Ik heb mij berust in het feit dat ik geen goede stal kan vinden, maar wie weet komt er dé stal hier in de buurt, qua welzijn, en dan ga ik met liefde de haast-modus weer in ;-) )

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 00:23

Picopico schreef:
Ik word al moe als ik alle antwoorden in dit topic lees :o
Ik herken dit dus helemaal niet. Ik denk dat ik eerder het tegenovergestelde ben. Haast heb ik gewoon niet. Ik ben eerder te relaxed :')
Ik struin regelmatig uren door de bossen, de telefoon neem ik alleen mee voor de kaart. De tijd bekijk ik dan niet (vergeet ik gewoon). En zo kom ik dus vaak véél later terug dan ik in gedachten had, maar ja, dat is dan maar zo.
Ik doe vaak ook gewoon een dag helemaal niets. Plannen vind ik vreselijk en doe ik dus maar weinig. Ik heb niet eens een agenda :') Die paar afspraken (met anderen) onthoud ik zo ook wel en mijn eigen planningen houd ik me toch niet aan. Dan denk ik "laat ik morgen x doen" en dan heb ik daar de volgende dag geen zin in en dan doe ik het gewoon lekker niet :')
Als er een lange rij bij de kassa staat of ik mis de trein, dan baal ik even, maar ja, wat doe je eraan? Niets. Dus dan wacht ik maar geduldig.

Dat "snel snel snel" is wel een typisch Nederlandse eigenschap ben ik achter gekomen. Ik ben in aardig wat landen geweest en man, wat duurt alles dan lang. Zelfs ik word dan ongeduldig.
Ik ging eens met een vriendin bij mijn vader langs in Canada en die zei "Ah, jij komt net uit Nederland, je hebt die haast nog in je" :')
Alles plannen (de beruchte agenda) is ook heel Nederlands.

Voor alle mensen die zo gehaast zijn: helpt het om gewoon eens helemaal niets te plannen? Gewoon een hele lege dag (of langer). En leg vooral je mobiel/horloge/klok weg. En bedenk: wat bereik je precies met haast? Niets!
Of eigenlijk wel. Je wordt er waarschijnlijk geen leuker mens van namelijk. Ik heb dit gezien bij een vriendin. Zij was de hele tijd maar gehaast en werd hierdoor erg prikkelbaar en kortaf naar anderen waardoor relaties onder druk kwamen te staan. Dat is wat stress met je doet. De relaxte versie van jezelf is veel leuker. Voor jezelf, maar ook voor anderen. Misschien een extra motivatie om er wat aan te doen :)

Ik begrijp wat je typt, zeer zeker! Lijkt mij ook heerlijk om zo te kunnen leven. Alleen in sommige gevallen zit je wel vast aan een bepaalde planning. Met een paard, een hond of een onregelmatige baan. Ons paard staat gestald op een stal waar je zelf buiten en binnen zet en doordat paard destijds erg ziek is geweest verzorgen wij het voer/hooi zelf. Dit betekend dat er vanuit onze kant elke dag iemand naar stal moet. Als mijn vader denkt dat ik ga en ik denk dat hij gaat, dan heeft paard geen eten. Ook een beetje sneu. Daarnaast wat ook totaal niet handig is, is dat de stal voor mijn vader niet op fietsafstand is, mijn ouders één auto hebben en mijn moeder sinds kort een nieuwe baan waarbij ze ook in de avonduren werkt en daarbij de auto nodig heeft. Normaal was hij erg flexibel in de avond uren en was het voor mij geen probleem om een 'vaste' vrije paardenavond te hebben, nu is dat niet meer zo. Op de momenten dat mijn moeder werkt kan ik beter naar stal anders moeten zij van allerlei constructies bedenken zodat mijn moeder naar het werk kan en mijn vader naar ons paard. Dus even de agenda's naast elkaar en toch maar plannen. Aan de andere kant is het zo dat wij graag samen mennen, dus dan gaan we samen en is een planner helemaal niet nodig. :') Maar op de momenten dat ik niet naar mijn paard ga heb ik de mogelijkheid om andere dingen te doen; boodschappen, sociale afspraken, medische afspraken. Ik vind het juist fijn om te plannen zodat ik niet overal ja op zeg en een super drukke agenda heb.

Ik ben in ieder geval begonnen met dat het niet uit maakt hoe laat ik thuis ben van stal, werk of andere bezigheden als ik met niemand een afspraak heb nadien. Dus door de weeks als ik bij paardlief ben en daarna bed in ga. Dan maakt het niet uit of ik om 9u of half 10 thuis ben. :o

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 00:24

Supervixen schreef:
Hier ook zo herkenbaar.

Woensdag is mijn vrije dag. Vroeg op, want dan ga ik een lange afstand hardlopen in het bos. Daarna douchen, eten, boodschappen, stofzuigen, was doen, lessen voor school voorbereiden.. en als ik dan even tijd heb om te zitten bedenk ik wel weer een ander 'klusje' of iets anders te doen.

Afgelopen zaterdag door de warmte de hele middag op de bank gelegen met de tv aan. Kon me niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was gebeurd..

Maar ik doe het mezelf aan, want ik hou ook heel erg van wandelen, hardlopen, fietsen, suppen, enz.
Ik heb meer uren in een dag nodig!

Och ja, vrije dagen. :') Zo vaak zeg ik tegen mijzelf nu ga ik niets doen, daar komt dus niets van terecht. Ik denk dan maar ik doe het mezelf aan, dus ik zal het wel prima vinden. :')