Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
SusanH schreef:Ik herken het, ik heb inmiddels gelukkig wel geleerd om ook tijd in te bouwen waarin ik niks moet en dat helpt, of na een drukke week een dag bewust niks plannen. In het bos lopen met de hond kan ik lekker van ontspannen. Puur luisteren naar de geluiden van het bos en kijken naar de natuur om me heen.
Ook in de omgang met mijn paard bouw ik rust in, die is heel gevoelig dus snel snel werkt averechts. Dan moet ik me echt op hem focussen en de tijd nemen. Dan ga ik zo op in het moment dat de tijd steeds minder belangrijk wordt. En blijkt uiteindelijk dat alles veel makkelijker gaat dan wanneer je alles vlugvlug aan het doen bent.
Wbt die spiraal, daar geloof ik niets van. Mijn hartslag zeker in rust is echt laag. En dat gejaagde had ik vroeger voor ik mijn spiraal kreeg nog veel erger dan nu.
IHN schreef:ja, heel bekend. Ik wandel graag en ook daarbij heb ik het. Ik word er fysiek moe van.
na bepaalde tijd wandelen komt er een soort acceptatie. Dan voell ik rust in mijn kop en ben ineens ook niet moe meer.
frensje schreef:Heel herkenbaar. Ik heb altijd haast. Op woensdag ben ik vrij. Dan ga ik voor dag en dauw uit bed, snel naar paard, snel boodschappen doen, snel het huishouden want ik wil eind van de middag even rustig kunnen zittenals ik alles wat rustiger en minder gehaast zou doen, heb ik ongetwijfeld ook tijd om te zitten en zelfs als ik dat niet zou hebben, zou ik me waarschijnlijk de hele dag rustiger voelen ipv opgejaagd.
In de avond naar paard ook altijd haast. Met een vriendin wat drinken in de avond, haast en hopen dat ik op tijd naar bed kan anders ben ik weer moe. Om me vervolgens druk te maken als het uitloopt en ik daarna niet in slaap kom omdat ik me zo druk heb gemaakt ipv gewoon te genieten van een avondje weg.
pluisje88 schreef:Dit is vaak op het moment dat veel mensen iets van mij willen of de planning te druk is geweest voor een tijd. Dan blijft dat hangen. Geeft mij een heel naar gevoel en ik functioneer ook minder goed dan vind ik zelf. Inderdaad mindfullnes, bewust aarden. Wat bij mij werkt is vooral te zorgen dat je terug in je lijf komt ipv in je hoofd.
pluisje88 schreef:Jup! Welkom in de ratrace. Het heeft niks te maken met druk zijn. Het is een mindset die de maatschappij van je verwacht. Ik merk dat als ik daarin mee ga dat dat niet bepaald positief werkt. Ik probeer doelbewust eruit te stappen en er bewust niet aan mee te doen. Soms lukt dat heel goed en soms totaal niet. Dit is vaak op het moment dat veel mensen iets van mij willen of de planning te druk is geweest voor een tijd. Dan blijft dat hangen. Geeft mij een heel naar gevoel en ik functioneer ook minder goed dan vind ik zelf. Inderdaad mindfullnes, bewust aarden. Wat bij mij werkt is vooral te zorgen dat je terug in je lijf komt ipv in je hoofd.
Little_Gift schreef:Als ik me niet vergis is dit in de voorbije pakweg x aantal maanden je hoeveelste topic met deze input en output?
Als jij altijd blijft doen en denken wat je altijd al deed en dacht, zal je altijd ervaren wat ja altijd al ervaarde, deed en dacht...
Maw, enkel jij kan verandering creëerden in jouw gedachten en handelingen.
Tips hieromtrent kreeg je in elk topic tig keren en telkens dezelfde... Neem ze ter harte
Picopico schreef:Ik word al moe als ik alle antwoorden in dit topic lees![]()
Ik herken dit dus helemaal niet. Ik denk dat ik eerder het tegenovergestelde ben. Haast heb ik gewoon niet. Ik ben eerder te relaxed![]()
Ik struin regelmatig uren door de bossen, de telefoon neem ik alleen mee voor de kaart. De tijd bekijk ik dan niet (vergeet ik gewoon). En zo kom ik dus vaak véél later terug dan ik in gedachten had, maar ja, dat is dan maar zo.
Ik doe vaak ook gewoon een dag helemaal niets. Plannen vind ik vreselijk en doe ik dus maar weinig. Ik heb niet eens een agendaDie paar afspraken (met anderen) onthoud ik zo ook wel en mijn eigen planningen houd ik me toch niet aan. Dan denk ik "laat ik morgen x doen" en dan heb ik daar de volgende dag geen zin in en dan doe ik het gewoon lekker niet
![]()
Als er een lange rij bij de kassa staat of ik mis de trein, dan baal ik even, maar ja, wat doe je eraan? Niets. Dus dan wacht ik maar geduldig.
Dat "snel snel snel" is wel een typisch Nederlandse eigenschap ben ik achter gekomen. Ik ben in aardig wat landen geweest en man, wat duurt alles dan lang. Zelfs ik word dan ongeduldig.
Ik ging eens met een vriendin bij mijn vader langs in Canada en die zei "Ah, jij komt net uit Nederland, je hebt die haast nog in je"![]()
Alles plannen (de beruchte agenda) is ook heel Nederlands.
Voor alle mensen die zo gehaast zijn: helpt het om gewoon eens helemaal niets te plannen? Gewoon een hele lege dag (of langer). En leg vooral je mobiel/horloge/klok weg. En bedenk: wat bereik je precies met haast? Niets!
Of eigenlijk wel. Je wordt er waarschijnlijk geen leuker mens van namelijk. Ik heb dit gezien bij een vriendin. Zij was de hele tijd maar gehaast en werd hierdoor erg prikkelbaar en kortaf naar anderen waardoor relaties onder druk kwamen te staan. Dat is wat stress met je doet. De relaxte versie van jezelf is veel leuker. Voor jezelf, maar ook voor anderen. Misschien een extra motivatie om er wat aan te doen
Supervixen schreef:Hier ook zo herkenbaar.
Woensdag is mijn vrije dag. Vroeg op, want dan ga ik een lange afstand hardlopen in het bos. Daarna douchen, eten, boodschappen, stofzuigen, was doen, lessen voor school voorbereiden.. en als ik dan even tijd heb om te zitten bedenk ik wel weer een ander 'klusje' of iets anders te doen.
Afgelopen zaterdag door de warmte de hele middag op de bank gelegen met de tv aan. Kon me niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was gebeurd..
Maar ik doe het mezelf aan, want ik hou ook heel erg van wandelen, hardlopen, fietsen, suppen, enz.
Ik heb meer uren in een dag nodig!