Firefly289 schreef:Jeetje, dit raakt me. Het raakt me, omdat ik het herken. In augustus start ik met therapie om de schade aan te pakken die mijn ouders hebben aangericht met hun emotionele onvolwassenheid. Ik mag in therapie, omdat hun dit nooit gedaan hebben. Genoeg mooie momenten, momenten waar ik dankbaar voor ben. Echter hebben hun gedrag tijdens mijn jeugd (en nu nog) ervoor gezorgd dat ik mij op emotioneel vlak ontzettend eenzaam, klein en gekwetst heb gevoeld. Paar jaar terug ben ik er voor het eerst open over geweest naar een vriendin toe. Dit startte het proces van realisatie, frustratie, woede en hopelijk binnenkort acceptatie. Acceptatie dat he tis zoals het is en ik van hun geen verandering kan verwachten.
Het is moeilijk om uit te leggen aan mensen die het niet zelf mee maken. De jaloezie die ik soms voel als anderen vertellen hoe veel begrip en geborgenheid hun ouders bieden.
Een dappere stap, afscheid nemen van je ouders. Heel knap om echt voor jezelf te kiezenHopelijk geeft het je wat je zoekt.
Het is zeker moeilijk uitleggen, en ook een heel moeilijk proces. Ik ben er al 9 jaar mee bezig, op en af. Heb tussendoor wel een studie gehaald en gewerkt, maar ik viel constant terug. Ik hoop dat ik het nu daadwerkelijk grotendeels kan afronden, al zal er altijd restschade blijven. De jaloezie is bij mij eerder verdriet.
En mooi gezegd dat wij in therapie moeten omdat onze ouders dat niet deden. Mijn vader heeft dat overigens wel gedaan, maar ik denk dat hij al te ver heen was, want hij is na therapie eventjes de lieve vader geweest die hij had moeten zijn, maar hij verviel al heel snel terug in zijn oude gedrag.
Bedankt voor de knuffels en lieve woorden Suzanne, Doubtless, Manumol en Tarico, dat doet me goed