Waar ben jij zenuwachtig voor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eloya

Re: Waar ben jij zenuwachtig voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 14:51

Ziekmelden voor werk.. voel me soms nog beroerder door de stress dan hetgeen waarvoor ik mij ziekmeld. Voel me altijd zo schuldig voor mijn collega's

Verder tandarts / kaakchirurg
Iemand onder ogen komen na een miscommunicatie via app

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 15:54

Mars schreef:
Op vakantie gaan… :=
Man, man, ik ben weken bezig met lijstjes, dingen kopen, het huis moet aan kant, alles moet netjes etc. Alles voor mn dieren regelen, stress om of het goed gaat met ze als we weg zijn, stress met inpakken en stress op schiphol, stress of alles rondom het vakantieverblijf wel goed is gegaan etc. Voordat ik ontspannen op mijn strandbed aan een wijntje lig ben ik een zenuwinzinking nabij :=

Dit. Daarom ga ik liever niet op vakantie.
Als ik er eenmaal ben vind ik het ook echt wel leuk hoor. Maar van tevoren…..
Alleen het idee al bezorgt me al zenuwen. Dan denk ik: ik blijf wel lekker rustig thuis.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:56

Eloya schreef:
Ziekmelden voor werk.. voel me soms nog beroerder door de stress dan hetgeen waarvoor ik mij ziekmeld. Voel me altijd zo schuldig voor mijn collega's

Verder tandarts / kaakchirurg
Iemand onder ogen komen na een miscommunicatie via app

+1

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:02

ik word zenuwachtig van lange rijen bij de kassa in de winkel.
vind ik echt vreselijk :(

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:08

Vakantie plannen, en reiszenuwen/reis stress :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:17

Niobe schreef:
Ik ben best zeker in de auto, maar niet voor parkeren. Het komt altijd wel goed uiteindelijk, maar dat blijft een ding. Dus als ik naar een nieuwe plek moet rijden dan kan ik me behoorlijk zenuwachtig maken voor waar ik precies moet parkeren.
En dan heb ik het niet per se over steden enzo, want een parkeergarage of iets dergelijks is dan zo gevonden, maar als ik bijvoorbeeld bij een pensionstal moet zijn. Dan vind ik het altijd heel fijn als iemand me instructies geeft over het hoe en wat met parkeren, zodat ik niemand in de weg sta en mezelf niet voor banketstaaf zet met mijn slechte parkeermanouvres. :')

Dit heb ik ook grotendeels, als ik ergens moet shooten (stal) dan vraag ik altijd of het makkelijk te vinden is, waar ik kan parkeren anders ben ik niet goed voorbereid en ben ik heel nerveus of ik het wel kan vinden en weet waar ik moet parkeren. Ook ben ik nerveus als ik midden door een drukke stad moet rijden. Als ik naar Amsterdam moet (Vu ziekenhuis) 1x per jaar dan ben ik nerveus voor de route en die stomme 6 baans weg (AAAHHH!!!). Een parkeergarage ben ik niet zo'n fan van (vaak moet je omhoog er weer uit en ik kan geen hellingproef meer dus ik wacht tot er niemand meer voor mij rijdt. := ) en file parkeren al helemaal niet, word dan altijd zenuwachtig als er veel verkeer om mij heen rijdt en ik het dus snel moet doen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:20

Op de middelbare school was ik ontzettend zenuwachtig als ik een spreekbeurt voor de klas moest houden.
Zo erg dat m'n benen helemaal trilden en ik een misselijk gevoel kreeg.
Het liefst wou ik door de grond heenzakken om er maar vanaf te zijn.

Nu wel eens zenuwachtig als ik met de auto in een onbekende omgeving ben en op de navigatie rij.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:29

Barbet schreef:
Op de middelbare school was ik ontzettend zenuwachtig als ik een spreekbeurt voor de klas moest houden.
Zo erg dat m'n benen helemaal trilden en ik een misselijk gevoel kreeg.
Het liefst wou ik door de grond heenzakken om er maar vanaf te zijn.

Nu wel eens zenuwachtig als ik met de auto in een onbekende omgeving ben en op de navigatie rij.

Op het MBO leerde ik pas dat gewoon iedereen dit heeft. Ik kreeg altijd te horen van goh je presenteert alsof je zonder zenuwen er staat wat goed. Terwijl ik altijd heel zenuwachtig was van te voren. Zodra ik maar begon zakte de ergste spanning wel weg.

Maar iedereen in mijn klas had zenuwen voor een presentatie.

Ik vindt het bijvoorbeeld heel spannend dat had ik gisteren dat ik mijzelf even voor moest stellen bij een onbekende groep mensen tijdens een cursus. De cursus gever bleef mij ook maar vragen stellen. En dan voel ik gewoon dat iedereen naar mij staart en dan wordt ik toch een partij nerveus. Ook om in het begin wat te zeggen in een groep maakt mij hartstikke zenuwachtig. Daarna trek ik mijn mond wel open.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:30

Eloya schreef:

dat had ik ook toen ik nog werkte, ik zat in het onderwijs en wist hoe erg mijn collega's dan baalden....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:30

Oh, spreken in een groep of voor een groep doe ik niet hoor. := Al die starende ogen. Brr!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:44

Bellatrix schreef:
Oh, spreken in een groep of voor een groep doe ik niet hoor. := Al die starende ogen. Brr!

Wordt flexwerker , dan moet je wel :') Ik doe nu 3 maanden flexwerk en dat betekend elke keer op een andere locatie met een ander team en andere cliënten en collega's. Gek genoeg ben ik helemaal niet bang maar soms wel wat onwennig. Ik praat daarin tegen wel gemakkelijk weg met iedereen en kan ook gemakkelijk contact maken. Alleen ik praat soms zo dom en warrig alsof ik niet helemaal goed ben :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:52

Tandarts, dokter, start van een hardloopwedstrijd, ziek melden voor werk inderdaad. Precies om de reden die hierboven staat, ik werk ook in het onderwijs.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 18:59

proudmama schreef:
Autorijden en wordt steeds erger. Ik ga de snelweg al niet meer op want ik denk bij iedere oprit op zijdelingse verplaatsing ze zien mij vast niet. Helaas krijg je daardoor meer ongelukken , ik zou dolgraag meer willen rijden maar ik heb het opgegeven. Ik stap alleen nog in de auto om dichtbij boodschappen te doen of naar de kinderen te rijden die in de buurt wonen.
Anders ga ik op de fiets of OV.
Overigens ben ik ook bloednerveus als ik bij mijn man in de auto zit als wij weggaan, en hij rijd goed, is beroepschaffeur geweest.

Idee om terug in een lesauto te stappen voor een paar opfrislessen? Is heel normaal.

Spanning hoeft niet erg te zijn, iedereen vindt wel eens iets spannend. Maar als het je dagelijks leven gaat beïnvloeden, dan is dat wel ontzettend lastig voor je :(:) Knuffel van mij!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:20

Eloya schreef:

En nu lees ik dat ze niemand kunnen krijgen. Dat een collega alleen gaat staan (gaat om morgen nachtdienst) en hier raak ik ook zenuwachtig van. Ben heel erg geneigd toch te gaan werken. Ondanks ik weet dat het niet slim is. Kan beter 1 dag langer uitzieken dan langer ziekig blijven.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:21

Eloya schreef:
Eloya schreef:

En nu lees ik dat ze niemand kunnen krijgen. Dat een collega alleen gaat staan (gaat om morgen nachtdienst) en hier raak ik ook zenuwachtig van. Ben heel erg geneigd toch te gaan werken. Ondanks ik weet dat het niet slim is. Kan beter 1 dag langer uitzieken dan langer ziekig blijven.

Niet naar kijken, laat het los. Dat ze een probleem hebben is het probleem van je werkgever. Je collega is de dupe, maar dat is niet jouw schuld. Hier hoef jij je echt NIET schuldig over te voelen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:31

Ja zo herkenbaar.
Morgen komen vriendinnen logeren en ben nu al zenuwachtig. Bij mij word het vrij snel een paniekaanval. Ik weet nooit echt het verschil daartussen, alles nieuw, Na vakanties weer gaan werken, bellen is zenuwachtig.

Vroeger dat ik 1x per week reed op welke manege pony je mocht was ik altijd zenuwachtig.

Ziek melden doe ik nooit, voor veel dingen probeer ik wat te verzinnen, waardoor ik niet hoef zeg maar.

Oohja we gaan zaterdag naar de bios. Word nu al "zenuwachtig" ervan. Ook als ik evenement ga en ik ben chauffeur ben ik altijd bang/zenuwachtig van hopelijk wordt ik niet ziek, dat ik ze teleurstel zeg maar.

Ik heb ook last van faalangst en onzekerheid

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:49

Gesprekken met m'n werk, zoals een voortgangsgesprek/functioneringsgesprek, daar wordt ik nerveus van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:02

fjordjes schreef:
Gesprekken met m'n werk, zoals een voortgangsgesprek/functioneringsgesprek, daar wordt ik nerveus van.

O ja, dat was ook mijn hobby niet bepaald -O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:11

Ik heb ook zo vaak een zenuwachtig gevoel of een ongemakkelijk gevoel. Niet dat ik dan echt zenuwachtig ben, maar m'n lichaam doet als of ofzo.

-Rij op een manege al jaren op het zelfde paard. Nog steeds elke keer een zenuwachtig gevoel.
-Op buitenrit met m'n vezorgpaard in m'n eentje niks aan de hand. Met iemand anders erbij gelijk zenuwachtig.
-Wanneer ik moet eten in bij zijn van vreemde of mensen die ik niet goed ken.
-Wanneer m'n telefoon overgaat en je niet weet wie het is.
Wanneer ik iets moet doen (ookal kan ik het goed) wanneer iemand mij ziet, altijd bang dat het dan fout gaat.
-Rijden in de bak wanneer er mensen kijken of onbekenden stalgenootjes ook rijden.
-Het moment dat je meer slechte dingen dan gezonde dingen hebt bij de kassa, lang leven zelf scan.
Het moment voor je de sportschool in loopt. Ook al ben er er 4-7x per week..

En dan nog de dingen waar ik echt zenuwachtig voor ben
.
-M'n stage (32 weken lang). Elke dag misselijk. Ontbijten deed ik maar niet meer gooide het er toch weer uit onderweg. Als laatste stage een fijne plek gevonden en toen was het alleen de eerste dag, daarna was het over.
- presenteren voor een kleine groep. Trillende stem, hartslag van 120+, zweten en stress vlekken.
Stomme is dat ik het voor een volle college zaal of tijdens toneelspelen voor grote zaal niet heb.
- Mensen mee nemen naar iets wat ik goed vind of heb uitgezocht. Zo bang dan dat het tegen valt of het hun niet bevalt

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:21

Wat een herkenbare dingen komen er hier voorbij zeg!

Ik word zenuwachtig van de tandarts, bellen, mezelf ziekmelden, voor mezelf opkomen, paardrijden (deze zenuwen slaan ook op mijn darmen) en op vakantie gaan (deze zenuwen zijn serieus heftig, dus dat doe ik maar niet meer).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:26

Zijn er ook mensen met tips?

Ik slik sinds een tijd magnesium en heb wel het idee dat het iets helpt. Ik hoorde ook over Bach rescue druppels, misschien moet ik die maar ook proberen

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:41

Amber_anne schreef:
Zijn er ook mensen met tips?

Ik slik sinds een tijd magnesium en heb wel het idee dat het iets helpt. Ik hoorde ook over Bach rescue druppels, misschien moet ik die maar ook proberen

Probeer eens uit te vogelen waar je precies bang voor bent. En is die gedachte realistisch? Welke bewijzen heb je daar wel of niet voor?

Bijvoorbeeld:
Situatie: 'bang om paard te rijden in het bijzijn van anderen'.
Waarom zenuwachtig? 'Straks denken ze dat ik het slecht doe en dus vinden ze me raar'.
Bewijzen voor: 'vroeger zei een stalgenoot iets naars over mijn rijden'. 'een tijdje terug gaf iemand kritiek op mijn housing'
Bewijzen tegen: 'vorige week gaf een stalgenoot een compliment', 'toen ik de video van het rijden op facebook had gezet kreeg ik allemaal leuke reacties' 'de instructrice gaf in de vorige les aan dat ik heel erg was gegroeid'.

Ik heb zelf wel eens dat ik geen bewijzen voor mijn spannende gedachten kan bedenken. Alleen maar positieve.
Is dat confronterend en voelt dat frustrerend? Ja. Maar het helpt ook om een volgende keer wat sneller te denken: 'ik mag zenuwachtig zijn. Ik weet rationeel dat het niet hoeft, dus de spannende situatie komt goed en ik ben de volgende keer minder gespannen'.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:44

Zo wat is dit allemaal herkenbaar zeg! En ook erg leerzaam, zo kan je weer wat meer rekening met elkaar houden in bepaalde situaties :)

Ik ben voor zoveel dingen zenuwachtig, maar vooral voor sociale activiteiten of evenementen. Heel vervelend 8)7
Ik neem dan meestal in de ochtend een gaba, werkt best wel :') daardoor kom ik dan zelf ook makkelijker met de conclusie; ''zie, het viel wel mee!''
bach rescue druppels merkte ik geen effect van, zelfs van het halve flesje niet

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:51

Ik had trouwens nog niet voor mijzelf gereageerd.
Maar door een ervaring in het verleden zijn verschillende dingen met eten een mogelijke trigger. Dus ik ben zenuwachtig voor uit eten gaan.
Nu is het wel veel beter geworden. Vorig jaar had ik een periode waar ik door de stress uberhaupt niet kon eten. Ook thuis niet. Dat ik nu terug weer in restaurants eet is een grote overwinning!

Dus weet dat, hoe eng iets ook is, je kunt leren omgaan met spannende situaties :*

Bellen vind ik ook nog regelmatig vervelend. En 1 op 1 gesprekken... Zet mij maar voor een groep mensen. Ik heb daar totaal geen moeite mee.

Andere dingen die ik spannend vind houd ik even voor mijzelf. Bokt blijft toch een openbaar forum ;)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:49

Bellen, vreemde mensen aanspreken, presenteren, wedstrijden rijden en nog veel meer waar ik even niet op kom :P .