Niet veilig voelen in eigen huis

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:05

Poeh hee wat denkt ze wel niet :=

Ik denk dat het inderdaad een goed idee is om even contact op te nemen met het 1 of ander.
Zodat je kan overleggen wat je hier mee kan, hoe je kan melden dat die camper er weer staat enzo.

Mag jouw auto daar wel staan?
En dat filmen in je tuin zal vast ook niet mogen, even advies inwinnen hoe je dat aan kan pakken :j

Wat betreft punt 1: Het is natuurlijk wel zo sociaal als je probeert geen niet per-sé op dat moment nodige herrie te maken terwijl er visite bij iemand in de tuin zit en die herrie dermate storend is dat het echt vervelend wordt. Maar jij mag toch ook gewoon je tuin en spullen bijhouden :=

Punt 2: is idd. vervelend als dat gebeurt. En het kan best zijn dat de rook vaker van jou naar hun waait, dan van hun naar jou....? Door de windrichting? Of hebben jullie ook wel last van hun rook? Sowieso is het iets dat gewoon mag natuurlijk, BBQ-en, dat zal ze moeten accepteren dat je dat recht hebt. Maar het is dan natuurlijk wel zo fijn als je er een beetje rekening mee houdt en dat ding niet precies zó in je tuin plaatst, dat zij alle rook krijgen ofzo :=

Punt 3: Als de honden gewoon in jouw tuin blijven en niet de hele tijd lopen te blaffen ofzo, dan moet ze toch gewoon niet zeuren....? :?

Punt 4: Als dat daadwerkelijk zo is / als het geen echte parkeerplaats is? Dan heeft ze daar wel een punt natuurlijk. Maar wel lekker typisch als jij een normale auto niet daar neer mag zetten waar zij dagenlang een camper met aanhanger laten staan :=

Punt 5 + 6 + 8: lekker laten gaan, wat denkt ze wel niet, jullie tuin is er toch niet voor haar uitzicht :=

Punt 7: ja een airco kan wel irritant zijn. Maar je hebt het recht om zo'n ding te gebruiken.... hang hem zo ver mogelijk bij haar vandaan en dan heb je je best gedaan toch...? Als de buren hun warme lucht zowat jouw raam in blazen kan ik me wel voorstellen dat het niet zo tof is := Je kan voor de grap altijd even navragen of er regels voor zijn.

candalisa schreef:
(1)Wij mogen van haar niet meer onze loungeset buiten stofzuigen want als zij buiten zit is dit een eentonig geluid en kan zij niet met haar visite praten of kan ze niet rustig een boek lezen.

(2)Wij mogen niet meer bbqen want dan komt de rook van de bbq in haar gordijnen terecht als ze haar ramen open heeft (hun zelf hebben een hout kachel)

(3) ik mag mijn achterdeur niet open doen als ik thuis ben want dan gaan de honden naar buiten en heeft ze er last van

(4) ik mag mijn auto niet voor mijn eigen huis parkeren want dan kan haar visite niet makkelijk hun auto van en op de parkeerplaats rijden

(5) wij mogen geen oud papier onder onze afdak zetten want dit is geen zicht als ze uit haar slaapkamer raam naar beneden kijkt

(6) wij mogen onze zonnescherm niet uit laten (ik heb een trim tafel van de honden eronder staan en vind het fijn dat deze niet te warm word dus laten wij hem een stukje uit staan

(7) wij mogen de mobile airco op onze slaapkamer niet aanzetten want dan heeft zij last van de warme lucht die door de slang uit het raam komt en van het geluid wat het maakt

(8) onze tuin is volgens haar net een tokkie tuin omdat er soms honden speeltjes in de tuin liggen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:14

Ik zou de hele dag alles doen wat je van haar niet mag, is ze nou helemaal belazerd!
Als ze zo graag wil commanderen neemt ze maar een hond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:15

dat wijf spoort niet :D
Die meent ff te mogen bepalen hoe jullie leven?
Laat je vriend eens opkomen voor jou/jullie. En als hij dat niet wil dan maar via de wijkagent.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:16

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de wijkagent. Dossier opbouwen is in dit soort gevallen heel erg belangrijk.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:18

Ik zou de neiging krijgen om elke keer dat ik het huis verlaat even bij de buuf aan te bellen, dan kan ze je nog even filmen...

Nee alle gekheid op een stokje, wat een irritant en nare buurvrouw. Ik zou me er ook niet prettig bij voelen inderdaad. Ik denk dat de wijkagent inschakelen hier de beste weg is. Dan is hij in ieder geval op de hoogte en misschien kan hij ook eens met haar praten over hoe een en ander overkomt.

Heel veel sterkte!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:19

candalisa schreef:
Wat een reacties! Super fijn!

Het is een koop woning. Mijn vriend woont er al bijna 20 jaar en ik nu 10 daarvan. Als opmerking dat ik best mijn auto mocht parkeren voor mijn “eigen” huis kreeg ik terug het is niet “jouw” huis

Ook niet die van haar. De eigenaar van het huis heeft er geen bezwaar tegen dat jouw auto voor zijn huis staat }:)

Goof

Re: Niet veilig voelen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:20

Je mag overal je auto parkeren, het is de openbare weg.
Wat een gezeur joh.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:20

Ik krijg hier echt plaatsvervangende neigingen van, echt :)) }:)

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:29

Oef en dat met ptss.

Even voor de duidelijkheid voor alle mensen hier: met ptss is her bijna onmogelijk om gewoon een dikke vinger te hebben en er niks om te geven. Dat is juist het hele probleem. De buurvrouw triggert elke keer iets waardoor haar hele lichaam denkt dat ze in (levens)gevaar is. Dat klopt niet. Dat weten we allemaal. Maar dat is hoe heftig het kan zijn. Helaas weet ik precies hoe het voelt.

Als je wil kun je me een pbtje sturen over de triggers en hoe je er het beste mee kunt omgaan. Ik ben momenteel aan het leren om mijn triggers te herkennen en ze voor te zijn, waardoor ik veel beter voor mezelf kan opstaan. Het is echt een uitdaging maar het is het helemaal waard. Ik denk dat het heel goed zal helpen bij je buurvrouw.

En inderdaad, aangifte doen.
Ik heb een buurvrouw die in een 3 persoons huisje woont met 6 kinderen, 2 katten, 2 honden en af en toe een vriend. Het lawaait daar vaak een hele hoop en we wonen in een super gehorige buurt. Zolang het tussen 10 en 8 (snachts dus) rustig is hoor je me niet. War moet ze dan? Vragen of die kids de hele dag stil moeten zijn? Dat kan toch ook niet?
In de ruil daarvoor mag ik zelf lekker superharde muziek aanzetten overdag als ik dat wil, want ze weet dat de kids luidruchtig zijn en ze heeft daar ook al vaak genoeg haar excuses voor aangeboden :')

Dus jou buurvrouw is ehm, flink aan het overdrijven. Dus je mag aangifte doen. En weet je wat? Ja, ze kan best gaan tegenstribbelen, maar je bent veilig. Als het moet vraag je je vriend of hij je extra wil helpen en beschermen. Je bent hoe dan ook veilig. Ze kan en mag je helemaal niks aandoen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:52

Ts wat ontzettend naar om je zo te voelen in je eigen huis! :knuffel:
Je huis hoort je veilige bubbel te zijn en dat ervaar je nu dus helemaal niet. Dat versterkt natuurlijk het een en ander in angsten en dergelijke, je staat nu continu op scherp en dat is super vermoeiend! Maar toch zal iemand actie moeten ondernemen want zo door gaan is niet te doen al helemaal niet op lange termijn. Er zijn al veel goede adviezen gegeven door mijn voorgangers en daarbij wil ik je heel veel kracht en wijsheid toewensen! :j

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:56

Maar is het geen idee om je vriend eens langs te sturen om te praten?

Als mijn partner zo lastig word gevallen door zulke buren dan stond ik wel een keer op de stoep.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:58

Ik begrijp dat je het moeilijk hebt met zo'n buurvrouw en dat je je niet meer veilig voelt. Bij de punten die je opsomt, denk ik echter niet dat jij iets verkeerds doet in elk geval.
Los van jouw buurvrouw, wat vind jij van die dingen die zij als hinder opnoemt? Zou jij je daar als buur aan storen?
Je kan niet voor iedereen goed doen. Bij eender wat je doet, kan iemand anders er een andere mening over hebben. Je kan dus best doen wat voor jou goed is / voelt (en natuurlijk wettelijk gezien toegelaten is). Je buurvrouw mag daar boos / gefrustreerd /... over zijn, maar dat wil niet zeggen dat die gevoelens van jouw buurvrouw terecht zijn of belangrijker zijn dan jou gevoelens of gedachten. Jij moet niets doen met haar gevoelens, dat kan alleen zijzelf. Is ze boos / gefrustreerd? Dan moet zij daar iets mee.
Daarnaast: hoe verder je hierin meegaat (doet wat zij van jou verlangt), hoe meer grensoverschrijdend gedrag zij gaat blijven stellen. Tuurlijk in het begin als je je grenzen aangeeft, kunnen de eerste reacties van je buurvrouw feller worden omdat je anders reageert dan zij gewoon is van jou en gaat proberen jou toch zover te krijgen dat je terug in je oude gedrag vervalt. Maar als je je been stijf houdt, neemt dat uiteindelijk wel af. Laat je hierin inderdaad helpen door je vriend.
Verder: hou alle berichten enz die ze je stuurt goed bij.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:07

Het lijkt alsof jij je makkelijk prooi laat zijn. Laat haar gewoon haar leven leiden en leid jou jouw leven. Zolang je je aan de wet houdt prima maar kennelijk ziet zij er wel wat in om je zo in haar greep te hebben. Laat haar gewoon maar kwekken en doe als je vriend, negeer haar!!!
Je houdt zelfs puntgewijs bij wat je allemaal niet zou mogen? Hoezo?
En jij zet gewoon je auto waar er plek is. En het is jullie tuin. Het lijkt wel alsof zij jullie huur of hypotheek ook betaald?
Maak je niet druk meer. Is nergens voor nodig. Irritante mensen vind je overal en het is aan jou om daar wat van aan te trekken of niet. Jij maakt het zelf ook erg groot door nu te doen alsof je je niet veilig meer bent? Heeft ze ooit met een mes ofzoiets staan zwaaien ja dan wel, maar kom op zeg, buren heb je overal. En als jij je laat imponeren kan zij steeds verder haar gang gaan. Natuurlijk hou je rekening als goede buur maar het moet wel een beetje in redelijke zijn!
En gaat ze tever dan bel je de politie voor de wijkagent!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:12

Waar haalt die buuf de tijd vandaan om jou de hele dag in de gaten te houden? Verveelt ze zich soms?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:22

Neem wat bezwaren van haar weg zoals een gasbarbecue nemen en de dingen binnen stofzuigen maar verder kan ze t dak op

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:27

Sabri schreef:
Het lijkt alsof jij je makkelijk prooi laat zijn. Laat haar gewoon haar leven leiden en leid jou jouw leven. Zolang je je aan de wet houdt prima maar kennelijk ziet zij er wel wat in om je zo in haar greep te hebben. Laat haar gewoon maar kwekken en doe als je vriend, negeer haar!!!
En jij zet gewoon je auto waar er plek is. En het is jullie tuin. Het lijkt wel alsof zij jullie huur of hypotheek ook betaald?
Maak je niet druk meer. Is nergens voor nodig. Irritante mensen vind je overal en het is aan jou om daar wat van aan te trekken of niet. Jij maakt het zelf ook erg groot door nu te doen alsof je je niet veilig meer bent? Heeft ze ooit met een mes ofzoiets staan zwaaien ja dan wel, maar kom op zeg, buren heb je overal. En als jij je laat imponeren kan zij steeds verder haar gang gaan. Natuurlijk hou je rekening als goede buur maar het moet wel een beetje in redelijke zijn!

Goh, ik begrijp je reactie ergens wel; maar moest ik TS zijn, zou jouw reactie wel ontzettend hard binnenkomen.
Vooral de vetgedrukte stukken van jouw reactie kunnen erg fel binnenkomen, vind ik. Mensen met PTSS hebben vaak al een erg groot schuldgevoel en veiligheid ervaren is voor mensen met PTSS vaak ook een moeilijk iets. Met de aangeduide stukken, leg je imo heel veel "schuld" bij TS. Daarnaast schrijf je "doen alsof je niet meer veilig bent". Nee, TS doet niet alsof, TS voelt zich niet veilig. Je kan dat niet terecht vinden, maar wij kunnen daar niet over oordelen. Wij weten niet hoe de situatie precies is en zelfs als we dat wel zouden weten en het niet terecht zou zijn dat TS zich onveilig voelt, dan mag TS wel onveiligheid voelen. En bovendien kunnen woorden ook in sommige gevallen meer schade opleveren dan fysiek geweld.
In de gaten gehouden worden, gefilmd worden, ... kan ontzettend bedreigend overkomen... Het is natuurlijk aan TS om met dat onveiligheidsgevoel iets te doen; de buurvrouw kan je niet veranderen. Maar het gevoel mag er wel zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:02

Met zo’n buurvrouw zou ik binnen 10 seconden flinke ruzie hebben. Ook niet ideaal in deze situatie. Heb zelf ook zat zitten in mn rugzakje of mss beter gezegd kofferset. Niks of niemand bepaalt nog hoe ik mijn leven zou moeten leven. Te lang gedaan.

Hmmm lijkt nu net of ik een verkeerde boktnaam heb, maar komt uit de film ToyStory en verder refereert het naar mijn paard

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:04

Sabri schreef:

Ik wil niet vervelend zijn, maar dit gaat heel triggerend zijn voor TS.

Ik weet niet of je helemaal begrijpt wat ptss inhoudt? Ptss is waar je iets meemaakt wat traumatisch is en bij elk ding waar je eraan herinnerd wordt schiet je lichaam in overlevingsstand omdat het denkt dat het onveilig is. Ik heb er ook last van en ik kan je met zekerheid zeggen dat ze echt niet expres een makkelijke prooi wil zijn. wat ik gewoon vies vindt is dat de buurvrouw waarschijnlijk heel goed weet dat ze makkelijke prooi is en er vies gebruik van maakt ipv haar helpen en ondersteunen. En ze doet ook niet alsof ze zich onveilig voelt. Ze voelt zich werkelijk onveilig. Waarom? Omdat haar hersenen denken dat dit een levensbedrijgende situatie is. En dat is niet zo, dat weet ze zelf goed. Maar haar hersenen en lichaam weten dat niet. Zij kan er verder helemaal niks aan doen.

Aub, kijk een beetje uit hoe je reageert naar haar. En dat geld voor meer mensen hier in het topic. Ben aub voorzichtig met wat je zegt. Alleen al ietwat bot overkomen kan genoeg zijn om de ptss van ts te triggeren, waardoor alles veel harder aankomt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:08

De een met ptss trekt zich helemaal terug terwijl een ander juist in een aanval kan gaan. Beide is niet goed.

Is het een idee dat vriendlief op rustig moment naar de buren gaat om eea te bespreken? Grote kans dat dit totaal niet helpt. Echter heeft ts en vriend al een initiatief getoond voor verbetering. Van daar uit naar wijkagent.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:18

Ts, ik begrijp dat je ptss hebt dus geen tips behalve dat je vriend misschien eens het voortouw kan nemen en haar aanspreken. Werkt dat niet dan wijkagent erbij en werkt dat niet, aangifte wegens stalken want zo mag je het wel noemen. En wil je vriend niet?
Zal ik een week komen logeren? Lust haar rauw, kan me hier zo ontzettend kwaad om maken
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:45

Ik snap dat je PTSS hebt en dan is het voor ons, buitenstaanders, best moeilijk inschatten hoeveel je zelf zou kunnen oplossen.

Maar als ik het zo lees, staan mn haren echt al recht overeind en krijg ik ook al overal jeuk. Ook vervelende buren gehad naast ons vorige huis, maar anders opgelost dan je zou willen.

Is het niet een idee dat in eerste instantie je vriend eens flink met ze gaat praten? Misschien schrikt het ze voldoende af en komen ze tot het besef wat ze doen.
En aan de andere kant, kan het jou een veilig gevoel geven, ook omdat jouw vriend voor je is opgekomen?? Geeft dat een extra steun en veilig gevoel misschien??

Als ze filmen, moet dat wel officieel opgelost worden. De rest moet je ergens leren negeren en of stoppen. Tenzij dingen echt stinken of tot erge overlast zijn natuurlijk. Maar dat kan je ook officieel laten beoordelen door bijv een wijkagent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:59

Mijn 1e gedachte was ook terugfilmen, maar wat lost dat op? Ik zou ook eens wat praatjes houden met je buurtgenoten over je honden om mee te beginnen. Zodat zij kunnen zien en horen dat je er wel hartstikke goed voor bent. Misschien geeft je dat al wat rust om mee te beginnen.

OT: Ik vind dat in dit topic wel erg typisch gedaan wordt over ptss. Het lijkt alsof het verward wordt met een gegeneraliseerde angststoornis terwijl dat absoluut niet het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:06

Ah lieve TS, ik heb ook ptss dus ik begrijp de gedachte van 'middelvinger naar haar' wel maar dat werkt natuurlijk niet zo makkelijk. (Helaas) :(:)
Ik heb hier ook niet veel tips voor. Ben je al wel in therapie hiervoor (geweest)? Zo kun je wel leren om te gaan met gedachtes en gevoelens. Ik kan bijvoorbeeld in jouw geval heel goed bedenken dat de buurvrouw fout zit, maar om dat ook echt te voelen is iets heel anders.
Ik zou wel een dossier laten maken via de wijkagent oid. Ze zullen er niet veel mee doen maar altijd handig als het daar ook bekend is!

Ik wil trouwens ook nog even toevoegen dat ik me ook echt lang niet veilig heb gevoeld in mijn eigen huis (wel andere redenen), maar dat is uiteindelijk ook goed gekomen en het is nu weer echt mijn huisje. <3 Het kan dus goed komen, ookal lijkt dat soms heel ver weg. :(:)

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 22:12

Een thuis moet een veilige haven zijn en omdat ik nu bij alles ga afvragen houdt ze mij nu nog in de gaten voelt het als niet veilig… ik loop op mijn tenen en bij mij is het erg lastig los te laten om mij er niks van aan te trekken.
De punten die ik beschrijf heb ik gebruikt om aan te geven dat het niet alleen een honden probleem is zoals ze het omschrijft bij andere maar dat wij vanuit haar kant “niks” mogen zij stoort zich dus overal aan. Mijn vriend heeft een green egg en wilt in het weekend lekker koken maar zij stoort zich dus aan terwijl hij aan de andere kant van de tuin staat en hun ook regelmatig bbqen ook bedenken wij ons soms dat wij buiten op onze lounge set willen zitten en deze dus even vluchtig willen stofzuigen krijgen wij meteen een apje of we willen ophouden want het is z’n eentonig geluid.
Ik laat mijn honden meerdere keren uit en dan weet ze te vertellen dat ik maar 20 minuten weg ben.
Mijn vriend gaat er niet mee praten die is daar heel makkelijk in en zegt laat ze het uitzoeken doei!
Onze directe buren hebben wij gesproken en die geven aan dat ze geen last van de honden hebben dat ze all en aanslaan als ze iets horen en zeker geen last van hun speel gedrag hebben enz maar zij spreekt dus onbekende aan om hun haar verhaal te vertellen om zo mensen aan haar kant te hebben want ja z’n zielig oud vrouwtje geloven ze wel. Het zit mij gewoon erg hoog ik heb een invalidenparkeerkaart dus eigenlijk mag ik overal parkeren maar ze zetten dan express hun camper er meer zodat ik niet kan parkeren. Wij hebben 4 plekken voor onze deur maar die worden vaak door andere auto’s ingenomen en dat mag omdat het openbaar is hun hebben een oprit maar hebben ook een auto op de parkeer vak staan. Er komt binnenkort een vaste plek voor mij maar als ze hun camper ervoor parkeren kan ik er niet in of uit.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:36

goh wat een vervelende situatie.
Ik zou ele keer dat die camper er staat de wijkagent bellen. gewoon consequent elke keer. Laat die dat probleem maar oplossen. verder zou ik eens met diezelfde agent gaan praten. Het moet niet zo zijn dat jij zometeen voor je huis mag parkeren maar dat wegens die camer niet kan. Laat je niet zo pesten. je bent veel meer waard dan dit!
Ik snap je vriend wel maar dit is niet wat jij nu nodig hebt. misschien kan je hem uitleggen waarom het zo belangrijk voor je is dat hij grenzen aangeeft aan de buren?
en verder, geef haar maar iets om te filmen. Ga in clownscostuum in de tuin liggen zonnen ofzo. of iets anders compleet belachelijks maar niet strafbaars. Klagen over een papierbak en tegels in jóu tuin. Bah. Ik zou mijn tuin compleet versieren met het een of ander belachelijks. Regenboogvlaggetjes of roze plastic flamingo's ofzo. en dan overal, voor en achter. Dan heeft ze ten minste iets anders onzinnigs om over te klagen. Dan weet je van tevoren waarover ze kan klagen en misschien houd ze dan op over de rest en kan jij het makkelijker van je afzetten.
Succes in ieder geval en onthoud dat dit niet jou schuld is!