Wie is er verhuisd naar een buitengebied? (GL)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wie is er verhuisd naar een buitengebied? (GL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:08

Wat is trouwens klein?

Dat is wel een groot verschil in mijn ogen.

Toen onze zoon klein was leerde je vooral de ouders van andere kinderen kennen op het schoolplein. Je brengt en haalt ze, hebt contact. Kinderen spreken af, je komt aan huis halen en brengen, dus krijgt mee waar je kinderen zijn, hoe, bij wie etc. Daar ook leuke contacten aan overgehouden.

In dorp 1 zat hij al in gr 8 en waren de kinderen al redelijk zelfstandig met naar school en elkaar gaan. Ik sprak minder andere ouders en daarna op de Middelbare amper nog.

Wel via voetbal spraken we ouders langs de kant.

Zelf stond ik voorheen in pension en leerde daar mensen kennen. Heel af en toe een leuk contact aan overgehouden. Dat hebben we nu dus helemaal niet meer.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:12

Wij zijn in 2010 uit Friesland (beide geboren en getogen Friezen) naar een dorp tussen Arnhem, Zutpen en Apeldoorn verhuisd. Ik had heel erg moeite hiermee, mijn familie en vrienden en Friesland achterlatend. Ging ook in het begin heel vaak terug, dat was achteraf niet slim. Maar we zijn hier nu prima gesetteld, door de hobby’s ook hier mensen leren kennen en kan me voorstellen dat het met kinderen nog sneller gaat. Je moet er wel voor open staan.

En ja en huis is weer zo verkocht, maar een nieuw huis is niet zo maar gevonden. Dus dat vind ik iets te simpel gedacht :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:20

Marrit13 schreef:
Wij zijn in 2010 uit Friesland (beide geboren en getogen Friezen) naar een dorp tussen Arnhem, Zutpen en Apeldoorn verhuisd. Ik had heel erg moeite hiermee, mijn familie en vrienden en Friesland achterlatend. Ging ook in het begin heel vaak terug, dat was achteraf niet slim. Maar we zijn hier nu prima gesetteld, door de hobby’s ook hier mensen leren kennen en kan me voorstellen dat het met kinderen nog sneller gaat. Je moet er wel voor open staan.

En ja en huis is weer zo verkocht, maar een nieuw huis is niet zo maar gevonden. Dus dat vind ik iets te simpel gedacht :D

Jij woont bij mij in de buurt dan :D

Ik kom overigens ook uit de Randstad. Uit de Hoeksche Waard, net onder Rotterdam. Mijn partner uit Dordrecht. Ik kom al uit een dorp, dus dat is niet zo veel anders dan hier. Mijn partner moest wel wennen aan de overgang stad-dorp, maar wil niet meer terug. Scheelt wel dat we in een groter dorp wonen met veel import denk ik.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:48

Ik kom uit die regio dus als je vragen hebt over specifieke dorpen kan ik je misschien wel verder helpen.

Hoe goed je er tussen komt ligt denk ik vooral aan hoe je zelf bent en hoe je mee doet in het dorp. Maar tussen de dorpen zal ook wel verschil zitten in hoe makkelijk je 'inburgert'. Zoals iemand anders al zei bijvoorbeeld Elst en Lent hebben meer import dan de kleine dorpjes. Aan de andere kant als je je in de kleinere dorpjes actief inzet voor het dorpse leven dan ken je zo ongeveer iedereen. Met kinderen gaat het waarschijnlijk sowieso makkelijker zeker als ze naar een school in eigen dorp gaan.

Mijn vriend en ik gaan in de nabije toekomst misschien ook verhuizen voor zijn werk naar een regio waar we niemand kennen. Zelf zou ik dat qua vrienden geen probleem vinden, mijn vrienden wonen sowieso verspreid door het land en ik heb ook iets minder die drang om ze allemaal heel erg vaak te zien. Voor mijn vriend kan het denk ik nog wel eens tegen vallen, hij heeft een hele uitgebreide vriendengroep en ziet zijn vrienden meestal 2 a 3 keer per week. Dus ver weg van vrienden wonen is denk ik ook een beetje hoe je er zelf in staat. Ik denk alleen dat het contact en het bezoek vaak redelijk op gang gehouden moeten worden vanuit degene die weg verhuist.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:52

Je hebt kleine kinderen, dat scheelt heel erg veel in het leggen van contacten. Ik ben binnen drenthe naar een klein dorp verhuist, maar zelfs dan leg je moeilijk contacten. Toen de kinderen naar school gingen, ging het ineens veel beter en tegenwoordig kan ik mijn schoonouders vertellen wat de relatie is tussen de buren, kleinkinderen, opa's en oma's (zoals ik altijd zeg; de achterbuurvrouw van de neef van de kleindochter van mevrouw X).

Maar de eerste jaren was ik nog heel erg gericht op mijn oude omgeving, dus zag hoogstens de buren als ze toevallig tegelijk buiten waren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 13:58

Wij wonen al ons hele leven op de Veluwe. Het maakt veel verschil per dorp merk ik. Onze huidige woonplaats wonen we nu 10 jaar, met de meeste buren hebben we leuk contact. Verder kom ik niet vaak in het dorp zelf. De supermarkt vind ik geen fijne, vaak dingen uitverkocht, erg goed letten op de datum enzo. Ik merk wel dat we vaak nog als toerist worden gezien, dat zal hier in het dorp er ook wel mee te maken hebben dat we niet kerkelijk zijn en verder ook niets met een vereniging doen of zo. Het overgrote deel is kerkelijk in het dorp hier. Buren een paar huizen verder op zijn niet getrouwd maar hebben wel kinderen, daar worden ze toch wel op aan gekeken valt zelfs mij op.
Het gaat voor elke plek waar je ook gaat wonen wel op dat het is wat je er zelf van maakt. Ons vorige huis hadden we prima buren en nog altijd contact mee, denk dat als we hier gaan verhuizen dat dat veel minder zal zijn.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:01

Wij wonen in een klein dorp op de Veluwe. Bewust op zoek gegaan naar een plek waar de Biblebelt sfeer niet is, maar waar je wel rustig woont. Het is een warm dorp, over en weer contact met buren en een paar vrienden die ik al had uit de buurt van de woonplaats waar we eerder hadden gewoond. Veel is voor ons in de buurt dus een stukje thuiskomen, maar nu dan met de rust van een dorp.

Ik zou eens bij de directe buren aanbellen naast de woning en vragen hoe het woont. Zo kun je alvast kennis maken, leer je meer over de omgeving en kom je er achter of het overeenkomt met je verwachtingen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:12

Ik denk dat het per dorp/gebied verschillend is.
Ik heb nog nooit zoveel sociale contacten gehad als nu. Woon in het buitengebied van Drenthe.
Maar moet ook eerlijk zeggen dat de contacten grotendeels ook door de paarden zijn gekomen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:20

Persoonlijk vind ik de natuur iets zuidelijker, in Het Rijk van Nijmegen, een stuk mooier. Een gevarieerder, groener en glooiender landschap. Zeker met paarden.

Volgens mij zijn de mensen wel toegankelijk. Het is geen achtergebleven gebied :D
Rijk verengingsleven in de dorpen en Nijmegen is een prettige, complete (universiteits-)stad.

Een verschil in volksaard zal er best zijn tussen het gebied Veluwe en onder de Waal. Het is er wat bourgondischer verwacht ik. Boven de Waal van oorsprong protestant, onder de Waal van oorsprong katholiek.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:08

Ligt inderdaad ook aan waar je woont, zoals Daihyo wonen wij ook in groter dorp met import (mss wel zelfde dorp :+ ). Je bent wat anoniemer en men is wat minder ons kent ons. Denk dat er bijv op de bible belt en meer de Achterhoek in gerust dorpen zijn waar je moeilijker tussen komt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:13

Boras schreef:
Persoonlijk vind ik de natuur iets zuidelijker, in Het Rijk van Nijmegen, een stuk mooier. Een gevarieerder, groener en glooiender landschap. Zeker met paarden.

Qua paarden en uitrijden kan je inderdaad denk ik beter onder de waal of boven de rijn gaan zitten. Tussen de rivieren in zijn de uitrij mogelijkheden wel karig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:22

Wij zijn afgelopen september 2,5 uur rijden verderop gaan wonen. En eerlijk momenteel vind ik het moeilijk.

Ik heb verschillende werkplekken met continue verschillende collega's. Mijn paarden staan aan huis en kinderen heb ik niet.

Mijn sociale leven is nu echt op een dieptepunt en moet echt even uit het dalletje klimmen. Dit komt wel weer maar heeft wel tijd nodig

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:02

Ik wil binnen enkele jaren dolgraag verhuizen naar de Veluwe, ik woon nu ook vlakbij Rotterdam.
Mijn man en ik hebben dit voorjaar een stacaravan gekocht bij Putten en we zijn daar eigenlijk allebei meer thuis dan 'thuis'. Ik zou prima pertinent in Putten kunnen wonen geloof ik.
Wij hebben geen kinderen, dus eventuele nieuwe contacten zouden we elders moeten opdoen. Ik maak me daar niet zo druk om.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:04

Daks schreef:
Wij zijn afgelopen september 2,5 uur rijden verderop gaan wonen. En eerlijk momenteel vind ik het moeilijk.

Ik heb verschillende werkplekken met continue verschillende collega's. Mijn paarden staan aan huis en kinderen heb ik niet.

Mijn sociale leven is nu echt op een dieptepunt en moet echt even uit het dalletje klimmen. Dit komt wel weer maar heeft wel tijd nodig

Dat is niet leuk Daks. Ik ben benieuwd waar je nu woont.
Is het niet mogelijk dat je een BBQ organiseert voor je buurtgenoten?
Dan kun je gelijk kennismaken. Of misschien paardrijles gaan geven mocht je dat kunnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:46

Daks schreef:

Wat mij destijds wel goed heeft geholpen is dat een buurvrouw graag mijn bijrijdster wilde worden voor mijn ene paard. Dat was echt een leuk contact :j
Nu inmiddels trouwens weer een bijrijdster voor mijn andere paard, ook heel gezellig om in ieder geval samen een buitenritje te kunnen maken.
Qua paarden was het voor mij geen optie om lid te worden van de rijvereniging, ik zit qua rijden echt tever af van de dominante stromingen hier zeg maar :D Maar ik heb zelf ook een tijdje een ijslander uit het dorp bijgereden, de eigenaresse daarvan is inmiddels een goede vriendin geworden :)

Verder doet mijn vrijwilligerswerk ook veel: ik ben inmiddels voorzitter van het bestuur van het dorpshuis, kook heel af en toe voor ouderen en ben lid van de activiteitencommissie. Het organiseren van dergelijke dingen is vaak heel gezellig en je leert er ook weer andere mensen door kennen (al moet ik zeggen dat ik van een bloemschikworkshop niet perse blij word hoor :')).

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:54

Ik zie eigenlijk maar 1 optie in die regio, ben benieuwd of die het is.
Is ook de regio waar ik zit. moet zeggen dat wij top buren hebben, maar verder niet heel veel contact in ‘ons’ dorp. Mis dat ook niet.
Vind alleen de kleigrond erg onhandig met de paarden en de uitrijmogelijkheden niet bijzonder.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:05

Ik ben 15 jaar geleden met mijn kinderen van de regio Rotterdam naar de Regio Emmen verhuisd. We kwamen helemaal tot rust, de hond, de pony van de kinderen, ikzelf. Heerlijk. Kon in het begin niet iedereen verstaan haha wat een dialect..
En wat een verschil in de prijs voor pension, voor de prijs wat ik in Rotterdam voor 1 pony moest betalen, kon ik er hier 2 houden, dus geen pony meer delen, maar gewoon er 1 bij.
Moet wel zeggen dat ik veel werkte en door de pony's en kinderen, genoeg contacten gekregen.
Later nieuwe liefde gevonden en nieuw bestaan opgebouwd ergens anders in Drenthe. Toen konden de paarden bij huis, wat ook heel prettig was.
Enkel vond ik het verschil in lagere school heel groot, in het Westen waren ze toch moderner. Voorbeeld; moederdag in het Westen "wat vind je moeder leuk? wat zou je voor haar willen maken/schrijven tov dit is de opdracht voor moederdag... maar misschien is dit inmiddels ook al bijgesteld

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 22:12

kamsel schreef:
Is ook de regio waar ik zit. moet zeggen dat wij top buren hebben, maar verder niet heel veel contact in ‘ons’ dorp. Mis dat ook niet.
Vind alleen de kleigrond erg onhandig met de paarden en de uitrijmogelijkheden niet bijzonder.

Het is een woning in Gendt. (Niet allemaal tegelijk Funda openen :=)

Onze kids zijn net 5 en 3, dus wel echt klein nog. Ik heb wel pony's, maar geen rijpaarden. Ik men wat voor de lol maar vind het vooral heel leuk om soms een veulen te fokken (Welsh b) en gewoon lekker de boerin uit te hangen. Beetje tuinieren, poep scheppen enz.

Ik vind jullie reacties erg fijn! Bezichtiging staat gepland, ik vind het erg spannend wel en ook met deze markt is het lastig inschatten of je kans gaat maken. Ik weet ook weinig van de woningmarkt daar, als het wat is schakelen we een aankoopmakelaar in.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:29

denice schreef:
kamsel schreef:

Het is een woning in Gendt. (Niet allemaal tegelijk Funda openen :=)

Onze kids zijn net 5 en 3, dus wel echt klein nog. Ik heb wel pony's, maar geen rijpaarden. Ik men wat voor de lol maar vind het vooral heel leuk om soms een veulen te fokken (Welsh b) en gewoon lekker de boerin uit te hangen. Beetje tuinieren, poep scheppen enz.

Ik vind jullie reacties erg fijn! Bezichtiging staat gepland, ik vind het erg spannend wel en ook met deze markt is het lastig inschatten of je kans gaat maken. Ik weet ook weinig van de woningmarkt daar, als het wat is schakelen we een aankoopmakelaar in.

Dan ga je denk ik kijken bij ons droomhuis haha. Ik kom daar regelmatig langs en vind het een toplocatie. Wij wonen in Doornenburg dat is vlakbij en ook leuk. Gendt is wel een heel leuk dorp met fijne scholen en genoeg te doen. Binnenkort is er kersenfeest (de moeite waard om te bezoeken)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 22:38

Nu maak je me helemaal benieuwd! Leuk dat kersenfeest. Schoonouders wonen in Elst dus die kersen koop ik altijd in die buurt als ze in het seizoen zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:55

Wij hebben dit in Groningen nu ruim 2,5jr geleden gekocht en daar waren al 30 kijkers en 15 biedingen. Overal is gekte. Mensen van hier zijn soms gewoon echt boos hoe duur de woningen gaan in tegenstelling tot wat men hier gewend was dan.

Overal vooral gaan kijken, maar ook echt even het dorp in gaan, haal wat boodschappen en probeer dat een beetje mee te pakken.
Wij woonden als een van de eersten in Almere ooit en toen hoorden we vaak dat het niks was, dooie boel etc. Maar mensen gingen op zondag een rondje doen en toen was het ook stil op zondag.

Wij hebben nu 8jr op de Veluwe gewoond en zou er nooit meer naar terug willen. Leuk voor een vakantie, maar wonen is echt wel iets anders.
Genoeg mensen die het wel geweldig vinden, maar veel import gesproken en men loopt vaak tegen dezelfde dingen aan. Voor anderen alleen geen reden vaak om weg te gaan.

En over Groningen bijv waren altijd veel vooroordelen. In ons dorp herken ik die vooroordelen niet. Maar ik weet dat het 2 dorpen verder echt lastig is als import. Dat moet je maar net weten als je ergens gaat kijken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:01

Leuk huis hoor!

Volgens mij is er maar 1 die aan je beschrijving voldoet en niet verkocht is, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 23:48

Hier van het ene buitengebied naar het andere. Ik denk als je je mengt in het verenigingsleven van het dorp, je zo bent ingeburgerd. Je moet er wel echt iets voor doen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:04

Ik ben twee jaar terug verhuisd naar de Veluwe. We zijn ook bij al onze sociale contacten vandaan verhuisd en hadden in ons vorige huis de beste buren ooit. Het was dus een hele grote gok. Bij de verbouwing van ons extreme klushuis hebben we heel goed op de financiën gelet. Bij alle keuzes hebben we er rekening mee gehouden dat we binnen twee jaar weer moesten kunnen verhuizen als we hier niet zouden kunnen aarden.
Inmiddels twee jaar verder en geen haar op ons hoofd die overweegt te verhuizen. Wij wonen nu echt op een droomplek midden in het bos, met een stuk privé bos. Dit dagelijkse vakantiegevoel is echt veel meer waard dan al die extra kilometers die ik rijd. De band met vrienden is eigenlijk beter geworden. Op de één of andere manier komen hier meer mensen over de vloer dan in ons oude huis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 06:27

Mijn vrouw is vanuit dorp in flevoland naar het buitengebied van limburg verhuist, waar ik ben opgegroeid.

Ze heeft haar eigen vrienden gemaakt door oa naar dansles te gaan maar ook via haar werk. Ze zou nu iig nooit meer anders willen.

Ik weet niet wat je voor werk doet/hoe je geschoold bent? Want ik snap als je bijv universitair geschoold bent je niet in de horeca zal willen gaan werken.