Hoe kom je als single nog aan een huis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 22:35

Cioccolato schreef:
Je moet wss al zoeken in dorpen en uithoeken voor een betaalbare woning. Daar zijn ze nog.
:')

Ghehe nope, ik woon in een dorp en uithoek. Echter wel aan de kust. Dus dat maakt het waarschijnlijk ingewikkelder.

@listiglistje: heb je goed voor elkaar! Mooi huisje. :D

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:37

Zoals je ook hier ziet is het eigenlijk alleen met flinke overwaarde van een vorig huis (dus single geworden of al wat ouder en al eerder, in een betere tijd een huis te hebben gekocht), flink geld van ouders/erfenis oid te hebben gehad mogelijk. Of echt in een uithoek ergens wonen. Maar dan wel echt een flinke uithoek, zegmaar.

Of je moet echt jaren lang enorm veel gespaard hebben. Als ik dit op m’n 15e had geweten had ik het misschien (vast niet) iets anders gedaan.

CalipsoLover

Re: Hoe kom je als single nog aan een huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:44

En ik hoor dan juist van veel buitenlandse vrienden dat het heel vreemd is om zo vroeg uit huis te gaan := Ik ben vorig jaar uit huis gegaan, maar een koophuis ga ik niet snel kunnen bekostigen (ben ook wel iets jonger). Ik ken veel dertigers die zolang ze single zijn gewoon blijven co-housen omdat het financieel veel interessanter is en je zo kan blijven sparen. Niks hangt vast aan een leeftijd (tenzij je een biologische klok hebt en kinderen wil), maar trek je echt niks aan van wat andere zeggen. Het zijn nu eenmaal écht ontzettend dure tijden en de meeste onder ons kunnen zonder hulp ook geen huis kopen. Ik zag onlangs een artikel in de krant verschijnen dat jonge mensen op minstens iets van een 80K van de ouders moesten rekenen om een huis te kunnen kopen. Dat is absurd.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:49

Hier ook veel geluk gehad, nieuwbouwhuis kunnen kopen met sociale koop. Precies mijn hypotheek. Meerwerk zelf moeten betalen.
Zit er sinds februari in en al verdubbeld in waarde. Maar dit is echt heel veel geluk hebben hoor!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 23:50

Misschien met een bokker uit dit topic samenwonen? :+

Het is bijna niet te doen. Je valt erg tussen wal en schip (ik tenminste wel). Te hoog inkomen voor sociale huur, dus je betaald een forse particuliere huurprijs, maar een hypotheek kan niet. Ik snap ook wel dat er bij een koophuis ook onderhoud komt kijken, maar het verschil is wel heel groot.
Ik zoek al ruim een jaar. Anderhalf bijna.

En ik ben wel wat kieskeurig. Ik wil gewoon niet in een flat of in een super drukke kinderlijk zitten. Wil een tuintje voor de kat en straks de hond.
Maar de prijzen zijn bizar. En nu gaan de prijzen wat omlaag, gaat de rente weer omhoog.

Dus je moet veel eigen geld hebben. Maar ja, met een studie (schuld) is dat vrijwel niet te doen. Want met 10k ben je er niet. En als je al iets vindt qua huis voor een 1 persoons inkomen moet er super veel aan zo’n huis gebeuren en dat doe je ook niet voor een paar K.
De huizen die ik tot nu toe heb gezien die binnen budget liggen hebben geen cv, of geen badkamer, of liggen in zo’n uithoek dat het niet te doen is met mijn werk-diensten.

Dus ik wacht op de gouden tip, of op een stekje van een geldboom ;-)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 23:52

Zoals mijn voorgangers, niet :')
Ik heb de mazzel gehad dat ik een aantal jaar terug een sociale huur appartement heb kunnen krijgen. Maar als ik nu zou moeten kopen kan ik momenteel zo'n 150-155K lenen.
Nu ben ik weliswaar niet alleen maar mijn vriend studeert nog voltijd. Maar zelfs als hij wel een "normaal" inkomen had gehad zouden we het in deze markt niet redden. De mensen uit de randstad komen steeds verder deze kant op en zelfs rijtjeshuizen gaan hier inmiddels al voor +- 500K weg. Echt niet te doen. Dus ik overweeg over een paar jaar maar naar het buitenland te verhuizen om even een jaartje of 2 jaar te cashen. Studieschuld afbetalen, even flink sparen en dan zien we wel weer verder :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 03:41

absque_dubio schreef:
Lang op kamers of thuis wonen en flink sparen?

Wat is het doel van het/je leven?
Sappelen voor een koophuis of ... met plezier léven?!

Ik lees dit met verbazing én herkenning.
Verbazing over het uitzichtloze en totaal idiote van de procentuele kosten van wonen. Herkenning omdat het voor beginners mbt kópen 40 jaar geleden ook zo was. Alleen kon je toen makkelijk voor minder dan een hypotheek huren (wat zo zou moeten zijn).
Verder is het in de grote steden hier in Spanje nog érger door het toerisme. Door verhuur aan toeristen is de huurprijs voor wonen volledig absurd en door die huuropbrengst zijn de verkoopprijzen ook idioot.

Slaaf van woonruimte? Met de stijgende reiskosten om inkomen te genereren gaat het ook al die kant op. En studieschuld is ook een ´leuke´.

Sterkte allemaal en ook levensplezier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 05:23

Als je een baan hebt met veel thuiswerken dan verhuizen naar een uithoek. In het noord-oosten des lands kan je nog slagen voor onder de 150k.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 05:31

Ja lekker bij m’n moeder in een 2 kamer appartement terwijl ik 35+ ben, lijkt me tóp!

En ik zou dolgraag kleiner wonen voor minder huur, want idd, die90m2 heb ik in m’n eentje niet nodig, maar waar dan?!
Mijn bedrijf heeft ook een locatie regio Zwolle (nu Utrecht), maar ook daar zie ik alleen huurprijzen rond de €1000. Dat is geen verbetering.

Dus ik ga ook mee met: niet.
Paard eruit zou wel meer spaargeld opleveren, maar voor die benodigde (halve) ton moet ik dan alsnog wel erg lang gaan sparen. En dan denk ik: ik leef nu. Dan maar belachelijk veel huur betalen en we een paard en die lol.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:25

Ik ga mee met de rest.. Gewoon niet :+

Ik heb uiteindelijk samen met mijn vader een huis gekocht ruim 2 jaar geleden. Niet de meest logische constructie, maar de enige manier voor ons beiden om een dak boven ons hoofd te hebben. Wel alles op papier strak geregeld en het huis is voor mij bedoeld, dus ik mag mijn vader eruit schoppen als ik wil. Doe ik niet want ik heb geen last van hem :') Dusja, ik woon nog samen met mijn vader eigenlijk.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:26

Ik ben dit jaar 30 geworden, single, maar zit er persoonlijk niet over in dat ik niet kan kopen. Ik zou het op dit moment niet eens willen, dat is toch totaal niet een goede investering die je dan doet? Behalve als je zeker weet dat je er tot je dood wil wonen, maar wie weet dat nou zeker?
Ik heb wel het geluk dat ik me jaren terug bij elke mogelijke woningstichting heb ingeschreven, dus ik huur in de sociale huursector :) ik hoor mensen vaak zeggen dat huren geldweggooiierij is.. Maar ik woon heerlijk en de woningcorporatie komt dingen repareren als ze stuk zijn.
Als ik nu een huis had moeten kopen, had ik ergens in een klein flatje gezeten of in een bouwval :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:28

Als ik het zo lees is starten als single dus niet te doen en een huis kopen vooral mogelijk dankzij overwaarde van een huis wat je verkoopt of bijvoorbeeld een erfenis/schenking

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:34

Ingrid_92 schreef:
Het zou wel erg hopeloos zijn om hier een man voor aan te schaffen haha, dus dat doe ik mooi niet (in ieder geval niet om deze reden).

Wegens persoonlijke omstandigheden voel ik me genoodzaakt in de regio te blijven waar ik nu woon, dat maakt het natuurlijk ook wel lastiger, maar voor mij is een andere regio/provincie geen optie.
Huurprijzen zijn inderdaad ook enorm hoog.

En ja, ik ben 30 en woon dus nog thuis. Heb ergens nog het geluk dat we een groot huis hebben en mijn vader met pensioen is gegaan, waardoor we zijn voormalige kantoor (hij had een bedrijf aan huis) hebben kunnen verbouwen naar een kleine woonruimte waar ik in kan bivakeren (en dus sparen).

Ik merk ook dat er soms wel meewarig over gepraat wordt als iemand na zijn 25e nog thuis woont, alsof het een schande is. Maar dit zijn meestal óf mensen die getrouwd zijn en met zijn tweeën wel een woning kunnen bekostigen óf mensen die dik gespekt zijn door ouders. Gelukkig ben ik zelf behoorlijk nuchter ingesteld en trek ik mij dit niet persoonlijk aan, maar ik vraag me dan wel eens af: hoe dan? Maar zoals verwacht hebben meer mensen hier de oplossing nog niet voor gevonden.

Ik woon bij jou in de buurt.
Er zijn toch hier nog wel betaalbare woningen? In sommige dorpen? Het zijn geen moderne woningen, maar ze zijn hier nog wel onder de 2 ton.

https://www.funda.nl/koop/stellendam/0-200000/+15km/
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 02-06-22 06:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:34

moonsparkle schreef:
Als ik het zo lees is starten als single dus niet te doen en een huis kopen vooral mogelijk dankzij overwaarde van een huis wat je verkoopt of bijvoorbeeld een erfenis/schenking

Dat klopt helaas..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:35

Gitana schreef:
Ik ben dit jaar 30 geworden, single, maar zit er persoonlijk niet over in dat ik niet kan kopen. Ik zou het op dit moment niet eens willen, dat is toch totaal niet een goede investering die je dan doet? Behalve als je zeker weet dat je er tot je dood wil wonen, maar wie weet dat nou zeker?
Ik heb wel het geluk dat ik me jaren terug bij elke mogelijke woningstichting heb ingeschreven, dus ik huur in de sociale huursector :) ik hoor mensen vaak zeggen dat huren geldweggooiierij is.. Maar ik woon heerlijk en de woningcorporatie komt dingen repareren als ze stuk zijn.
Als ik nu een huis had moeten kopen, had ik ergens in een klein flatje gezeten of in een bouwval :')

Als je sociaal kan huren is kopen (zeker in deze tijd) ook minder relevant inderdaad. En eens dat nu kopen een risico geeft dat je woning onder water komt te staan (maar het hoeft niet zo te zijn).
Als je op de vrije sector bent aangewezen is het qua maandlasten op wonen echt niet meer grappig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 06:47

In deze tijd moet je flink mazzel hebben. Of ruim een ton gespaard hebben, of privé van iemand kunnen lenen.

Ik heb toevallig mazzel en daardoor ben ik nu op zoek naar een huis, 300000 is wel het max wat ik kan besteden maar het is mogelijk. Maar zonder de mazzel dat je veel gespaard hebt of privé leent kom je niet ver. Erg zuur voor starters, die hoge prijzen en grote woningnood (aldus hier)

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:04

Electra63 schreef:
Ingrid_92 schreef:
Het zou wel erg hopeloos zijn om hier een man voor aan te schaffen haha, dus dat doe ik mooi niet (in ieder geval niet om deze reden).

Wegens persoonlijke omstandigheden voel ik me genoodzaakt in de regio te blijven waar ik nu woon, dat maakt het natuurlijk ook wel lastiger, maar voor mij is een andere regio/provincie geen optie.
Huurprijzen zijn inderdaad ook enorm hoog.

En ja, ik ben 30 en woon dus nog thuis. Heb ergens nog het geluk dat we een groot huis hebben en mijn vader met pensioen is gegaan, waardoor we zijn voormalige kantoor (hij had een bedrijf aan huis) hebben kunnen verbouwen naar een kleine woonruimte waar ik in kan bivakeren (en dus sparen).

Ik merk ook dat er soms wel meewarig over gepraat wordt als iemand na zijn 25e nog thuis woont, alsof het een schande is. Maar dit zijn meestal óf mensen die getrouwd zijn en met zijn tweeën wel een woning kunnen bekostigen óf mensen die dik gespekt zijn door ouders. Gelukkig ben ik zelf behoorlijk nuchter ingesteld en trek ik mij dit niet persoonlijk aan, maar ik vraag me dan wel eens af: hoe dan? Maar zoals verwacht hebben meer mensen hier de oplossing nog niet voor gevonden.

Ik woon bij jou in de buurt.
Er zijn toch hier nog wel betaalbare woningen? In sommige dorpen? Het zijn geen moderne woningen, maar ze zijn hier nog wel onder de 2 ton.

https://www.funda.nl/koop/stellendam/0-200000/+15km/

Dat zijn wel vrijwel allemaal woningen met achterstallig onderhoud. Voor zo'n woning gaan is financieel best spannend als je al een groot deel van je eigen geld moet inleggen om een concurrerend bod te doen. En als het onderhoud al is uitgesteld kun je het niet altijd nog langer uitstellen, want onderhoud is niet alleen cosmetisch natuurlijk.

En weet niet hoe het in jullie regio is, maar tijdens onze zoektocht was een bezichtiging krijgen al iets waar je flink je best voor moest doen (dus als je in je eentje zoekt en je werkt bijv. fulltime in het PO liep je door je werktijden al een deel mis, want je had qua tijdslots eigenlijk nooit keuze). Vervolgens dus bezichtigen en bieden, maar als tien anderen dat ook doen is jezelf onderscheiden ten positieve van de rest van de biedingen niet altijd makkelijk.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:07

Hier niet single, maar een huis kopen met twee lukt ook zeker niet.

Ik moest iets meer dan een jaar geleden uit mijn studentenkamer omdat ik geen student meer was. Ik had een baan aangeboden gekregen op mijn stageplaats in één van de randstad steden en daar ben ik blijven werken. Maar sociaal huren kon ik niet, want daar stond ik nog zeker niet lang genoeg voor ingeschreven, zowel in mijn studie-stad als in mijn werk-stad. Voorrang kon ik ook niet krijgen, want voor op straat komen krijg je geen voorrang. Voor huren in de private sector verdiende ik in mijn eentje te weinig omdat er vaak een inkomen van 3 a 4 keer de huur wordt gevraagd. Noodgedwongen ben ik samen met mijn vriend van nu meer dan 6 jaar samen gaan wonen in een huurhuis wat ons €1250 per maand kost, gelukkig gaat dat verrassend goed. Maar ik moet er niet aan denken als dat niet zo was geweest want dan kan ik dus gewoon nergens heen.

Ik ben van de 'pechgeneratie' en heb een studieschuld van €35.000. Hij heeft een vast contract voor 36 uur in midden Brabant, ik heb een jaarcontract voor 36 uur in de randstad. Samen kunnen wij op dit moment nog geen 250k aan hypotheek krijgen. Als wij ongeveer willen blijven wonen waar we nu wonen (ongeveer tussen beide ons werk in) kunnen we een garagebox kopen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:18

Noukie schreef:
Als je sociaal kan huren is kopen (zeker in deze tijd) ook minder relevant inderdaad. En eens dat nu kopen een risico geeft dat je woning onder water komt te staan (maar het hoeft niet zo te zijn).
Als je op de vrije sector bent aangewezen is het qua maandlasten op wonen echt niet meer grappig.

Als je meer verdient dan 40.7k dan kan je nog wel bij sociale huur terecht, dan zit je alleen verplicht in de huizen met huren boven de 743 ofzo per maand (ofzo). Niet elke woning van een woningstichting is goedkoop :) of heet het dan geen "sociale huur" meer?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 07:29

Ingrid_92 schreef:
Gewoon benieuwd. Waar doen mensen het tegenwoordig van, een eigen huis kopen?
Ik vraag het me oprecht af. Mijn situatie: 30 jaar, single, vast contract, normaal/gemiddeld inkomen (werk als jeugdhulpverlener), geef geen grote bedragen uit. De huizenprijzen zijn op dit moment natuurlijk extreem hoog. Maar toch vraag ik me wel eens af: waar doen anderen het van? Zonder wederhelft en dus met een enkel salaris is er geen hypotheek te krijgen waar ik een huis van kan kopen. Hoe doen anderen dit? :)

Niet. Tegenwoordig kom je zelfs als je met z'n twee bent en de pech hebt dat je de dupe bent geworden van het leenstelsel niet meer aan een huis.

Ik ga binnenkort op zich wel okee verdienen (vooralsnog niet genoeg om in aanmerking te komen voor een huis), en ga me maar eens verdiepen in nft's enzo. Schoonbroertje van 21 is een jaar geleden begonnen en heeft nu een half miljoen. En voordat men begint: inderdaad, het is niet wenselijk om zo aan je geld te moeten komen en nee, ik ga me natuurlijk zodanig inlezen en dit zonder al teveel risico doen dat het veilig blijft. Maar we leven nu eenmaal in een tijd waar de jeugd zodanig genaaid is dat ze naar dit soort oplossingen grijpt.

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:00

Ik ben 1 van die gelukkige die een jubelton krijgt (staat al klaar op een spaarrekening), maar zelfs daarmee is het lastig. Ondanks een redelijke baan met vast contract.. daarbij kijk ik ook niet naar 1 stad of gebied maar echt half Brabant.

Momenteel huur ik in de vrije sector a 900+ per maand en kan daardoor ook niet echt sparen, terwijl als ik maximaal zou lenen kom ik op ongeveer 630 hypotheek per maand uit :+ Ik sta ingeschreven op 2 websites voor sociale huur maar dat schiet niet op

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:05

Het is kansloos maar qua mijn behoefte aan woonplezier kan ik even goed de rest van mijn antikraak gaan wonen :+

Voor heel wat mensen schijnt flinke bijdrage van paps en mams, erfenis of spaarpotje opgebouwd met lang thuis blijven wonen uitkomst te zijn.

Als arbeidsmigrant uit een sh*thole land en lastige situatie mbt familie kan ik er niets mee, ongeacht het feit dat ik voor mijn leeftijd best een prima baan heb :evaw: |o

Ik word er wel erg moedeloos van, niet dat ik per se een huis zou willen, dat niet, meer het feit dat ik er geen invloed op heb ongeacht hoe hard ik wel en niet ga werken :(

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:11

Ingrid_92 schreef:
Gewoon benieuwd. Waar doen mensen het tegenwoordig van, een eigen huis kopen?
Ik vraag het me oprecht af. Mijn situatie: 30 jaar, single, vast contract, normaal/gemiddeld inkomen (werk als jeugdhulpverlener), geef geen grote bedragen uit. De huizenprijzen zijn op dit moment natuurlijk extreem hoog. Maar toch vraag ik me wel eens af: waar doen anderen het van? Zonder wederhelft en dus met een enkel salaris is er geen hypotheek te krijgen waar ik een huis van kan kopen. Hoe doen anderen dit? :)

Ik denk dat momenteel voor singles de enige "oplossing" ligt in hopen dat je nog recht hebt op sociale huur... Als je op je 18e ingeschreven bent heb je dan als je achterin de 20 bent ergens recht op (of je moet de mazzel hebben dat je in een jongerenwoning terechtkomt rond je 23e, vlak voordat je daar "te oud" voor bent)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:16

Hier ook veel geluk gehad.. Ik heb vier jaar geleden gekocht als toen 25 jarige en toen waren de prijzen net aan het stijgen. Echt een mega mazzeltje want het is zelfs het eerste en enige huis waar ik ben gaan kijken. Ik kon mijn huis kopen omdat er direct en veel aan moest gebeuren (o.a. de tuin was overwoekerd in bamboe. Maar dan ook echt extreem overwoekerd. Keuken moest er uit etc.). Doordat dit een klushuis was, was ik op dat moment de enige serieuze kijker. Dat was een unieke positie aangezien toen bij ons ook het hele gevecht met overbiedingen was begonnen. Ik had er zelfs minder voor kunnen betalen omdat het huis zsm verkocht moest worden, maar de verkoper stond hypothecair onder water dus kon niet verder zakken.

Ik heb dit alleen maar kunnen doen omdat mijn vader handig is en ik voor de meeste dingen enkel de productkosten heb hoeven betalen en geen arbeidsloon. Nu ruim 4 jaar later is mijn huis eindelijk af en met de huidige prijzen zelfs 2,5x zoveel waard als waar ik het voor gekocht heb, maar gouden bakstenen he. Als ik hier weg zou willen, betaal ik ergens anders evengoed weer de jackpot :')

Hoewel de aankoop echt een mazzeltje was, heb ik wel echt vier jaar op de euro's moeten zitten, keuzes moeten maken qua uitgaven en een bijbaan gehad naast mijn fulltime baan om naast de opknapkosten van mijn huis ook nog eens wat leuks te kunnen doen. Achteraf gezien is het alles waard geweest, maar pfoee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:16

Niet. :Y) Wij zijn dan met z'n tweeën maar het is ons afgelopen jaar ook niet gelukt.

Wij zijn vanuit Groningen naar Ede gegaan en ik vind de prijzen hier veel te hoog voor wat je ervoor krijgt. Voor 3 ton heb je een klein huis met energielabel E, waar nog van alles aan moet gebeuren. Dat vinden wij het ook echt niet waard.
Daarnaast zijn wij flink overboden op een benedenwoning. Zoveel geld hebben wij nou eenmaal niet liggen en verwachten we ook niet zomaar te krijgen van familie. :+

Wij kijken nu ook richting Limburg/Brabant, ook omdat we daar nu elke maand al zijn. Daar zijn de prijzen een stuk gunstiger en wij voelen ons daar veel meer thuis dan hier.
We moeten hier nog één jaar blijven i.v.m een specialisatie van mijn vriend en hopelijk lukt het dan eindelijk, maar dan dus wel in een uithoek.

En tot die tijd lekker duur huren, een heel fijn appartement, op een plek waar je niet wilt zitten. :o