financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 15:50

Wat een antwoorden al! Erg goed inzicht geeft dit in hoe de rest het doet. :j En op den duur ga ik evenveel verdienen als vriend; hij loopt 2 jaar op mij voor qua ervaring en werkt (te) hard. Verder doen wij absoluut niet moelijk over de één meer betalen dan de ander; is iets waar we beiden achter staan en wat we allebei logisch vinden. Naar rato is nog een ideetje misschien wel.

bigone schreef:
Gewoon naar rato, afhankelijk van jullie inkomen. Maar jullie wonen al samen, willen over een jaar of 2,3 naar New York , waarom dan over een half jaar grote uitgaven voor een andere huis doen? Dan woon je er misschien een jaar en ga je weer weg. Zou mooi nu al beginnen te sparen zodat leven in New York en later kopen in Engeland geen utopie wordt.

Goeie vraag, hier hebben we lang over nagedacht en heb ik ook al eens een topic over geopend. :j We wonen nu op 34 vierkante meter. Op zich is het goed te doen; we werken allebei veel en zitten elkaar absoluut niet in de weg. Hebben ook nooit ruzie. Maar we hebben beiden best wel veel hobby's en ambities waar ook thuis ruimte voor nodig is. Niet per see enorm veel en ik verwacht niet meteen m'n droomhuis te vinden, noch te kunnen betalen, maar we hebben op dit moment geeneens plek voor een eettafel, laat staan een bureau. :+ En ik merk aan mezelf dat ik daardoor veel dingen die ik graag zou willen doen, niet doe. Als ik wil beginnen aan iets moet ik eerst een opstelling bouwen om datgeen te gaan uitvoeren, en dat is voor mij best wel een obstakel om te beginnen.

Dus ietsje groter zou fijner zijn. :j

Anoniem

Re: financiën samenwonen: hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:03

Hier is altijd alles vanaf dag 1 op 1 hoop gegaan, nu 30 jaar later nog steeds, nooit gezeur over.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:10

fokfanaat schreef:
wij hebben vanaf het begin van samenwonen alles op 1 hoop/rekening laten storten en doen het 25 jaar later nog steeds zo. nooit gedoe over

Same. Ook gezamenlijke spaarrekening.

We hebben nog wel ieder een eigen rekening, deze gebruiken we bijna alleen nog maar als we een uitgave doen waarbij we niet van elkaar willen zien waar het naartoe gaat, zoals voor cadeaus voor elkaar.

Tot voor kort verdienden wij behoorlijk gelijk, hij gaat met zijn nieuwe baan binnenkort meer verdienen, maar we gaan het niet anders regelen met onze rekening.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:12

Met mijn ex deden wij 50/50 voor de vaste kosten. Wij verdienden ongeveer evenveel, ikke sommige maanden meer (deed ik meer uren). Wij maakten elks een vast bedrag over naar onze gezamelijke rekening en de rest was voor onszelf. Als we bijvoorbeeld gingen eten of op vakantie dan probeerden we om en om te doen. Toen wij uit elkaar gingen was ik wel blij dat we het apart hadden gehouden, en ieders een eigen spaarrekening hadden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:12

Bij ons komt het binnen op 1 rekening. Van daar uit gaat een X bedrag naar de rekening voor boodschappen en tanken enz. Verder nemen we elke een percentage voor onze eigen rekeningen om uit te geven als zakgeld aan dingen die de ander misschien onzin vind.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:20

Wij leggen naar rato in op de gezamenlijke rekening, vanuit daar betalen we alle vaste lasten en hebben we een gezamenlijke spaarrekening. We vonden het allebei belangrijk om gewoon ons 'eigen' geld te houden om uit te geven aan dingen die de ander misschien onzinnig vindt en zodat je elkaar ook gewoon eens een kadootje te kunnen geven zonder dat het voelt als een sigaar uit eigen doos :))

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:27

Duhelo schreef:
Eigenlijk is het eerlijker om naar ratio van inkomen te betalen.
Jullie gezamenlijk inkomen is 100 Procent.
Bijvoorbeeld, hij verdient 3000 euro, jij 2000 euro = 5000€ = 100 %
Zijn aandeel is 60 %, jouw aandeel is 40 %.

Dan is het simpelste om jullie vaste kosten op te tellen + boodschappenbudget + beetje extra, en dat 60-40 te verdelen.
Geld dat daarvan gespaard kan worden is dan ook 60-40 verdeeld.

Wij doen het ook op deze manier al ruim 5 jaar.
In die tijd is de verdeling ook regelmatig veranderd, bij nieuwe baan of flinke salarisverhoging bv.
De grootste verdiener houdt op deze manier nog steeds (in euro’s) het meeste geld over van het salaris

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:30

Nog een mogelijkheid:

uitgangspunt dat je allebei uiteindelijk netto hetzelfde te besteden hebt:

inkomen partner 1: 5000 = 62,5% van gezamenlijk inkomen
inkomen partner 2: 3000 = 37,5% van gezamenlijk inkomen
gezamenlijke lasten: 4000
netto over totaal: 5000+3000 - 4000 = 4000 -> 2000 pp

Partner 1 draagt bij: 3000 = 75% van gezamenlijke lasten
Partner 2 draagt bij: 1000 = 25% van gezamenlijke lasten
Laatst bijgewerkt door Lielle op 23-05-22 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:32

Wij storten naar rato naar de gezamelijke rekeningen (spaar- en betaal), ieder de helft is geen optie met het grote salarisverschil. Dan zijn alle vaste lasten gedekt en blijft er ook nog over. En met de eigen rekeningen kan ieder doen wat ie wil; mijn vriend heeft hobbies en ik ook ;-).

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:33

hier ook naar rato.
Belangrijkste is wat voor jullie goed voelt. En dan is het heel fijn als je eenzelfde manier hebt van omgaan met geld. Wanneer een van jullie meer een big spender is, en de ander liever spaart, dan kom je misschien tot een andere verdeling dan alles op een hoop. Maar volgens mij zit dat bij jullie wel redelijk gelijk!

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:39

In principe alles op één hoop, en daar betalen we alles van. We hebben ook een gezamenlijke spaarrekening.
Daarnaast hebben we beiden ook nog een eigen spaarrekening waar we (vanaf de gezamenlijke betaalrekening) beiden elke maand 100 euro naar overmaken. Dat persoonlijke spaargeld is 99% van de tijd puur persoonlijke buffer ivm ervaringen in het verleden. We hebben daarom ook alles goed vastgelegd in een samenlevingscontract. Ervaring leert dat je zulke dingen beter kan beslissen als je elkaar nog aardig vind O:)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:41

Wij gooien alles op één hoop en daar doen we alles van. Grote aankopen overleggen we even, maar we hebben daar eigenlijk nooit problemen mee.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:46

Hier hebben we uitgerekend wat we kwijt zijn aan boodschappen, vaste, gezamenlijke lasten en wat we op een gezamenlijke spaarrekening willen zetten. Dat bedrag dat storten wij naar rato op een gezamenlijke rekening. Het geld dat we overhouden dat is voor onszelf en dit is, logisch, ook naar rato. Daarnaast hebben we dit alles (en meer) vast laten leggen in een samenlevingscontract.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:47

Voor het trouwen hadden we een gezamenlijke rekening waarom we naar rato beidde en bedrag op storten waarvan alles betaald werd. Dit lag op ongeveer 65/44/ van de kosten.

Nu, na het trouwen hebben we alles op 1 hoop gegooid.
Hiervan keren we onszelf wel elke maand een bedrag uit op onze eigen rekening waarvan we bv kado's voor elkaar kopen haha. :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:51

Wij doen al vanaf het begin alles op één hoop, maar zijn na een aantal jaar wel getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Bij een evt scheiding gaat alles wat we sinds ons huwelijk hebben opgebouwd door de helft, maar halen we wat we in het huwelijk brachten er als het goed is wel weer uit.

Vind dit het eerlijkste, omdat de één bijv meer kan werken en verdienen doordat de ander meer in het huishouden doet en nu in ons geval ook meer thuis is met de kinderen.

Echt nog nooit conflicten om gehad :)

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:53

Wij hebben na lang wikken en wegen ook besloten alles op één gezamenlijke rekening te laten storten en daar gewoon alles van te betalen. We hebben op die rekening ook onze gezamenlijke spaardoelen, maar net zo goed individuele spaardoelen (dit is bijv. 'kleedgeld' en voor alle andere extraatjes).

Moet zeggen dat het super veel rust geeft omdat we gewoon allebei kunnen zien waar het geld nu precies heen gaat en het zo eerlijk verdeeld is onder ons beiden. Mijn vriend verdient ook meer namelijk, dus met het nemen van de daarbijbehorende stappen, i.e. huisje kopen, nieuwe spaardoelen, etc. was het op een gegeven moment super scheef qua wie precies wat betaalt. Ik hield net als jij niets over aan het einde van de maand, terwijl hij honderden euro's kon sparen... en hij was wel verrast dat ik maar niet kon sparen? :') Ja, duh; alles gaat op aan vaste lasten haha. Gelukkig zijn we dat stadium voorbij!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:55

Captain schreef:
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

Wij hebben het precies zo geregeld. Werkt fijn moet ik zeggen. Als ik iets echt wil kopen, koop ik dat van mijn eigen geld.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 16:57

Ja, wij vinden het inderdaad ook fijner om het niet op een grote hoop te doen omdat we beiden soms best grote uitgaven doen waar de ander vrij weinig mee te maken heeft. Hij heeft een kookhobby waar hij allerlei apparatuur en messen enzo voor koopt, en ik hou erg van schoenen. :+ en wat betreft cadeaus is het inderdaad ook leuker als dat gewoon echt van jezelf komt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:58

En het wordt weer anders als er kinderen komen :j naar rato gaat niet meer op.

Mijn man wil niet alles op de grote hoop om paar redenen

- ik kan impulsief zijn op de beurs :D I like it helaas gaat soms wel eens goed mis :')
- mijn kids lopen in exclusieve merken hij vindt het mooi maar mag minder
- ik heb paard(en) hopelijk ooit meer dan 1 over aantal jaren en hij vindt dat een enge bodemloze put….

Verder zijn we erg makkelijk met spullen in en rondom het huis….. hebben nooit ruzie of oneindigheid over geld houden ook niet bij wie wat betaald pas zolder verbouwd moeten nog een fase door maar de kosten waren > 38000 sparen we samen en maakt niet uit wie er de ene maand 500 spaar en de ander 300 totaal bedrag moet er komen

En als ik dierenarts rekeningen heb en ik vind dat hij mee mag betalen dan spaar ik niet of zeg gewoon is ook jouw beest ….. ook het paard dan :x
Laatst bijgewerkt door tita op 23-05-22 17:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 16:59

tita schreef:
En het wordt weer anders als er kinderen komen :j naar rato gaat niet meer op

Tegen die tijd denk ik inderdaad dat we de boel weereens herzien. :+ maar eerst maar een beetje een stabiel leven hebben en een fijn huis en toekomst kunnen bieden voor we daaraan beginnen. Duurt nog zeker 5 jaar. :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:00

ieder zelfde bedrag op de gezamenlijke rekening voor vaste lasten die ook echt voor samen zijn (huur, eneco, enz) rest doen we op eigen rekening mee wat we willen. En ja hij houdt meer over dan ik, maar hij heeft dan ook meer verantwoordelijkheid in zijn baan dus vind ik ook terecht.
Wat ik niet terecht vind is dat je tegenwoordig een bepaald deel van je salaris geacht word aan wonen te besteden en dat je dus gedwongen een hogere huur moet accepteren omdat je samen teveel verdient.
Ik hou daardoor nauwelijks wat over voor leuke dingen terwijl we graag klein wonen, maar daar simpelweg niet voor in aanmerking komen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:26

Soepblik schreef:
tita schreef:
En het wordt weer anders als er kinderen komen :j naar rato gaat niet meer op

Tegen die tijd denk ik inderdaad dat we de boel weereens herzien. :+ maar eerst maar een beetje een stabiel leven hebben en een fijn huis en toekomst kunnen bieden voor we daaraan beginnen. Duurt nog zeker 5 jaar. :j

Waarom zou het anders worden met kinderen? Wij verwachten onze eerste eind volgende maand en blijven de kosten gewoon naar rato delen. Kosten voor de baby komen gewoon bij de vaste lasten.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:36

Wij hebben allebei onze eigen rekening en een gezamenlijke rekening.

Alle vaste lasten van het huis gaan van de mijne af, die van de auto’s van mijn vriend. Hij zorgt voor de gezamenlijke rekening, dus er gaat geld van de mijne en de zijne naar toe. Dit is voor boodschappen en tanken.

Omdat mijn vaste lasten wat hoger liggen, wordt er wat vaker van zijn rekening aangevuld. Ook zorgt mijn vriend dat onze spaarrekeningen aangevuld worden van zowel mijn inkomen als de zijne.

De grotere aankopen gaan meestal van zijn rekening af.

Hij verdient iets meer dan ik.

Dit zal allemaal vast niet heel eerlijk verdeeld zijn en ook niet naar rato. Maar dat zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Wij wonen samen en er moeten gewoon dingen betaald worden, hoe dat gebeurd is niet belangrijk.
Ik vind het persoonlijk echt onzin om daar moeilijk over te gaan doen. Het is een kwestie van geven en nemen. En mijn vriend denkt er ook zo over.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:41

Captain schreef:
Wij hebben een gezamelijke rekening waar we beide een bedrag op storten en alles van betalen. Hypotheek, gwl en boodschappen etc. Mijn vriend legt iets meer in dan ik omdat hij iets meer verdiend.

De rest houden we op onze eigen rekening en doen we mee wat we willen. :)

Hier idem, alleen leggen we allebei een vast bedrag in voor de vaste lasten en stort ik iets meer op onze gezamenlijke spaarrekening omdat ik meer verdien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:46

Lielle schreef:
Nog een mogelijkheid:

uitgangspunt dat je allebei uiteindelijk netto hetzelfde te besteden hebt:

inkomen partner 1: 5000 = 62,5% van gezamenlijk inkomen
inkomen partner 2: 3000 = 37,5% van gezamenlijk inkomen
gezamenlijke lasten: 4000
netto over totaal: 5000+3000 - 4000 = 4000 -> 2000 pp

Partner 1 draagt bij: 3000 = 75% van gezamenlijke lasten
Partner 2 draagt bij: 1000 = 25% van gezamenlijke lasten

Dit lijkt me een fijne optie voor partners die beide ongeveer evenveel uren werken.
Dit lijkt me minder handig als de ene partner bv 60 uur per week werkt en de ander maar 20 ?