Wat vind jij belangrijk bij de uitvaart van je dier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:10

Ibbel schreef:
Het is veel belangrijker dat het inslapen van je dier gebeurt op een manier dat je er mee kunt leven. Daarna is het een dood omhulsel.

Een DA die niet met je in discussie gaat als jíj vindt dat het genoeg is geweest. Een DA die empatisch is, de tijd neemt, jou de tijd geeft, liefdevol omgaat met je dier in z'n laatste minuten. Een DA die je prijst omdat je voor je dier hebt gekozen.

Die desnoods een week later nog even een kaartje stuurt. Gewoon, uit menselijkheid. Omdat ze weten hoe Kaa Uuu Tee het is. Ook voor hunzelf trouwens.

Dát vind ik belangrijk. Wat er daarna gebeurt? Boeien.

Eens. Al heb ik eind februari wel een hond laten cremeren omdat ze op vrijdagmiddag thuis werd geëuthanaseerd en onze tuin een beetje vol ligt al. Crematorium kwam haar thuis ophalen dus dat was gewoon fijner dan het dode dier eerst zelf weer naar de dierenarts brengen.

Maar dat was dus vooral omdat het praktisch was.

Paarden gaan naar Rendac, maand geleden nog een. Wel met individueel vervoer.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:13

daffodil schreef:
Ik heb hem ingevuld als zijnde voor de honden. Dan klopt ie wel.

Ik ook, maar 1 hond heb ik laten cremeren, en een andere hond heb ik in de tuin begraven. Je kon niet beide opties aangeven.
En het hangt ook van je woonomstandigheden af of in de tuin begraven mogelijk is. Dus maar 1 keuze is te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:14

Hier gaan paarden, herten en geiten naar de rendac. Kleinvee in de tuin, honden gecremeerd en dan wil ik graag de as weer terug.
Ik hecht daar wel waarde aan, net als bij mensen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:17

Ook ingevuld, maar ik miste bij deze vraag: Heeft u een idee wat het cremeren van uw dier kost? de optie "geen idee'.
Deze vraag: Hoeveel zou u extra betalen voor een urn waarin de as van uw dier terugkomt?, is irrelevant. Want ik wil mijn dier niet cremeren. Het is niet dat ik er niets voor wil betalen :) Als ik zou kiezen voor cremeren wil ik er best voor betalen, maar dat is voor mij niet aan de orde.

Ik ga inderdaad wel mee in de opties dat je richting cremeren wordt geduwd, ook bij deze vraag:
Als u uw dier zou laten cremeren, welk van onderstaande opties heeft dan uw voorkeur?
Maar ik laat mijn dier niet cremeren, hoezo moet ik dan antwoorden :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 12-05-22 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:23

Ik heb mijn eerste kat achter gelaten bij de dierenarts. Toen ik later bij die dierenambulance ging werken zijn de 2 katten erna bij een crematorium gecremeerd omdat ze anders op mijn werk in de destructiebak zouden eindigen. ( ik kreeg ook wat korting toen maar zou nu zo de volle prijs betalen).

Sindsdien heb ik besloten alles collectief te laten cremeren, behalve mijn paard daar was simpelweg geen geld voor dus die werd opgehaald. Maar hierbij heb ik eigenlijk een goed afscheid kunnen nemen op de plek waar hij toen stond.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:28

Ik heb de enquête ingevuld met mijn konijnen in gedachte.
Ik kreeg behoorlijk kromme tenen van de vragen, alle vragen stuurden aan op cremeren, de opties "ik weet het nog niet" straalde door afwezigheid.

Overigens ontbrak er nog een optie bij wat je met je overleden huisdier kan doen:
Taxidermie.
En volgens mij nog de (illegale) optie: bij gebrek aan tuin begraaf ik mijn dier op een mooi plekje in het bos.

Verder ga ik helemaal mee met de reacties van Ibbel.
Er zit nogal een groot verschil tussen de Rendac die met een grijper langskomt, en je paard bovenop de koeien en varkens enz neerlegt, of dat de Rendac met een indivule ophaaldienst komt.
(ja, de eindverwerking is hetzelfde, maar de manier van afvoeren is een groot verschil)

Ik vind het hele proces rond het overlijden inderdaad veel belangrijker dan wat er uiteindelijk met het kadaver gebeurt.

In het geval van inslapen vind ik een dierenarts die het proces op een fijne manier begeleidt, ontzettend belangrijk. Een paar weken later nog een kaartje ontvangen met een persoonlijk woord en getuigen van meeleven deed me echt wel wat.

Daarnaast vind ik de manier hoe er op een pensionstal mee wordt omgegaan, ook heel belangrijk.
Erg fijn als stalgenootjes (die het tijdstip weten) je alle rust gunnen, zodat je toch een beetje een privé moment hebt op dat terrein.
Ik vond het ook fijn dat mijn stalhouder ons alle tijd gaf om afscheid te nemen, nadat ons paard overleden was.
We hebben echt zelf naast ons paard, op onze manier afscheid genomen.
Geen tijdsdruk van stalhouder.
Toen we het zelf tijd vonden, heb ik de stalhouder erbij gehaald en hebben we (mijn gezin en stalhouder) samen ons paard afgedekt onder een zeil.
Dat voelde toch wel als een soort van "begraven".
En daarna nog de communicatie van de stalhouder naar ons; laten weten wanneer paard werd opgehaald en de bevestiging met doorgeven tijdstip toen paard was opgehaald.

Een betrokken dierenarts en een meelevende stalhouder, dat vond ik belangrijk.

tita

Re: Wat vind jij belangrijk bij de uitvaart van je dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:33

Uitvaart voor dieren…. Is gewoon misbruik maken van mensen met groot verdriet.
Ik vind het grote onzin en poespas…. Zou het nooit doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:33

Ooit een zeer lieve kat laten cremeren. Hoe verdrietig ik daar ook om was, de echte shock kwam bij het verlaten van het centrum: moest ter plekke een * lelijk woord * bedrag betalen. Sindsdien kiezen we voor begraven in de tuin of achterlaten bij de DA. Een te vroeg geboren veulen en een van mijn pony's zijn met de rendac meegegaan. Dat werd heel netjes afgehandeld en was ook nog realistisch qua prijs.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:34

Ik vond het ook lastig om de enquête in te vullen. Enerzijds omdat ik niet voor een crematie zou kiezen en de vragen daarover moeilijk kon beantwoorden, maar anderzijds omdat het niet duidelijk is waar het dier overlijdt. Als mijn hond thuis overlijdt, dan zou ik (hypothetisch gezien) willen dat hij daar wordt opgehaald. Overlijdt hij bij de dierenarts, dan wil ik hem niet eerst mee naar huis moeten nemen, maar daar kunnen laten ophalen. Mijn antwoord zou dus anders zijn afhankelijk van de situatie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:36

Hier bleven de konijnen bij de dierenarts. De honden inslapen bij de dierenarts daarna de rest van de roedel afscheid nemen en brengen zelf naar ons bekende crematorium. Daar is het puur afgeven van het omhulsel en afrekenen. Wij laten gezamenlijk cremeren en daar uitstrooien.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:37

Shenavallie schreef:
Ooit een zeer lieve kat laten cremeren. Hoe verdrietig ik daar ook om was, de echte shock kwam bij het verlaten van het centrum: moest ter plekke een * lelijk woord * bedrag betalen. Sindsdien kiezen we voor begraven in de tuin of achterlaten bij de DA. Een te vroeg geboren veulen en een van mijn pony's zijn met de rendac meegegaan. Dat werd heel netjes afgehandeld en was ook nog realistisch qua prijs.

Ik ben juist blij direct te kunnen betalen en afsluiten. Wij krijgen altijd de keuze overigens

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 19:39

Het ging meer om het bedrag, dan het feit dat ik direct na de crematie moest betalen. :D

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:05

Ik heb net en jaren terug afscheid genomen van een paard. Ik kan de enquete niet invullen omdat de RENDAC mist.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:15

Ik heb hem ingevuld voor de honden, deze worden inderdaad gecremeerd en als andere optie op het terrein begraven, maar voorkeur is crematie... Hondjes komen ook allemaal weer thuis en krijgen en dure urn ;) , dus ik kon de enquête goed invullen..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:34

tita schreef:

Uitvaart voor mensen natuurlijk ook. Afvoeren dat lijk en klaar

Mensen houden een uitvaart om afscheid te nemen, voor mensen en dieren zit geen verschil tussen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:48

Ingevuld. Meerdere keren dieren laten cremeren.
Vond het een prima enquête, succes met je opleiding!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:49

Ingevuld! In korte tijd veel beestjes verloren thuis, allemaal laten cremeren. Zelf het as uitgestrooid op hun favoriete plekjes in de tuin. Hierop liggen mooie stenen (gewoon als decoratie, verder niks bijzonders) :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:54

Ingevuld!

Ik vind het ook apart dat er wordt gesproken over uitvaart alsof het cremeren de uitvaart is. Een uitvaart zie ik meer als de dienst die voor het cremeren of begraven van een persoon wordt gehouden. Dus inderdaad om afscheid te nemen. Of de term bij beesten past... nee, ik vind van niet.
Met het cremeren van dieren heb ik ook niks moet ik zeggen. Zodra het dier dood is, is het voor mij alleen nog het lege omhulsel wat er ligt. Zo'n pootafdruk zoals eerder genoemd werd, vind ik wel mooi, of paardenhaar in een sierraad. Dat is nog tastbaar.
Ieder zijn meug.

Edit: ik heb destructie ook als RENDAC gelezen. Komt op hetzelfde neer.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 12-05-22 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 20:55

weslyjune schreef:
Ik heb net en jaren terug afscheid genomen van een paard. Ik kan de enquete niet invullen omdat de RENDAC mist.

Je kan in de eerste vragen gewoon kiezen voor destructie, dus rendac.

Als dat je keuze is is de enquête verder niet heel relevant. Ik zou never nooit een dier laten cremeren, dus ik kan vrij weinig invullen :+

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:37

Amber_anne schreef:
tita schreef:

Uitvaart voor mensen natuurlijk ook. Afvoeren dat lijk en klaar

Mensen houden een uitvaart om afscheid te nemen, voor mensen en dieren zit geen verschil tussen.

Ik was dat net aan het typen, toen ik jouw antwoord zag. Precies.
En ik laat mijn dieren meestal cremeren. Vind ik fijn. Een mooi afscheidsritueel. Samen met het gezin brengen we ons dier naar het crematorium. Daar hebben ze een mooie kamer,leg je het dier in een mandje. Huilen we met zijn allen nog even en gaan dan gezamenlijk thuis een fles wijn/ cola / pot thee etc opdrinken.

Als het verdriet na enkele dagen al een beetje gezakt is, halen we de as op en die verstrooien we dan.
Het helpt mij om bewust met mijn verdriet om te gaan en het daarmee ook te verwerken.

Meestal is het dan ook afgesloten en kijken we met plezier terug op het jarenlange plezier dat we van en met ons dier gehad hebben.

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 21:46

Ingevuld. Succes!

haflinger858

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 10:33

Heel erg bedankt dat jullie allemaal zo fanatiek helpen met invullen! Dit is helpt mijn afstudeeronderzoek echt ontzettend!!

De enquête is inderdaad het meest gericht op de uitvaart van kleine huisdieren en specifiek cremeren. Dit komt omdat deze informatie voor mij het meest belangrijk is. Helaas is het bij een enquête met zoveel verschillende vragen altijd lastig om met ieders persoonlijke wensen rekening te houden. Ik heb al jullie op- en aanmerkingen gelezen en neem dit ook zeker mee.

De antwoorden blijven binnenkomen, heel fijn want hoe meer hoe beter! Nogmaals heel erg bedankt!!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:45

Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom worden paarden dan ook als optie gegeven?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:49

marley93 schreef:

Zijn toch genoeg mensen die hun paard laten cremeren.
Dat ga ik wel doen in ieder geval

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:51

Eleeke schreef:
marley93 schreef:

Zijn toch genoeg mensen die hun paard laten cremeren.
Dat ga ik wel doen in ieder geval

Snap ik, maar omdat TS aangeeft dat het eigenlijk vooral om kleine huisdieren gaat.