Opzegtermijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:11

hwn schreef:
Ik kom hier nog eens op terug: je tekst in het contract gaat over contract van onbepaalde duur.

Bij een contract van bepaalde duur is het normaal anders: eerste 6 maand heb je normale opzegtermijn, afhankelijk van hoe lang je al in dienst bent, na die 6 maand kan je niet weg zonder verbrekingsvergoeding. Oké, ik werk in België, maar het is wel een contract van PostNL, dus zou best kunnen dat het bij jou ook zo is, en dat die 2 maand eerder goodwill is van je werkgever.

Ik heb bijvoorbeeld een contract sinds 6 december, en kan weg tot 6 juni. Voor 6 juni moet mijn opzegtermijn echter om zijn, en die is 1 of 2 weken, dus als ik weg zou willen (is niet het geval), moet ik nu heel snel ontslag nemen of anders zit ik vast tot 6 december.

Dit is in Nederland echt heel anders.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:15

hwn schreef:
Ik kom hier nog eens op terug: je tekst in het contract gaat over contract van onbepaalde duur.

Bij een contract van bepaalde duur is het normaal anders: eerste 6 maand heb je normale opzegtermijn, afhankelijk van hoe lang je al in dienst bent, na die 6 maand kan je niet weg zonder verbrekingsvergoeding. Oké, ik werk in België, maar het is wel een contract van PostNL, dus zou best kunnen dat het bij jou ook zo is, en dat die 2 maand eerder goodwill is van je werkgever.

Ik heb bijvoorbeeld een contract sinds 6 december, en kan weg tot 6 juni. Voor 6 juni moet mijn opzegtermijn echter om zijn, en die is 1 of 2 weken, dus als ik weg zou willen (is niet het geval), moet ik nu heel snel ontslag nemen of anders zit ik vast tot 6 december.

Sorry, maar dat is echt niet hoe het normaal werkt. Bij een contract voor bepaalde tijd is het bij wet wel zo dat je over het algemeen niet mag opzeggen en de enige manier waarop het contract kan eindigen is van rechtswege (dus niet verlengen bij de einddatum). Vaak zie je echter dat er een tussentijds opzegbeding overeengekomen wordt, waardoor opzeggen van beide kanten wel is toegestaan. Dat mag.

PostNL heeft daar bij jou dan een andere draai aan gegeven maar ik denk dat dat is omdat jij van België bent en daar andere wetgeving geldt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:18

xPabloBokt schreef:
hwn schreef:

Sorry, maar dat is echt niet hoe het normaal werkt. Bij een contract voor bepaalde tijd is het bij wet wel zo dat je over het algemeen niet mag opzeggen en de enige manier waarop het contract kan eindigen is van rechtswege (dus niet verlengen bij de einddatum). Vaak zie je echter dat er een tussentijds opzegbeding overeengekomen wordt. PostNL heeft daar bij jou dan een andere draai aan gegeven maar ik denk dat dat is omdat jij van België bent en daar andere wetgeving geldt.

Dit klopt. Je mag enkel een bepaalde tijd contract opzeggen, als in je contract staat dat dat mag. Als daar niets over in staat, mag het dus niet.

MissBmx

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:23

Praat met je baas of personeelszaken. Zij kunnen je het meest duidelijkheid geven.Blijven gissen met allerlei ideeen en adviezen hier heb je weinig aan om te weten hoe het precies zit

daantjuhhh

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:39

Ik ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is?