Gesprek met leidinggevende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:11

Ben je ook al bij je huisarts geweest ?
Die kan je klachten bevestigen en kijken waar en hoe die je verder kan helpen.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:15

Het gesprek met iemand van HR erbij een optie?

Verder vooral veel sterkte :knuffel:

Shenavallie

Re: Gesprek met leidinggevende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:19

Je was me voor, lovelynutia.
Sowieso HR inlichten en vragen of iemand van hen erbij kan zitten als je dit gesprek inderdaad moet opvolgen. En ga naar de HA. Die kan je ook adviseren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:29

Zeg nooit dat je geen toekomst meer ziet bij het bedrijf of dat je weg wilt.

Stel je bent langer ziek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:39

Wat naar dat het zover is gekomen. Heeft de BA nog iets gezegd over naar je werk gaan in die 4 weken? Normaal 1xper week / 2 weken voor een half uurtje om een bakkie koffie te doen, wat feeling te houden met collega's maar niet (echt) over het werk te praten.

Als je moeite hebt met je assertief opstellen, is het wellicht nu het moment om daarmee te starten. Je wilt dit gesprek nu nog niet en vertrouwt je LG niet. Wanneer denk je dat je het wel aan kunt? Over 2 weken? Over 4? Met iemand van hr erbij? Hebben jullie een vertrouwenspersoon op het werk?

Ik zou dan eerst uitzoeken (ba of vakbond) of je dit gesprek kunt uitstellen. En vragen wat je LG wel en niet mag vragen = jij haar hoeft te vertellen. Op basis daarvan naar haar mailen dat je op dit moment niet in staat bent tot zo'n gesprek, evt aangeven wanneer wel of dat je het laat weten wanneer je daar klaar voor bent. Dat je de komende 4 weken, zoals besproken met de ba, ziek bent en dat daarna pas verder gekeken wordt.

P basis van het verslag kan zij allang bekijken of er vervanging geregeld moet worden. Laat je niet voor haar karretje spannen.

Klopt het, dat je moeite hebt met aangeven van grenzen? Dan zal dat, als e niks verandert, bij een volgende werkgever ook kunnen gebeuren. Dan kun je nu, vanuit deze situatie, gaan oefenen met aan te geven hoe JIJ wilt dat het gebeurt. Uiteraard wel controleren dat wat je wilt ook mag, bij een ba of een vakbond / jurist. Deze LG vind je toch al niet leuk, dus...

Je bent nu zover heen overigens, dat je nu geen beslissingen moet nemen om weg te gaan of niet. Eerst beter worden. En deze issues kun je op en later tijdstip ook met de ba bespreken. Als het langer duurt en je wilt of kunt niet reïntegreren in je eigen functie, dat er gekeken wordt om te helpen met reïntegratie in een andere functie of zelfs een ander bedrijf.

Veel sterkte hoor. Zijn er nog dingen waar je plezier uit kunt halen? Al is het maar een paar keer een minuutje per dag?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 10-05-22 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:41

Ik zou even advies inwinnen bij een jurist, eventueel via de FNV o.i.d. als je daar lid van bent.
Ga sowieso niet alleen het gesprek aan op dit moment. Ik zou HR wel meenemen in alle communicatie met je leidinggevende.

Als leidinggevende mag ik officieel niet eens vragen om de reden van ziek melden. Je hoeft hier dus ook helemaal niets over te zeggen. Je hebt de bedrijfsarts al gesproken en zijn advies was duidelijk, daar heeft je leidinggevende het voor nu mee te doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:50

Bienotje schreef:
Advies van BA is werkzaamheden niet uitvoeren en over 4 weken contact met bedrijfsarts. Het betekent niet 4 weken geen contact met werk.

Ze plannen wat in voor volgende week om te praten. Wees helder, je komt voor een gesprekje en vraag concreet waarvoor ze je willen spreken. Daarna weer naar huis.

Helder wezen… laat het niet helder kunnen denken en zijn nu juist een groot symptoom van een burn out zijn.

Ik denk dat je dit in deze fase niet moet doen, zeker niet als de LG zo’n uitwerking op je heeft.
Als je het financieel trekt zou ik gelijk ontslag nemen. Er liggen daarna, als je je weer beter voelt, overal leukere banen voor het oprapen, al dan niet in de zorg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:51

verootjoo schreef:
Bienotje schreef:
Advies van BA is werkzaamheden niet uitvoeren en over 4 weken contact met bedrijfsarts. Het betekent niet 4 weken geen contact met werk.

Ze plannen wat in voor volgende week om te praten. Wees helder, je komt voor een gesprekje en vraag concreet waarvoor ze je willen spreken. Daarna weer naar huis.

Helder wezen… laat het niet helder kunnen denken en zijn nu juist een groot symptoom van een burn out zijn.

Ik denk dat je dit in deze fase niet moet doen, zeker niet als de LG zo’n uitwerking op je heeft.
Als je het financieel trekt zou ik gelijk ontslag nemen. Er liggen daarna, als je je weer beter voelt, overal leukere banen voor het oprapen, al dan niet in de zorg.

Dat is wel het domste advies wat je kan geven als iemand net met een burn out de ziektewet in is gegaan.

Als ze er nog een half jaar in zit zit ze een half jaar zonder inkomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:52

Nooit ontslag nemen als je ziek bent. Je verliest al je rechten en je kan zelfs bij een nieuwe werkgever aansprakelijk gesteld worden voor de kosten.. je hebt ook geen recht op ww

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:52

Daarom zeg ik ook; als ze het financieel trekt.
Liever een half jaar zonder inkomen dan een LG die je nog verder de put in duwt met als risico ergere beschadiging. Je zal niet de eerste zijn met blijvende schade door inadequaat optreden van werkgevers.

In zo’n situatie kan een sabbatical met goede persoonlijke zelfontwikkeling heel waardevol zijn.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:54

Nee, geen ontslag nemen hoor. Dat is in deze, nu nog acute fase, geen handige. Ontslag nemen=geen inkomsten. Nu je ziek bent, wel.

Die sabbatical kan ook als het geheel is afgerond = je weer beter bent

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:54

verootjoo schreef:
Liever een half jaar zonder inkomen dan een LG die je nog verder de put in duwt met als risico ergere beschadiging.

Dat is leuk op de korte termijn en vluchten. Ik heb in t’s haar situatie gezeten en het liefst deed ik dat ook. Maar uiteindelijk doorgepakt aan mezelf gewerkt met begeleiding en nu volledig mezelf weer en blij en stuk sterker dan voorheen

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:55

Ga niet alleen naar dit gesprek!. Neem een vriend/vriendin/vader/moeder die assertief is mee naar dit gesprek. Mijn partner heeft min of meer in dezelfde situatie gezeten. Moest het gesprek aan met zijn leidinggevende terwijl hij emotioneel er helemaal doorheen zat. Ik ben meegegaan naar dit gesprek en heb wanneer nodig, het gesprek overgenomen.
Maak na het gesprek een klein gespreksverslagje met de gemaakte afspraken en stuur dat ook op. Zo kunnen er geen misverstanden ontstaan. Verloopt het gesprek niet goed? benoem dat ook!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:14

verootjoo schreef:
Liever een half jaar zonder inkomen dan een LG die je nog verder de put in duwt met als risico ergere beschadiging. Je zal niet de eerste zijn met blijvende schade door inadequaat optreden van werkgevers.

In zo’n situatie kan een sabbatical met goede persoonlijke zelfontwikkeling heel waardevol zijn.

En met je onslag neem je ook afstand van al je rechten.

Laat je werkgever maar mooi verantwoordelijk blijven voor het begeleiden van jouw reïntegratie.
En als die leidinggevende de kont tegen de krib gooit, zorgen dat haar gedrag inzichtelijk wordt voor BA en HR. Ziekmelding naar aanleiding van een arbeidsconflict is namelijk ook gewoon een optie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:15

Ik herken je struggles.
Als je dat gesprek laat doorgaan, zou ik in mijn achterhoofd houden dat je niet verplicht bent iets te vertellen over je privé situatie als je dat niet wil. Je kan wel aangeven wat er op het werk speelt.
Daarnaast denk ik dat het goed is als je tijdens dat gesprek niet plots een beslissing neemt. Geef aan dat je er even over na wil denken en je later laat weten wat je beslist. Dat geeft jou de kans om te kiezen voor wat jij wil, er even over na te denken als je rustiger bent etc.
Succes!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:22

Ten eerste: geen ontslag nemen. Dan verlies je al je rechten.

Ten tweede: zowel werknemer als werkgever dienen zich aan de Wet Verbetering Poortwachter te houden. Op de site van het UWV kun je daar alles over vinden. Is er door de bedrijfsarts alleen een verslag opgesteld of een probleemanalyse? Als er al een PA is opgesteld, moet er een plan van aanpak worden opgesteld. (Die moet er sowieso komen als je langer ziek blijft)

Ten derde: Je hoeft bij je werkgever niet aan te geven wat je mankeert. Daar is de arboarts voor. Je werkgever mag daar ook niet naar vragen. Ze mogen wel vragen wanneer je verwacht weer te kunnen werken. Daarvoor zou ik verwijzen naar het verslag van de bedrijfsarts. Maar zoals eerder genoemd: als hij aangeeft 4 weken niet werken in eigen werk, betekent dat niet dat je 4 weken niets van je laat horen. Wel kun je aangeven (zou ik bij HR doen) dat een gesprek met je leidinggevende momenteel niet meewerkt aan je herstel en zelfs je herstel tegenwerkt. Vraag of er iemand anders is waarmee je kunt communiceren en met wie je het plan van aanpak op kunt stellen.

Als laatste: indien je nog niet bij de huisarts bent geweest, ga daar dan zo snel mogelijk heen. Er moet namelijk hulp komen, want van alleen thuiszitten en in je sop gaarkoken wordt je vaak niet beter. Dit toont ook gelijk aan dat je er alles aan doet om beter te worden en dat je dus aan je verplichtingen voldoet.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:30

Ik begrijp Verootjoo wel. Ik heb zelf ook drie draken van leidinggevenden gehad die mij ontzettend gepusht en gemanipuleerd hebben tijdens mijn ziekte. Tot laat in de avond appen etc aan toe. Ik was steeds compleet van het padje als ik weer iets met hun te maken had. Toen ik eindelijk te horen kreeg dat mijn contract niet verlengd werd en ik dus van hun af was ging het met mijn herstel zo'n stuk sneller en beter.

Ik zou zeker aangeven bij de bedrijfsarts en HR dat het voor je herstel nu niet bevorderlijk is om (veel) contact te hebben met je leidinggevende. Ik heb destijds met instemming van de bedrijfsarts afgesproken dat ik eens per week een berichtje stuur met hoe het met mij gaat. Zo lag de controle bij mij en stond ik niet steeds op scherp omdat ik elk moment met mijn werk geconfronteerd kon worden.

Heel veel sterkte. Het is zo'n rot situatie waar je nu in zit!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:40

Ik zou ook HRM vragen er bij te zijn en wellicht vooraf even overleg hebben met de bedrijfsarts of een vertrouwenspersoon in de organisatie. Als je vertrouwen hebt in HR zou ik ze vooraf al bellen, aangeven dat je bang bent overrompeld te worden in het gesprek en het met hun doorspreken.

Er is voor nu nog sprake van een uitrust-periode, en dus nog niet een periode waarin je kijkt hoe je weer aan het werk moet. Een gesprek daarover lijkt me niet verstandig.

Persoonlijk denk ik dat nu al een gesprek met je werkgever erf vroeg is, zeker omdat de klachten werk-gerelateerd zijn. Maar wat daarin je rechten zijn kan HR je beter vertellen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:41

Sowieso contact opnemen met het juridisch loket en vragen wat voor jou het meest handig is.

Daarnaast zou ik toch alvast een mail sturen naar je leidinggevende (CC en/of BCC HR hierin!) waarin je aangeeft dat je niet in staat bent het gesprek op dat moment aan te gaan. Opper in die mail wel een datum dat het voor jou wel een optie zou zijn, misschien eind volgende week en daarin ook aangeven dat je iemand van HR erbij aanwezig wil hebben. Vraag haar in die mail ook duidelijk waar ze het over wil hebben, dan is dat ook gedocumenteerd.

Leg ook alvast documentatie aan. Alle communicatie tussen jou en je werkgever/leidinggevende vastleggen en bewaren.

Maar goed, dat is wat ik zou doen en wat voor mij goed zou voelen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:00

Volgens mij moet je wel een vast moment in de week beschikbaar zijn voor contact met je leidinggevende. Maar als jij het gevoel hebt dat dit te veel voor je is, zou ik afspreken met de bedrijfsarts dat contact de komende 4 weken via de bedrijfsarts loopt. Dat mag gewoon.
En jouw leidinggevende heeft niets te maken met de reden van jouw ziekmelding. :)

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:02

Heeft je bedrijfsarts ook in het advies gezet dat je geen gesprekken mag voeren met je werkgever?

Zo nee, dan mag je werkgever dit zeker vragen. (En omdat conflicten op het werk een rol spelen is het vanuit de werkgever ook een logische zet om zo snel mogelijk een gesprek aan te gaan).

Of jij daaraan gehoor kunt of moet geven is een andere vraag. Je hebt best wel wat verplichtingen als zieke werknemer, maar ook heel wat rechten. Belangrijk is dat je werkt aan je eigen herstel - en dat kan betekenen dat je zo'n gesprek nu beter niet aan kan gaan (maar het kan ook betekenen dat je het juist wél moet doen).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:03

_San87_ schreef:
Sowieso contact opnemen met het juridisch loket en vragen wat voor jou het meest handig is.

Daarnaast zou ik toch alvast een mail sturen naar je leidinggevende (CC en/of BCC HR hierin!) waarin je aangeeft dat je niet in staat bent het gesprek op dat moment aan te gaan. Opper in die mail wel een datum dat het voor jou wel een optie zou zijn, misschien eind volgende week en daarin ook aangeven dat je iemand van HR erbij aanwezig wil hebben. Vraag haar in die mail ook duidelijk waar ze het over wil hebben, dan is dat ook gedocumenteerd.

Leg ook alvast documentatie aan. Alle communicatie tussen jou en je werkgever/leidinggevende vastleggen en bewaren.

Maar goed, dat is wat ik zou doen en wat voor mij goed zou voelen.

Dit inderdaad. Ik heb in eenzelfde situatie gezeten en dat is echt niet tof. Ik ging echt in standje overleven. De arbo stond wel aan mijn kant, maar mijn leidinggevende én HR waren enorm aan het pushen en stuurden uiteindelijk zelf af op een arbeidsconflict, terwijl ik nog aan het revalideren was. Ik heb een vertrouwenspersoon van het bedrijf meegenomen naar de gesprekken. En dat maakte al dat het gesprek heel anders verliep. Zakelijk, zonder gepush en emotionele druk.

Ik zou het gesprek uitstellen, maar inderdaad een nieuwe datum aangeven. En bij HR vragen of er iemand aan kan schuiven die je vertrouwt. En contact met een jurist lijkt me ook een goed plan. Rechtsbijstand heeft arbeidsrecht niet altijd in het pakket zitten, maar via de vakbond kan ook.

Ik heb toen heel veel gehad aan contacten via Bokt (wel via pb), hier zitten ook echt wel mensen met verstand van dit soort situaties. (Ex-)managers, juristen, HR medewerkers.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:05

Plus, als je dit gesprek weigert... wat betekent dat dan voor de arbeidsverhouding? Maak je de problemen op werk dan niet ''erger'' dan dat ze zijn? Zo heb ik ook op een gegeven moment gedacht en ben ik overal maar in mee gegaan. Met je leidinggevende wil je op goede voet blijven, of je gaat op zoek naar ander werk. Dat laatste heb ik uiteindelijk gedaan, maar ik heb wel alles netjes afgesloten.

Overigens geen burn-out klachten hier, maar een kapotte enkel. Door de druk van werk wel burn-out gerelateerde klachten gekregen, maar gelukkig heeft dit niet doorgezet en is dit opgelost :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:09

upendo schreef:
verootjoo schreef:

En met je onslag neem je ook afstand van al je rechten.

Laat je werkgever maar mooi verantwoordelijk blijven voor het begeleiden van jouw reïntegratie.
En als die leidinggevende de kont tegen de krib gooit, zorgen dat haar gedrag inzichtelijk wordt voor BA en HR. Ziekmelding naar aanleiding van een arbeidsconflict is namelijk ook gewoon een optie.

Klopt. Maar dan gaat het ten koste van jezelf. Een arbeidsconflict helpt niet echt mee bij je herstel.

Ze hoeft mijn advies niet aan te nemen hè, maar het kan zeker een goede optie zijn. En ja, ik vind ook dat de LG medeverantwoordelijk is voor een goed herstel, maar als die niet meewerkt en je tegenwerkt zou ik er zsm vanaf willen, ongeacht mijn rechten en ongeacht wat de plichten van het bedrijf zijn. Je zit dan alsnog vast aan hun hulp, hun steun, het bedrijf. Als dat bedrijf en die LG onderdeel is van wat je ziek maakt is het geen gekke gedachte dat los te laten, ook al kost dat je geld.

Uit de berichten van TS dacht ik nl te proeven dat de band met de LG voor haar ziek zijn ook al niet heel goed was.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:11

Mijn advies is echt om zelf géén ontslag te nemen! Als je dat doet, heb je inderdaad nergens recht op. Ik heb er ook over nagedacht, maar het niet gedaan. Ik heb pas ontslag genomen toen ik een andere baan had gevonden.