Zonnebloemolie en frituurvet op; wat straks nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:02

rina schreef:
Eilinora schreef:
Stro is in Nederland ook wel goed te krijgen op zich,en anders komt het ook uit Polen en Duitsland dus denk dat dat wel meevalt

Geloof me, stro en hooi wordt verschrikkelijk duur dit jaar. Met de enorme brandstofprijzen en de prijzen van kunstmest ed. die gigantisch gestegen zijn kunnen de boeren straks niet anders meer. Ik werd al gewaarschuwd de laatste keer dat ik hooi gehaald heb.

I know,wij zijn zelf ook boer maarja veel uit eigen tuin,stal en van eigen land en stro kopen we bij een boer in de buurt die ook land van ons gebruikt dus mooi dealtje voor ons.

Voor degenen die soja allergie hebben maar wel mayonaise willen eten.
Je kunt het zelf ook maken.

1 rauw ei in een bak (ik gebruik zelf een maatbeker) 1 eetlepel witte azijn,flinke kop olijfolie en kruiden naar keuze erin (ik hoorde dat een zakje aioli kruiden erg lekker is,niet zelf geprobeerd)
Eventueel beetje volle joghurt erbij.
Staafmixer erin en je hebt mayonaise

dierenfan

Re: Zonnebloemolie en frituurvet op; wat straks nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:09

Wij bakken normaal zo'n 1500 oliebollen en 200 appelbeignets. Dit jaar waarschijnlijk niets. Heel vreemd idee maar als we deze prijzen door moeten rekenen dan zijn we bang er niet vanaf te komen. Voor ons is het een groot gegroeide hobby en geen moeten gelukkig. Maar tja we gaan zien wat de komende maanden doen.

Gelukkig hooi en stro van ons zelf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:32

Karlijnxxx schreef:
Ik heb mijn vriend een paar weken terug naar de winkel gestuurd en iedere x als we er samen lopen zegt hij: hé kijk zonnebloemolie

Bij de aldi is het wel leeg want die zijn afhankelijk van Duitsland waarschijnlijk.
Coop en Migros staan gewoon vol inderdaad.
Vooral koolzaadolie zal hier niet snel op gaan, overal zie je die gele velden in de lente.

https://www.zweifel.ch/ch_de/assets/Ima ... u_0218.png

Meel in grootverpakking was vorige week in de aanbieding, daarvan was ik even in de war. Maar nu las ik dat slechts 1,5% van de meel hier uit Oekraine komt. 85% is uit eigen land de rest uit Duitsland.

Ik vraag me af wat dat voor export effect gaat hebben. Een klein landje als Zwitserland kan dan blijkbaar wel zelf genoeg produceren maar nooit genoeg maken om ook andere landen te bevoorraden lijkt mij.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:57

Wat betreft de vergelijking met de covid periode, toen was er in principe gewoon genoeg. Ik werk zelf in het distributiecentrum van een grote supermarktketen. Maar doordat mensen gingen hamsteren kwam er uiteindelijk wel tekorten.

Nu is het een andere situatie. En hamsteren zorgt alleen maar voor meer tekort en een hogere prijs.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:58

Wat betreft de vergelijking met de covid periode, toen was er in principe gewoon genoeg. Ik werk zelf in het distributiecentrum van een grote supermarktketen. Maar doordat mensen gingen hamsteren kwam er uiteindelijk wel tekorten.

Nu is het een andere situatie. En hamsteren zorgt alleen maar voor meer tekort en een hogere prijs.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:21

Hier is de bloem al een beste tijd niet meer in de schappen. Wel nog bio bloem maar je mag maar 1 pak per persoon kopen. Ik maak vaak zelf pannekoeken, wraps, pitabroodjes etc dus ik merk het wel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 23:38

kwita schreef:
Maar mensen, onze buurman (en anderen) hebben nog een hele schuur vol graan in opslag.....er word momenteel al 0,50 ct geboden per ton. de laatste decennia was het 0,10 ct ter vergelijking!
ze verwachten echt hele grote tekorten, en dat is zorgelijk mensen. Hoe gaat de wereld bevolking eten, die poetin heeft ons mooi in de wurg greep!. We kunnen ook gewoon bakken in olijfolie en boter.....dan maar geen friet.
En alle hamsters, zo drijf je zelf de prijs nog hoger op

De wereld is toch niet alleen afhankelijk van de oekraine wat voedsel betreft????
Ik irriter mij eraan hoe dat de wereld ingeholpen word...we zouden een probleem krijgen met voedsel maar als ik in de supermarkt kijk is er nog vreten genoeg. Er is altijd teveel voedsel geweest als je ziet wat er allemaal weggegooid word en dat de gemiddelde mens toch een stuk zwaarder is geworden.

Beter nadenken wat je met het graan doet. Ga je er brood van bakken of koekjes en pizza deeg?
Waarom moeten er 1001 soorten koekjes zijn?
En de patat kan ook in de oven.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 00:35

Sunnda schreef:
Het wordt voor niemand leuk en ik merk dat de houding van onze overheid mij steeds meer gaat tegenstaan..alles gaat op zijn beloop terwijl de problemen in elke sector met de dag groter worden..of je het nu hebt over de zorg, veiligheid, wonen, de gevolgen van de oorlog..wat de burger ervan merkt lijkt ze niets te doen en echte! oplossingen bedenken al helemaal niet.

Hier ook.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 01:59

Cowgirl schreef:
kwita schreef:
Maar mensen, onze buurman (en anderen) hebben nog een hele schuur vol graan in opslag.....er word momenteel al 0,50 ct geboden per ton. de laatste decennia was het 0,10 ct ter vergelijking!
ze verwachten echt hele grote tekorten, en dat is zorgelijk mensen. Hoe gaat de wereld bevolking eten, die poetin heeft ons mooi in de wurg greep!. We kunnen ook gewoon bakken in olijfolie en boter.....dan maar geen friet.
En alle hamsters, zo drijf je zelf de prijs nog hoger op

De wereld is toch niet alleen afhankelijk van de oekraine wat voedsel betreft????
Ik irriter mij eraan hoe dat de wereld ingeholpen word...we zouden een probleem krijgen met voedsel maar als ik in de supermarkt kijk is er nog vreten genoeg. Er is altijd teveel voedsel geweest als je ziet wat er allemaal weggegooid word en dat de gemiddelde mens toch een stuk zwaarder is geworden.

Beter nadenken wat je met het graan doet. Ga je er brood van bakken of koekjes en pizza deeg?
Waarom moeten er 1001 soorten koekjes zijn?
En de patat kan ook in de oven.

Wij hebben familie in Tsjechië. Gek genoeg merken ze daar nauwelijks iets van alle schaarste. Olie's, bloem etc. in overvloed aanwezig (zij produceren immers ook)....brandstof prijzen omhoog? Amper!
Best apart om hier in NL iedere dag berichten te horen over schaarste i.v.m Ukraine.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 04:14

Mensen maken een drama over olie, terwijl de enige reden dat sommige schappen leeg zijn is dat mensen gaan hamsteren. Elke morgen staat er gewoon weer nieuwe olie.

En als de vraag groot is, gaat de prijs omhoog. Zo simpel werkt het gewoon.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 06:15

Boter -O-
Ik was daadwerkelijk boter nodig aangezien het op was.
En in de winkel waar ik was, was het niet te vinden.
Ik had ook geen motivatie om naar de volgende winkel te gaan... Dus nu tijdelijk koos boterloos -O-

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 06:53

office schreef:
In een Dirk filiaal hing een briefje dat je Max 2 potjes honing per persoon af mocht rekenen.Weet niet of dat met de oorlog te maken heeft of met bijen sterfte maar viel me wel op.Ik had zelf aan een potje genoeg maar honing op rantsoen is nieuw voor me.

Ik ging gister naar de Boerenbond voor een potje honing van de imker ……alles is op en krijgen geen nieuw . Nu ik dit lees gaat kwartje vallen .

Ik hamster verder niet denk er eigenlijk niet aan maar bedacht wel om te gaan kijken waar de frituurolie nog te krijgen is. De onze is aan vervanging toe en hier is niks meer te krijgen . Over op de airfryer kan maar bij de Lidl is alles voor de airfryer gewoon op tenminste bij ons.

Misschien moet ik toch eens onder mijn steen vandaan komen en ook wat gaan inslaan .

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 07:50

Er spelen meerdere issues in de wereld. De oorlog in Ukraïne is iedereen bekend, maar daarnaast is er sprake van droogte en is er een tekort aan bepaalde ingrediënten door Corona. Verder zijn de prijzen van zee containers sky high.

Ik werk in de foodbranche. De kostprijzen van producten zijn 20% hoger geworden. Contract met klanten moeten open gebroken worden.

Om maar niet te spreken over alle moeite die gedaan moet worden om überhaupt alle benodigde ingrediënten binnen te krijgen of te zoeken naar alternatieve ingrediënten. En bij ingrediëntenwijzingen hoort vaak een nieuwe verpakking. Ook dat kost enorm veel tijd en extra opslag.

Graan hebben we inderdaad in Nederland, maar doorgaans niet in de kwaliteit die gebruikt wordt voor onze badproducten.

Ik denk dat we het met zn allen echt nog flink in onze portemonnee gaan voelen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:03

tiwi1969 schreef:
als we elkaar gek maken met mogelijke tekorten dan drijven we zelf de prijzen de lucht in.

Dit.
De mensen “verwachten” nu een hogere prijs en zowaar: ze krijgen ‘m ook. Zolang ze het ervoor willen het er voor betalen gaat dat omhoog. Marktwerking. En vaak sneller omhoog dan straks weer naar beneden…die “schaarste” zal er gerust op sommige vlakken zijn, maar ze houden voorraden ook vast. Prijs gaat omhoog dus ze kunnen het beter volgende maand verkopen dan nu…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:27

Ipv proberen door te willen zoals het was, zou men ook kunnen omdenken.
Ovenfriet is daarbij echt een simpel stapje. Echter inderdaad ook het idioot overdreven sortiment aan snoep en koek in verhouding tot voedzame producten in de winkels.
Honing controlleer ik altijd of het wel van maar 1 locatie komt (geen mengproduct) uit eigen land. Dat is duur maar ook duurzaam.
Meer seizoensproducten eten helpt ook.

Het is toch van de zotte dat Russisch hout naar Argentinie verplaatst wordt om WC papier te maken voor Nederland? 8)7

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:34

Er zijn voor nu nog geen te korten, wat wij nu in de supermarkt kopen wat die producten betreft zijn de voorraden van de grondstoffen die vorig jaar zijn geoogst. Het zal voor het komende jaar wel een probleem kunnen worden, maar Oekraïne is niet de enigste leverancier voor zonnebloemolie. Dat komt uit meerdere landen.
Kijk naar de prijzen van de benzine-diesel, als de prijzen dalen wat betreft de inkoop gaat ook niet direct de prijs naar beneden voor ons aan de pomp, daar zit ook altijd een overloop in wat tijd betreft, maar zodra er een stijging is gaat die wel altijd direct in ook al was dat nog van een voorraad welke lager ingekocht was.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:29

Ik hoorde dat iemand al 4 euro extra kon neerleggen voor een zak muesli voor de paarden..
Prijzen stijgen wel enorm rap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:31

Muze schreef:
Ik hoorde dat iemand al 4 euro extra kon neerleggen voor een zak muesli voor de paarden..

En dat wordt nog wel veel meer. En door de nu al droogte is het niet ondenkbaar er een tekort aan hooi gaat komen wat sowieso al veel duurder zal worden door de gestegen dieselprijzen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:09

Ja precies wat al gezegd werd, als straks de nieuwe voorraden minder zijn zal eea schaarser worden.
Minder te verdelen, tekorten in Afrika, meer vluchtelingen en door de droogte lijken in Polen e.o de oogsten ook slecht te worden. (Daar ook veel graan en honing (honing gerelateerd aan zonnebloemen waarop de bijen zitten? Dat weet ik niet precies maar langs de weg overal honing te koop)).
Het lijkt mij het slimste om op voedingswaarde te rantsoeneren, want wij in het westen verbruiken vaak meer Kcal dan nodig en andere mensen lijden honger. Gewoon slimmer met de middelen omgaan, echt pas op de plaats maken.
Maar ja dat is waarschijnlijk net wat te ruimdenkend bedacht.

Als RU graan voorraden steelt, Oekraïne export aan banden legt (voedsel veiligstellen voor eigen inwoners), er dit jaar veel minder verbouwd kan worden door de oorlog, er misschien onvoldoende zaaigoed is, de droogte er nog overheen komt.. dan wordt er straks van alles schaars ook bier en wodka.
Ik hoop dat er denktanks zijn die nu bijv aansturen op nuttige inzet van landbouwgronden die nog beschikbaar zijn.

Trouwens zonder olie geen vrachtschepen en dan wordt het helemaal wel duidelijk hoe kwetsbaar de afhankelijkheid is geworden door de globalisering. Voor het milieu wel beter als veel transport en luxe stopt.
Misschien wordt oude apparatuur en dergelijke nog wel geld waard als we het straks moeten rooien met de spullen die er zijn, als er geen of minder aanvoer is.

Interessant te lezen dat nieuwe ingrediënten vraagt om nieuwe verpakkingen, allemaal neveneffecten die er dus zijn.
Ben benieuwd waar het allemaal op uit gaat lopen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:43

Tja je kunt de ken in wat er niet meer is.. maar Je kunt ook kijken naar wat er wel is en daar jouw eet patroon op aanpassen.
Een kleine aanpassing in vergelijking met wat mensen in oorlogsgebieden moeten doorstaan.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:47

Muze schreef:

Nou niet alleen voor paarden . Ik wilde speciale botten bestellen voor de honden zijn per 2 gewoon 13 euro duurder geworden !

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 12:58

Daarin ben ik wel blij dat ik geen paarden meer heb en mijn oude hondje redt zich (hoewel niet ideaal) nog wel met menseneten. Die zorg er ook nog bij hebben. Vooral goed voordroog was voor mijn tinker toen al lastiger te krijgen.

Eetpatroon aanpassen kan natuurlijk tot op zekere hoogte maar graanvrij eten als mens is toch lastiger zeker als je niet alles kunt eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:20

Er zijn anders erg veel glutenvrij producten.
Ook dat staat niet gelijk aan graanvrij, maar vaak wel.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:21

Wij hebben gewoon 2 weken geleden een pallet bloem en zonnebloemolie binnen gekregen.
En deze week is er ook weer een pallet bloem binnen gekomen.
Nog steeds voor de prijs van 59ct per pak.
Wel zit er een limiet op van max 2 pakken per klant.
Helaas zijn er wat klanten die gwoon serieus 20x naar binnen lopen om steeds 2 pakken te pakken :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:26

Claudia dat is wel lastig controleren lijkt me. :\

DuoPenotti schreef:
Er zijn anders erg veel glutenvrij producten.
Ook dat staat niet gelijk aan graanvrij, maar vaak wel.

Klopt maar die moet je maar net mogen hebben. -O- Zonder bloem (tarwe, spelt, boekweit of andere vorm van graan) heb ik wel een probleem. Gelukkig zal desnoods lokaal geteeld spul nog wel te verkrijgen zijn vermoed ik. Duurder zal vast wel als het maar te koop is.