Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:00

Die hedera groeit binnen no time weer terug, die krijg je niet dood als je het zou willen. Ik moet hem elk jaar meerdere malen snoeien en snoei ook gewoon de dikke takken, maar hij is heel snel weer net zo breed en vol. Helaas voor mij, als ik dit geweten had had ik het nooit gepland. Ik vind het van haar wel logisch dat ze de takken die door de schutting heen groeien af knipt. Dat mag ook gewoon. (Nou ja eigenlijk moet ze eerst vragen of jij het doet. Maar als jij het niet doet mag zij wel de takken die overhangen bij haar weghalen.)

En ja, zij mag op jouw grond komen voor onderhoud als ze er vanaf eigen grond niet bij kan. Wel moet ze schade aan jouw tuin vergoeden en aangeven hoe lang, waarom enzovoorts maar dat heeft ze al gedaan.

Het enige wat je na kan gaan is welke regels er zijn voor bouwen en de erfgrens.

Hier zijn ook regels voor de hoogte van een afscheiding. Die kan je ook opzoeken wbt de hoogte van jouw Haag. Hier mag ik maar 1 meter hoog in een voortuin maar ook de achtertuin maar 2 officieel. Er zelfs dat een heg officieel niet dicht bij de erfgrens mag staan. := dat levert dus situaties op dat vlak naast elkaar een erfafscheiding van 2 meter en 1 meter staat, omdat de ene achtertuin en de ander voortuin is...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:20

Tiggs schreef:
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik het daar even voorleggen. Zoek daar ook je leveringsakte voor op, de inhoud daarvan kan een rol spelen i.v.m. mogelijke erfdienstbaarheden.

@ Woestijn: 0,50 cm? :D

:')
Iets te snel geweest met versturen..
Maar inderdaad 1/2 meter.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:25

Vjestagirl schreef:
Tiggs schreef:
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou ik het daar even voorleggen. Zoek daar ook je leveringsakte voor op, de inhoud daarvan kan een rol spelen i.v.m. mogelijke erfdienstbaarheden.

@ Woestijn: 0,50 cm? :D

Ik heb een rechtsbijstand, dat is inderdaad wel een goede.
In mijn leveringsakte staat niets over erfdienstbaarheden; was dat wel zo geweest dan had ik het nooit gekocht, ik heb weinig zin in rijdende rechter achtige taferelen.

Erfdienstbaarheden hoeven niet eng te zijn hoor ;) Dat kan zoiets zijn als dat je een overhangende dakgoot mag hebben of een raam binnen 2 meter van de erfgrens of een gezamenlijk achterpad etc.

Maar fijn dat je een verzekering hebt, die kunnen je vast helpen/antwoord geven.

Wildgirl

Re: Ben ik verplicht de buurvrouw toegang te geven tot mijn tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:27

Kan ze jouw tuin in als je er niet bent?
In dat geval kun je weinig doen, anders zou ik zeggen: max 3x per jaar op afspraak.
Ooh en ik had haar een factuur gestuurd voor het herstellen van je hedera.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:16

Je kunt aanbieden om haar goot schoon te houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:20

pillow schreef:

Leuke gedachte, maare... Waarom zou ik dat in vredesnaam doen?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 19:35

Leuk hoor, dat ladderrecht. Maar wat als je zelf op die plaats iets hebt staan of wilt gaan bouwen? Een plant oid. kun je nog vergoeden, maar stel dat de TO in die hoek ook een tuinhuis wil zetten, wat dan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 19:38

Oscar schreef:
Leuk hoor, dat ladderrecht. Maar wat als je zelf op die plaats iets hebt staan of wilt gaan bouwen? Een plant oid. kun je nog vergoeden, maar stel dat de TO in die hoek ook een tuinhuis wil zetten, wat dan?

Het is de bedoeling dat de struik die ernaast staat flink groot gaat worden, zodat het zicht op mijn poort vanaf de straat een beetje weggenomen wordt. Sowieso is het de bedoeling dat de hele tuin helemaal dicht groeit, om nog maar niet te spreken van het feit dat ik gewoon betongaas wil gaan plaatsen bovenop de huidige schutting zodat de hedera weer hoog genoeg kan worden zodat ik haar huisje niet meer zie.

Over een jaar of twee staat mijn tuin te vol om er bij te kunnen komen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:10

Joanne1987 schreef:
Er bestaat geen minimale afstand voor het bouwen tegen de erfgrens. Je mag op eigen grond dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen. Het wordt iets anders als je precies op de erfgrens wilt bouwen. Dit mag namelijk niet zomaar, omdat je anders met jouw bouwwerk of muur voor de helft op de grond van jouw buren staat.

Dit staat er als ik google. Ook met een schuur hoef je geen afstand te houden, enkel wel als het tegen openbaar groen of openbaar terrein gezet wordt

Het bouwsel of onderdelen daarvan mogen dan weer niet over de erfgrens steken.

Alles valt en staat met waar de erfgrens ligt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:18

Kijk even goed na of jouw heg wel zo hoog mag zijn hé?

Hier mag een heg die tegen een schutting aan staat er niet bovenuit komen. En dan zou ik het probleem hebben dat een erfafscheiding in een voortuin maar 1 meter mag zijn. Dat zou ik even goed nakijken in de apv. Want heggen en bomen mogen zo hoog als je wilt groeien, als ze niet op de erfgrens staan, maar op de grens of tegen de schutting aan willen er regelmatig regels aanzitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:21

MyWishMax schreef:

Hier mag een heg die tegen een schutting aan staat er niet bovenuit komen. En dan zou ik het probleem hebben dat een erfafscheiding in een voortuin maar 1 meter mag zijn. Dat zou ik even goed nakijken in de apv. Want heggen en bomen mogen zo hoog als je wilt groeien, als ze niet op de erfgrens staan, maar op de grens of tegen de schutting aan willen er regelmatig regels aanzitten.

Schuttingen en heggen mogen max twee meter zijn. Voortuin is idd een meter, max.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:22

Vjestagirl schreef:
Ik heb nu iig de gemeente gemaild of er regels zijn waar je aan moet voldoen als je een tuinhuis plaatst. Ik hoop dat daar wat uitkomt.

Opzich zou ik het niet eens zo erg vinden als ze gevráágd had of ze mijn tuin in mocht, bij voorkeur voordat ze het tuinhuis liet plaatsen.
Het feit dat ze ongevraagd de haag aan mijn kant inkort, me probeert te verbieden om hem weer hoger te laten groeien, haar tuinhuis zo laat bouwen dat hij volgens mij over de erfgrens heen komt (en volgens haar er tegenaan staat), en me vervolgens gewoon meedeelt dat ze mijn tuin in komt om hem te onderhouden, dàt steekt gewoon ontzettend.

@Shenavallie, ik snap dat het voor jou heel vervelend is dat die hedera zo hard groeit, maar ik ben wel blij om het te horen :)

Dat begrijp ik maar al te goed!
Ze moet haar plek kennen….

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:22

Vjestagirl schreef:
Achtergrond in "waarom doe je zo moeilijk": ze heeft vorig jaar de hederahaag zonder enige vorm van overleg over 1,5 à 2 meter breedte ingekort tot 180cm (er zit nu dus een rare hoek in, die zij door haar tuinhuis niet ziet, maar ik wel). Ook heeft ze de takken die door haar schutting heen groeiden doorgeknipt, ook degenen die goed 2cm dik waren. Daardoor is over die breedte de hedera dus ook flink uitgedund/verdwenen: het ziet er niet uit aan mijn kant. Toen ik haar vroeg waarom ze dat gedaan had zei ze dat ze haar nieuwe tuinhuis wilde beschermen tegen de hedera.

Voor mijn beeldvorming: Heeft ze de Hedera in de hoogte of in de breedte ingekort?

Edit, ik lees het al, in de hoogte. Volgens mij zijn daar wel regels voor, maximale hoogte.

Er zijn wel degelijk regels voor heggen en hagen. https://www.juspecia.nl/hoe-hoog-mag-ee ... sen-buren/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:26

_San87_ schreef:
MyWishMax schreef:

Schuttingen en heggen mogen max twee meter zijn.

Ligt eraan waar ze staan. Schuttingen in de achtertuin en zijkant wel, voortuin 1 meter. Heggen ligt eraan waar ze staan. Als ze dus tegen de schutting aan staan wel, ja, dan geldt een uitzondering. Maar eigenlijk wordt er dan vaak gezegd dat ze niet boven de schutting uit mogen komen. Staan ze er een bepaald aantal cm/m vanaf weer niet.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... -erfgrens/

Citaat:
Stap 1
Controleer of er een uitzondering is

Soms mogen bomen toch binnen 2 meter van de erfgrens staan. En heggen binnen 0,5 meter. Dat is zo in deze situaties:

De boom of heg is niet hoger dan de schutting.

Uw gemeente vindt dit goed. Vraag uw gemeente naar de regels.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 20:31

Stap 1 is de erfgrens laten uitmeten door het kadaster. Daarna kun je pas bepalen of er boven jouw perceel gebouwd is, wat niet mag.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:32

Joanne1987 schreef:
Er bestaat geen minimale afstand voor het bouwen tegen de erfgrens. Je mag op eigen grond dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen. Het wordt iets anders als je precies op de erfgrens wilt bouwen. Dit mag namelijk niet zomaar, omdat je anders met jouw bouwwerk of muur voor de helft op de grond van jouw buren staat.

Dit staat er als ik google. Ook met een schuur hoef je geen afstand te houden, enkel wel als het tegen openbaar groen of openbaar terrein gezet wordt

Nou bij onze gemeente is dit niet zo.
Ik moest met mijn overkapping 25cm van de erf grens af zitten.
Volgens mij is dat hier zo vanaf 2 meter hoogte.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:28

daantjuhhh schreef:
Joanne1987 schreef:

Nou bij onze gemeente is dit niet zo.
Ik moest met mijn overkapping 25cm van de erf grens af zitten.
Volgens mij is dat hier zo vanaf 2 meter hoogte.

Dan denk ik dat gemeentes eigen regels hanteren? Dit zegt DAS namelijk, ik kan nergens algemene regels vinden die iets anders zeggen

Er geldt over het algemeen geen minimale afstand tot de erfgrens waar u rekening mee hoeft te houden. U kunt dus gewoon tegen de erfgrens aan bouwen. Er zijn echter wel een aantal uitzonderingen op deze regel. Zo mag u niet zomaar een muur bouwen op de erfgrens en zijn er regels voor het bouwen van ramen op de erfgrens.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:35

Vjestagirl schreef:
pillow schreef:

Nou waarom niet, zoveel werk is het niet en het verbeterd de communicatie misschien. Bovendien hoeft ze dan niet in jou tuin, is dat probleem ook opgelost.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:51

als ik aan google vraag: tuinhuisje tegen erfgrens krijg ik als antwoord: U moet een meter vrijhouden tussen het tuinhuis en de openbare weg, het openbare groen en het voorerf. Heeft u een hoekhuis dan mag u soms aan de zijkant vergunningsvrij bouwen. Wordt het bijgebouw meer dan 10m2, dan moet u een meter van de erfgrens met de buren blijven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 22:55

pillow schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou waarom niet, zoveel werk is het niet en het verbeterd de communicatie misschien. Bovendien hoeft ze dan niet in jou tuin, is dat probleem ook opgelost.

Als ze haar tuinhuis goed had laten plaatsen dan had ze ook mijn tuin niet in gehoeven...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:56

lees net dat er na 1 juli 2022 regels gaan veranderen mbt bouwen schuur, zeker idee om dit snel na te vragen en in orde te laten maken. Let op: per 1 juli 2022 wijzigt de wet en mag elke gemeente zelf bepalen welke bouweisen zij stelt aan een schuur zodat hier geen vergunning voor aangevraagd hoeft te worden. Informeer na 1 juli 2022 dus altijd bij uw gemeente of de regels in uw gemeente afwijken van deze algemene regels

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:09

Ja maar dat gaat in voor schuren en bijgebouwen die na die datum geplaatst worden.
Als ik TS was deed ik morgen een belletje naar de gemeente met de vraag welke regels er nu gelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:32

Je kunt vrijblijvend een jurist bellen.
Daarbij zou ik toch gewoon kijken hoe je de verstandhouding goed kunt houden. Dus kiezen uit twee kwaden:
-voorstellen dat jij het schoon houdt voor haar, wil je haar niet in de tuin hebben of zelf het tuinhuis schoonmaken.

Is het iemand waarvan je nu al weet dat die elke 4 weken je tuin in wil omdat zij heel netjes is zou ik aanbieden het zelf te doen ;)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:54

Voor het plaatsen van een tuinhuis in de voortuin is (als ik erop Google) altijd vergunning nodig.
Vervelende situatie; als de buur zo over je heen fietst zou ik ook geïrriteerd raken!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:25

Aan ene kant vind ik het asociaal van je buurvrouw.

Maar aan de andere kant vind ik het wel fijn dat ze zelf die dakgoot wil leegmaken en jij dus geen viezigheid/wateroverlast krijgt in jouw tuin door een dakgoot die niet goed werkt.

Wij hebben een slechte relatie met onze buren links van ons. (die haten onze honden al vanaf dag 1 dat we er wonen, en hadden ook een haag tot op de stam gesnoeid aan hun kant) Maar als hun tuin gesnoeid wordt door tuinmannen mogen de werkmannen wel vrij gebruik maken van onze tuin (ook achtertuin) om de overhangende takken te snoeien, mits ze wel het afval ook meenemen. Daar hebben wij geen problemen mee. Scheelt ons een hoop werk.