Wij Nederlanders zijn met alles zo duidelijk en direct en dan met zo iets niet?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kinke schreef:oeh, ik vind dat wel heel ongastvrij TS. Maar goed, bij ons is 'ff koffie drinken' een reden om lekker met elkaar te gaan zitten kletsen en na de koffie aan de borrel
Aan de andere kant vind ik iemand die net lang genoeg blijft zitten voor een bakkie ook heel ongezellig
Kinke schreef:De hele bezoekcultuur in Nederland is ook de reden dat ik in Nederland meestal ook niet zo op bezoek zit te wachten, maar ook niet graag op bezoek ga. Ik ben van huis uit gewend (Brits-Caraïbische moeder) dat het eerste drinken wordt ingeschonken en daarna duik je maar lekker zelf de voorraad- of ijskast in als je ergens trek in hebt. Het gros van mijn Nederlandse vrienden blijft dan stilletjes zitten wachten tot ik ineens bedenk dat men hier in Nederland gewend is "bediend" te worden door de gastheer/-vrouw, dus ik zit dan nooit ontspannen. Ook als ik dan bij iemand anders vrijwel automatisch de waterkoker aanzet en dan een beetje raar wordt aangekeken en ik me realiseer dat dat hier idd nogal not done is.nee, niet omdat je niet altijd bier in huis hebt, dat zeg ik toch niet?
Ik heb al wel vaker op bokt gezegd dat het beeld dat Nederlanders niet gastvrij zijn, wel wordt bevestigd op bokt
Kinke schreef:Bij jou zou ik dus met alle liefde langskomen, hahaha.Mkango, je mag bij mij gerust de waterkoker aanzetten
Ik prop m'n visite graag vol met van alles, dus waarschijnlijk hoef je niet zelf de koelkast in te duiken
Gezellig juist als iedereen lekker zit te kletsen en te eten. Laatst nog zaten we zelf een soepje te eten toen 1 van de buren binnenkwam, die krijgt dan logischerwijze ook een kom soep
Cayenne schreef:Sanet schreef:Ik heb mijn huis ook niet standaard vol met vreterij hoor, want dat is al op voor er bezoek is.
Hahahaha, hier ook! Maar dan hebben we nog de reserve voorraad waar ik van mezelf niet aan mag komen
Sellyxx schreef:Allereerst, gefeliciteerd!
Volgens mij is het punt dat ts zich juist even niet zo vrij voelt om op haar verjaardag gasten te ontvangen. En dat is helemaal aan haar zelf. Volgens mij een soort algemene opmerking over iets wat jou opvalt hier op bokt @kinke, maar dat is naar mijn idee niet echt helpend richting ts.
Ik zou inderdaad zeggen trek lekker je eigen plan op je verjaardag. Ga eventueel iets doen wat jij zelf leuk vind om te doen, los van wat het dan ook is. Maar als je het liefste gewoon een dagje op jezelf hebt, lijkt het me wel vervelend als mensen onaangekondigd langs komen, want je kunt moeilijk de hele dag met de gordijnen dicht gaan zitten en doen alsof je niet thuis bent. Komen de mensen echt onaangekondigd langs, terwijl je hebt aangegeven dit niet te willen? Of valt er misschien nog 'winst' te behalen in nog meer grenzen aangeven, en duidelijk communiceren waarom je het liefste geen visite wil? Of wat je er precies lastig aan vind? Soms helpt het om te bedenken "als ik nou met niemand rekening zou moeten houden, en het helemaal zou kunnen gaan zoals ik wil, zonder dat ik daarover verantwoording hoef af te leggen, wat zou ik dan het liefste doen of zeggen?" Dat is nog weleens helpend om bij de kern te komen van wat je vind en waarom.
Weten de mensen om je heen wel dat je het liefste echt je verjaardag niet viert? Heb je daar weleens eerlijk of wat uitgebreider over gehad, met de reden waarom? Het kan ook zijn dat mensen om je heen het interpreteren als een bepaalde bescheidenheid, en je dan juist alsnog in het zonnetje gaan zetten omdat ze vinden dat je het verdient, en misschien denken dat je daar tóch uiteindelijk blij van wordt. Of omdat ze toch denken dat het wel zo hoort. Maar als dat echt niet zo is, en je liever gewoon een rustige verjaardag hebt, is dat mijns inziens wel echt iets wat je zou moeten kunnen bespreken, het is immers jouw dag![]()
Wat hierboven gezegd wordt vind ik wel mooi, wel oud willen worden maar niet oud willen zijn. Als je deze dag ziet als een onderdeel die bijdraagt aan het ouder worden, kun je het misschien zien als een gehaald doel![]()
Je benoemt ergens dat je niet houdt van de verplichte bezoekjes. Vind je spontanere bezoekjes (daarmee bedoel ik niet onaangekondigd bij iemand langskomen, maar zelf iets afspreken met iemand of zelf iemand bezoeken) over het algemeen wel wat leuker? Dat is ook iets waar je misschien wat ruimte voor jezelf in kan zoeken, naar andere manieren die voor jou wél beter werken. Als mensen weten dat jij misschien niet altijd perfect op de 'verwachtte' momenten langskomt of mensen wil ontvangen, maar wel zomaar een keer op een ander moment probeert af te spreken, raak je alsnog de essentie van waarom je de ander wil zien. Ook als dat iets anders is dan de 'norm'. Ik vind het bijvoorbeeld vervelend als mensen gaan invullen dat het voor mij leuk zou zijn als ze dan komen koffiedrinken op mijn verjaardag. Terwijl ik misschien gewoon wel een dagje weg wil op mijn verjaardag. Ik hecht er dan geen waarde aan dat mensen précies op dezelfde dag langs moeten komen, ik geniet er evenveel van als dat een x op een andere dag is. Maar er zijn mensen die vanuit zichzelf denken en dat wel heel leuk vinden, en dus ook zich zo gedragen naar anderen toe. Nouja, verjaardagen blijft een interessant en soms lastig fenomeen. Iedereen maakt het elk jaar mee en er spelen veel verwachtingen en gewoonten mee..
Cayenne schreef:Sanet schreef:Ik heb mijn huis ook niet standaard vol met vreterij hoor, want dat is al op voor er bezoek is.
Hahahaha, hier ook! Maar dan hebben we nog de reserve voorraad waar ik van mezelf niet aan mag komen