Warmtepomp: te warm in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

Re: Warmtepomp: te warm in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 05:39

Hier al 11 jaar een geboorde warmtepomp die kan verwarmen en koelen maar het is hier jaar rond 20-22 graden, waarbij de thermostaat nooit verzet wordt qua temperatuur. Boven staat de regelaar iets koeler maar hangt geen display dus geen idee hoeveel graden verschil er in zit.
Op onze thermostaat zit om te beginnen 2 schuifknoppen; alleen verwarmen en verwarmen & koelen. Zo rond het voorjaar gaat de stand verwarmen & koelen aan en regelt hij dus automatisch wat beter is, afhankelijk Vd buiten temperatuur. In de winter staat hij op alleen verwarmen.

Het grootste verschil wat ik heb moeten leren is dus Vd thermostaat af blijven, tijdens het schoonmaken gaan er dus deuren en evt extra ramen open voor een beetje afkoeling, tijdens een film op de bank pak je een deken. We slapen ook het hele jaar onder hetzelfde (zomer) dekbed.

Dus om te beginnen idd terug naar de vraag, kan jou pomp ook koelen? Dit is nl een extra optie en niet altijd standaard.
Daarnaast, blijf Vd thermostaat AF. Een graad meer of minder duurt 4 uur dus als je eenmaal begint te schommelen blijf je schommelen.
Welk merk en type heb je verder, ik kan wel wat foto’s maken vd instellingen als je wilt? Wij hebben een geboorde pomp van Alpha Innotec

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:31

In mijn vorige woning had ik ook koeling via een wko-systeem, maar daar merk je in de praktijk echt bijna niks van. Nu een ander nieuwbouw huis (nog 'op het gas') en daar is het ook moeilijk koel te krijgen als het eenmaal warm is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:51

Dacht dat warmtepompen ook als airco gebruikt konden worden?
Anders een airco op de slaapkamers installeren.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:58

Ik heb ook een warmte pomp systeem in mijn nieuwbouw woning en deze koelt inderdaad ook maar kan niet tegen alle zon op in de zomer. Echter word het bij mij niet zo extreem als bij jullie :oo

Heb afgelopen zomer een periode gehad dat de thermostaat 25 graden afgaf. Daar tegen in koelen terug naar de 20 was met de zon en hoeveelheid ramen kansloos te noemen maar hoger dan dat is hij toch echt niet gekomen dus heb wel het idee dat het op zijn minst iets doet :=

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 14:40

Dank voor de nieuwe reacties. Onze kan dus officieel koelen, maar daar merk ik niet. Ik neem nog contact op met de installateur om te checken of die functie wel is aangezet.

Ik blijf inderdaad van de instellingen af, ik wijzig amper/niet. Maar mijn aanname is dat het huis zo goed geïsoleerd is, dat het niet uitmaakt dat ik in de slaapkamer de thermostaat laag heb staan. Het huis is overal één constante (warme) temperatuur. Als ik de slaapkamer lager wil hebben, moet ik de rest van het huis ook lager zetten.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:48

Je hebt jullie merk nog niet genoemd maar op onze pomp (Alpha Innotec) ziet dat er zo uit;
Afbeelding
Op de thermostaat kun je links via dat schuifknopje op alleen verwarmen of koelen&verwarmen zetten, alleen koelen kan niet het is steeds een combi van welke de pomp zelf regelt.
Afbeelding
Het menu bereik je door de pijl naar rechts te selecteren door een keer op die draaiknop te drukken
Afbeelding
Het hoofdmenu ziet er zo uit (zoals je ziet bijna 2 uur automatisch uit inmiddels en nog een fijne temperatuur in huis). Je gaat dan met die draaiknop naar het vries symbool en drukt op de knop om te openen.
Afbeelding
Dan kom je hier, klik nog een keer op bedrijfsmode.
Afbeelding
Het zou dus kunnen dat je pomp hier nog op “uit” staat, in dat geval staat de koeling dus uit. Je ziet deze nu op automatisch staan en mijn thermostaat ook dus ik heb zowel verwarming als koeling aan.
In de herfst/winter zet ik de thermostaat op alleen verwarmen maar verander ik deze overigens niet mee maar laat ik gewoon op automatisch staan.

En @elnienjo, een warmtepomp kan op verschillende manieren aangesloten worden. Het kunnen verwarmingsunits zijn die idd blazen zoals een airco en het kan zelfs via de bestaande radiatoren. In nieuwbouw zul je ook vaak enkel vloerverwarming/-koeling zien, dus daar heb je een egale warmte i.p.v. stralings hitte/blowers.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 14:37

Oh wauw dank je wel. Wij hebben een “thermrad” en kunnen niet zoveel instellen. Alleen de temperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:24

Exitium schreef:
Ik woon sinds twee maanden in een vergelijkbare woning en ervaar het ook. Beneden is het nu 22,8 en boven was het net rond de 22, heb nu alle ramen boven open staan. Vloerverwarming staat hier beneden op 17 en koelen vanaf 10 graden buitentemperatuur, boven staat 'ie lager.

Ik lees even mee dus :P

Hey, je moet je koelen veel hoger zetten.
Ik heb nu ruim 9 jaar een warmtepomp en mij is uitgelegd dat ik de temperatuur het hele jaar door gewoon op 19 of 20 graden moet laten staan. Koelen staat bij mij op 21 - dit betekend dat wanneer het warmer dan 21 graden wordt in huis (of buiten) de pomp en de vloer aan zal slaan om te gaan koelen en de temperatuur terugbrengt op die 19 of 20 graden.
Als je koelen te laag zet is de afstand veelste groot en dat trekt de pomp niet.
Verder de instellingen op "automatisch" zetten en daarna gewoon nooit meer aan die knoppen komen ;)
Per ruimte kan je (als het goed is) de vloer uitzetten (via de buizen en draaiknoppen die uit de vloer komen), in mijn slaapkamer staat hij dus helemaal uit en verwarmd en koelt de vloer niet.

Mijn huis is het hele jaar rond 20 graden. Het is een fijn systeem maar je moet het instellen en er dan eigenlijk niet meer aanzitten.
Ik slaap het hele jaar door onder m'n winterdekbed, zelfs zomers als het 30+ graden buiten is, is mijn huis 20-21 graden.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 15:42

Wij hebben ook warmtepomp en ervaar dezelfde problemen als velen hier. Huis is extreem goed geïsoleerd en warmtepomp kan koelen, maar daar merken we maar weinig van. Afgelopen dagen was, zelfs zonder dat het extreem warm was buiten, 23 graden binnen. In de zomer moeten we alles op alles zetten om het niet warmer te laten worden dan 26 graden. Ik ga ook maar eens goed kijken naar de instellingen. Lastige is dat we geen handleiding hebben gekregen bij aflevering.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:49

__elise__ schreef:
Wij hebben ook warmtepomp en ervaar dezelfde problemen als velen hier. Huis is extreem goed geïsoleerd en warmtepomp kan koelen, maar daar merken we maar weinig van. Afgelopen dagen was, zelfs zonder dat het extreem warm was buiten, 23 graden binnen. In de zomer moeten we alles op alles zetten om het niet warmer te laten worden dan 26 graden. Ik ga ook maar eens goed kijken naar de instellingen. Lastige is dat we geen handleiding hebben gekregen bij aflevering.

Even Googlen op het type en dan vind je wel gebruiksaanwijzingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 16:50

Je kan ook vragen aan de onderhoudsmonteur of hij alles even goed wilt instellen als hij er is.
Ik laat die van mij 1x per jaar onderhouden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:53

Weet iemand hoe je hem om zet naar vloerkoeling?. Ik sprak een bewoner in hetzelfde gebouw maar zij weet het ook niet. De watertemperatuur kan op zijn laagst op 20 in de meterkast. De pomp(en) zitten in een andere ruimte waar ik geen sleutel van heb. De verhuurder weet ook niet hoe het werkt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:12

Morgen komt toevallig bij me een monteur voor onderhoud, dan ga ik het vragen want hier lukt het ook niet

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:18

Bij mij zit er een knop op de thermostaat in de woonkamer. Op de pomp zelf kun je het ook omzetten. Hierboven heb ik dat al eens uitgelegd.
Wat voor merk pomp heb je?

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:27

Ik zou op dit moment een moord doen voor 20 graden :')
Maar een warmtepomp koelt toch ook niet standaard?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 21:34

Een warmtepomp koelt niet standaard, je betaalt extra voor deze functionaliteit. Uiteindelijk werkt het systeem bij mij. Het biedt echter niet de airconditioning-volume. De vloeren zijn lekker koel, dat wel. Monteur heeft het ingesteld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:19

EvelienKiss schreef:
Een warmtepomp koelt niet standaard, je betaalt extra voor deze functionaliteit. Uiteindelijk werkt het systeem bij mij. Het biedt echter niet de airconditioning-volume. De vloeren zijn lekker koel, dat wel. Monteur heeft het ingesteld.

Uitgaand van een gesloten water-water warmtepomp met een bron (lucht-water en een open bron zijn een ander verhaal) is de levensduur van de bron berekend op een hoeveelheid onttrekking van warmte in de winter en terug voeren van warmte in de zomer (koelen van het huis).
Je koelt in de zomer dus niet alleen om koel erbij te zitten maar ook om je bron te "voeden" met warmte voor de winter.

Heb je je huis nieuw gekocht, heeft dat dokument met die berekening bij je koopcontract gezeten. Het maakt deel uit van je energielabel.

Je kunt dus niet zeggen dat koelen een optie is; dat hangt af van de lay-out van het verwarmingsconcept.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 23:29

Ah, weer wat geleerd. Dank!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 06:34

Wij hebben hem nu uit staan en het blijft lekker koel in huis tot nu toe. We hebben wel een aparte waterpompboiler voor het warme water dus dat gaat gewoon door.