Wat als je goed kunt schrijven? Welke beroepen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:04

Beleidsmedewerker (vooral overtuigend schrijven) :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:15

Voor je de keuze maakt richting een schrijvend beroep zou ik je willen adviseren eerst eens goed na te denken of het schrijven onder druk (tijd EN onderwerp) ook lukt. En dat een heel aantal jaren lang.

Grote kans dat nu het schrijven van verhalen/blog etc. heel makkelijk gaat, maar als je iets op tijd af moet hebben dat het ineens niet meer lukt. Daarnaast kun je nu het onderwerp zelf kiezen. Kun je ook heel makkelijk (onder tijsdruk) een goed verhaal schrijven over een onderwerp waar je niets van af weet?

Kun je een verhaal schrijven over iets waar je niet achter staat, wat je absoluut niet interesseert, objectief, maar ook in opdracht subjectief naar gelang je werkgever op zou kunnen leggen welke kant je moet belichten?

Doubtless

Re: Wat als je goed kunt schrijven? Welke beroepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:18

Ik ben bidmanager geworden, een combinatie tussen strateeg/projectmanager/commercieel schrijver. Ik schrijf voorstellen voor commerciële "request for proposals" en europese aanbestedingen. Het is een vak waar je geen specifieke opleiding voor kunt volgen. De vreemde eend in de bijt is daardoor vaak welkom. Ik vind het een hele leuke, uitdagende functie. Omdat het zo'n niche is zijn collega's vaak heel blij als je aansluit. Daarnaast een goed betaalde job, ook niet onbelangrijk. Ik zou nog wel eens over willen stappen, maar niet als ik zie wat ik zou verdienen als bijv communicatie adviseur of content creator. Misschien dat ik ooit nog eens als ZZP'er aan de bak ga ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:22

Olympia96 schreef:
@narya & menino: jullie hebben het alleen maar over online communicatie. SEO en zeker SEA is een heel aparte tak van sport binnen de MarCom.

Met een SEO schrijfstijl schrijf je geen brochures en til je de interne communicatie ook niet naar een hoger niveau. Mijn werk gaat meer naar de strategische (advies)kant op dit moment. En ook dat is Communicatie. Het zijn ook de beter betaalde banen in de communicatie trouwens.

Reken maar dat je ‘last’ gaat krijgen op momenten dat er een overschot is aan collega’s en krapte op de markt. Marketingbudgetten worden als eerste geschrapt als het financieel lastig wordt. Dat raakt dus alle online activiteiten.

Het moment dat de babyboomers met pensioen zouden gaan, daar heb ik echt op gewacht. En dit is voor het eerst sinds begin 2000 dat je kunt kiezen tussen vacatures. De andere kant ken ik ook, en die is niet leuk!

Ik ben zeker geen SEO analist. Ik ken alleen de basis en kan ervoor zorgen dat een product of pagina op pagina 1 staat. Maar positie 1 is dan weer een grote onzekerheid waarvoor ik te weinig elementen uit het algoritme ken :7 . Bazen zijn echter ookal heel blij met die basis, en da's ook niet zo ingewikkeld, gelukkig.
Ik moet mezelf alleen geen SEO analist gaan noemen idd :+ . Verder is onze CMS ook te beperkt om de SEO te optimaliseren dus daar moeten ze eerst maar eens mee aan de slag voordat ik meer de diepte er mee in ga :') .

Een hoog-over functie waarbij je communicatie strategieën uitgaat denken vind ik minder bij teksten schrijven passen dan contentmaker/copywriter. Als strateeg ben je toch meer aan het onderzoeken, analyseren, bedenken etc. dan echt het uitvoeren. Wij laten dat allemaal door een extern bureau doen, en aan mij om het in een door hun bedacht malletje te gieten :) .

Ik ben het ermee eens dat het minder verdient dan het strategische stukje, maargoed. Als het schrijven zelf je passie is, kun je ook daar een prima boterham mee verdienen (startsalaris ligt rond de 2500 eu).

Ik denk wel dat het geromantiseerd wordt :D Ik ben as we speak van tientallen aantal producten aan het opzoeken welke kleuren komen in welke set. Dat betekent dat ik urenlang websites van fabrikanten af zit te zoeken om vervolgens kleuren over te typen :') :+ Dan vraag je je altijd wel weer even af waar dat HBO-werk en denk niveau ookalweer voor was :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:44

Grappig hoe dat per land verschilt. In de UK liggen de lonen voor PR- en communicatiemedewerkers een stuk hoger dan voor PPC en SEO analisten. := Die laatste twee betalen echt ruk (zelfs met mijn dubbelfunctie nog geen £2000 per maand). :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:05

Doubtless schreef:
Ik ben bidmanager geworden, een combinatie tussen strateeg/projectmanager/commercieel schrijver. Ik schrijf voorstellen voor commerciële "request for proposals" en europese aanbestedingen. Het is een vak waar je geen specifieke opleiding voor kunt volgen. De vreemde eend in de bijt is daardoor vaak welkom. Ik vind het een hele leuke, uitdagende functie. Omdat het zo'n niche is zijn collega's vaak heel blij als je aansluit. Daarnaast een goed betaalde job, ook niet onbelangrijk. Ik zou nog wel eens over willen stappen, maar niet als ik zie wat ik zou verdienen als bijv communicatie adviseur of content creator. Misschien dat ik ooit nog eens als ZZP'er aan de bak ga ;-)

Een vriendin van mij is EMVI-schrijver, dat zit volgens mij ook in deze hoek? Heeft Nederlands gestudeerd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 21:45

Ja, dat is hetzelfde vakgebied :)

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 15:32

Hoi,

Mag ik dit topic weer even omhoog schoppen? Ik heb mee gedaan aan een schrijfwedstrijd nav de Camino Santiago. Daar ben ik 9e van de 180 geworden. Erg trots natuurlijk! Voor wie het wil lezen ik kan een pb sturen. Naam en toename staan er namelijk bij. Eigenlijk heb ik helemaal niks met schrijven verder gedaan. Nu kwam ik het pdf bestand met alle verhalen van de schrijf wedstrijd weer tegen en begint het toch wel te kriebelen.

Ik wil niet perse mijn hoofdinkomsten hier uithalen. Maar bijvoorbeeld voor een tijdschrift of een krant een column schrijven lijkt mij hartstikke leuk!

Hebben jullie ervaring met Schrijvenonline.org. dat is een maand blad waarin tips en tricks staan. Schrijfwedstrijden, interviews ed...

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:31

Grappig, toevallig zie ik dit topic en heb je het zelf omhoog geschopt. Ik schrijf ook heel makkelijk, maar voor de rest weinig ambitie om echt te schrijven, als je snapt wat ik bedoel...
Ik heb een totaal ongerelateerd beroep, maar merk wel dat ik het erg leuk vind om bv de klantfolders te schrijven, de social media infocontent etc. Je hoeft dus niet per se meteen een 'schrijvend beroep' te hebben, om wel lol te hebben in schrijven en daar ook een meerwaarde in te zijn.
Je kunt dus gewoon prima iets voldoende lucratief zoeken en kijken of er daar nog een hoop opties in zijn. Vaak hebben bedrijven daar nog veel te winnen, laat dat nu net jouw meerwaarde zijn!

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 18:20

Ik zie dat je op via schrijven online of via het blad ook mee kunt doen met wedstrijden en leuke weetjes kunt op doen. Ik denk dat ik daar lid van ga worden. Kan ik lekker bezig met schrijven. :)