Woning naast varkensstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:56

mariettek schreef:
Oef, bovengrondse opslag lijkt mij idd geen doen. :(:)

Het wordt opgeslagen onder de loopstal van de koeien. Er zouden luchtwassers zitten, maar ja, dat zou je niet zeggen. Loopstal is afgedicht met plastic of rubber. Elke keer als er een vrachtwagen wordt geleegd, dan gaat de boel weer in beweging. Vergunning van de man is inmiddels ingetrokken, maar hij trekt zich er nog niet bar veel van aan.

Anoniem

Re: Woning naast varkensstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:04

Handhaving bellen dan als die er geen vergunning voor heeft.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 13:46

Ik zou vooral heel erg naar worden van het idee dat daar duizende varkens op een heel onvriendelijke wijze opgroeien en gehouden worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:03

josien_m_ schreef:
Ik zou vooral heel erg naar worden van het idee dat daar duizende varkens op een heel onvriendelijke wijze opgroeien en gehouden worden.

Nou dat zeker ook, maar laat je een huis daarvoor schieten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:08

900 meter zou ik me echt geen zorgen over maken. Hier achter 1 op 400 meter en ik ruik nooit wat. Als je je zorgen maakt over geur en geluidoverlast en je hanteert een kilometer afstand heb je weinig keus in een woning op het platteland.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 14:08

ik heb een aantal jaren pal naast een varkenshouder gewoond, ik herinner me geen stank. Het was een bedrijf waar de biggen geboren werden en als ze wat groter waren, gingen ze naar elders.
Ik herinner me wel gegil, maar pas toen ze een poos buiten woonden omdat de vloer van hun stal was ingestort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:04

Wij zouden er niet voor kiezen om zo dicht bij varkens te wonen.
Vroeger kwam ik er regelmatig vlakbij in de buurt en dan rook ik het niet, tijden niet geweest en toen ik weer eens die kant op ging rook ik het van verre (omdat ik er niet meer aan gewend was).
Wij wonen in het buitengebied maar geen varkensboer in de buurt hoor.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:31

Hier tegenover een varkensboer, zelfs onze gasten ruiken niet dat hier een varkensboer tegen over Zit, de koeien ruik je meer. In het begin hoorde ik ze wel vaak de varkens halen, maar dat hoor ik de laatste 3/4 maanden al niet meer

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:33

idinn schreef:
Het zal echt afhangen qua geur van wat voor varkens, hoeveel, stalsysteem en beleid er op het bedrijf wordt toegepast. Ga erheen en ruik vanuit alle windrichtingen. Desnoods bel je de gemeente om te vragen of er veel klachten bekend zijn over stank.

Dit is het enige goede antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:43

Wij wonen sinds 3,5 jaar naast een varkensboer (nou goed, wij zien hem als wij buiten staan, gok dat het een 400 meter is) Daarvan ruiken wij hem een 10% van de tijd. Dus een 36/40 dagen ongeveer. 3/4 dagen in het jaar ruiken wij het echt flink. Maar nooit in huis. Enkel buiten. Het is maar net hoe de wind staat. Maar buiten die 3/4 dagen is het echt geen hinderlijke geur. Het is meer zoals: Oh ja, varkens. Net zoals je langs een manege rijd en denkt: Oh ja, paarden.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:56

idinn schreef:

Wauw.. Als je met deze instelling al zou gaan verhuizen, dan pas je niet in het buitengebied.
Dan weet je zeker dat je niet lekker in de buurt ligt.

Zoals onze buren die netjes vragen of de koeien ergens anders kunnen lopen want ze trekken vliegen aan..

En of we niet willen bemesten want er komt visite.
Ga dan lekker in de stad wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:59

Dat is echt de mentaliteit vandaag de dag helaas. Toen wij aan het verhuizen waren zijn er mensen gestopt om te zeggen dat wij meteen de politie moesten bellen als wij de stal roken want dat mag niet. Euh… Die stal staat daar al lang voor dat wij het huis kochten. Het is niet dat wij dat niet hebben gezien ofzo, dus hoezo klagen? :?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:00

Afgezien van de geur, is het natuurlijk niet echt bepaald een gezonde omgeving om te wonen. Ik zou het echt niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:02

Uniekhorse, zoals je kon zien reageerde ik op een bericht van iemand, die zegt dat voor die activiteit de vergunning is ingetrokken. En dan doe je simpelweg iets op je erd wat je niet meer mag. Dus ja, als dat gepaard gaat met fikse stankoverlast kan je daar voor bellen. Dat heeft niks met een verkeerde instelling te maken van degene die hinder ondervind, maar met degene die de hinder vergunningloos veroorzaakt. Is er een vergunning voor, dan is het een heel ander verhaal.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:11

_Reneee schreef:
Afgezien van de geur, is het natuurlijk niet echt bepaald een gezonde omgeving om te wonen. Ik zou het echt niet doen.

Dan kun je het hele buitengebied wel overslaan en lekker auto dampen snuiven in de stad :D

josien_m_ schreef:

Ook dan, lekker in de bebouwde kom blijven wonen.

Zoals ik niet bij een school moet gaan wonen of dicht bij een drukke kruising.
Is het voor andere beter te weten dat het buitengebied niet past.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:13

Ga eens naar de straat van die varkensstal? :D En rij er eventueel in de straten omheen en ga dan buiten ruiken of je iets ruikt?

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 16:27

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:03

Als je mee-leidt met de varkens moet je niet buiten gaan wonen? Wat is dat nou voor een rare opmerking! Ik woon mijn (bijna) hele leven op het platteland. Toch zou ik niet graag naast zo'n varkensfabriek willen wonen en te voelen hoe daar geleden wordt.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:15

uniekhorse schreef:
idinn schreef:

Wauw.. Als je met deze instelling al zou gaan verhuizen, dan pas je niet in het buitengebied.
Dan weet je zeker dat je niet lekker in de buurt ligt.

Zoals onze buren die netjes vragen of de koeien ergens anders kunnen lopen want ze trekken vliegen aan..

En of we niet willen bemesten want er komt visite.
Ga dan lekker in de stad wonen.

Ohhh zo herkenbaar.
Zo hadden we op de vorige locatie, naast een boerencamping, gasten die de bel van de melkstal vervelend vonden. En vroegen of we niet eerder konden stoppen met werken op het land, ze waren tenslotte op vakantie :').

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:17

Cayenne schreef:
josien_m_ schreef:

Nou dat zeker ook, maar laat je een huis daarvoor schieten?

Ja ik wel, soms staat er vlakbij mijn paardenstal een vrachtwagen met geladen varkens, het gegil gaat mij door merg en been, ik zou er niet tegen kunnen om daar vlak bij te wonen als dierenliefhebber en vegetariër.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:19

Ik woon nog geen 250 meter van een varkenshouderij. Omdat de wind gewoonlijk gunstig staat ruik ik ze zelden, maar het gekrijs is vaak huiveringwekkend. Het is geen diervriendelijke houderij. De varkens zitten in propvolle betonnen bakken zonder stro of daglicht, en op een enkele fokzeug na komen ze nooit in de buitenlucht. Het is best zielig vind ik. Het gegil en geschreeuw van de varkens gaat vaak door merg en been. Ik denk dat het vooral zo is wanneer ze worden ingeladen voor de slacht, wanneer een dierenarts komt en dagelijks rond 4 uur wat ik vermoed dat voertijd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:21

Ik heb hier echt waar nog nooit een varken horen gillen. Ook niet als ze geladen worden. Af en toe zie je wel rendac eens. Maar ik kan niet zeggen dat er hier veel wordt gegilt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:25

DuoPenotti schreef:
_Reneee schreef:

Dan kun je het hele buitengebied wel overslaan en lekker auto dampen snuiven in de stad :D

Ik vind de geur van een varkensstal wel erger dan bijvoorbeeld een koeienstal. Het heeft een heel doordringende geur. Zelf kan ik dat moeilijker negeren dan andere luchtjes op het platteland.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:26

Ik zou op verschillende tijden even door buurt rijden. Volgende week wordt het ook wat warmer.
Wij hebben lang gezocht en bewust niet nabij varkens en kippen gaan wonen. En daar nog steeds geen spijt van als we af en toe een lange fietstocht maken

Geuren en geluid op platteland heb je uiteraard,maar je moet zelf kijken wat je nog prettig vindt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 19:27

Moestuin schreef:
Ik heb hier echt waar nog nooit een varken horen gillen. Ook niet als ze geladen worden. Af en toe zie je wel rendac eens. Maar ik kan niet zeggen dat er hier veel wordt gegilt.

Oh nou daar staan ze toch wel bekend om. Ook als je een hobby varken een stukje opzij wil duwen kan die de hele boel bij elkaar gillen. :') Maar goed, misschien heeft de boerderij die jij kent daar dan wat op gevonden.