Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gooiske

Re: Directe collega besmet met Corona en op het werk aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:23

Je collega hier op aanspreken, dat hij een mondkapje op moet doen en afstand van je moet houden.

Wanneer hij nog behoorlijk verkouden is, is het niet de bedoeling dat hij al uit isolatie is, 5 dagen en minimaal 24 uur klachtenvrij, is de regel, want hij is nu nog hartstikke besmettelijk, na maximaal 10 dagen ben je niet meer besmettelijk, ook niet als je nog klachten hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:28

Ik ben erachter gekomen dat ik het sowieso fijn vind als collega's thuis blijven met verkoudheid klachten want ik ben nog nooit zolang niet ziek geweest :o nu meer dan 2 jaar terwijl ik daarvoor best regelmatig ziek was

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:30

Mwah, dat na 10 dagen absoluut niet besmettelijk meer zijn betwijfel ik... Covid denkt niet; sjit de 10 dagen zijn voorbij, Ok jongens we zijn klaar hier ;)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:33

Rytir schreef:
Mwah, dat na 10 dagen absoluut niet besmettelijk meer zijn betwijfel ik... Covid denkt niet; sjit de 10 dagen zijn voorbij, Ok jongens we zijn klaar hier ;)

Daar ben ik eigenlijk ook benieuwd naar. Op dag 6 is het streepje bij mijn zelftest nog steeds dieppaars gekleurd. Ik weet dat een PCR geen zin heeft maar een zelftest zou straks negatief moeten zijn toch? Want een negatieve zelftest laat dan zien dat je niet meer besmettelijk bent. Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:36

Met klachten en een positieve zelftest moet je inderdaad eigenlijk in isolatie. Er zijn wel uitzonderingen voor cruciale beroepen, maar dat geldt alleen als je in contact bent geweest met een persoon én zelf geen klachten hebt (link). Op die website staat ook een linkje waar je een melding kan doen over een onveilige werksituatie, al zou ik dat eerst met de leidinggevende bespreken.

Ik last hier iemand die zei dat je tot 8 weken ofzo positief kon testen, dat is zeker zo. Maar een collega van mij heeft toch echt 2 keer corona gehad in een maand, dus je kan ook gewoon opnieuw besmet raken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:44

Amado7 schreef:
Regel is als ik het goed is nog steeds bij 5 dagen 24 uur klachten vrij. Ook bij een cruciaal beroep.

Dus ik zou het zeker aankaarten.

Nee hoor. Wij moeten komen werken (cruciaal beroep) als we positief zijn met milde klachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:48

Een positieve test zegt enkel dat er virusmateriaal in je neus/keel zit. Dat hoeft geen „levend“ (in zoverre een virus leeft dan) materiaal te zijn.
Een test zegt niets over de mate van besmettelijkheid. Uit inderzoek is gebleken dat de meeste (niet alle) mensen na 10 dagen niet meer besmettelijk zijn. Maar bij heel veel besmette mensen is ook een kleine groep van pak hem beet 5% nog steeds heel veel mensen uiteraard.
Zo zegt een negatieve test ook niet perse iets over je besmettelijkheid, het zegt enkel dat er op je op je stokje geen virus hebt gevangen boven een bepaald detectie niveau.

Ik vind hoe dan ook dat die collega best wat meer rekening mag houden met anderen, al is het maar vanwege gevoelsveiligheid.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:58

anjali schreef:
Dan zitten we straks weer met een uitbraak.Mensen die klachten hebben moeten thuisblijven vind ik. Ik vond het vroeger ook altijd al vervelend als hoestende en snotterende mensen toch overal verschenen terwijl er toen nog geen corona was.Ze besmetten hun hele omgeving en zo gaan virussen rond.

Met een verkoudheid blijf je toch niet thuis? Net zoals met corona vind ik gewoon, voel je je prima, lekker aan het werk gaan. Nu er meer kennis is en veel mensen antistoffen hebben moet het gewoon een griep worden. Dat quarantaine gedoe is waardeloos. Ga me ook niet meer testen als ik een verkoudheidje heb.

Maar snap wel dat je afstand houdt van je collega.
Gisteren high tea gehad met m'n zus. Ze had al wat last van haar keel en is nu positief. Tja maak me er niet druk om. Zie wel of ik het krijg of niet. 2 weken geleden ook al bij iemand aan tafel gezeten die positief bleek.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:13

Citaat:
Net zoals met corona vind ik gewoon, voel je je prima, lekker aan het werk gaan. Nu er meer kennis is en veel mensen antistoffen hebben moet het gewoon een griep worden. Dat quarantaine gedoe is waardeloos. Ga me ook niet meer testen als ik een verkoudheidje heb.

En door deze gedachten gang zit ik nu dus met forse post Covid klachten thuis...

Door 1 iemand die het niet nodig vond om bij verkoudheid te testen EN het nodig vond om bij mij in mijn werkkamer lekker virussen te komen verspreiden.. ( en ja: ik ben gevaccineerd, en geboosterd en voorzichtig geweest... Alleen deze ene persoon dus niet...)

De wereld is groter dan jij alleen........ Dus als je verkouden bent test je jezelf, en als je positief bent blijf je weg bij anderen...

Niet om JOU......maar om die ánder

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:24

Lindor92 schreef:
anjali schreef:
Dan zitten we straks weer met een uitbraak.Mensen die klachten hebben moeten thuisblijven vind ik. Ik vond het vroeger ook altijd al vervelend als hoestende en snotterende mensen toch overal verschenen terwijl er toen nog geen corona was.Ze besmetten hun hele omgeving en zo gaan virussen rond.

Met een verkoudheid blijf je toch niet thuis? Net zoals met corona vind ik gewoon, voel je je prima, lekker aan het werk gaan. Nu er meer kennis is en veel mensen antistoffen hebben moet het gewoon een griep worden. Dat quarantaine gedoe is waardeloos. Ga me ook niet meer testen als ik een verkoudheidje heb.

Maar snap wel dat je afstand houdt van je collega.
Gisteren high tea gehad met m'n zus. Ze had al wat last van haar keel en is nu positief. Tja maak me er niet druk om. Zie wel of ik het krijg of niet. 2 weken geleden ook al bij iemand aan tafel gezeten die positief bleek.

Maar hoe moet iemand met een kwetsbare gezondheid hier dan mee om kunnen gaan? Of iemand met een huisgenoot met een kwetsbare gezondheid? Ik snap best dat de wereld niet meer stil kan staan hoor, en terecht. Maar het lijkt mij dan ontzettend lastig hoe je je als kwetsbare dan veilig moet kunnen houden.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:25

Punz schreef:
Citaat:
Net zoals met corona vind ik gewoon, voel je je prima, lekker aan het werk gaan. Nu er meer kennis is en veel mensen antistoffen hebben moet het gewoon een griep worden. Dat quarantaine gedoe is waardeloos. Ga me ook niet meer testen als ik een verkoudheidje heb.

En door deze gedachten gang zit ik nu dus met forse post Covid klachten thuis...

Door 1 iemand die het niet nodig vond om bij verkoudheid te testen EN het nodig vond om bij mij in mijn werkkamer lekker virussen te komen verspreiden.. ( en ja: ik ben gevaccineerd, en geboosterd en voorzichtig geweest... Alleen deze ene persoon dus niet...)

De wereld is groter dan jij alleen........ Dus als je verkouden bent test je jezelf, en als je positief bent blijf je weg bij anderen...

Door die instelling van gewoon gaan leven en overal wat virusjes op te pikken creëer je juist groepsimmuniteit en dat je lijf beter bestand is tegen virussen. Het constant steriel in je eigen plekje blijven is gevaarlijker, dan kunnen we niets meer hebben als mens zijnde. En dan word je inderdaad ziek van elk virusje dat je oploopt.

Dus ik zeg ook , als je je goed voelt. Lekker gaan werken! Ik ben blij dat mijn collega's naar het werk kwamen toen ze positief waren, heb er ook wat van opgesnoven. 1,5 dag ziek geweest en toen weer door.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:30

Als jij je niet veilig voelt en collega wil geen voorzorgsmaatregelen nemen neem jij die voorzorgsmaatregelen door mondkapje te dragen en 1.5 meter afstand te houden.
ALs je je dan nog niet veilig voelt is het een ARBO wet kwestie en kaart je het aan bij je manager (die moet zorgen voor een veilig werkplek).
Verder zal dit alles de komende tijd en wellicht voortaan steeds weer spelen...

(bij mij werkten / werken collega's door met mondkapje en 1.5 meter zoveel mogelijk ... ik werk in zorg en welzijn, dit doen we sinds een maandje ongeveer, het was niet meer houdbaar. Positief geteste collega's lunchen ook niet bij de rest. Als iemand 24 uur geen klachten heeft is het klaar. Er zijn bij ons veel collega's die regelmatig gewoon uit zichzelf of er nu iemand positief is of niet hun mondkapjes opzetten, ik hoor daar zelf ook bij. Uit zelfbescherming. Verder goed handen wassen en luchten. Dat is het enige dat je kunt doen...).

En ik kan me voorstellen dat mensen er onderhand helemaal klaar mee zijn. Ik heb zelf in diverse corona golven en met heel veel ellende om me heen gewerkt tijdens corona, weet ook dus hoe gevaarlijk het kan zijn, maar zelfs ik ben er klaar mee.
Waar bij ik wel vind dat als je weet dat iemand kwetsbaar is je daar gewoon rekening mee houdt en jij je aanpast aan die ander. Dus als iemand dat vraagt (ts in dit geval) past de ander (opleider denk ik in dit geval) zich daarbij aan.

En ja, je kunt nog weken positief testen :7 }:0

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:40

Ik vind het ook dubbel in deze periode. Tuurlijk wil ik kwetsbare mensen beschermen, maar als ik bij iedere hoest en snotter thuis moet blijven dan ben ik de helft van het jaar thuis. Ik ben daar heel gevoelig voor.

Daarbij heb ik nu zelf wel gemerkt wat al die maatregelen met mijn weerstand hebben gedaan. Ik kon me de laatste keer dat ik een zware griep te pakken had niet herinneren en nu we weer dingen mogen ben ik 4 dagen gevloerd met een zware griep. Alles vermijden draagt dus ook niet bij aan een goed immuunsysteem (voor de gezonde mens).

Wat betreft collega van TS, ik zou inderdaad met werkgever en collega bespreken dat jij je er niet prettig bij voelt dat de collega met klachten toch is komen werken. Echter, vraag ik me af of dat heel veel aan de situatie verandert.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:07

Punz schreef:
Citaat:

Heel herkenbaar. Ik kamp ook al bijna twee jaar met long covid klachten omdat iemand anders voor mij besloot dat het allemaal wel mee zou vallen. Egoïsme ten top helaas.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:09

2 jaar geleden was corona ook heel anders. Nu zijn de klachten veel milder.

En inderdaad niemand heeft meer weerstand. Nu komen we meer bij elkaar, is iedereen hartstikke verkouden.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:13

Tazzey schreef:
Punz schreef:

Heel herkenbaar. Ik kamp ook al bijna twee jaar met long covid klachten omdat iemand anders voor mij besloot dat het allemaal wel mee zou vallen. Egoïsme ten top helaas.

Aantal jaren terug besloot ook iemand om met een griepje te gaan werken, wat bij mijn moeder doorsloeg in een fikse longontsteking. Waar ze nu jaren later nog steeds hinder van heeft. Elk virus geeft kans op restklachten.

Zelf zit ik nu ook weer voor derde keer thuis met een positieve test. Gelukkig dit keer maar 1 dagje klachten gehad. Dus maandag mag ik weer uit isolatie.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:29

Dagahra schreef:
Aantal jaren terug besloot ook iemand om met een griepje te gaan werken, wat bij mijn moeder doorsloeg in een fikse longontsteking. Waar ze nu jaren later nog steeds hinder van heeft. Elk virus geeft kans op restklachten.

Zelf zit ik nu ook weer voor derde keer thuis met een positieve test. Gelukkig dit keer maar 1 dagje klachten gehad. Dus maandag mag ik weer uit isolatie.

Maar Covid is geen griepje. Het risico om ernstig ziek te worden, lag zeker in het begin van de pandemie, erg hoog. Ik vind het nogal wat om voor een ander te bepalen dat diegene de kans loopt om "restklachten" over te houden na een besmetting. We hebben het bij long Covid over vaak levensbeperkende klachten, zo moe zijn dat je bijna niets meer kunt bijvoorbeeld. En dat omdat iemand het allemaal maar overdreven vond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:40

Haar moeder heeft dus ook levenslange restklachten en was ernstig ziek omdat iemand het overdreven vond.
Dus wat klopt er niet aan de uitspraak dat ieder virus waarmee je doorwerkt mogenlijk iemand voor het leven kan schaden?
De vraag is meer of het realistisch is dat we dat kunnen voorkomen.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:39

We kunnen moeilijk ons hele leven in quarantaine gaan zitten met Corona.
Ooit moet het toch weer.
Ik hoop ook dat het zo snel mogelijk weer mag.
Voor die gene die het belachelijk vinden dat iemand met een snotneus of Corona jou aansteekt en blijvende klachten houd, dat je het voor een ander moet doen, besef je zelf wel dat het met zoveel dingen wat jij in het dagelijks leven doet iemand anders heel veel last van kan hebben en blijvend schade kan krijgen.
Stap jij in de auto,vliegtuig etc dan heeft een longpatient, bijvoorbeeld copd heel veel hinde van.
En dat vinden we allemaal wel normaal, zetten we de openhaard aan , het zelfde.
Alles wat we doen kan voor een ander nare gevolgen hebben voor andermans gezondheid
Laatst bijgewerkt door ziezoziezo22 op 25-03-22 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:52

Tazzey schreef:
Maar Covid is geen griepje. Het risico om ernstig ziek te worden, lag zeker in het begin van de pandemie, erg hoog. Ik vind het nogal wat om voor een ander te bepalen dat diegene de kans loopt om "restklachten" over te houden na een besmetting. We hebben het bij long Covid over vaak levensbeperkende klachten, zo moe zijn dat je bijna niets meer kunt bijvoorbeeld. En dat omdat iemand het allemaal maar overdreven vond.

Ik zeg nergens dat covid een griepje is. Alleen dat er meer virussen zijn, waar je behoorlijke heftige klachten aan kunt overhouden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:50

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:48

@Mdrf:
Ik zeg niet dat we steriel moeten gaan leven. De aanname dat ik dat zou doen stoort me.
Ik heb de hele pandemie door gewoon doorgewerkt ( cruciaal beroep in de zorg) en heb dat mede kunnen doen omdat zowel collega's als patienten wél het fatsoen hadden om zich aan de regels te houden.

Vind het ook nogal wat dat je suggereert dat je dan "inderdaad ziek wordt van elk virusje wat je tegen komt". Alsof het iemands 'eigen schuld' is als hij/ zij zich netjes aan de geldende afspraken houdt en vervolgens restklachten krijgt van corona.

Dat jij nu het domme geluk hebt dat je geen klachten ontwikkelde, wil niet zeggen dat het deel van de bevolking dat wél heel vervelende klachten heeft gekregen daar zelf iets aan kon doen.

Kortom: ik vind het echt egocentrisme ten top, gewoon niet jezelf even aan de kant kunnen zetten voor de ander. Want hoeveel moeite is het nu: gewoon testen als je klachten hebt en een paar dagen thuis blijven bij een positieve testuitslag.

Als iedereen dat nu domweg gewoon netjes zou doen........ hebben we allemáál echt veel minder kans om besmet te raken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:53

Heb het artikel gelezen Bigone!
Lastige is een beetje dat dit mn over de eerste periode lijkt te gaan, als ik het goed gelezen heb ( pre vaccinatie zullen we maar zeggen). ben heel benieuwd ook naar onderzoeken bij gevaccineerden en de nieuwere Covid varianten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:13

Punz schreef:
Kortom: ik vind het echt egocentrisme ten top, gewoon niet jezelf even aan de kant kunnen zetten voor de ander. Want hoeveel moeite is het nu: gewoon testen als je klachten hebt en een paar dagen thuis blijven bij een positieve testuitslag.

Goed gesproken, Punz.

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 06:48

Aantal weken geleden met 2 collega's 3 nachten samen gewerkt, die de dus positief bleken te zijn in de 3de nacht. Mocht van het bedrijf niet in quarantaine, we hadden afstand en geen direct contact, maar wel 8 a 9 uur lang in dezelfde ruimte gezeten. Geluk gehad, geen klachten en geen positieve zelftesten. Paar weken later weer hetzelfde verhaal, gelukkig weer geen klachten of positieve zelftesten.
3 Weken gelden, woensdag, donderdag en vrijdag ochtenddienst gehad. De vrijdagnacht en het weekend kregen ze niet dicht, nou dan kom ik vrijdagnacht terug en draai ik het weekend de nachten. Maandag, dinsdag, woensdag had ik al nachten. Woensdag werd ik wakker en voelde me iets of wat niet lekker, zelftest gedaan, negatief. De laatste nacht in... tijdens de ronde had ik een stuk minder lucht en last van mijn kuiten. Hoe dieper de nacht in, hoe beroerder ik werd. Einde dienst, na huis en slapen. Toen ik wakker was, gelijk bij de GGD een afspraak ingepland. Vrijdagmorgen was de uitslag binnen, ja hoor positief. Ok, waar zou ik het opgelopen hebben?? Aangezien de diensten, ben ik alleen maar thuis, ik woon alleen, en snel bij de supermarkt geweest. Ik met 2 collega's heb gewerkt, die aan het hoesten en snotteren waren. Denk dus dat ik het van 1 van hun heb gekregen, zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maarja, neem je verantwoordelijkheid als je klachten hebt!!!!!