It's all over... Graf van ma ontruimd (+ de rest van het vak!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:46

Dus je zussen wisten het wel maar hebben jou niet op de hoogte gebracht?

Heel veel sterkte, echt niet fijn zo :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:47

CoonArt schreef:
effe zus gebeld, alleen mijn zussen waren aanspreekpunt, die hadden ook een brief ontvangen.

Ah, wat naar dat ze je daar niet van op de hoogte hebben gesteld. Sterkte. En inderdaad fijn dat je wat troost kon vinden bij de paarden!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 14:47

DuoPenotti schreef:

Ze hadden mij toendertijd gebeld over de brief maar was mij totaal ontgaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:49

StalNollie schreef:
Coonart is er vaak maar 1 aanspreekpunt. Vaak degene die de begrafenis betaald heeft draagt ook het verdere contact. Dus zou eens bij degene nagaan of zei iets hebben vernomen.

Heel naar voor ts .Hoe dit dan wettelijk precies zit zou ik ook wel willen weten aangezien mijn ouders ook ergens begraven liggen,de laatste ruim 5 jaar geleden,toen is er wel betaald daarvoor. Maar hoe dat dan verder zou gaan heb ik geen ervaring mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:02

anjali schreef:
StalNollie schreef:
Coonart is er vaak maar 1 aanspreekpunt. Vaak degene die de begrafenis betaald heeft draagt ook het verdere contact. Dus zou eens bij degene nagaan of zei iets hebben vernomen.

Heel naar voor ts .Hoe dit dan wettelijk precies zit zou ik ook wel willen weten aangezien mijn ouders ook ergens begraven liggen,de laatste ruim 5 jaar geleden,toen is er wel betaald daarvoor. Maar hoe dat dan verder zou gaan heb ik geen ervaring mee.

Dit kun je vaak al opzoeken op een website van de begraafplaats.
Ook hoe je kunt verlengen, voor hoelang dat is, wat de kosten zijn enz.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:08

CoonArt schreef:
DuoPenotti schreef:

Ze hadden mij toendertijd gebeld over de brief maar was mij totaal ontgaan.

Ah kijk. Dus geen fout van gemeente maar in dit geval bij jezelf. Wat het uiteraard niet minder heftig maakt.

Denk aan mooie herinneren en houd deze vast die zijn zoveel meer waard, en pakt niemand je af

Mars

Re: It's all over... Graf van ma ontruimd (+ de rest van het vak!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:23

Wat verdrietig dat het je zo rauw op je dak viel, veel sterkte!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:25

oliebol he coon, wat ontzettend naar dit. Wat een rot manier om hier achter te komen.
Heel veel sterkte :knuffel:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:27

Wat een nare ervaring zeg. Dus je zussen hebben wel met jou gesproken over de brief? Dat is dan wel een geruststelling dat er geen sprake was van nalatigheid van de begraafplaats. Maar ik kan me voorstellen dat dit wel even hard binnenkomt zo. Maar jouw moeder is altijd bij je hè? In je hoofd en in je hart. Sterkte!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 15:29

Suzanne F. schreef:
Wat een nare ervaring zeg. Dus je zussen hebben wel met jou gesproken over de brief? Dat is dan wel een geruststelling dat er geen sprake was van nalatigheid van de begraafplaats. Maar ik kan me voorstellen dat dit wel even hard binnenkomt zo. Maar jouw moeder is altijd bij je hè? In je hoofd en in je hart. Sterkte!

Ahhh wat een lieve comments ondertussen! Love you all! <3

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:19

oh wat naar om dit zo te ontdekken, vervelend dat het toen langs je heen gegaan is.

hier is mijn vader nu 7 jaar geleden begraven en over 3 jaar komt dan ook de beslissing wat we gaan doen ,
(er is al "ruzie" in de familie) zo lastig zijn zulke zaken altijd!
Zus 1 wil zolang als ze zelf leeft dat mijn vader blijft liggen
Zus 2 weet het nog niet
Broer 1 was ook altijd dat hij moest blijven liggen maar neigt nu met mij mee te gaan.

Ik: wil hem laten opgraven en cremeren en dan we dan met een zeilboot hem uitstrooien op zee. Hij wou altijd gecremeerd worden maar omdat mijn vader graag een kerkelijke uitvaartsdienst wou mocht hij dan niet gecremeerd worden. Plus ik heb persoonlijk niets met een begraafplaats, ik gedenk hem waar ik wil en heb geen behoefte om naar een graf te gaan (ben met het begraven er geweest en 1 keer om worteldoek en een laag stenen op zijn graf te leggen zodat het geen "onherkende bare onkruidzooi word" en een kruis met zijn naam te plaatsen. En het is nogal duur om elke 10jaar te verlengen (dat was ook een reden voor mijn vader om gecremeerd te worden)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:17

Och wat vreselijk schrikken joh....... heel naar en heel heftig :(:)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 12:25

Ik dacht nog stil in mijn hoofd dat ik het verkeerde vak had gezien maar nee... :'( extra nog even gecheckt (en mooie weer met fietstocht ernaar toe)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:38

Wat ontzettend verdrietig Coonart, heel veel sterkte. Y;( Heb je een andere plek of aandenken aan je moeder waar je troost uit kunt halen?

Ik zou wel even de naam van de begraafplaats uit je eerste post halen, nu blijkt dat je zussen wel op de hoogte waren :j Nu lijkt het nog alsof de begraafplaats een fout heeft gemaakt.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 12:43

Silenna schreef:
Wat ontzettend verdrietig Coonart, heel veel sterkte. Y;( Heb je een andere plek of aandenken aan je moeder waar je troost uit kunt halen?

Ik zou wel even de naam van de begraafplaats uit je eerste post halen, nu blijkt dat je zussen wel op de hoogte waren :j Nu lijkt het nog alsof de begraafplaats een fout heeft gemaakt.

Ahhh sjips, kan het niet meer editten, is there a mod in the house?

Nee, steen is ook weg. Waarheen? I dunno...

Even een tem gestuurd om dat te verwijderen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 00:56

CoonArt schreef:
Nee, steen is ook weg. Waarheen? I dunno...

Als eerste wordt de steen weg gehaald.
Die wordt meestal in stukken geslagen en als puin gebruikt voor bijv paden. Tenzij familie hem mee wilt nemen.

Een graf wordt trouwens vaak niet meteen geruimd. maar pas als er een nieuw graf komt. Dan gaat het graf open en halen ze stoffelijke resten eruit OF ze laten het liggen en er gaat een laag zand over. Het ruimen gebeurd vaak 1 dag voor of op de dag dat het graf open moet voor een nieuwe begrafenis.
Meestal is het dus de steen eraf en alle planten enz wat het tot herkenbaar graf maakt. Oppervlakte wordt egaal gemaakt maar de stoffelijke resten liggen er nog.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:16

Wat vervelend dat je niet wist dat het inmiddels zover was... dat moet een schok zijn als je het dan zo aantreft.

Maar er ging een belletje rinkelen, dat je hier wel al eerder een topic over geopend had. Het kwam dus gelukkig niet helemaal uit de lucht vallen. Maar dat je dan niet hebt gehoord wanneer het zover was, dat is schrikken...

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:43

Wat een schrik. Jammer dat je dit is gebeurt. Ik hoop dat je je weer een beetje beter voelt nu.
Misschien kun je op je kamer een klein plekje reserveren met haar foto en iets wat je dierbaar is van haar. Of misschien heb je dat al ? Een graf zal het niet kunnen vervangen maar zo heb je in ieder geval een plekje waar je zo nu en dan even bij stil kunt staan en even aan je moeder kunt denken. Herinneringen zijn uiteindelijk alles wat over blijft en die zijn van jou en blijven van jou. Ik wens je alle sterkte hiermee.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 17:44

jibberjabber schreef:
Wat een schrik. Jammer dat je dit is gebeurt. Ik hoop dat je je weer een beetje beter voelt nu.
Misschien kun je op je kamer een klein plekje reserveren met haar foto en iets wat je dierbaar is van haar. Of misschien heb je dat al ? Een graf zal het niet kunnen vervangen maar zo heb je in ieder geval een plekje waar je zo nu en dan even bij stil kunt staan en even aan je moeder kunt denken. Herinneringen zijn uiteindelijk alles wat over blijft en die zijn van jou en blijven van jou. Ik wens je alle sterkte hiermee.

Nou een PORTRET foto van haar heb ik niet maar wel losse foto's waar ze met anderen op staat... Kan ik daar wat mee?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:46

Lijsken schreef:
Jemig wat naar! Men is verplicht een contactpersoon te informeren voor een graf geruimd wordt (minstens een jaar van te voren), zodat iemand de grafrechten kan verlengen. Is er misschien iemand anders de officiële contactpersoon, die het niet met jou besproken heeft? Zo niet dan hebben ze echt een grote fout gemaakt.

Veel sterkte in elk geval, ik me goed voorstellen dat je heel erg geschrokken en verdrietig bent.

edit: als je het prettig zou vinden kan je navragen waar de mensen die hier lagen herbegraven zijn. Dan zou je daar nog eens kunnen gaan kijken.

Dit dacht ik ook

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:49

Lijsken schreef:
Dat is wel de standaard procedure, dat de mensen van wie de graven geruimd zijn gezamenlijk ergens herbegraven worden.

Dit is niet helemaal waar, vaak worden graven die geruimd worden, de botten die er liggen, dieper begraven...op dezelfde plaats. Dan kan er een nieuw overleden persoon begraven worden.

Jij hebt het denk ik over de massa graf achtig iets? Heet dat niet knevel graf ofzo?

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:53

dit hadden wij ook eens . Wij wilde nog eens naar men pake toe , een vere pake maar opeens was het graf er niet meer . merdere waren weg ,

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:01

Na aanleiding van dit topic toch maar even een mailtje gestuurd naar waar mijn opa en oma liggen.
Dit waren de ouders van mijn moeder en zij was het aanspreekpunt. Maarja, zij is ook overleden. Dus even in de mail uitgelegd dat zij ook is overleden. Ik wens niet het contact punt te zijn. Dus gegevens van haar broer (mijn oom, waar ik geen contact meer mee heb) aan ze gegeven. Ben benieuwd naar hun reactie. Hopelijk kan het zo geregeld worden. Ik wens namelijk niet als tussenpersoon klem te zitten (mijn oom is een tikkie raar)

Mocht ik dat eens een keertje langskomen dat ik niet hetzelfde krijg als jij CA

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:13

Hè wat zal je geschrokken zijn Michael. Ook al is het allemaal volgens de regels gegaan, je staat toch wel heel raar te kijken. Gelukkig kunnen je herinneringen aan je ouders nooit "geruimd" worden, die heb je altijd bij je :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:16

[/quote]
Nou een PORTRET foto van haar heb ik niet maar wel losse foto's waar ze met anderen op staat... Kan ik daar wat mee?[/quote]

Vast wel, tegenwoordig kunnen ze zoveel met foto's. Dat ze haar er uitlichten en daar een grotere foto van maken kan vast wel. Ik weet even niet bij wie je daarvoor terecht kunt maar daar is vast achter te komen.